(слайд 1 ) Епіграф
Дев'ять десятих нашого щастя залежить від здоров'я.
(Артур Шопенгауер)
Мета: формування в учнів поняття про здоровий спосіб життя, сприяння активному усвідомленню необхідності берегти здоров’я; дослідити шляхи збереження свого здоров’я; відпрацювання навичок групової роботи та виконання математичних розрахунків; виховання почуття відповідальності за збереження власного здоров’я.
Обладнання: картки для групової роботи, вимірювальні прилади, мультимедійний проектор, презентація Power Point, наочність для роботи в лабораторіях, прилади для виконання практичної роботи.
Тип уроку: урок-дослідження
Хід уроку
Учитель. Доброго здоров'я, всі присутні, доброго вам дня. Саме так з давніх-давен наші предки віталися один з одним, бажаючи здоров’я і добра, бо здоров’я – це найбільший скарб для людини. Як ви вже зрозуміли, ми сьогодні будемо займатися математикою, але завжди пам’ятатимемо про своє здоров’я. На уроці ми будемо працювати в дослідницьких лабораторіях . Я сподіваюсь, що ця робота для вас буде цікавою.
Х І Д У Р О К У
1.Оргганізаційний момент . Постановка проблеми.
(слайд 2)
- Чи замислювалися ви на уроці математики про своє здоров’я? Коли? (чому?)
- Чи можна дізнатися щось корисне про збереження свого здоров’я на уроці математики?
- Чи є зв’язок між предметами основи здоров’я та математика?
- Які чинники впливають на наше здоров’я?
На ці питання ми з вами зможемо відповісти в кінці уроку, провівши невелике дослідження.
(слайд 3)
2. Мотивація до дослідницької діяльності. (ділимо на групи – дослідницькі лабораторії )
(слайд 4 )
З чим пов’язане наше здоров’я?
(слайд 4 )
3. Робота в групах (дослідницьких лабораторіях).
(слайд 5 ) Завдання групи 1
(слайд 6 та 7 ) Завдання групи 2
(слайд 8 та 9 ) Завдання групи 3
(слайд 10 та 11 ) Завдання групи 4
(слайд 12 ) Завдання групи 5
Практичні завдання для дослідницьких лабораторій ( на столах знаходяться папки із бланками для занесення результатів обчислень –ДОДАТОК 1)
ГРУПА 1
Кожен з нас повинен знати, що м’язи ростуть, збільшуються в об’ємі. Від довжини м’язу залежить амплітуда його скорочення, а від товщини – сила його скорочення. У зрілому віці товщина м’язів зменшується, а тому сила їх теж зменшується, але коли людина займається фізичною працею, спортом, атрофія м’язів зменшується.
Якщо розглядати передпліччя руки як важіль, то плече цього важеля, на яке діє м’яз, значно коротше від плеча, на яке діє вантаж, що знаходиться в руці. Їх відношення становить приблизно 1 : 12.
Завдання 1. У тілі людини нараховується біля 600 м’язів, що складає 40% маси людини. Чому дорівнює маса м’язів, якщо маса людини 50 кг?
Завдання 2. Якою повинна бути маса людини, щоб маса м’язів становила 50 кг, 30 кг при умові, що маса м’язів становить 40% маси людини.
У відомого кіноактора Арнольда Шварценеггера, який народився у 1948 році в Австрії, обхват біцепса становить 55,8 см, а обхват грудної клітки при вдиху складає 145 см. Уявляєте, чого можна досягти наполегливими тренуваннями?
Завдання 3. Виміряйте в себе обхват біцепса і грудної клітки і порівняйте у скільки разів ваші розміри відрізняються від розмірів Шварценеггера.
ГРУПА 2
Фізичні навантаження покращують показники фізичного стану людини, тому фізичні тренування потрібно починати з ранкової гімнастики, яка має тривати 15-20 хв.
Завдання 1. Виразити час, необхідний на ранкову зарядку в годинах, секундах.
Завдання2. Якщо рахувати, що тривалість робочого часу та часу відведеного на дозвілля становить 16 годин, то визначте, скільки часу у відсотках становить час, відведений на ранкову зарядку.
Завдання 3. Порахуйте, скільки різних рухів можна зробити за час ранкової зарядки, якщо на один рух витрачати 0,5 с. – 1 с. (2 випадки)
ГРУПА 3
Завдання 1. Iз 500 г вуглеводiв, використаних органiзмом людини за добу, близько 1/5 потрiбно мозку. Скiльки грамiв вуглеводiв використовує мозок? На скiльки грамiв бiльше вуглеводiв потребує органiзм вiд людського мозку?
Завдання2. 100 г молока мiстять 3 г бiлка, а 100 г сиру - у 10 разiв бiльше. Скiльки грамiв бiлка мiстять 100 г сиру?
Завдання 3. Органiзм дитини повинен отримувати за добу 400 г овочiв, 50 г сиру, 500 г фруктiв та ягiд, 25 г олiї, 60 г крупи й 300 г хлiба. Скiльки всього продуктiв повиннi вжити дiти за добу? Результат записати в кiлограмах i грамах.
ГРУПА 4
Завдання 1. Курець вбирає в себе 1/5 частину усього диму. Скiльки диму потрапить у примiщення, забруднюючи його?
Завдання 2. Сьогодні вчені стверджують, що від наслідків паління на планеті кожні 13 секунд помирає одна людина. Скільки людей помирає від наслідків паління за один урок (45 хв)? Чи лякає вас ця цифра? Який висновок ви зробили для себе?
Завдання 3. Одне число на 42 менше іншого. Якщо перше число збільшити в 4,5 рази, а до другого додати 28, то їхня сума дорівнюватиме 180. Знайти ці числа. Вони допоможуть дізнатися, скільки років життя забирає тютюн і яка тривалість життя чоловіків в нашій країні.
ГРУПА 5
За даними Міжнародної організації Червоного Хреста щороку на планеті помирає 15 млн. людей від серцевих хвороб. У лікарів є коротка відповідь як зменшити це число – більше їсти фруктів, овочів та виконувати щоденні фізичні навантаження.
Завдання 1. Запишіть число 15 млн. в стандартному вигляді.
Наше здоров’я залежить:
від спадковості — 20 %,
від медицини — 10 %,
від екології — 20 %,
від способу життя — 50 %.
Завдання 2. Виразити число відсотків звичайним і десятковим дробом.
Завдання 3. Побудувати кругову, лінійну та стовпчасту діаграми залежності нашого здоров’я від наведених чинників.
4. Представлення результату роботи кожної лабораторії
(міні-проект)
(слайд 13)
5. Підбиття підсумків уроку. (Кожен представник групи називає один доданок)
ГАРНИЙ НАСТРІЙ + Х = ЗДОРОВ'Я
Як би ви розв’язали це рівняння? Чому дорівнює змінна Х? Це рівняння має багато розв’язків.
(правильне харчування, заняття спортом, не приємність шкідливих звичок, не зловживання медикаментами, піклування про своє здоров’я, охорона довкілля)
(слайд 14)
УЧИТЕЛЬ: Сподіваюсь, вам сподобався наш урок і ви для себе обрали щось корисне. Бажаю вам міцного здоров’я . Пам’ятайте, що ваше здоров’я – в ваших руках.
(слайд 15)
ДОСЛІДЖЕННЯ РОБОТИ М’ЯЗІВ ЛЮДИНИ
ГРУПА 1
Кожен з нас повинен знати, що м’язи ростуть, збільшуються в об’ємі. Від довжини м’язу залежить амплітуда його скорочення, а від товщини – сила його скорочення. У зрілому віці товщина м’язів зменшується, а тому сила їх теж зменшується, але коли людина займається фізичною працею, спортом, атрофія м’язів зменшується.
Якщо розглядати передпліччя руки як важіль, то плече цього важеля, на яке діє м’яз, значно коротше від плеча, на яке діє вантаж, що знаходиться в руці. Їх відношення становить приблизно 1 : 12.
Завдання 1. У тілі людини нараховується біля 600 м’язів, що складає 40% маси людини. Чому дорівнює маса м’язів, якщо маса людини 70 кг?
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
70кг – 100%
Х кг – 40%
Х =
ВІДПОВІДЬ: маса м’язів людини дорівнює _______ кг
Завдання 2. Якою повинна бути маса людини, щоб маса м’язів становила 50 кг, 30 кг при умові, що маса м’язів становить 40% маси людини.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
50 кг – 40%
Х кг - 100%
Х =
ВІДПОВІДЬ:
У відомого кіноактора Арнольда Шварценеггера, який народився у 1948 році в Австрії, обхват біцепса становить 55,8 см, а обхват грудної клітки при вдиху складає 145 см. Уявляєте, чого можна досягти наполегливими тренуваннями?
біцепс
грудна клітина
Завдання 3. Виміряйте в себе обхват біцепса і грудної клітки і порівняйте у скільки разів ваші розміри відрізняються від розмірів Шварценеггера.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
Біцепс __________________________________________________
грудна клітина ___________________________________________
Відношення
ВІДПОВІДЬ: У_______________ разів розміри Шварценеггера більше(чи менше) від моїх розмірів.
ДОСЛІДЖЕННЯ ПОЗИТИВНОЇ РОЛІ ФІЗИЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ ДЛЯ ПОКРАЩЕННЯ ПОКАЗНИКІВ ФІЗИЧНОГО СТАНУ ЛЮДИНИ, ЇЇ ЗДОРОВ’Я
ГРУПА 1
Фізичні навантаження покращують показники фізичного стану людини, тому фізичні тренування потрібно починати з ранкової гімнастики, яка має тривати 15-20 хв.
Завдання 1. Виразити час, необхідний на ранкову зарядку в годинах, секундах.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
1 хв = 60 с
15хв = ____________ с 15хв = ____________ год
20хв = ____________ с 20хв = ____________ год
ВІДПОВІДЬ: на ранкову зарядку витрачається _______ год, ________с,
_______ год, ________с.
Завдання2. Якщо рахувати, що тривалість робочого часу 8 годин та часу. відведеного на дозвілля становить 16 годин, то визначте, скільки часу у відсотках становить час, відведений на ранкову зарядку.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
15хв = ____________ год
20хв = ____________ год
24 год – 100% 24 год – 100%
____год - Х % ____год - Х %
Х = Х =
ВІДПОВІДЬ: ________________________________________________
Завдання 3. Порахуйте, скільки різних рухів можна зробити за час ранкової зарядки (15-20 хв), якщо на один рух витрачати 0,5 с. – 1 с. (2 випадки)
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
І ВИПАДОК
0,5 с – 1 рух 1 хв = 60 с
1 хв - 120 рухів 15хв = _________ с ( завдання1)
15хв - ____________ рухів
20хв - ____________ рухів
ІІ ВИПАДОК
1 с – 1 рух 1 хв = 60 с
1 хв - 60 рухів 15хв = _________ с ( завдання1)
15хв - ____________ рухів
20хв - ____________ рухів
ВІДПОВІДЬ: ________________________________________________
___________________________________________________________
ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ВІТАМІНІВ ТА КОРИСНИХ РЕЧОВИН НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ТА ЙОГО ЗДОРОВ’Я
ГРУПА 3
Завдання 1. Iз 500 г вуглеводiв, використаних органiзмом людини за добу, близько 1/5 потрiбно мозку. Скiльки грамiв вуглеводiв використовує мозок? На скiльки відсотків бiльше вуглеводiв потребує органiзм вiд людського мозку?
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
Знайдемо від 500 г ____________________________________________
500 г – 100%
____ г – Х %
Х =
ВІДПОВІДЬ: організм людини використовує на _____ % вуглеводів більше (менше), ніж мозок.
Завдання2. 100 г молока мiстять 3 г бiлка, а 100 г сиру - у 10 разiв бiльше. Скiльки грамiв бiлка мiстять 100 г сиру? Який відсоток білка в молоці?
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
100 г молока – 3г білка
100 г сиру - _____ г білка
100 г – 100%
___ г - Х %
Х =
ВІДПОВІДЬ: _________________________________________________
____________________________________________________________
Завдання 3. Органiзм дитини повинен отримувати за добу 400 г овочiв, 50 г сиру, 500 г фруктiв та ягiд, 25 г олiї, 60 г крупи й 300 г хлiба. Скiльки всього продуктiв повиннi вжити дiти за добу? Побудувати стовпчасту діаграму розподілу продуктів харчування дитини.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
Овочі – 400г
Фрукти – 500 г
Сир – 50 г ВСЬОГО _______________________
Хліб – 300 г
кількість продуктів, г
назва продукту
ЦЕ КОРИСНЕ
ДОСЛІДЖЕННЯ ВПЛИВУ ШКІДЛИВИХ ЗВИЧЕК НА ОРГАНІЗМ ЛЮДИНИ ТА ЗДОРОВ’Я
ГРУПА 4
Завдання 1. Курець вбирає в себе 1/5 частину усього диму. Скiльки диму потрапить у примiщення, забруднюючи його? Вигадайте та намалюйте знак, який забороняє паління.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
1 - = __
(малюнок)
ВІДПОВІДЬ:__________________________________________________
Завдання 2. Сьогодні вчені стверджують, що від наслідків паління на планеті кожні 13 секунд помирає одна людина. Скільки людей помирає від наслідків паління за один урок (45 хв)? Чи лякає вас ця цифра? Який висновок ви зробили для себе?
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
60 : 13 = ____ (людей) – за 1 хвилину
45 . ___ = _____ (людей) – за урок
ВИСНОВОК:_______________________________________________________
ВІДПОВІДЬ:__________________________________________________
Завдання 3. Одне число на 42 менше іншого. Якщо перше число збільшити в 4,5 рази, а до другого додати 28, то їхня сума дорівнюватиме 180. Знайти ці числа. Вони допоможуть дізнатися, скільки років життя забирає тютюн і яка тривалість життя чоловіків в нашій країні.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
1 число – ?_____ збільшити в 4,5р
2 число - ? _____ додати 28 сума 180\
Тривалість життя ______ років
Тютюн забирає ________ років
ВІДПОВІДЬ:________________________________________________
(приклад знаку,що забороняє паління)
ДОСЛІДЖЕННЯ СТАТИСТИЧНИХ ДАНИХ ПРО ВПЛИВ СТОРОННІХ ЧИННИКІВ НА ЗДОРОВ’Я ЛЮДИНИ
ГРУПА 5
За даними Міжнародної організації Червоного Хреста щороку на планеті помирає 15 млн. людей від серцевих хвороб. У лікарів є коротка відповідь як зменшити це число – більше їсти фруктів, овочів та виконувати щоденні фізичні навантаження.
Завдання 1. Запишіть число 15 млн. в стандартному вигляді.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
ПРИКЛАД : 3400 = 3,4 . 10 3
15000000 = ____________
ВІДПОВІДЬ:__________________________________________________
Наше здоров’я залежить:
від спадковості — 20 %,
від медицини — 10 %,
від екології — 20 %,
від способу життя — 50 %.
Завдання 2. Виразити число відсотків звичайним і десятковим дробом.
РОЗВ’ЯЗАННЯ:
20% = = 20% = 0,2
10% = = 10% = ___
20% = = 20% = ___
50% = = 50% = ___
ВІДПОВІДЬ:__________________________________________________
Завдання 3. Побудувати кругову, лінійну та стовпчасту діаграми залежності нашого здоров’я від наведених чинників.