Тема уроку: Дон Кіхот – вічний образ всесвітньої літератури
Кто говорит, что умер Дон Кихот?
Вы этому, пожалуйста, не верьте;
Он неподвластен времени смерти,
Он в новый собирается поход!
Ю. Друніна.
Мета уроку: узагальнити здобуті знання про роман Сервантеса «Дон Кіхот»; дослідити і сформулювати поняття «вічного образу» в літературі; довести «вічність» образу Дон Кіхота;розвити навички дослідницької діяльності, вміння готувати повідомлення, висловлювати та аргументувати свою точку зору ; виховати активну життєву позицію, милосердя.
Обладнання: портрет Сервантеса, ілюстрації до роману, виставка книжок роману «Дон Кіхот» різних видань, телевізор, відеомагнітофон (касета із мультиплікаційним фільмом «Прометей»), DVD (компакт-диск із художнім фільмом «Дон Кіхот»), магнітофон (касета із записами іспанської музики; вступу до балету «Дон Кіхот» Мінкуса, арії «Смерть Дон Кіхота» з опери «Дон Кіхот» у виконанні Ф. Шаляпіна.
Тип уроку: урок-узагальнення.
Форма уроку: урок-дослідження.
Методичний коментар:
На минулому уроці учні працювали над темою «Романтизм Дон Кіхота та твереза розсудливість Санчо Панси, на якому порівнювали характери головних героїв роману Сервантеса та робили висновки про причини їхніх вчинків. Додому школярі отримали випереджальні завдання: перша група «дослідників» готувала питання «Дон Кіхот. Хто він: мрійник, дивак чи шляхетна людина?»; друга група «експертів» – «Що таке «донкіхотство»?»; третя група «знавців-психологів» – «Чи потрібні Дон Кіхоти в наш час?»; четверта група «літературознавців» – «Цитати видатних читачів Дон Кіхота»; п’ята група «мистецтвознавців» – «Дон Кіхот в образотворчому мистецтві та музиці». Учні сідають у групи, кожен отримує аркуш з написом теми уроку та таблицею питань перших трьох груп, яку необхідно заповнити у короткій і стислій формі за схемою «Відповіді: тези-докази. Приклади із тексту». Учням пропонується шляхом власного дослідження довести і сформулювати поняття «вічного образу».
Діти уважно слухаючи повідомлення кожної групи та маючи особисту думку з питань, виступають у ролі дослідників, які самостійно розкривають тему уроку.
На уроці лунатиме іспанська музика, вступ до балету Мінкуса «Дон Кіхот», арія «Смерть Дон Кіхота» у виконанні Ф. Шаляпіна, які створять відповідний настрій та нададуть уроку особливого емоційного ефекту.
Хід уроку
I Оголошення теми уроку
Мотивація і мета уроку
Епоха Відродження. Італія, де відбувся особливий розквіт живопису, скульптури й архітектури. Країна, яка подарувала світу геніальних митців. Та прислухайтесь: «Мадонна із немовлям Христом і святою Анною», «Таємна вечеря» Леонардо да Вінчі, «Батожіння Христа» Пєро делла Франческа, «Поклоніння волхвів» Сандро Ботічеллі, «Оплакування Христа» Мікеланджело, «Сікстинська Мадонна» Рафаеля. Чому саме відображення Христа є на багатьох витворах мистецтва? Тому що Христос у свідомості людей є символом Любові, Добра і Милосердя. В ньому – загадковий відбиток вічності...
(Лунає іспанська музика).
А в Іспанії, в’язень Сервантес напише роман про дивака Дон Кіхота, якому судилося набагато пережити свого автора…Чому? Саме на це питання ми повинні сьогодні дати відповідь. Але чому я розпочала з Ісуса Христа? Чи є між ними щось спільне?
(вони обидва робили одну справу – допомагали людям)
Пригадаємо. Увага на екран (уривок із художнього фільму «Дон Кіхот», 58 хвилина).
Отже, мета сьогоднішнього уроку: узагальнити набуті знання про роман Сервантеса, дослідити і сформулювати поняття «вічного образу» в літературі, довести, чому Дон Кіхот є вічним образом всесвітньої літератури.
II Актулізація опорних знань
1. «Мозкова атака»
Вчитель:
Пригадайте, що вам відомо про Дон Кіхота;
а) як звали нашого героя насправді? (Кіхано);
б) соціальний стан (гідальго, т. б. дворянин);
в) за віком (біля 50 років);
г) де мешкав? (у селі Ламанчі);
д) чим займався? (любив читати рицарські романи);
є) до чого привело це захоплення? Знайдіть цитату. (Стати мандрованим рицарем);
е) він нарікає себе… (Дон Кіхотом із Ламанчі);
ж) обирає зброєносця… (селянина Санчо Пансо);
з) обирає коня і називає його… (Росинантом);
і) обирає даму серця (просту дівчину із сусіднього села та називає її Дульсінеєю Тобоською);
й) відправляється.. (у мандри на звершення подвигів…).
(Музика стихає).
III Узагальнення та систематизація вивченого
(шляхом дослідження)
Слово вчителя (пояснення завдань, що потрібно виконати).
Всі ви отримали випереджальні завдання додому по групам. Кожен із вас має аркуш з назвою теми уроку, таблицею питань перших трьох груп, яку потрібно заповнити у короткій і стислій формі за схемою «Відповіді: тези-докази. Приклади із тексту». Уважно слухаючи повідомлення кожної групи та маючи особисту думку з питань, шляхом дослідження повинні самостійно довести і сформулювати визначення терміну «вічний образ».
ПОЕТИЧНА ПАУЗА. Уривок із вірша Ліни Костенко «Балада моїх ночей».
Слово вчителя.
Дон Кіхот Ламанчський – один із найзагадковіших літературних героїв. Хто ж він насправді – дивак, що остаточно втратив почуття реальності і здорового глузду або мрійник, який мріяв змінити світ на краще, або шляхетна людина? Слово надається 1 групі «дослідників».
Чи є заперечення, доповнення з цього питання?
Слово вчителя.
Дійсно, Дон Кіхот і мрійник, і дивак, і шляхетна людина. У кожного з нас цей герой викликає різні емоції Хтось захоплюється його мужністю та шляхетністю , а когось він просто дратує своїми наївними мріями та ідеями. Це не дивно – всі ми різні. Але,хоч як би там було , нас вражає цей лицар і мудрець безмежною добротою та людяністю. І, можливо, доки існуватимуть такі диваки, готові пожертвувати собою заради ідеї, добро існуватиме на землі. Адже в народі кажуть: « Світ тримається на диваках».
Завдяки такому герою Сервантеса у культурі з’явилося таке поняття, як «донкіхотство». Що це таке?Відповідь на це запитання готувала 2 група «експертів». (Проект у вигляді плакату).
- Чи здатне таке явище як «донкіхотство» змінити світ? Запитання до всіх.
(Так, світ змінився на краще. У світі панували б мир, доброта, справедливість та щастя…)
- Чи потрібні Дон Кіхоти в наш час? Група «знавців-психологів» на черзі, їм слово.( Доповідь з прикладами із сучасного життя ілюстративного характеру)
Слово вчителя. Бесіда.
- Час закінчити роботу. Подивіться уважно на свої наробки. Підкресліть червоним олівцем слова у другій колонці, які повторюються у відповідях трьох питань.
- Зачитайте підкреслені слова.(Шляхетність, справедливість, доброта…)
- Чи вважаєте ви всі ці риси найціннішими в людині?
- Ці риси були цінними лише в епоху Відродження чи і в інші часи теж?
- Доберіть синоніми до словосполучення в усі часи ( -завжди-вічно)
- Сформулюйте кожен визначення терміну «вічний образ». Запишіть його.
- Що ж таке вічний образ? (учні зачитують свої визначення).
- Який же висновок? (Дон Кіхот є вічним образом).
(Це такий образ, що має велике загальнолюдське значення, сутність якого вийшла за межі свого часу і не втратила своєї актуальності.)
ПОЕТИЧНА ПАУЗА. ( К. Кулієв «О, Дон Кіхот…»).
Слово вчителя.
- Пригадайте твори минулого року. Чи є серед них такий твір, героя якого можна вважати вічним образом? Чому?
(Прометей, бо він вкрав вогонь у Зевса і віддав його людям, за що був покараний)
Згадаємо цей твір. Увага на екран. (Демонструється уривок із мультиплікаційного фільму «Прометей»).
Важко в літературі Відродження знайти іншого такого героя, людські якості якого, божевільні та водночас мудрі вчинки змушували б низько вклонити голову перед ним. Глибина образу Дон Кіхота цікавила і надихала поетів і художників, скульпторів і композиторів. І, як, приклад, послухаємо цитати видатних читачів «Дон Кіхота», які підготували нам учні 4 групи «літературознавців», їм слово. Зробіть необхідні записи в зошитах.
(Проект у вигляді плакату: автор – цитата).
IV Підбиття підсумків уроку.
1.Слово вчителя.
Епіграфом до уроку є слова поетеси Юлії Друніної:
Кто говорит, что умер Дон Кихот?
Вы этому, пожалуйста, не верьте;
Он неподвластен времени смерти,
Он в новый собирается поход!
-Як ви розумієте ці слова?
(Дон Кіхот невмирущий! Завжди будуть з’являтися Дон Кіхоти…
Він є символом добра, справедливості, безкорисливої допомоги людям, милосердя і шляхетності – всього того, перед чим не владний час!)
ПОЕТИЧНА ПАУЗА ( Ю. Друніна «Кто говорит, …» )
2. Складання «сенкану» (групова робота, на окремому аркуші)
(тихо лунає іспанська музика)
1.ДОН КІХОТ.
2.Добрий, шляхетний.
3.Допомагає, захищає, бореться.
4.Взірець добра і справедливості.
5.Вічний образ.
3. Оприлюднення «сенканів».
4. Заключне слово вчителя.
Дон Кіхот – вічний образ всесвітньої літератури, сягнувший настільки далеко за межі своєї доби, що і в наш час залишається актуальним. І озираючись навкруги, бачиш, як не вистачає зараз в наш час справжнього добра, милосердя, поваги до людини, шляхетності, справжньої безкорисливої допомоги людям, і хочеться сказати…А що б сказали ви? Заплющте очі і уявіть себе на одну хвилину Дон Кіхотом, який опинився в сучасному світі. Подумайте. Відкрийте очі. Отже, звернення Дон Кіхота до сучасників.
(«Мікрофон»)
5. Вчитель.
А я хочу звернутися до вас. Будьте добрими,самовдосконалюйтесь, вчиться жити у світі людей По – людськи! Світ такий прекрасний і тримається він на Добрі і Любові, що існуватимуть в усі часи, завжди, вічно!
6.Оцінювання.
V Домашнє завдання.
1. Прочитати стор. підручника 334-336.
2. Підготуватися до написання відгуку на прочитаний роман або до написання листа Дон Кіхоту (за вибором).