Урок у 7-му класі "Розряди прислівників за значенням (практично)"

Про матеріал

Комбінований урок у 7-му класі "Розряди прислівників за значенням (практично)" поданий у формі вікторини. Містить низку ігрових завдань, що сприятимуть формуванню загальнопізнавальних вмінь знаходити прислівники в тексті, визначати їх розряд за значенням.

Перегляд файлу

1

 

Тема. Розряди прислівників за значенням (практично).

Мета:

навчальна: поглибити знання учнів про прислівник як самостійну незмінну частину мови, ознайомити з розрядами прислівників за значенням; формувати загальнопізнавальні вміння знаходити прислівники в тексті, визначати їх розряд за значенням, добирати прислівники, різні за значенням;

розвивальна: розвивати процеси пам’яті та мислення, вміння швидко реагувати, доводити свою думку, правильно будувати власні висловлювання;

виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати в семикласників почуття любові до природи.

Тип уроку: комбінований.

Вид уроку: урок-вікторина «У світі прислівника».

Використані методи: демонстративно-рецептивний, евристичний.

Обладнання: картки із завданнями, «настроєві палітри», таблиці «Розряди прислівників».

Джерела: під час підготовки уроку використані подані на сайтах «Методичний портал», «Учительський журнал» розробки уроків, презентації.

Епіграф:

Прислівник звик,

Незмінюваний в мові,

Ознаки різні виражать

При слові.

Д. Білоус

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент.

«Оранжевий настрій».

Учні з допомогою кольорів визначають свій емоційний стан.

Учитель розповідає про системи накопичення балів, конвертування бонусів, оцінок. У результаті проведеного уроку визначається команда-переможець (учні нагороджуються почесними значками). Оцінки ж виставляються на основі особистих досягнень учнів під час вікторини: активності, замученості до групової роботи.

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Конкурс «Домашнє завдання».

Учні мали дібрати (за допомогою вчителя та бібліотекаря) вірші-підказки для кращого запам’ятовування матеріалу. Отже, урок розпочинає рекламна міні-презентація прислівника кожної з команд.


Презентація 1-ї команди

 

Ознаку дії називає,

А також місце, час, причину

Цієї дії визначає,

І кожен цю частину знає,

Бо це прислівник − всім відомий.

Незмінна ця частина мови

На запитання як ? коли?

Готова всім відповісти.

 

Презентація 2-ї команди

Чим від інших я відмінний,

Тим, що є я сам незмінний.

Розібратись як детально,

Моє значення загальне –

Це найперш ознака дії:

Швидко їде, тихо мріє.

Чи ознака ще ознаки:

Дуже добре, надто м’яко.

А чи ознака предмета:

Це − по-київськи  котлета.

Я скажу вам тут дослівно –

Називаюсь я… (прислівник).


ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Зачитаймо вірш В. Калашника, у якому використані лише прислівники.

БЕРЕЗНЕВА КАТЕГОРІЯ СТАНУ

Зимно. Сніжно. Синьо. Ніжно.

Березнево. Пролісково.

Рано. Пізно. Радо. Слізно.

Всміхнено, промінно знову.

Сумно. Струнно. Перелітно.

Голосисто. Невимовно.

Вербно. Терпко. Брунькоцвітно.

Незабутньо колисково.

Сонцебризно. Безупинно.

Дзюркотливо денно, нощно.

Так бентежно-лоскітливо,

Нерозгадано-жіночно.

Чи вдалося авторові відтворити емоційні відчуття від приходу березня? Використовуючи лише прислівники, схарактеризуйте погоду в лютому.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Бесіда за питаннями:

  • Скільки існує частин мови?
  • Якою частиною мови є прислівник: повнозначною чи службовою?
  • Що таке прислівник?
  • Назвіть ознаки прислівника.
  • Яким членом речення найчастіше виступає прислівник?

V. Повідомлення теми і мети уроку.

Підготовка класу до сприйняття нового навчального матеріалу.

Вправа № 1. Конкурс-біатлон «У казці»[1].

Виписати за 3 хв якомога більше прислівників (завдання виконується швидко, оскільки власні назви в казці – прислівники).

Жив на одному далекому болоті болотяний цар Прислівник. І був у нього єдиний син − наслідний принц Навпаки. Ох, і мороки було цареві із сином! Бо принц, виправдовуючи своє ім’я, все робив і говорив навпаки.

Але − все по черзі.

Служили Прислівникові його піддані: Мокро, Сиро, Гидко, Брудно, Здуру, Зозла, Абияк, Хлипко та інші.

А на краю болота жив Злий Дух Негеразд і була в нього красуня донька Навмисне:теж не подарунок для рідного батька. Жили вони, не тужили.

Аж ось одного разу прийшла до Прислівника відьма Сяк-Так:

− Біда, царю, велика біда нам! Люди вирішили осушити наше болото! Де жити будемо? Що робити, Великий Прислівнику?!

− Заспокойся, Відьмо! Знайдемо вихід, щось придумаємо!

І вирішив Прислівник послати до людей свого сина, щоб домовився з ними і захистив рідне болото.

− Збирайся, синку, у далеку дорогу, − напучував цар, будь уважним, як зустрінеш якого звіра − побажай щасливого полювання, піде дощ − заховайся, зустрінеш вогонь − залий його водою. Як вийдеш до людей − вітайся чемно, а головне − нехай не чіпають наше болото…

− Добре, тату, − сказав принц Навпаки і вирушив у дорогу.

Але, залишаючись сам собою, почав з того, що пішов не в той бік, в який радили, довго блукав, а на біду ще й зустрів Старого Лиса, якому, замість побажати доброго полювання, побажав добре виспатися… За це Лис, хоч і був старим, гнав принца лісом кілометри зо три.

Дощу, на щастя, не було, але, доблукавши нарешті до села, побачив принц багаття пастухів, які пекли собі на вечерю картоплю, і залив його водою з річки, що текла неподалік…

Люди в селі дивувались і потішались з кумедного, скуйовдженого, дивно вдягнутого хлопця. Але вислухали його уважно і вирішили не губити природи та допомогти Навпаки і його народові.

Радий та гордий повернувся принц додому. І було велике свято у болотяному царстві Прислівника, яке закінчилось весіллям принца Навпаки і красуні Навмисне. І я там був, і все те бачив, і вам розповів.

VI. Розгляд нового навчального матеріалу.

Пояснення вчителя. Колективне опрацювання таблиці.

Розряди прислівників за значенням

Розряд за значенням

Запитання, на які відповідають прислівники

Приклади

Прислівники способу дії

Як? яким способом? подібно чому? подібно кому?

Красиво, високо, тихо, так, по-нашому, по-дитячому, спросоння

Прислівники міри і ступеня дії

Скільки? в якій мірі? як багато? наскільки?

Надто поспішав, надзвичайно швидко, недостатньо активний, дуже високий

Прислівники часу

Коли? відколи? доки? з якого часу? по який час?

Завтра, тепер, учора, ранком, щохвилини, з давніх-давен, завжди

Прислівники місця

Де? куди? звідки? в якому напрямку?

Навколо, тут, скрізь, усюди, лісом, праворуч, згори, здалека, униз

Прислівники причини

Чому? чого? через що? з якої причини? від чого?

Згарячу, зосліпу, зопалу, спросоння, мимоволі

Прислівники мети

Для чого? навіщо? з якою метою?

Наперекір, навмисно, на радість, на зло

VII. Закріплення вивченого матеріалу.

Вправа № 2. Пояснювальний диктант.

Визначити прислівники, зясувати  належність до певного розряду за значенням і синтаксичну роль кожного.

Будь довічно, злагодо, між нами! (М. Самійленко). Адже коли повсякчас битись, то серце може озлобитись (М. Вороний). Любов і надію з’єднай воєдино (А. Малишко). Невтомна думка виростає увись і вдаль, углиб і вшир (М. Рильський). А пісня грати розбивала вщент (Л. Костенко).

Метод мозкового штурму.

Скільки розрядів за значенням має прислівник?

Вправа № 3. «Невичерпна криниця народної мудрості».

Переписати, на місці крапок уставляючи прислівники. Зясувати синтаксичну роль прислівників. У яких реченнях прислівники вживаються у ролі іменників?

Краще ... зранку, ніж нічого до вечора. «Завтра» оманливе, певне лише «...». «Вчора» не доженеш, а від «...» не втечеш. Одне «...» краще двох «завтра» (Народна творчість).

Довідка. Трішки. Вчора. Завтра. Сьогодні.

Вправа № 4. Лінгвістична гра «Зметикуємо!».

1. Назвати 5 днів тижня, не згадуючи при цьому ні числа, ні назв днів. Прислівники якого розряду слід використовувати?

2. Що буде завтра, а було вчора?

3. Який синонім прислівника тепер не змінить свого значення, коли його прочитати справа наліво?

Довідка. 1. Позавчора, вчора, сьогодні,завтра, післязавтра. 2. Сьогодні. 3. Зараз.

Метод мозкового штурму.

На які питання відповідають прислівники способу дії?

Вправа № 5. Ігрове завдання «П’ятий зайвий».

Прочитати й визначити, який прислівник у кожній групі слів є зайвим. Свій вибір обґрунтувати. Вказати розряд за значенням прислівників, що є зайвими.

Неуважно, спокійно, чудно, уночі, весело.

Сьогодні, потім, навесні, день у день, надворі.

Угору, нашвидку, далеко, ліворуч, униз.

Багато, надвоє, ледве-ледве, згарячу, мало.

Вправа № 6. Чайнворд «Уперед!».

Розгадати чайнворд.

1. Синонім до слова «порожньо» (пусто).

2. Антонім до слова «рано» (пізно).

3. Синонім до слова «неважко» (легко).

4. Антонім до слова «часто» (рідко).

5. Синонім до слова «правдиво» (чесно).

6. Антонім до слова «тепер» (давно).

1

2

3

4

5

6

П

П

Л

Р

Ч

Д

У

І

Е

І

Е

А

С

З

Г

Д

С

В

Т

Н

К

К

Н

Н

О

О

О

О

О

О

Метод мозкового штурму.

Назвіть ознаки прислівника.

Вправа № 7. Гра «Одним словом».

Завдання для 1-ї команди.

Передати зміст словосполучення, речення одним словом − прислівником.

  1. Як-небудь, сяк-так, як прийдеться (абияк).
  2. Старанно зроблено, виготовлено (акуратно).
  3. Без зацікавлення, все одно, не має значення (байдуже).
  4. Високо в небі, в повітрі (вгорі).
  5. На дрібні шматочки, частини, повністю (ущент).
  6. Куди-небудь у невизначеному напрямку; за межі чогось (геть).

Завдання для 2-ї команди.

  1. Внизу, на землі (долі).
  2. До недавнього часу (донедавна).
  3. До повного задоволення (донесхочу).
  4. Абсолютно все, нічого не залишаючи (дочиста).
  5. Даремно, безрезультатно (марно).
  6. Охоче, із задоволенням, з любов’ю до якого-небудь заняття (залюбки).

Вправа № 8. Тренінг «Поліглот».

Дібрати до російських прислівників українські відповідники.

Чутко, своевременно, искренне, поодаль, обильно, зимой, сызмала, сгоряча, вяло, наспех, вдоволь, скомкано.

Довідка. Чуйно, своєчасно, щиро, віддалік, рясно, взимку, змалку, зопалу, мляво, поспішно, вдосталь, зім’ято.

Метод мозкового штурму.

Визначте розряд за значенням прислівника «навмисне».

Вправа № 9. Лото (дубль-диктант) «Один у полі не воїн».

Дослідити, до яких розрядів за значенням належать прислівники з лівої колонки. Дібрати до них прислівники того ж розряду з правої, утворивши пари.


Жваво

Зблизенька

Вдосвіта

Згарячу

Зумисне

Дуже

Прудко

Учора

Зопалу

Наперекір

Здалеку

Слухняно

Надзвичайно

Похапцем


Вправа № 10. Лексична хвилинка «Словничок».

Визначити, прислівники якого розряду за значенням є антонімічними.

З давніх-давен – споконвіку

Ліворуч – праворуч

Ненароком – мимохіть

Босо – босоніж

Ненароком – мимоволі

Завжди, постійно – всякчас

VIII. Підбиття підсумків уроку. Оцінювання навчальних досягнень.

  • Нагородження переможців.
  • Гра «Мікрофон»: питання «Чого я навчився на уроці?».
  • «Оранжевий настрій».

XI. Домашнє завдання. Виконати впр. 207, С. 115; С. 113 (вивчити за табл.).


[1]Враховуючи те, що на уроці планується розглянути новий матеріал з теми, а також наявні творчі конкурси («Домашнє завдання», біатлон) кількість вправ на закріплення може бути зменшена (7-й клас встигає виконати 2 – 3 розгорнені вправи), проте подаємо всі зібрані матеріали на випадок суперечливої ситуації із визначенням переможців.

docx
Додано
20 квітня 2018
Переглядів
7889
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку