Урок для учнів 3- го класу ( Я у світі) “ Дорогами добра”
Урок розроблено вчителем початкових класів
Краматорського ліцею № 35 імені Валентина Шеймана
Краматорської міської ради
Донацької області
Гонтаренко Н.В.
Тема: “Дорогами добра”.
Мета. Підвести до розуміння змісту поняття “ добро”.
Вчити встановлювати взаємозв'язки між поняттями « добра» і “зла”.
Розвивати емоційну сприятливість, вміння творити добро, зв'язне мовлення, уялення та логічне мислення.
Виховувати почуття доброти, ціннісні орієнтири, схилність безкорисливо чинити добро.
Обладнання: записи на дошці, малюнки-картки сонечка, малюнки-картки жолудів, малюнки-таблиці: “ Дерева-Добра”, “ Дерева-Зла”, скульптура Янгола-Охоронця, чарівна торбинка злості.
Зміст заходу
-
Організація класу
-
Сьогодні, діти, в нас гостей багато
Тож давайте їх вітати.
( діти повертаються до гостей і мовчки кивають головою)
-
Кому дозволено сісти першим?
-
Так, спочатку “ краса”
-
( сідають дівчатка)
-
Потім “ сила”
-
( сідають хлопці)
-
Діти, я пропоную вам згадати, які риси повинна мати людина, щоб про неї говорили лише гарні, приємні та теплі слова?
-
(доброзичливість, вихованість, добросовісність, порядність, чесність, тактовність, ніжність, ласка)
-
Так.
-
Поглянте на таблицю.
-
Давайте ще раз всі разом прочитаємо їх.
-
Використовуючи метод читання акровірша, відшукайте слово, яке сховалось.
-
( д о б р о т а)
-
Д о б р о з и ч л и в і с т ь
-
в и х О в а н і с т ь
-
д о Б р о с о в і с н і с т ь
-
п о Р я д н і с т ь
-
т а к т О в н і с т ь
-
ч е с н і с Т ь
-
л А с к а
-
Про яке слово йде мова?( Доброта).
-
Саме про доброту ми з вами сьогодні будемо говорити на уроці
-
Саме цій рисі характеру людини буде присвячено наш урок.
-
А девізом уроку будуть такі слова:
“ Хай сьогодні в кожне серце наш урок додасть тепла,
Хай прийде до нас натхнення, а в очах сяє доброта”.
-
Тож не будем зволікати, будем швидко починати.
-
Основна частина.
-
Так склалось у народі, що символом добра і тепла є сонечко.
-
У кожного з вас на парті лежить картка-малюнок сонечка.
-
Візміть своє Сонечко,притуліть його до щічки, заплющіть очі і увіть, що воно поцілує вас промінчиком у щічку,полоскоче чубчик і покотиться розсіювити свої промінці. Сонечко освітить, зігріє вас і принесе багато пребагато добра. І ви володарі його. У вас багато добра! Ви світлі, щасливі і усміхнені діти.
-
Молодці
-
Які образи виникли у вашій уяві?
У ч е н и ц я:
Я всміхаюсь сонечку:
Я всміхаюсь квіточці:
Я всміхаюсь дощику:
Друзям усміхаюся
Зичу їм добра!
М. Познанська .
-
Яким був останній рядочок вірша?
-
Що з таке добро?
-
На уроці укр. мови ви отримали домашнє завдання: за тлумачним словничком з'ясувати значення слова добро.
-
Хто ж готовий дати відповідь на це питання? ( добро — це гарний вчинок, корисна справа; добро - це чутливе, дружнє ставлення до людей, звірів, птахів, рослин.)
-
Саме так.
-
Давайте спробуємо навести приклади доброго ставлення до людей. ( люди вітаються, допомогають у скрутну хвилину, коли важко, дарують квіти, вітають зі святом, допомагають людям похилого віку .)
-
Навести приклади доброго ставлення до тварин.
-
Подумайте, а чи можна доторкнутись до добра?
-
Чи можна його понюхати.
-
Чи можна його скуштувати?
-
Отже, який ми можемо зробити висновок?
-
Це конкретне чи абстрактне поняття?
-
Так.
-
Це абстрактне поняття.
-
Тому з впевненістю можна сказати, що добро - це категорія нематеріальна, а духовна.
-
Діти, якщо ми з вами зобразимо добро у вигляді музики, то якою буде ця музика?
-
А яким би кольором ви намалювали добро?
-
Чудово, які ви в мене розумнички все правильно говорите.
-
А тепер подумайте і скажіть, яке слово має протилежне значення до слова добро? ( Зло)
-
Яким кольором ви зобразили зло?
-
Саме так, діти.
-
Нажаль у світі існує не тільки добро, але і зло. І ви повинні вміти розгледіти “Його” і не лише розгледіти, а й діяти так , щоб зла було якомога менше.
-
Ваша мета: уважно слухати рими, які я читатиму, швидко з'ясувати добрий це вчинок, чи поганий.
-
Якщо добрий — говорите: “ Так”і встаєте.
-
Якщо поганий — говорите: “ Ні” і сідаєте.
-
Тож увага:
Бабусі хлопчик допоміг
Він, діти, добрий хлопчик? ( Так)
Тепер усі скажіть мені:
У сварці жити добре? ( Ні)
А як немає забіяк,
Тоді усім прекрасно? ( Так)
А як серця у всіх ясні,
То вам погано, діти? (Ні)
Кричить і трощить все чудак,
Це теж погано, діти? ( Так)
А як обличчя у всіх сумні,
Похмурі, злі? Вам добре? ( Ні)
Тоді іще скажіть мені:
Як діти б'ються добре? ( Ні)
Звичйно, краще в мирі жити
І з усіма дітьми дружити,
Щоб всі веселими були,
У мирі й злагоді жили.
-
Чудово. Молодці. Впорались і з цим завданням.
-
Рефлексія.
-
Робота в парах
-
“ Подорож до саду казкових дерев”
-
А щоб остаточно перекнатись в тому,що ви чітко тепер розумієте і вмієте відрізните добро від зла, я вам пропоную завдання, для виконання якого вам потрібно буде попрацювати в парах.
-
Але перш ніж почнимо виконувати завдання давайте уявимо, що ми потрапили у казку. В якій треба з'ясувати де дерево “ Добра”, а де дерево “ Зла”. Для чого це треба зробити? А для того, щоб врятувати Янгола-Охоронця, який потрапив у біду і втратив свій дар — вберігати людей від зла, випромінювати сяйво добра.
-
То ж почнемо.
-
Для початку заплющіть очі послухайте пташинний спів і перенесемось в казковий садочок.
-
Увага погляньте на дошку, тут два дерева.
-
У вас на партах лежать картки- малюнки плодів яблучка на деяких з них написано риси характеру доброї людини, а на інших - злої людини.
-
Ваша мета — породитись, зробити правильний вибір і повісити яблучко на те дерево, яке ми з вами домовимось вважати деревом “ Добра”чи деревом “ Зла”.
-
Працюємо.
( учні виходять до дошки по черзі, називають рису характера і пикріпляють яблучко на відповідне древо)
-
На якому дереві більше плодів?
-
Висновок — це дерево “Добра.”
-
А менше плодів?
-
То — це дерево “ Зла”.
-
Діти, а як ви гадаєте, чому так сталося?
-
Поглянте на нашого Янгола-Охоронця.
-
Він знову випромінює сяйво добра.
-
Тож ми з вами врятували його
-
У народі існує повіря, що у кожної людини є її Янгол-Охоронець, даний їй Господом від народження.
-
Він охороняє нас від біди і лихих людей.
-
Якщо людина робить добрі справи, Янгол радіє, а якщо зло, то плаче, тужить, утрачає сили.
-
Я бажаю вам, щоб ви робили тільки добрі справи, щоб ваш
Янгол-Охоронць радів і завжди допомагав у скруті.
-
І тоді на дереві “Добра” буде безкінечна кількість плодів.
-
БО:
ДОБРІ СЛОВА — ЦЕ КОРІННЯ.
ДОБРІ ДУМКИ -ЦЕ КВІТИ.
ДОБРІ СПРАВИ — ЦЕ ПЛОДИ,
А ДОБРІ СЕРЦЯ — ЦЕ САДИ.
-
Тож піклуйтесь, діти про свій сад і не дозволяйте йому зарости бур'янами, наповнюйте його добрими словами,гарними вчинками і сонячним світлом!
Додаток
Фотографії фрагментів уроку