Урок "Доконаний і недоконаний вид дієслів"

Про матеріал
Урок на тему "Доконаний і недоконаний вид дієслів" з використаннями технологій критичного мислення. Українська мова 7 клас.
Перегляд файлу

Урок №18  Доконаний і недоконаний вид дієслова

(Урок з використанням технології критичного мислення)

Мета:

  • Навчальна: ознайомити семикласників із доконаним і недоконаним видами дієслів, сформувати вміння розрізняти дієслова доконаного і недоконаного видів; пояснити причини специфічної зміни ознаки всіх форм дієслова;
  • Розвивальна: удосконалювати вміння доречно вживати види дієслів в усному та писемному мовленні;
  • Виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до історичного минулого країни.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)

Перебіг уроку

І Розминка

Автотренінг: Я – учень(иця). Я – особистість творча. Я впевнений(а) у своїх силах. Я активно працюю на уроці. У мене хороший настрій. Я бажаю своїм однокласникам успіху.

ІІ Обгрунтування навчання

  1. «Подання» теми (запис на дошці числа, класної роботи, теми з помилкою, яку учні мають знайти і виправити)
  2. Цифрове послання – 12 22 23 19 21 12 33 – 27 7  22 3 12 6 19 15  28 1 22 24,  24 28 11 23 7 16 31 15 1  9 11 23 23 33.(Історія – це свідок часу, учителька життя. Цицерон.)кожна цифра порядковий номер абетки

ІІІ Актуалізація навчання

Історія – це свідок часу. Діти, а яка частина мови має граматичну категорію часу та виду? (учні відповідають дієслово) Правильно, та чи всі дієслова мають однакову граматичну категорію виду? Це ми й дізнаємося ознайомившись з реченнями та поставивши до кожного дієслова питання. Які з дієслів означають дію, що вже завершилася, які – дію, що ще триває?

Слайд 1

  1. Вишивають зорі в тишині узори, над Дніпром чорніють у задумі гори. (В. Сосюра)
  2. Під ранок зірки поволі осипалися з неба і засвітилися на лузі ромашками. (М. Павленко)

IV Усвідомлення змісту

Звірте свої спостереження з матеріалом підручника, складіть по ньому запитання і задайте питання своїм однокласникам.

Слайд 2

Перепишіть, виділяючи в кожному з дієслів усі значущі частини слова. Визначте вид кожного дієслова. Чим різниться будова дієслів доконаного й недоконаного видів?

Читати – прочитати. Сіяти – засіяти. Підсмажити – підсмажувати. Заманити – заманювати. Витерти – витирати. Вирядити – виряджати. Скликати - скликати.

Слайд 3

«Вузлик напам’ять» (незакінчені речення)

  1. Дієслова бувають … видів
  2. Дієслова можуть утворювати … пари
  3. Здебільшого таку пару утворюють … слова, що відрізняються … або … або …
  4. У видових формах дієслів можуть чергуватися … та … звуки
  5. Деякі видові пари дієслів мають різні …
  6. Деякі дієслова не мають …

«Асоціативний кущ»

Слайд 4

Доберіть до написаних дієслів їхню видову пару

Казати - …; вирости - …; стукати - … записувати - …; сидіти - …; заметати - …; виміряти - …; брати - …; піймати - ….

Слайд  5

ЗАПАМ’ЯТАЙ

Лише доконаний вид мають дієслова: розговоритися, наговоритися, розгомонітися, розгніватися, роздратуватися, надуматися натерпітися, надивитися, насміятися напрацюватися.

Лише недоконаний вид мають слова: годувати, грабувати, бродити, літати, володіти, зимувати, лихоманити, тріумфувати, намагатися, прагнути, марити, потребувати, зорити, імпонувати.

V Рефлексія

Медіатекст «Ми так почули» (озвучити текст)

Слайд 6 мультфільм «Лепетуни»

Група ділиться на 4 підгрупи, озвучують  текст використовуючи дієслова доконаного і недоконаного виду.

VI Домашнє завдання

Вивчити матеріал параграфа. Виконати вправу 106.

 

 

docx
Додав(-ла)
Юріївна Тетяна
До підручника
Українська мова 7 клас (Горошкіна О.М., Попова Л.О.)
Додано
13 серпня 2023
Переглядів
277
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку