Урок №18 Доконаний і недоконаний вид дієслова
(Урок з використанням технології критичного мислення)
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції)
Перебіг уроку
І Розминка
Автотренінг: Я – учень(иця). Я – особистість творча. Я впевнений(а) у своїх силах. Я активно працюю на уроці. У мене хороший настрій. Я бажаю своїм однокласникам успіху.
ІІ Обгрунтування навчання
ІІІ Актуалізація навчання
Історія – це свідок часу. Діти, а яка частина мови має граматичну категорію часу та виду? (учні відповідають дієслово) Правильно, та чи всі дієслова мають однакову граматичну категорію виду? Це ми й дізнаємося ознайомившись з реченнями та поставивши до кожного дієслова питання. Які з дієслів означають дію, що вже завершилася, які – дію, що ще триває?
Слайд 1
IV Усвідомлення змісту
Звірте свої спостереження з матеріалом підручника, складіть по ньому запитання і задайте питання своїм однокласникам.
Слайд 2
Перепишіть, виділяючи в кожному з дієслів усі значущі частини слова. Визначте вид кожного дієслова. Чим різниться будова дієслів доконаного й недоконаного видів?
Читати – прочитати. Сіяти – засіяти. Підсмажити – підсмажувати. Заманити – заманювати. Витерти – витирати. Вирядити – виряджати. Скликати - скликати.
Слайд 3
«Вузлик напам’ять» (незакінчені речення)
«Асоціативний кущ»
Слайд 4
Доберіть до написаних дієслів їхню видову пару
Казати - …; вирости - …; стукати - … записувати - …; сидіти - …; заметати - …; виміряти - …; брати - …; піймати - ….
Слайд 5
ЗАПАМ’ЯТАЙ
Лише доконаний вид мають дієслова: розговоритися, наговоритися, розгомонітися, розгніватися, роздратуватися, надуматися натерпітися, надивитися, насміятися напрацюватися.
Лише недоконаний вид мають слова: годувати, грабувати, бродити, літати, володіти, зимувати, лихоманити, тріумфувати, намагатися, прагнути, марити, потребувати, зорити, імпонувати.
V Рефлексія
Медіатекст «Ми так почули» (озвучити текст)
Слайд 6 мультфільм «Лепетуни»
Група ділиться на 4 підгрупи, озвучують текст використовуючи дієслова доконаного і недоконаного виду.
VI Домашнє завдання
Вивчити матеріал параграфа. Виконати вправу 106.