Урок Я досліджую світ "Тварини в природі"

Про матеріал
Урок побудований за методикою «Читання та письмо для розвитку критичного мислення. Націлений га формування в учнів поняття "тварини – живі організми", уявлення про різноманітність тварин у природі, значення тварин; формування навички спостережливості за природою, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння працювати з текстовою інформацією, вибирати головне, встановлювати логічні зв’язки і відношення між поняттями.
Перегляд файлу

Каменєва Ірина Леонідівна

Учитель вищої категорії, учитель-методист

Чугуївський багатопрофільний ліцей

Харківська обл.

 

Я досліджую світ

3 клас

(за методикою «Читання та письмо для розвитку критичного мислення)

 

Тема.  Тварини в природі.

Мета.  Формувати в учнів поняття "тварини – живі організми", уявлення про

  різноманітність тварин у природі, про види тварин, значення тварин; продовжувати формувати навички спостережливості за природою, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

  Учити працювати з текстовою інформацією, вибирати головне, встановлювати логічні зв’язки і відношення між поняттями.

  Розвивати різні види мислення, спостережливість, уміння користуватися набутими знаннями.

  Виховувати любов і бережливе ставлення до живої природи, естетичні почуття.

Обладнання. Таблиця "Життя тварин у природі", ілюстрації із зображенням

   тварин, календар природи і праці людей, модель куба, картки з інформацією про тварин, класифікаційні таблиці, звукозапис "Лісові звуки", круги Венна, Червона книга України, виставка книг про тварин.

Стратегіі. "Кубування", мозкова атака, "Позначки", "Кутки", "Порушена по-

                         слідовність".

Хід уроку

 

І. Організація класу

ІІ. Спостереження за змінами в природі

 

1. Таблиця. Календар природи і праці людей

- Зміни у неживій природі (висота сонця над горизонтом, залежність опадів, температури

   повітря, тривалості дня від висоти сонця);

- стан неба;

- температура повітря;

- опади;

- інші спостереження;

- зміни у житті людини (одяг, труд);

- зміни у живій природі (тварини, рослини).

 

 

ІІІ. Повторення вивченого

 

1. Групове опитування. Кубування. (Робота в парах. Діти розглядають куб, готують відповіді на кожну піктограму.)

 

 

 

План

          1. Рослини – живі організми.

                                     2. Чим живляться рослини? Де беруть їжу?  

                                     3. Умови для життя рослин?

                                     4. Протягом якого часу ростуть рослини?

                                     5. Чи рухаються рослини? Пересуваються з місця на місце?

                                     6. Яку користь приносять?

 

Розгортка куба в піктограмах

 

 

 

      

 

 

 

 

 

 

 

 1. Народжуються, живляться,  дихають, ростуть, розмножуються, відмирають.

 2. Речовинами, які вбирають із ґрунту. Самі утворюють поживні речовини з води, повітря і ґрунту.

 3. Поживні речовини, вода, повітря, тепло і світло.

 4. Протягом життя. Навіть у 100-літнього дуба ростуть гілки, виростає листя.

 5. Рухаються; у них ростуть корені, стебла, листки, квіти, плоди. Листки і квітки рослин повертаються за сонцем. Але рослини не пересуваються.

 6. Виділяють кисень; очищують повітря; виділяють речовини, що знищують хвороботворні бактерії; дають продукти харчування; з них виготовляють тканини, ліки. Рослини називають „легенями планети”, „зеленими друзями”).

ІV. Евокація 

 

- Розгадайте ребус і дізнаєтеся тему нашого уроку.

 

 

1. Ребус

 

 

 

т  ’2                                б н     (тварини)

 

- Тема нашого уроку „Тварини”. Якщо будете уважні і активні, то дізнаєтеся, які бувають тварини, як їх розрізняти і багато цікавого про тваринний світ.

 

2. Мозкова атака

 

- Пригадайте все, що знаєте про тварин? (Заповнення таблиці на дошці: vя це знаю)

v (я це знаю)                       (я не знав цього)

 

V. Усвідомлення

 

  1. Читання статті „Тварини”. Метод „Позначки”

 

  • Прочитайте статтю, зробіть позначки „-” олівцем біля інформації, яка стала для вас новою. (Кожна група отримує картку, номер якої співпадає з номером групи)

Тварини

         № 1    Тварини – це живі організми, їх більше 1 мільйона 500 тисяч. У тварин є особливі ознаки: вони  їдять готову їжу; ростуть тільки в молодому віці; можуть швидко рухатись, переміщуватися з одного місця на інше.

 

         2  Де живуть тварини? Тварини живуть скрізь, де для них є їжа, схованка від ворогів і місце для влаштування житла: на земній поверхні, під землею, у воді, деякі заволоділи повітряним простором. Усіх тварин можна поділити на диких і свійських. Усього свійських тварин нараховується 32 види.

          

 № 3   Різноманітність тварин.  Тварини – це звірі, птахи, риби, комахи, плазуни (змії, ящірки), земноводні (жаби). Тварини різняться зовнішнім виглядом, забарвленням, поведінкою, розмірами, тривалістю життя, формою і будовою тіла, яка залежить від того, де вони живуть. У більшості відомих тварин тіло складається з голови, тулуба, кінцівок (крил, ніг) та хвоста.

 

       4  Що їдять тварини? Тварин можна поділити на три групи: рослиноїдні (травоїдні), які живляться нектаром квітів (метелики, бджоли), травою, листками і гілками (колорадський жук, заєць, лось). Багато тварин їдять зерно, насіння, плоди. Це миші, білки, сойки. Хижі, які живляться іншими тваринами. Всеїдні, які живляться і рослинною, і тваринною їжею: ведмідь, горобець, борсук.

 

   № 5   Умови життя тварин. Повітря. Тепло. Вода.  Світло. Але світло потрібно не всім тваринам. Ті, що живуть під землею, глибоко під водою, у темних печерах, бачать погано або зовсім сліпі. Зір їм замінює добрий нюх і слух. Їжа. Рослини – їжа для багатьох тварин.

 

  № 6    Значення тварин. Тварини це: продукти харчування: м’ясо, молоко, яйця, мед; вовна та шовк для виробництва тканин, хутро для пошиття одягу, шкіра для взуття; помічники людини у важкій роботі: коні, осли, верблюди; ліки: зміїна і бджолина отрута, мед, борсучий жир; вірні друзі: собаки, кішки, папуги.

VІ. Рефлексія

1. Обговорення після читання

 

                                               - Подумайте над тим, що прочитали.

                                               - Про що дізналися? (Обговорення в групах).

 

2. Заповнення таблиці  (Заповнюється колонка „-” – я не знав цього – на дошці. Всі записи здійснюються тезисно, відсікається хибна інформація).

3.Систематизація знань

 План

                                   1.Тварини   - живі організми.

                                               2. Особливі ознаки тварин.

                                               3. Де живуть.

                                               4. Різноманітність тварин.

                                               5. Групи, в залежності від живлення.

                                               6. Умови життя.

                                               7. Значення тварин.

 

1. Тварини – живі організми.

2. Особливі ознаки тварин.

а). Гра „Хто це?”

Не ходжу я, а скакаю, бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання перегнав би я коня.

Я страшенний боягуз, всіх на світі я боюсь. (Заєць)

 

- Доведіть, що це живий організм; тварина, а не рослина.

 

 

 

 

 

 

   

3. Де живуть тварини.     

б). Гра „Де живуть тварини?” (Таблиця )

(Малюнки: заєць, кріт, щука, колорадський жук, сова)

                  

 

 

 

 

 

- Без чого не можуть жити тварини?

 

 

 

 

 

 

 

4. Групи тварин, в залежності від живлення.

д). Гра „Нагодуй тварин”.

(Малюнки тарілок з їжею для тварин – зайця, крота, щуки, колорадського жука, сови.                

Заєць – капуста, морква.

Кріт – дощовий черв’як, слимак, жаба.

Щука – риба, гусеня.

