УРОК ДОСЛІДЖЕННЯТЕМА: ТЕОРЕМА ПІФАГОРА. РІЗНІ ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИ ПІФАГОРА

Про матеріал
УРОК ДОСЛІДЖЕННЯ ТЕМА: ТЕОРЕМА ПІФАГОРА. РІЗНІ ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИ ПІФАГОРА Автор: Плейзор Катерина Тимофіївна
Зміст слайдів
Номер слайду 1

УРОК ДОСЛІДЖЕННЯТЕМА: ТЕОРЕМА ПІФАГОРА. РІЗНІ ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИ ПІФАГОРААвтор: Плейзор Катерина Тимофіївна

Номер слайду 2

МЕТА УРОКУЗасвоєння різних способів доведення теореми Піфагора. Формування вмінь використовувати теорему для розв’язування вправ. Розвивати вміння аналізувати, співставляти, порівнювати, робити висновки. Формувати вміння викладати думки математичною мовою. Формувати вміння виступати перед аудиторією.

Номер слайду 3

ПЕРЕВІРИМО СЕБЕГеометричний диктант. Сформулюйте теорему Піфагора. Сформулюйте теорему, обернену до теореми Піфагора. Продовжіть речення: «Щоб за сторонами прямокутного трикутника знайти його третю сторону, треба …»Похила це…Основа похилої – це…Проекція похилої – це…Єгипетський трикутник – це…

Номер слайду 4

ПЕРЕВІРИМО СЕБЕВставте слово у речення: Будь-яка похила … за перпендикуляр. Рівні похилі мають … проекції. З двох похилих більша та, у якої проекція …

Номер слайду 5

ЧИ ПРАВИЛЬНО?Квадрат гіпотенузи дорівнює різниці квадратів катетів. Гіпотенуза дорівнює сумі квадратів катетів. Квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів. Чи правильно правильно на рисунках вказано довжини сторін прямокутних трикутників?

Номер слайду 6

ВИКОНАЙМО ЗАВДАННЯНакресліть пряму а. Поза прямою позначте точку А. З точки А до прямої а проведіть перпендикуляр АВ і похилу АС.

Номер слайду 7

РОЗГЛЯНЬТЕ РИСУНОКАД і ДС – проекції похилих АВ і ВС. Відомо, що АД < ДС. Яке із співвідношень правильне?1). АВ = ВС; 2). АВ > ВС; 3). АВ < ВС.

Номер слайду 8

ЯКІ Ж ЩЕ ІСНУЮТЬ СПОСОБИ ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИ ПІФАГОРА?

Номер слайду 9

ЗАСВОЄННЯ РІЗНИХ ДОВЕДЕНЬ ТЕОРЕМИСеред досягнень піфагорійців найбільшим вважається теорема, названа Піфагоровою та її доведення. Сьогодні встановлено, що її застосовували у давньому Вавилоні за 1500 років до Піфагора. Існує понад 300 доведень теореми.

Номер слайду 10

ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИУ прямокутному трикутнику площа квадрата, побудованого на гіпотенузі, дорівнює сумі площ квадратів, побудованих на катетах.”Дано: ▲ АВС, < С = 90°. Довести: АВ2 = ВС2 + АС2. Доведення. Введемо позначення: АВ =С, ВС = а, АС = в.

Номер слайду 11

ІНШИЙ СПОСІБ ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИПобудуємо два рівні квадрата MNPQ та M1 N1 P1 Q1, кожна сторона яких дорівнює сумі катетів ▲ АВС. Нехай MN = MT + TN = a + в.

Номер слайду 12

ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИРозіб’ємо квадрат MNPQ на 4 трикутники, що дорівнюють ▲ АВС за двома катетами ( MT=RK=LK=PF=a і RM=KT=KF=LP=в), та два квадрати, у яких QR=a, TN=в, а квадрат M1 N1 P1 Q1 - на 4 трикутники, що дорівнюють ▲ АВС теж за двома катетами ( M1 T1 =N1 L1 =P1 К1 =Q1 R1 =a і T1 N1 =L1 P1 = K1 Q1 =R1 M1=в), та квадрат T1 L1 K1 R1 T1 L1 K1 R1 – квадрат, кожна сторона якого дорівнює гіпотенузі ▲АВС і кути прямі ( < R 1 K 1 L1 =180°–(< R1 K 1 Q1 + Р1 К1 L 1) =90° ). Отже, сума площ квадратів QRKL і TNFK, побудованих на катетах, дорівнює площі квадрата MNPQ без суми площ чотирьох рівних трикутників, а площа квадрата T1 L 1 K1 R 1, побудованого на гіпотенузі, дорівнює площі квадрата M1 N1 P1 Q1 , який дорівнює квадрату MNPQ, без суми площ чотирьох таких самих трикутників. Отже, с2 =а2 +в2

Номер слайду 13

ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПОДІБНОСТІ ТРИКУТНИКІВУ прямокутному трикутнику квадрат гіпотенузи дорівнює сумі квадратів катетів. Використаємо рисунок:

Номер слайду 14

ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПОДІБНОСТІ ТРИКУТНИКІВ1) Дано: ▲ АВС, < С=90° .2) Проведемо висоту СД з вершини С. Утворились прямокутні трикутники АДС і ДВС, які подібні ▲АВС і подібні між собою. З того, що ▲АДС ~ ▲ АВС=> АС/АВ=АД/АС, АС2 =АВ▪АД – катет АС прямокутного трикутника є середнім пропорційним між гіпотенузою АВ і проекцією АД цього катета на гіпотенузу. З того, що ▲ ДВС~ ▲ АВС=>ВС/АВ=ВД/ВС, ВС2 =АВ▪ВД – катет ВС прямокутного ▲ АВС є середнім пропорційним між гіпотенузою АВ і проекцією ВД катета ВС на гіпотенузу АВ. Додамо рівності, врахувавши, що АД+ДВ=АВ. Маємо: АС2 +ВС2 =АВ▪(АД+ДВ)=АВ▪АВ=АВ2 З того, що ▲ АДС~ ▲ДВС=>АД/ДС=СД/ВД, СД2 =АД▪ВД.

Номер слайду 15

ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПОДІБНОСТІ ТРИКУТНИКІВУ цьому випадку теорема формулюється: «Висота, проведена з вершини прямого кута на гіпотенузу, є середнім пропорційним між двома відрізками, на які вона поділяє гіпотенузу», або «Квадрат висоти, опущеної на гіпотенузу, дорівнює площі прямокутника, побудованого на відрізках гіпотенузи.

Номер слайду 16

ЦЕ ЦІКАВОБагато доведень теореми Піфагора ґрунтується на рівно великості і рівно складності геометричних фігур. Для цього на гіпотенузі й катетах даного прямокутного трикутника будуть фігури, розміщені певним чином, порівнюючи і зіставляючи їх, переконуємось у правильності теореми.

Номер слайду 17

«ПІФАГОРОВІ ШТАНИ» ЩО ЦЕ?Теорему Піфагора для випадку рівнобедреного прямокутного трикутника жартома називають «Піфагоровими штанами».

Номер слайду 18

ПІДСУМОКРозглянули різні доведення теореми Піфагора.

Номер слайду 19

УВАГА!Теорема Піфагора має місце, якщо замість квадратів побудувати довільні подібні між собою фігури.

Номер слайду 20

ДОВЕДЕМО, ЩО SA+SВ=SС. З властивості подібних фігур: Sa/Sc=a2 /c2 , Sa▪c2 =a2 ▪Sc;Sв/Sc=в2 /с 2, Sв▪с2 =в2 ▪Sс. Додамо рівності почленно:с 2 (Sа+Sв)=(а2 +в 2)▪Sс. Враховуючи, що с 2=а2 +в2 , маємо Sа+Sв=Sс.

Номер слайду 21

ВИСНОВОКПлоща фігури, побудованої на гіпотенузі прямокутного трикутника, дорівнює сумі площ подібних їй фігур, побудованих на катетах цього трикутника.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Пов’язані теми
Геометрія, 8 клас, Презентації
Додано
13 березня 2023
Переглядів
904
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку