Урок 4.
Тема уроку. Довжина кола й дуги кола
Мета уроку: Виведення формул для знаходження довжини кола та довжини дуги кола. Формування вмінь учнів застосовувати виведені формули до розв’язування задач.
Тип уроку: комбінований.
Наочність і обладнання: підручник, презентація PowerPoint
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання (Слайд 3)
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
Уявимо, що коло зроблено з тонкого дроту. Якщо його розрізати в деякій точці А і розпрямити, то одержимо відрізок АА1, довжина якого і є довжиною кола.
(Слайд 4)
Периметр будь-якого правильного вписаного в коло многокутника є наближеним значенням довжини кола. Чим більше число сторін такого многокутника, тим точніше це наближення, оскільки многокутник при збільшення сторін все ближче і ближче «прилягає» до кола.
Теорема. (Слайд №5)
Відношення довжини кола до його діаметра одне й те саме для кожного кола.
Історична довідка (Слайди 6,7,8)
Число π математична константа, що визначається у Евклідовій геометрії як відношення довжини кола до його діаметра.
Число π виникло в геометрії як відношення довжини кола до довжини його діаметра, проте воно з'являється і в інших областях математики. Вперше позначенням цього числа грецькою літерою π скористався британський математик Джонс (1706), а загальноприйнятим воно стало після робіт Ейлера. Це позначення походить від початкової букви грецьких слів περιφέρεια — оточення, периферія та περίμετρος — периметр.
Діаграми обчислення числа π Архімедом
Архімед, можливо, першим запропонував метод обчислення π математичним способом. Для цього він вписував у коло і описував біля нього правильні багатокутники. Приймаючи діаметр кола за одиницю, Архімед розглядав периметр вписаного багатокутника як нижню оцінку довжини кола, а периметр описаного багатокутника як верхню оцінку. Таким чином, для шестикутника виходить
Розглядаючи правильний 96-кутник, Архімед отримав оцінку
Так, наприклад, у 1949 році за допомогою комп'ютера ENIAC було обчислено число π до 2037 знаків, а в 1995 — вже 4.294.960.000 знаків.
(Натиснувши на прізвище вченого, можна ознайомитися з його портретом)
(Слайд 9)
(Слайд 10)
(Слайд 11)
IV. Закріплення й осмислення нового матеріалу
Розв’язування вправ (Слайд12, 13)
V. Домашнє завдання (Слайд 14)
Опрацювати §12.
Практична робота №8* .
Завдання 13
20; 11(в); 24(б); 31*
VI. Підсумок уроку (Слайд 15)
1. Чому дорівнює відношення довжини кола до діаметра?
2. Запишіть формули для знаходження довжини кола; довжини дуги кола, що відповідає куту n0.
3. Знайдіть довжину кола радіусом 2 см.