Урок-дослідження "Що робить людину щасливою? Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

Про матеріал
Урок-дослідження Скруджа ,головного героя ,та його переродження, як наслідок осмислення свого життя
Перегляд файлу

Тема:Що робить людину щасливою?  Переродження Скруджа як наслідок осмислення свого життя у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»

 Мета:  освітня: розкрити причини деградації Скруджа та мотиви його переродження; допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа, простежити зміни в характері і поведінці головного героя;

 

розвивальна:   вдосконалювати навички роботи з аналізу тексту, характеристики літературного героя, виразного читання, розвивати творчу уяву, критичне мислення;

 

виховна: донести до учнів сутність гуманістичних ідеалів письменника; виховувати людяність, доброту, милосердя, вміння співчувати.
Тип уроку: урок-дослідження,узагальнення та систематизації знань
Обладнання: мультимедійна презентація,   різдвяна  музика,     дидактичні матеріали, тексти твору.

        Епіграф

                                 Не гроші роблять людину щасливою,а людяність

        Ч.Діккенс    

 

                    Хід уроку

І.Організаційний момент.

1. Привітання

                                      Продзвенів уже дзвінок,

                                       Починаємо урок

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім шостім класі

Діти-просто молодці.

      2.Побажання                       Я вам бажаю, діти:

 Не просто слухати , а чути.

Не просто дивитися , а бачити.

Не просто відповідати ,а міркувати.

Дружно й плідно працювати.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності
       Наближаються світлі й радісні дні –  Новий рік, Різдво.Різдво – особливе свято. Ми чекаємо на нього щороку з надією на радість. Цієї пори на вулиці горять святкові вогні, у крамницях продають блискучі іграшки, а в наших домівках готують святкову вечерю. І коли над землею сходить різдвяна зірка, а на ялинці запалюють   вогники, усім – і дорослим, і дітям – здається, що зараз станеться диво…У цей час відбуваються різні дива. Особливо сповнений див Святвечір. Звичайні в інший час предмети та речі набувають чарівних властивостей. Кажуть, старі люди бачать у Святвечір своїх померлих родичів, а дівчата можуть дізнатися ім’я майбутнього судженого.
             А що для вас,діти ,означає свято Різдво? Для мене це запах хвої і кутя.Які асоціації виникаютьу вас?Давайте складемо Асоціативний кущ (ряд до слово Різдво.)

  • (Різдвяна кутя,свічка,янгол,подарунок,мандарини,ялинка,коляда…..)Дуже добре.
  • Арт-терапевтична вправа «Я - мрію»
  • І ось настав ранок Різдва. Послухайте мелодію англ.мовою. Закрийте очі та помрійте, як би ви хотіли провести це свято.

 

Слово вчителя

 Ч.Діккенс говорив про ці дні.
«Це радісні дні, дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди… вільно розкривають одне одному серця»

  «Різдвяна пісня у прозі» переносить нас у чарівні святкові дні   Різдва…

Сьогодні на уроці ми спробуємо проаналізувати все побачене і з’ясуємо, що ж трапилося зі Скруджем, чому він став таким. Як могло статися, що самостійний спокійний  хлопчик перетворився на скупого «жмикрута», який усе життя те й робив, що  накопичував гроші, раптом змінився? З’ ясуємо причини деградації та переродження Скруджа із «Різдвяної пісні в прозі».

Оголошення теми і мети уроку

Отже, тема нашого уроку: «Динаміка образу Скруджа. Причини його деградації та духовного переродження як наслідок осмислення свого життя у повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»(зробіть запис в зошит)

Мета уроку:…….

Завданням нашого уроку  буде:– провести дослідження причин деградації особистості Скруджа та дослідити мотиви його переродження і дати відповідь на проблемне питання. Що робить людину щасливою?

Результати наших досліджень оформимо у вигляді кістяка,метод «Фішбоун»

Словникова робота Звернемось до словничка,аби пояснити деякі слова. Давайте запишемо в зошит.

Слово вчителя 

Давайте переглянемо Буктрейлер ,аби пригадати зміст оповідання

Яким ми бачимо Скруджа на початку твору?(Це був старий грішник – заздрісний, жадібний, твердий.)

- Хто винен у тому, що сталося з героєм? (Тільки він сам).

- Що привело Скруджа до самотності? Які помилки він зробив у своєму житті?

3. Прийом  «Ланцюжок помилок Скруджа» (Запис у зошити).

Завдання: дослідити, які помилки здійснив Скрудж у своєму житті, що привели його до деградації? Результати дослідження оформимо у вигляді схеми в зошити)

 

Дослідження №1

- Що для Скруджа було найголовніше? (Гроші).

- Чи приносили вони йому щастя? (Ні. «Один як перст, на всьому білому світі», - такий сумний висновок минулого).

Висновок: Помилка перша: ЖАГА ДО ГРОШЕЙ.

 

Дослідження №2

- Як він поводився зі своїми грошима? (Економив на всьому і на всіх, нічого не дозволяв навіть собі).

- Яке слово для Скруджа було «найжахливішим»? (Щедрість).

- Які ланцюги скував Скрудж для себе за життя? (Жадібність, жорстокість).

Висновок: помилка друга: ЖАДІБНІСТЬ.

 

Дослідження №3

- Чи вірне моє твердження: «Скрудж хоч і жадібний, але перед Різдвом допомагав бідним, давав гроші тим, хто просить» (Ні).

- Як він ставився до оточуючих? Знайдіть підтвердження з тексту.

Висновок: Помилка третя : БАЙДУЖІСТЬ ДО ОТОЧУЮЧИХ.

 

Дослідження №4

- Племінник Скруджа Фред сказав: «Але те зло, що він робить, карає його самого».

Чи погоджуєтесь ви з цим?

- Підтвердіть словами з тексту, що Скрудж був жорстоким.

Висновок:  Помилка четверта ЖОРСТОКІСТЬ У СТОСУНКАХ.

 

Дослідження №5

- Як Скрудж ставився до свого племінника?

- Чи є в повісті люди, яких він любив?

- Чи були в нього друзі, кохана?

Висновок: Помилка п’ята : ЗРАДА У КОХАННІ, ДРУЗІВ.

 

Дослідження №6

- Чи здійснилася мрія Скруджа стати багатим? (Так).

- Чи став герой щасливим у теперішньому житті? (Ні. Він багатий, але самотній).

Висновок:втрата людських почуттів привела до деградації. САМОТНІСТЬ.

 

 

 

Спробуйте переконати мене, що за гроші не все можна купити. (Ліки, а не здоров’я; ліжко, але не сон; відпочинок на курорті, але не душевний  спокій; книги, але не зання…)

Тоді для чого людині гроші? Можливо, й не потрібні? (Ні, гроші потрібні: вони можуть дати людині певну свободу  вибору (придбати будинок чи авто, покращити рівень освіти, зміцнити здоров’я, взяти участь у благодійних акціях тощо)

 Інтерактивний прийом « Встанови відповідність»

За гроші можна купити книги,                       але не знання

За гроші можна купити ліжко,                       але не сон

За гроші можна купити ліки,                          але не здоров’я

За гроші можна купити солярій,                    але не сонце

За гроші можна купити годинник,                 але не час.

А  якого багатства  у Скруджа  не було? (ЩАСТЯ - душевного тепла, близьких, друзів, любові)

   Щоб  розбудити душу цієї людини, потрібне диво. І Діккенс творить його…У Різдвяну ніч що ж відбувається?(Переродження Скруджа)

Питання.

- З чого почалося переродження Скруджа?

Інсценізація (Скрудж і Марлей) Давайте подивимось

- Яку роль виконує привид Марлі?

   Для чого приходить тінь померлого Марлея?(щоб показати як він жив,і що може трапитися,вказати на помилки.І сказати,що все можна виправити,що в нього є ще час)

Виконаємо  Дослідницьку роботу в групах,аби з’ясувати - Що відкриває Скруджеві кожна з трьох зустрічей з Духами часу?

Кожна група працює над своїм завданням за планом.

І група

 (Дух Минулого) Будинок,школу,дівчину,в яку був закоханий

ІІ група

(Дух Теперішнього)Свято в родині Б.Кретчита та свято в родині племінника

ІІІ група

 (Дух Майбутнього)Власну могилу

Фізкультхвилинка

Що змінилося в душі Скруджа? (Він усвідомив, що ВСІ люди мають щастя: родинний затишок, Різдво об’єднало усіх людей радістю, дивом, й лише Скрудж сам-один на землі не шанує дивовижного свята; він відмежував себе від усіх людей)

  • Чим зумовлені зміни? Назвіть причини.  (Можливість осягнути життя, поглянути на втрачене)
  • Що з’явилося в його серці під впливом різдвяної подорожі? Які риси?

 

Прийом    «Щасливе серце»

        Під впливом різдвяної подорожі серце змінилося.  Давайте оновимо скам’яніле, черстве серце Скруджа . Для цього у вас є маленькі сердечка. Кожен з вас напише на ньому ті риси,які зробили Скруджа щасливим .

  •   Учні наклеюють червоні сердечка на чорне серце Скруджа).   (Доброта,Людяність,Щирість,співчуття та милосердя)

         Ось так чорне серце Скруджа переродилося і стало добрим та гарячим, сповнене любові та милосердя. Під впливом різдвяної подорожі воно розтало і стало таким, як у нормальної людини, милосердним, добрим, співчутливим, щедрим, людяним. І тільки тепер герой відчув себе щасливим.

Ось які дива відбулися різдвяної ночі.

  • Чарльз Діккенс наголошує, що щастя не в грошах, а в людяності. Митець як гуманіст вірив у добру сутність людини, у те, що душу можна вилікувати від зла. Діккенс бажав бачити всіх людей щасливими, він змушував їх задумуватися над власним життям.

Колесо вчинків Скруджа

Скрудж наприкінці твору проводить Різдво зовсім не так як звик. Наведіть приклади того, що він змінився. Які вчинки про це свідчать?

Добрі справи :

1.Відіслав індичку Кретчитам,

2. допоміг Тайні Тіму,

3.збільшив платню Бобу Кретчиту,

4. помирився з племінником).

Перегляд уривку  з фільму    Яким став Скрудж?

Робота з епіграфом

  • Звернемося до епіграфа нашого уроку. Зачитайте вголос.(Не гроші роблять людину щасливою,а людяність)
  • То як ви розумієте ці слова?

 

 Ми підійшли до найважливішого запитання:

Що може зробити людину щасливою?

 (Відповіді дітей) душевне тепло близьких, друзів, любов,турбота

Слово вчителя.

Отож діти,ви зрозуміли ,що Людське щастя не залежить від багатства. Не гроші роблять людину щасливою. Безсумнівно, не можна в наш час обійтись без грошей, вони багато в чому полегшують наше життя приносять чимало приємних моментів. Але чи потрібно їх ставити на перше місце у своєму житті?На прикладі наших герої ми знайшли відповідь на це важливе питання.Можна бути багатою людиною, а почуватися нещасним, бо в душі, сповненій прагнення до заможності, не лишилося місця для добра. А можна навпаки, не мати багато грошей, а все ж таки бути щасливим, бо твоя душа бажає допомогти іншим, захистити тих, хто поряд, створити щось прекрасне!!!

Одним словом, потрібно мати щиру й красиву душу, щоб бути корисним, а не пройти по життю сірою тінню

Робота в картинній галереї . Які фрагменти намальовано?

12.Робота з цитатамиПогляньте, на дошці два малюнки: Скрудж на початку твору і Скрудж в кінці твору. Ви повинні кожну цитату розташувати під відповідним малюнком.

                    1-й малюнок                                                                                          2-й малюнок

 1. Не  було вітру жорстокішого  за Скруджа        1. Скрудж став таким добрим   другом, добрим              

 2. Темрява річ дешева і Скрудж  тому її                    господарем і доброю людиною, що навряд чи      

     любив.                                                                         Був другий такий у доброму старому Лондоні.

3. Це був старий грішник – заздрий, жадний,         2.Та запалить насамперед більший вогонь у себе

     твердий, як кремінь.                                                   В каміні.

4.Старці ніколи не сподівались від нього               3.І про  нього казали, що вже хто- хто, а Скрудж

    милостині.                                                                  Уміє шанувати Різдво.   

 Представлення «Фішбоун»    

Підсумок уроку

Слово вчителя
      Ось і добігла до кінця наша Різдвяна історія. Дійсно, казковий у неї кінець. Усі щасливі, і Скрудж теж.. Скрудж зумів стати щасливою людиною, бо зумів змінитися. Пам’ятайте, людина завжди може змінитися. Тож поспішайте самі творити добро і вірте в те, що все зміниться на краще . Подаруйте  людям усмішку, погляд, добре слово і вже цим ви зробите її щасливою. Тож будьте в ці святкові дні особливо уважними до всіх, хто нас оточує, і вірте у любов і добро, що може змінити цілий світ.

« Прикрась ялинку» У себе на партах ви бачите маленькі паперові іграшки. Спробуємо ними прикрасити ялинку .Напишіть на іграшках побажання, що потрібно цінувати в житті. (На дошці намальована  велика ялинка до якої діти прикріплюють )

Сьогоднішній урок хочу закінчити словами

В житті у кожного є цінностей багато,

На жаль, багатство в нім не варте ні гроша.

Життя тоді чогось великого і варто,

Як є Сім’я, Здоров’я, Друзі і Душа.

Ці вічні цінності життєві — незрадливі,

На них одних завжди життєвий курс держи.

Ці справжні, незамінні цінності важливі:

Сім’ю, Здоров’я, Друзів, Душу — бережи.

VІІ. Підбиття підсумків уроку Рефлексія. Метод Мікрофон. 

« На сьогоднішньому уроці я зрозумів,що…»

Домашнє завдання : Твір «Як потрібно прожити життя, щоб бути щасливим

Оцінювання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 січня 2023
Переглядів
391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку