Тема. Другорядні члени речення
Мета: формувати ключові компетентності:
спілкування державною мовою навчити учнів будувати речення, поширюючи їх додатками, означеннями, обставинами;
математична компетентність продовжувати навчати перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (робота зі схемою) , розвивати логічне мислення;
спілкування іноземними мовами – розвивати уміння виявляти в текстах запозичені слова й пояснювати їхнє лексичне значення;
загальнокультурна грамотність – навчити учнів використовувати виражальні можливості другорядних членів речення у своєму мовленні, виховувати інтерес до української мови
Тип уроку: урок повторення та узагальнення
Хід уроку
І. Установчо-мотиваційний етап
Учитель. Рада всіх вас бачити. Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці ви отримали нові знання і емоційне задоволення.
Любіть Україну
Любіть Україну, як сонце, любіть,
як вітер, і трави, і води…
В годину щасливу і в радості мить,
любіть у годину негоди.
Любіть Україну у сні й наяву,
вишневу свою Україну,
красу її, вічно живу і нову,
і мову її солов'їну.
Володимир Сосюра
ІІ. Актуалізація та корекція опорних знань , умінь, навичок
Настав час пригадати вивчене під час попередніх уроків.
Бесіда
- Що таке граматична основа речення?
Розглянте таблицю
|
Додаток |
Означення |
Обставина |
Що означає |
предмет |
ознака предмета |
ознака дії (місце, час, причина, мета, спосіб) |
На яке питання відповідає |
всіх непрямих відмінків іменника |
який? чий? котрий? |
як? де? куди? звідки? коли? чому? навіщо? з якою метою? і под. |
Чим виражається |
Найчастіше іменником або займенником |
Прикметником, займенником, рідше – іменником |
Прислівником або іменником з прийменником |
Як підкреслюється |
|
̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ ̴ |
|
ІІІ. Оголошення теми й мети уроку
IV.Тренувальні вправи на формування та закріплення знань, вмінь і навичок учнів
1.Творча хвилинка. Доповніть текст другорядними членами речення.
Прийшла весни. Повіяв вітер. Світить сонце. Ластівки прилетіли.
(Висновок: хоча слово другорядний означає менш важливий, другий у ряду членів речення, але другорядні члени речення пояснюють, доповнюють, уточнюють зміст тексту )
2.Дослідження-відновлення «Я – поет»
Відновіть і впишіть означення, пропущені в даній поезії, підкресліть їх, визначте, якими частинами мови вони виражені.
Облітають квіти, обриває вітер
пелюстки (які?) … в (в якій?) … тишині.
По садах (яких?) … їде гордовито
осінь (яка?) … на (на якім?) … коні.
Учні читають вірші, доповнені означеннями.
Учитель. Автором цих і попередніх рядків є Володимир Сосюра. Що ви знаєте про нього?
3. Творчий диктант
Записати речення, заповнюючи пропущені місця самостійно дібраними означеннями. Визначити спосіб їх вираження.
У кінці травня гілки калини вкриваються суцвіттями ... квіточок, і стоять її ... кущі, наче ... наречені. У вересні рослина вкривається ... плодами. І квіти, і ягоди калини допомагають від ... недугів.
4. Лінгвістична гра «Так - ні» (на запитання вчителя учні відповідають сигнальними картками: зелена – так, червона – ні).
5. Мовний дизайн. Замінити означення обставинами, словосполучення записати. Скласти з двома (на вибір) речення, виділити обставини графічно.
Глибокий яр, вузька долина, тихий вечір, ясний день, близькі хмари.
6. Робота в групах. Поширити речення 1 група –обставинами, 2 – додатками
Дощ відшумів. Смартфон зіпсувався. Спікер оголосив. Ді-джей включив.
Поясніть лексичне значення слів «смартфон», «спікер» , «ді-джей». Який словник допоможе нам у цьому?
7.Вправа «Незакінчене речення». Продовжити речення.
Означення – це... . Додаток – це ... . Обставина – це... .
8. Самостійна робота.
Зробіть синтаксичний розбір виділеного речення.
Наш рідний край чарує усіх своєю культурою та чудовими краєвидами
9. Говоріння . Усний твір-мініатюра за картиною (Додаток 1).
10. Вправа «Мікрофон». «Сьогодні на уроці я дізнався, що...»
V. Домашнє завдання.
Скласти 5 речень, в яких є всі другорядні члени речення. Підкреслити всі члени речення, визначити їх спосіб вираження
Додаток 1