Тема. «Дві фігури, що виступають разом…»
Дон Кіхот і Санчо Панса – парні образи, в яких утілено високу мрію і прагматизм
Мета: дослідити спільне і різне в образах Дон Кіхота і Санчо Панси, які утворюють пару вічних образів; визначити особливості творення художніх персонажів як зіставлення романтичних прагнень гідальго і практичної розсудливості селянина; розкрити двоплановість оповіді, показати логічний взаємозв’язок двох персонажів як єдиного цілого; розвивати навички компаративного аналізу літературних героїв; формувати вміння аналітичного читання, уміння будувати своє висловлювання; сприяти вихованню моральних чеснот.
Тип уроку: урок-подорож.
Обладнання: підручник, презентація, уривок із кінофільму, схема, таблиці.
Епіграф: Серце Дон Кіхота й кмітливість простодушного
Санчо Панси не полиняли від часу.
І. Еренбург (слайд 1).
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Вчитель. У світовій літературі знайдеться чимало парних образів.
Знайти пару
Завдання: поєднати в пари запропонованих героїв і пояснити, що об’єднує цих персонажів (слайд 2).
1. Лаура а) Гектор
2. Лі Бо б) Роланд
3. Ахілл в) Данте Аліг’єрі
4. Олів׳єр г) Санчо Панса
5. Джульєтта д) Ду Фу
6. Беатріче е) Петрарка
7. Дон Кіхот є) Ромео
- А що об’єднує останню пару – будемо досліджувати сьогодні на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності (слайд 3)
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Літературна естафета. Умова гри: учень тримає паличку (естафету) до тих пір, поки правильно не відповість на поставлене запитання, а потім передає іншому учню (слайд 4).
1. Хто такий гідальго?
2. Назвати справжнє ім’я Дон Кіхота.
3. Скільки йому було років ?
4. З ким проживав Дон Кіхот?
5. Чим захоплювався герой до читання лицарських романів?
6. Назвати звучне ім’я, яке дав коню Дон Кіхот.
7. Кого обрав дамою серця герой роману?
8. Яке ім’я він дав дамі серця.
9. Де і хто посвятив гідальго Дон Кіхота в лицарі?
10. Як вів себе Дон Кіхот перед посвятою?
11. Чому після посвяти в лицарі Дон Кіхот повертається додому?
12. Яку мету поставив перед собою герой, ідучи в похід?
13. Який перший лицарський подвиг здійснив Дон Кіхот?
14. Як звали хлопчика-пастушка?
15. Указати причини, через які необхідно було звільняти Андреса.
16. Хто погодився стати зброєносцем і чому?
17. Що означає “Санчо Панса”?
(Підведення підсумків гри).
Вчитель. Колись напівжартома в листі до матері Леся Українка сказала: «Коли вибирати з двох, то я волю бути Дон Кіхотом, ніж Санчо Пансою, бо так мені більше по натурі та й навіть по фігурі» (слайд 5).
- Що криється за цією напівжартівливою фразою?
- Як цей вислів характеризує героїв Сервантеса та окреслює їх співвідношення?
(При всій симпатії до Санчо Панси Леся Українка надає перевагу Дон Кіхоту, бо інколи заради правди, заради мрії, освяченої любов’ю до ближнього, заради справедливого прийдешнього треба починати боротьбу, навіть якщо вона приречена на поразку. Леся Українка була сама Дон Кіхотом, бо їй притаманні риси цього літературного персонажа: витримка, рішучість, бажання захистити знедолених навіть ціною власного життя, віра в справедливість. Немає сумнівів, що Леся Українка розпізнала те спільне, що єднає Дон Кіхота і Санчо Пансу, вона оцінила зміни у характері зброєносця під впливом Дон Кіхота, але першість завжди буде належати бідному гідальго з Ламанчі).
Бесіда з елементами дослідження
- Чим мотивує Дон Кіхот у виборі зброєносця?
- Які завдання ставить перед собою кожний із героїв, йдучи у похід?
- Чи можна стверджувати, що Санчо розуміє недосяжність своєї мети, що обіцянки Дон Кіхота – результат його хворої фантазії?
- Як ставиться Санчо Панса до лицаря Дон Кіхота? Чому не полишає його у скрутні хвилини?
- Чим виправдовує своє боягузтво Санчо Панса, коли здалеку спостерігає за «подвигами» Дон Кіхота?
- Чого, на вашу думку, бракує Санчо Пансі як зброєносцю?
Перевірка випереджального домашнього завдання
За алгоритмом скласти порівняльну характеристику Дон Кіхота і Санчо Панси та оформити, застосувавши схему «Кола Вена».
Алгоритм (слайд 6)
1.Походження героїв. 8. Мета життя.
2. Вік. 9. Риси вдачі.
3. Портретна характеристика. 10. Мета вчинків. 4. Зовнішній вигляд 11. Мова.
5. Освіта.
6. Рід занять.
7. Сімейне становище.
Дон Кіхот (слайд 7) Санчо Панса
Індивідуальне завдання. Два учні складають програму дій: один – Дон Кіхота, другий – Санчо Панси.
Бесіда. - Як же герої впливають один на одного? (слайд 8)
Між Дон Кіхотом і Санчо Пансою встановлюється взаєморозуміння, вони помітно впливають один на одного. Краще пізнавши Дон Кіхота, його благородство й великодушність, Санчо поступово втрачає свою корисливість. Дедалі частіше його вчинками керує не жадоба до наживи, а любов до справедливості, і тоді в усій повноті починають виявлятися природні здібності та народна мудрість Санчо. Він єдиний з усіх персонажів роману по-справжньому розуміє Дон Кіхота і бачить за його безумством істинний героїзм, доброту, великодушність і глибокий розум, захоплюється ентузіазмом, мужністю та незламністю Дон Кіхота, стає більш сміливим, справедливим і намагається сам бути таким. Саме Санчо називає Дон Кіхота «Рицарем Сумного Образу».
Дон Кіхот стає обережнішим, враховує реалії життя, всотує народну мудрість, стає трішечки прагматиком.
Найважливіше, що об'єднує героїв, - те, що обоє вони протистоять несправедливому ладу дворянсько-католицької Іспанії. Зауваження і міркування Санчо, його численні приказки часто містять сатиру на іспанську знать, її паразитизм і бездіяльність. Він розуміє, що високий чин не свідчить про гідність людини. Тож хоч Санчо і розвінчує маніакальну діяльність свого господаря та безплідність його книжкових фантазій, але в той же час він відчуває гуманізм сподівань і вчинків господаря, який вболіває душею за все людство. Отже, Дон Кіхот і Санчо Панса створюють пару літературних героїв.
Дискусійне запитання
- Дон Кіхот і Санчо Панса – це антиподи чи двійники? (слайд 9)
На думку німецького поета Генріха Гейне: « Дон Кіхот і Санчо Панса водночас і антиподи, і «близнюки». І якщо на початку твору вони тільки контрастують, можливо, певною мірою доповнюються одне одного, то в середині твору помітне зближення цих персонажів. Як і Дон Кіхот, Санчо нарешті одужує від фантазій. Він повертається додому. Відбувається неймовірне перетворення: тверезий розум Санчо, його обачність, бажання будь-що розбагатіти раптом зазнають поразки. Санчо на віру сприймає всі лицарські вигадки Дон Кіхота. Його вчинки – це бажання захистити справедливість».
- У якому світі живе кожен із героїв? (Дон Кіхот живе в уявному світі, який для нього створений лицарськими романами, а Санчо Панса – у реальному).
Слово вчителя. Про належність їх до різних світів яскраво свідчить епізод із твору, який вважається одним із центральних: це двобій з вітряками.
Робота з підручником. Прочитати в особах уривок з VIII розділу роману.
Бесіда
- Як сам гідальго пояснює свою поразку в бою? (Від нього відвернулося бойове щастя; це витівки чаклуна Фрестона, який навмисне перетворив тих велетнів на вітряки).
- Як оцінює Санчо Панса дії свого пана? Чи засуджує він Дон Кіхота?
(Санчо Панса розуміє, що у його пана «вітер у голові ганяє». Але зброєносець чітко дотримується субординації, він знає своє місце, але тверезо дивиться на стан речей. Простакуватий і довірливий, Санчо все ж виглядає більш розсудливим за свого пана).
- Чому битва з вітряками спричинила появу афористичного вислову «битися з вітряками», який має негативне забарвлення?
Завдання: змалювати ситуацію з вітряками очима Дон Кіхота та очима Санчо Панси, оформити у вигляді таблиці. Визначити, який стилістичний засіб використовує автор і з якою метою? (слайд 10).
Очима Дон Кіхота |
Очима Санчо Панси |
«тридцять потворних велетнів» |
«то вітряки» |
«які в них довжелезні руки» |
«і не руки то в них, а крила: вони од вітру крутяться і жорна млиновії ворочають» |
«боягузи, підлі тварюки» |
«то вітряки, воно ж усякому видно» |
- З якою метою автор використовує антитезу у зображенні позицій Дон Кіхота та Санчо Панси? На чиєму боці ви?
Перегляд уривка із кінофільму «Дон Кіхот» (епізод з вітряками) режисера Г. Козинцева, 1957 р. Знайдіть сюжетні розбіжності в літературному творі та його кінематографічній версії. Чи виправдані, на вашу думку, зміни авторського сюжету в екранізації?
Українознавчий компонент (слайд 11). У поемі «Пригоди Дон Кіхота» Іван Франко, котрий першим відкрив українському читачеві роман Сервантеса (сталося це 1891 року), так описував нещасливий двобій мандрівного лицаря з вітряками:
Щастя лицарю сприяло:
Кінь не гепнув по дорозі!
Своїм списом він відразу
Вітряка крило пробив.
Але втім повіяв вітер,
І крило поперло вгору,
А з собою й Росінанта,
Й Дон Кіхота підняло.
В тій же хвилі сильний розмах
Кинув їх обох далеко;
Лицар і його коняка
Полетіли, мов грушки.
- Наскільки точно передає Іван Франко «славетну» подію, описану в романі Сервантесом? Чи можна за цим описом вважати Дон Кіхота трагікомічним образом?
Практична робота. Щоденник подвійних нотатків (слайд 12).
Завдання: висловіть своє враження від прочитаних уривків. Які з думок критиків здаються вам найцікавішими? У лівій колонці запишіть вислови, що вас зацікавили, а у правій опишіть свої міркування щодо цих думок.
Фраза з вислову або вислів |
Мої міркування |
1. |
|
2. |
|
3. |
|
“ Дон Кіхот – символ віри людини у правду і добро, його вічного прагнення до прекрасного та ідеального, його необхідності переважити тверезий практицизм маси, яку втілює у собі образ Санчо Панси ” (Г. Гейне).
“ Дві постаті, які діють разом і контрастують одна з одною, - комічні й напівкомічні – це древній і досі живий мотив фарсу, карикатури, цирку, кіно: худий і довгов'язий, низенький і товстий, хитрий і глупий, господар і слуга, освічений і поважний, невчений і простуватий і найрізноманітніші комбінації – все це було в різних країнах, у різних культурах. А Сервантес створив єдине в своєму роді – дещо бездоганне ” (Е. Авербах).
«Сервантес утілив нерозлучну пару: змінюються лише костюми. А якщо відволіктися від цих історичних переодягань, то ми повсюди, як у мистецтві, так і у житті, впізнаємо рицаря Сумного Образу та його зброєносця... Дон Кіхот і Санчо Панса повторюються. Особистість, що прагне перемогти обмежене теперішнє,— це завжди Дон Кіхот, тоді як маси, що йдуть за нею, є Санчо Панса ” (С. Гречанюк, Ю. Борєв (ВЛ № 4, 2004).
IV. Підведення підсумків
Займи позицію (слайд 13).
- Як ви вважаєте, Сервантес мав на меті показати, що між двома героями більше розбіжності чи схожості? Аргументуйте свої думки, використовуючи висловлювання Ф. Бутервека.
«Дон Кіхот і Санчо Панса — досконале вираження контрасту між ідеалізмом і матеріалізмом, альтруїзмом та егоїзмом, які борються у людській душі. Дон Кіхот і Санчо Панса — втілення вічних поривань людини увись та її вічної прикутості до землі, вічного контрасту між поетичними захопленнями та прозаїчними буднями людського життя, між великою і безмежною вірою людини та її обмеженою твердістю».
V. Закріплення вивченого
- Написати есе на тему «Який герой потрібен ХХІ століттю: мрійник Дон Кіхот чи прагматик Санчо Панса?» (слайд 14).
Поетична сторінка (слайд 15)
* * * Юлія Друніна
Кто говорит, что умер Дон Кихот?
Вы этому, пожалуйста, не верьте;
Он не подвластен времени и смерти,
Он в новый собирается поход.
А ветряные мельницы скрипят,
У Санчо Пансы равнодушный взгляд,—
Ему-то совершенно не с руки
Большие, как медали, синяки,
И знает он, что испокон веков
На благородстве ловят чудаков,
Что прежде, чем кого-нибудь спасешь,
Разбойничий получишь в спину нож...
К тому ж спокойней дома, чем в седле.
Но рыцари остались на земле!
Кто говорит, что умер Дон Кихот?
Он в новый собирается поход!
Кто говорит, что умер Дон Кихот?.
VІ. Домашнє завдання (слайд 16).
* Творче завдання: - скласти кросворди, шаради, ребуси, запитання до вікторини тощо (на вибір).
* Індивідуальне завдання:
- створити проєкт «Чи модно бути сьогодні Дон Кіхотом?»;
- підготувати презентації:
«Дон Кіхот» у живописі»,
«Дон Кіхот» у кіно»,
«Дон Кіхот» у скульптурі»,
«Дон Кіхот» у літературі».
Список використаних інформаційних джерел
1. Волощук, Є. В. , Слободянюк, О. М. Зарубіжна література [Текст] : підручник для 8 класу загальноосвітніх навчальних закладів / Є. В. Волощук, О. М. Слободянюк. – К. : «Генеза» , 2016. – 288 с.
2. Гузь, О. О. Зарубіжна література 8 клас [Текст] : конспекти уроків, частина 2 / О. О. Гузь. – Тернопіль : Мандрівець , 2009. – 416 с.
3. Давидова, О. А., Більчук, М. В. Зарубіжна література [Текст] : супутник учителя / О. А. Давидова, М. В. Більчук. – Тернопіль : «Посібники і підручники», 2008. – 335 с.
4. Зарубіжна література для 8 класу [Текст] : навчально-методичний посібник з мультимедійними додатками / за заг. редакцією Н. В. Химери. Біла Церква : ФОП Сидоренко С. Д. , 2016. – 240 с.