Колорадський жук – трава, листки.

Сова – качка, миша.)

  • На які групи, в залежності від живлення, поділяються тварини?

 

 

 

 

 

5. Різноманітність тварин.

в). Порушена послідовність.

- Розташуйте тварин у певному порядку.

(Заєць, жук, сова, щука.)

 

 

 

 

 

 

 

- Чим же різняться тварини?

(Зовнішнім виглядом, формою тіла, розмірами, забарвленням, поведінкою.)

 

г). Доповідь учителя. (Паралельно відбувається ілюстрація)

 

               Це цікаво (учитель). Найбільша з тварин – синій кит, має тіло завдовжки 30 м і масу 150 тонн (приблизно 3 слони). Найменших тварин неможливо побачити без мікроскопа. Найбільший птах – страус: 3 м заввишки, маса тіла 90 кг; найменша з пташок у світі – колібрі: довжина – 6 см, маса – 1,5 г. Найвища тварина – жирафа, її зріст майже 6 м.         

   Тривалість життя тварин теж різна. Серед них є довгожителі, наприклад, слони, які живуть 70 – 80 років; сом – 40 – 100 років; жаба – 5 – 36 років; ворон – 20 – 100 років; кінь – 20 – 60 років.  Але й є такі, що живуть кілька днів – комахи одноденки.

               Серед тварин України є свої рекордсмени: найбільший звір – зубр: висота 2 – 3 метри, маса тіла до 1000 кг, тривалість життя до 27 років; найбільший морський ссавець

дельфін чорноморська афаліна: довжина – 3 м, маса – до 150 кг; найменший звір - бурозубка мала: маса тіла – 5 г, довжина тіла – 4 см; найшвидший птах – сапсан, мчить за здобиччю за швидкістю 300 км/год. Його не наздогнати навіть літаку АН-2. Найбільшим жуком є жук-олень: довжина тіла з рогами – до 8 см, у лісі вже рідко його зустрінеш. 

Фізкультхвилинка 

 

- А хочете, діти, ми підемо зараз в ліс?

- Які ж правила поведінки в лісі знаєте?

(Лунає запис „Лісові звуки”, діти виходять на „галявину” – до дошки. На стінах класної кімнати висять ілюстрації тварин: лисиця, ведмідь і заєць.)

                                           - Підійдіть до тварини, яка найбільш подобається.

                                           - Чому ви зупинилися саме біля цих тварин? (Вислуховуються відповіді дітей).

                                           - Покажіть, як рухаються ці тварини.

                                           - Наша невеличка прогулянка закінчено, тихенько повертаємося в клас, сідаймо на свої місця.

 

6. Значення тварин. Червона книга України.

 

- Яку ж користь приносять тварини людині?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Кутки

                - Отже, людина використовує тварин для своїх потреб. Також ми з’ясували, що тварини потребують охорони. У зв’язку з цим виникає проблема:

 

Тварин вбивати не можна.                                               Тварин можна вбивати.

 

 

- Обміркуйте цю проблему і займіть місце у відповідному кутку.

 

(Діти, виходячи до дошки, діляться на групи за переконаннями, обговорюють, роблять висновки, обирають спікерів, доводять свою точку зору, переконують інших.)

 

VІІ. Підсумок уроку

 

  1. Круги Венна (порівняльна характеристика)

 

 

 

 

 

   виробляють їжу самі                                                   живляться готовою їжею                                                       

    ростуть протягом життя                                             ростуть тільки у молодому віці                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

   не переміщуються                                            переміщуються

   зовнішній вигляд                                                          зовнішній вигляд 

                                                                                                                                                                           

                                          живі організми

                                                       різноманітність

                                                        умови життя

                                                            користь

                                                            охорона

 2. Виставка книг про тварин

                                                           

VІІІ. Домашнє завдання (На вибір)

 

Намалювати тварину, підготувати розповідь про неї.

Скласти порівняльну характеристику тварин і рослин.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Каменева Ирина
Додано
2 травня 2020
Переглядів
3783
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку