Я досліджую світ
Тема: Домашні улюбленці.
Мета:формувати компетентності: ключові ( вміння вчитися – пригадувати необхідні знання, наводити приклади з власного досвіду; соціальна – продуктивно співпрацювати з усіма членами групи, висловлювати власну думку; загальнокультурна - дотримуватись моральних норм спілкування; здоров’язбережувальна- адекватно оцінювати свої здібності та внесок в роботу групи;) та предметні сформувати первинні уявлення дітей про тварин домашніх улюбленців, про правила догляду за тваринами; розвивати вміння спостерігати за тваринами, описувати зовнішній вигляд тварин, що живуть біля людей, доглядати за ними; виховувати любов до тварин, відповідальність за них і дбайливе ставлення.
Обладнання: відео презентація про тварин; завдання для роботи в групі, малюнки або фото домашніх тварин.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Створення позитивного настрою.
- Добрий день усім присутнім! Ми даруємо усім вам усмішку, гарний настрій, тепле слово. Поділіться і ви своєю усмішкою один з одним із нами.
Діти. Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро Вас.
Та запрошуєм ласкаво
На урок у перший клас.
Продовжуємо наш урок з привітання до природи і кожного з нас.
Доброго ранку, сонечко ясне!
Доброго ранку, хмаринко прекрасна!
Доброго ранку, повітрячко чисте!
Доброго ранку, джерельна водичко!
Доброго ранку, рослинко, тварино!
Доброго ранку, щаслива людино!
Хай кожного з нас оминають негоди,
Адже ми всі – це частинка природи!
Зараз у нас хвилинка спостереження за погодою.
ІІ. Актуалізація опорних знань
( Діти працюють в класному календарі природи. Описують погоду цього дня.)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Про кого сьогодні піде мова на уроці ви дізнаєтесь, якщо складете пазли.
- Щоб успішно виконати це завдання нам потрібно об’єднатися в групи. Скласти малюнок тваринки. Скласти опис тваринки, щоб ми могли здогадатися хто це. Виберіть головного, який дасть опис .
Кожна група отримує малюнок котика, собаки, розрізаний на декілька частин. Необхідно швидко скласти із фрагментів малюнок)
Мають хвіст і гострі зуби,
Кігті випускають.
Що брати це наші менші,
Люди добре знають.
Вміють плавати, стрибати,
Вигинають спинки.
Спробуй їх тепер назвати!
Звісно, це …( тваринки)
- До якої природи відносять тварин? Доведіть свою думку.
-Як називають тварин, які живуть у нас вдома?.
А ще цих тварин ми називаємо домашніми улюбленцями?
IV. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Отже, сьогодні ми поговоримо про наших домашніх улюбленців, а саме про котика і собаку, про тих, хто живе з нами поруч, дізнаємося, що вони люблять, як за ними доглядати та з’ясуємо, для чого людина тримає домашніх тварин.
V. Вивчення нового матеріалу
1.Проблемні питання
- Спілкуючись з нашими меншими друзями, часто у нас виникають різні думки та питання:
- На всі ці питання ми отримаємо відповіді протягом уроку, який я думаю розширить і поглибить ваші знання про своїх улюбленців і принесе задоволення.
Якщо ви відгадаєте загадки, то дізнаєтесь, які тварини можуть жити поруч з людиною вдома.
Покотивсь м’який клубочок.
Та з’явились очки, ротик,
Не клубочок це, а … ( котик)
3. Бесіда з елементами розповіді
- Чи є у вас вдома котик або кішка? Що ви знаєте про них? Розкажіть. (Розповіді учнів)
- Чим ви частуєте свого котика?
- Де спить кошеня?
- Як у сім’ї ставляться до кошеняти?
- Про котиків складено багато скоромовок, загадок, казок, мультиків.
- Пригадайте, в яких казках і мультфільмах є герої – котики («Котик і Півник», «Пан Коцький», «Кіт у чоботях», «Кіт Леопольд», Кіт Матроскін із Простоквашино).
4. Цікава хвилинка про котів
Коли Ваша кішка нявкає – це означає, що вона намагається поговорити з Вами.
«Няв» – це значить «хочу їсти»,
«Няв-няв-няв» – «іду гулять»,
«Мур» – «на ручки хочу сісти».
«Мур-мур-мур» – «лягаю спать».
Фізкультхвилинка
Пісня Наталі Май
Вночі гарчить,
Хто до господаря йде,
Знати дає. ( собака)
Першими домашніми тваринами були вовки, а вже від них пішли собаки. Це було 10 тисяч років тому. Собака - вірний помічник людини з давніх часів. Людина привчила собаку вартувати будинок - печеру, гавкотом подавати сигнал тривоги, допомагати на полюванні і захищати худобу. Собака - вірний друг людини.
Собаки добре навчаються, працюють рятувальниками, поводирями, служать в армії та міліції. Слух собаки в 10 разів гостріший ніж у людини. .
Собаки махають хвостом у правий бік, коли чимось задоволені, а якщо їх щось не влаштовує, то їхній хвіст відхиляється вліво.
Фізкультхвилинка (під аудіозапис)
Уявіть, що кожний із вас кішка або собачка. Покажіть тваринку так, щоб можна було її впізнати за характерними звичками.
Що необхідно знати?
— Про що повинен подбати хазяїн, щоб його домашнім улюбленцям було зручно й комфортно у людській оселі?
—Собакам не можна давати шоколад, бо він отруйний для них. Не можна давати торти, печиво, цукор, бо це може викликати сльозотечу і нагноєння очей.
—Котам необхідне різноманітне харчування: м’ясо, риба, сир, вівсяні пластівці, вітаміни. У визначеному місці завжди повинна стояти мисочка з чистою водою.
Камінь – з нього тваринка оглядатиме свої володіння і точитиме об нього пазури.
Робота з підручником с. 68
( вони вірні «друзі», дарують нам гарний настрій, радіють спілкуванню з нами, цікаво спостерігати та вивчати їхні звички, характер, уподобання)
Перегляд відео ( супроводжую розповіддю)
Робота в зошитах с. 56.
Завдання 2. Позначити тваринку, яка живе у твоєму домі.
Завдання 3. Досліди, Якого домашнього улюбленця обрала більшість твоїх однокласників. Висновки.
2. Дискусія.
- Поміркуйте, де краще жити тварині: в квартирі чи на волі?
Діти висловлюють свої думки за допомогою дискусійної шкали.
Де тваринам краще жити?
на волі в квартирі
( на дощі)
Після дискусії вчитель пропонує кільком учням висловити думку та підводить до висновку.
Висновок ( Ті тварини , які народжуються в неволі , добре почувають себе біля дбайливих господарів, а дикі тварини повинні жити на волі, в звичних для себе умовах.)
Гра «Хочу додому». Робота в групах
На парті малюнки диких і свійських тварин. Діти «відправляють» тварин в середовище їх існування (ліс і озеро або оселя господаря).
Підручник с. 68 Завдання 2, 3.
Робота в групі «З’єднай предмети догляду за твариною»
Дотримання правил особистої гігієни після прогулянки з тваринами
Зошит с. 57, завдання 4 (пронумеруй послідовність подій)
Гра «Луна» (діти повторюють останнє слово кожного рядочка за вчителем).
Якби собаки вміли говорити, вони б, неодмінно, висловили свою любов до людини, і сказали…
Я хочу, щоб ти зі мною був завжди,
Мене годував,
Мене поїв,
Дав куточок затишний мені,
Де б відпочивав я в солодкому сні,
І рази тричі на день
На повітря виводив мене.
За усе я щедро відплачу:
Тебе бути добрим навчу.
- Про що просив нас собака?
Бесіда «Чи всі тваринкам жити легко?».
- Чи зустрічали ви котиків і собачок, в яких не має господарів? Де?
- Де вони сплять? Що їдять?
- Чому вони не мають ні житла, ні їжі?
- Як можна назвати людей, які викинули їх на вулицю? (Жорстокі, бездушні).
- Як ми зазвичай ставимося до тих тварин? (Жаліємо, боїмося, сердимося, інколи проганяємо).
- Чому вони біжать за нами? (Просять допомоги)
-Що ми можемо зробити для того, щоб бродячих тварин було менше?
-Завжди , коли заводите собі тваринку, пам’ятайте вислів французького письменника «Ми відповідаємо за тих, кого приручили».
Перегляд відео (допомога тваринам)
Але дуже часто бездомні тварини можуть бути небезпечними. Вони можуть переносити захворювання.
Запам’ятайте! Не підходь до бездомних тварин близько!
Скажи про них дорослим.
Приклади допомоги людей домашнім тваринам.
Висновок. Чи хотіли б ви, щоб ваша улюблена тваринка коли-небудь стала бездомною? Що треба робити для того, щоб цього не сталося? (Перш ніж завести тваринку, твердо вирішити піклуватися про неї).
Бесіда «Чи всі тваринкам жити легко?».
- Чи зустрічали ви котиків і собачок, в яких не має господарів? Де?
- Де вони сплять? Що їдять?
- Чому вони не мають ні житла, ні їжі?
- Як можна назвати людей, які викинули їх на вулицю? (Жорстокі, бездушні).
- Як ми зазвичай ставимося до тих тварин? (Жаліємо, боїмося, сердимося, інколи проганяємо).
- Чому вони біжать за нами?
Приклади допомоги людей домашнім тваринам.
Висновок. Чи хотіли б ви, щоб ваша улюблена тваринка коли-небудь стала бездомною? Що треба робити для того, щоб цього не сталося? (Перш ніж завести тваринку, твердо вирішити піклуватися про неї).
VІ. Підсумок уроку.
Скласти з цеглинок Лего речення.
1 група. Піклуйтеся про домашніх тварин. (жовтий , зелений червоний , синій)
2 група. Будь добрим до тварин.
3 група. Не підходь близько до бездомних тварин.
Сигнал за допомогою Лего.
Кожного дня і кожну хвилину,
Оберігайте всяку тварину.
Тільки добра їм потрібно бажати
І намагайтеся не ображати.
З вдячністю працю тварин зустрічайте!
Кожна хай зустріч несе відкриття:
Ціннішого в світі нема, ніж життя!.
Додатки
Про хом’ячки (Слайд 8)
Хом’яки, якщо тримати їх в якості домашніх тварин – це чудові маленькі створіння. Вони люблять увагу і обожнюють грати зі своїми господарями. Вони милі, веселі і надзвичайно активні невеликі гризуни, особливо вночі, коли заходить сонце. Існує понад 25 видів хом’яків,починаючи з великого європейського і закінчуючи крихітним карликовим хом’яком, багато з яких є популярними домашніми тваринами. Хом’яки – нічні ссавці, це означає, що вони більш активні в нічний час і сплять протягом дня. Хом’яки мають природний інстинкт ритися і зариватися. Хом’яки можуть зберігати їжу в своїх щоках, так вони збирають доступну їжу, а потім зараховують її на свою колонію, щоб з’їсти пізніше.
Про собак (Слайд 6)
Ми зустрічаємося з собаками щодня. Вони живуть з нами пліч-о-пліч вже більше ніж 30 тисяч років. Ми піклуємося про них, вони люблять і тішать нас. У когось вони живуть вдома, ми бачимо їх на вулиці, про них знімають кіно та серіали, розповідають у новинах, складають пісні. Ці тварини супроводжують нас усе життя. І всі вони дуже різні – маленькі і великі, добрі і злі, красиві і не дуже.
Собаки – єдині тварини, які можуть розпізнавати наші емоції. Їм достатньо погляду, щоб зрозуміти, радієте ви або сумуєте. Вони здатні навіть співпереживати людям, відчуваючи ті ж емоції, що їхні господарі.
Про котів (Слайд 7)
Сімейство котячих – це тварини, які володіють неймовірною грацією, а коти і кішки, що живуть будинку своїми витівками можуть розсмішити кого завгодно.
Багато хто впевнений у тому, що кішки здатні чудово бачити всі навколишні їх предмети в абсолютній темряві. Однак це твердження дещо помилково. Звичайно, бачать вони в такому випадку краще людини, але не ідеально До речі, прямо у себе під носом кішка нічого не бачить, саме тому вона так довго шукає ласий шматочок, якщо покласти його прямо перед нею.
Коли Ваша кішка нявкає – це означає, що вона намагається поговорити з Вами. Так як зі своїми побратимами кішки за допомогою нявкання не спілкуються.
Папуги (Слайд 10)
Папуги — одні з найкрасивіших екзотичних птахів, яких приручила людина. Вони дивують своїми розумовими здібностями і веселою вдачею.. Вони здатні наслідувати людську мову й голоси різних тварин.
Це дуже товариські істоти, потребують уваги і турботи, навіть залишитися на цілу добу на самоті - великий стрес для них, тому намагайтеся уникати подібних ситуацій.
Папуги можуть імітувати зовсім різні звуки: від голосу людини до шуму працюючих побутових приладів. Роблять це вони тільки за допомогою рота, адже у птахів немає голосових зв’язок.... У домашніх умовах можуть житии 15 років. Мають добру пам’ять. Грається іграшками, дзеркалом. Обожнює якщо його гладять, чухають. Їдять фрукти, п’ють солодкий сік.
Папугам необхідне сонячне світло. Узимку потрібне додаткове освітлення.
Якшо папуга живее у клітці один, з ним обов’язково треба розмовляти.
Акваріумні рибки. (Слайд 11)
Батьківщина золотих рибок — Китай. Китайські імператори тримали їх у своїх палацах і не дозволяли вивозити дорогоцінних рибок з країни. Вони вважали, що екзотичні рибки наділені магічною силою. Хто володіє такою рибкою, той володіє розумом, успіхом, має можливість здійснювати свої бажання.
Акваріумні рибки прикрасять життя кожної людини. Вони яскраві та різноманітні. Їх дуже багато більше 300 видів. Доглядати за ними легше за собак.