МЕТА УРОКУЗасвоєння різних способів доведення теореми Піфагора. Формування вмінь використовувати теорему для розв’язування вправ. Розвивати вміння аналізувати, співставляти, порівнювати, робити висновки. Формувати вміння викладати думки математичною мовою. Формувати вміння виступати перед аудиторією.
ПЕРЕВІРИМО СЕБЕГеометричний диктант. Сформулюйте теорему Піфагора. Сформулюйте теорему, обернену до теореми Піфагора. Продовжіть речення: «Щоб за сторонами прямокутного трикутника знайти його третю сторону, треба …»Похила це…Основа похилої – це…Проекція похилої – це…Єгипетський трикутник – це…
ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИРозіб’ємо квадрат MNPQ на 4 трикутники, що дорівнюють ▲ АВС за двома катетами ( MT=RK=LK=PF=a і RM=KT=KF=LP=в), та два квадрати, у яких QR=a, TN=в, а квадрат M1 N1 P1 Q1 - на 4 трикутники, що дорівнюють ▲ АВС теж за двома катетами ( M1 T1 =N1 L1 =P1 К1 =Q1 R1 =a і T1 N1 =L1 P1 = K1 Q1 =R1 M1=в), та квадрат T1 L1 K1 R1 T1 L1 K1 R1 – квадрат, кожна сторона якого дорівнює гіпотенузі ▲АВС і кути прямі ( < R 1 K 1 L1 =180°–(< R1 K 1 Q1 + Р1 К1 L 1) =90° ). Отже, сума площ квадратів QRKL і TNFK, побудованих на катетах, дорівнює площі квадрата MNPQ без суми площ чотирьох рівних трикутників, а площа квадрата T1 L 1 K1 R 1, побудованого на гіпотенузі, дорівнює площі квадрата M1 N1 P1 Q1 , який дорівнює квадрату MNPQ, без суми площ чотирьох таких самих трикутників. Отже, с2 =а2 +в2
ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПОДІБНОСТІ ТРИКУТНИКІВ1) Дано: ▲ АВС, < С=90° .2) Проведемо висоту СД з вершини С. Утворились прямокутні трикутники АДС і ДВС, які подібні ▲АВС і подібні між собою. З того, що ▲АДС ~ ▲ АВС=> АС/АВ=АД/АС, АС2 =АВ▪АД – катет АС прямокутного трикутника є середнім пропорційним між гіпотенузою АВ і проекцією АД цього катета на гіпотенузу. З того, що ▲ ДВС~ ▲ АВС=>ВС/АВ=ВД/ВС, ВС2 =АВ▪ВД – катет ВС прямокутного ▲ АВС є середнім пропорційним між гіпотенузою АВ і проекцією ВД катета ВС на гіпотенузу АВ. Додамо рівності, врахувавши, що АД+ДВ=АВ. Маємо: АС2 +ВС2 =АВ▪(АД+ДВ)=АВ▪АВ=АВ2 З того, що ▲ АДС~ ▲ДВС=>АД/ДС=СД/ВД, СД2 =АД▪ВД.
ДОВЕДЕННЯ ТЕОРЕМИ З ВИКОРИСТАННЯМ ПОДІБНОСТІ ТРИКУТНИКІВУ цьому випадку теорема формулюється: «Висота, проведена з вершини прямого кута на гіпотенузу, є середнім пропорційним між двома відрізками, на які вона поділяє гіпотенузу», або «Квадрат висоти, опущеної на гіпотенузу, дорівнює площі прямокутника, побудованого на відрізках гіпотенузи.