Урок "Другорядні члени речення. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Розробка уроку "Другорядні члени речення. Тренувальні вправи" Мета: - навчальна: поглибити знання про другорядні члени речення, формувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти їх у тексті умовними позначками; - розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички; - виховна: виховувати любов і повагу до української мови, до традицій свого народу. Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація, морфологія. Міжпредметні зв’язки: мова, література, фольклор. Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
Перегляд файлу

ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ: ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ

Мета:

  • навчальна: поглибити знання про другорядні члени речення, формувати вміння ставити запитання до другорядних членів речення; виділяти їх у тексті умовними позначками;
  • розвивальна: розвивати вміння школярів працювати колективно та самостійно; логічне мислення, творчу уяву; мовленнєві навички;
  • виховна: виховувати любов і повагу до української мови, до традицій свого народу.

Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація, морфологія.

Міжпредметні зв’язки: мова, література, фольклор.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Форма проведення: урок-ярмарок.

Методи: бесіда, гра «Вірю – не вірю», «Займи позицію», самостійна робота, робота в групах, в парах, вибіркова робота, відновлення порушеної послідовності, тестування, «Мікрофон».

Обладнання: схеми, малюнки, картки, магнітофон.

 

 

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

  • Слово вчителя

 Добридень  всім: всім учням і гостям,

Здоров’я щиро зичу Вам.

І ось іще  один урок

До вас прийшов  за розкладом сьогодні.

Отож озброймось книгою й пером,

Щоб упірнуть у мовну нам безодню!

 

       Діти, навчальний рік нещодавно розпочався, а ми з вами вже так багато дізналися нового, вивчили все про другорядні члени речення, такі як додаток, означення та обставина. Урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побути синоптиками. Спробуйте спрогнозувати свої відповіді на уроці.

 

  • Прогнозовані відповіді дітей:
  • На уроці я буду – вітром – мої  відповіді будуть швидкими.
  • На уроці я буду – веселкою – мої  відповіді будуть яскравими та різноманітними.
  • На уроці я буду – сонечком – я буду лагідним і чемним.
  • На уроці я буду – дощиком – мої  відповіді будуть повними, змістовними.

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 

Запишемо  у  зошит  сьогоднішню  дату,

Та   «класна робота»   старанно  пишіть.

І  тему  цікаву повторимо з вами:

 «Другорядні члени речення»,   запишіть.

 

III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

  • Учень зачитує вірш напам’ять

 

Увага! Увага!  Спішіть-поспішайте!

Господарі й гості, глядіть, не минайте!

На ярмарок прошу гуртом, поодинці,

Чекають на всіх там чудові гостинці!

На ярмарку нашім веселім, багатім

Є чим дивуватись і є що придбати.

Тут щедрі дарунки і саду, й городу,

Тут пісня і жарти — усім в нагороду.

Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,

Барвисті стрічки, рушники вишивані.

Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,

Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.

Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,

Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!

 

  • Слово вчителя

       Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! Тільки наша  подорож на ярмарок -  віртуальна. Що ж означає слово „ярмарок"?

 

Тлумачний словничок.  Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.

 

       На ярмарку цінувалося все найкраще, тому  мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.

 

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

  • Слово вчителя

        Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде гра «Вірю – не вірю».

 

  • Гра «Вірю – не вірю»
  • Словосполучення і речення вивчає такий розділ науки про мову, як Синтаксис. (Вірю)
  • Словосполучення складається із рівноправних слів. (Не вірю)
  • До словосполучень не можуть належати підмет з присудком. (Вірю)
  • Змістовний зв’язок у словосполученні встановлюється питанням, яке ставиться від головного до залежного слова. (Вірю)
  • Речення є засобом вираження думки. (Вірю)
  • Граматична основа складається з підмета та означення. (Не вірю)
  • Другорядні члени речення – це додаток, означення та обставина. (Вірю)
  • Членами речення не виступають іменники, прийменники, сполучники. (Вірю)
  • Обставина – це головний член речення, що вказує на предмет і відповідає на запитання хто? що? (Не вірю)
  • Додаток – це самостійна частина мови, що вказує на ознаку дії і відповідає на запитання як? де? куди? звідки? (Не вірю)
  • Означення – це другорядний член речення, що вказує на ознаку предмета і відповідає на запитання який? яка? яке? які? (Вірю)
  • Другорядні члени речення поширюють головні. (Вірю)

 

  • Перевірка домашнього завдання (Загадки про другорядні члени)

 

Я такий собі хлопчина,

Що гуляю там і тут.

Непрямі відмінки маю

І додатком мене звуть.

Член цей хоч і другорядний,
Його знати не завадить.
Він, мов нитка Аріадни,
Нас у реченні проводить.

Дозволя розкритись слову
Й виража його не всує,-
Дію характеризує,
Стан, ознаку чи умову.

Нам без нього неможливо –
Це відомо здавна.
Знать його усім важливо,
Зветься він – обставина.

Цей член, хоч і другорядний,

Та вагомий і дуже нарядний.

Він все на світі прикрашає

І всіх в ознаки зодягає. (Означення)

 

Я такий собі хлопчина,

Що гуляю там і тут.

Непрямі відмінки маю

І Додатком мене звуть.

  • Слово вчителя 

Діти, допоможіть попасти на ярмарок.

  • «Займи позицію» (Знайти речення, яке містить другорядні члени речення, обґрунтувати свою відповідь)
  • Прийшла осінь.
  • Осінь.
  • Осінь чарівна.
  • Чарівна осінь.

 

V. ПОВТОРЕННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ

 

  • Слово вчителя

        Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті.  Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!

        Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання.

 

  • Лавка «Рушники» (Прочитати текст. Сказати, як використовують рушник у побуті? Списати текст, розкривши дужки, вставивши пропущені розділові знаки. Підкреслити головні і другорядні члени речення)

 

         Рушник на стіні. Це давній наш звичай. З ним, як і з хлібом, приходили до породіллі, ушанували появу немовляти в родині, з рушником виряджали в далеку путь батька чи сина, чоловіка чи коханого, одружували дітей, зустрічали рідних і гостей, проводжали людину в останню путь, ним прикривали хліб на столі.

  • Слово вчителя

       Рушни́к в українській культурі (український традиційний рушник) — це прямокутний шмат лляного чи конопляного полотна, що має на кінцях, а часто і на всьому полі різноманітні вишиті або виткані композиції, які відображають світогляд та звичаї предків, несуть інформацію про добро, достаток, здоров'я. Рушники є символом матеріальної культури слов'ян, важливою складовою обрядів та ритуалів.

     Час рушати далі, до іншої лавки. А які українські страви ви знаєте? (Відповіді дітей)

  • Лавка «Українські народні страви» Самостійна робота (Поширити речення другорядними членами)
  • На свята українці готують… .
  • Вареники були … .
  • … давали всіляке печиво, цукерки.
  • … борщ готує моя ненька.
  • Пампушки з часником – це … традиція у моїй родині.
  • Хліб дуже …, …, …, коли його печуть … .
  •   … ми поїдемо на весілля, де будуть пригощати …, …, … .
  • Слово вчителя

       Важливою складовою частиною кожного народу є його національна кухня. В українців страви завжди відрізнялися багатством та різноманіттям. Чільне місце в щоденному харчуванні нашого народу посідає хліб, вареники, галушки, всілякі каші, смажена картопля і обов’язково борщ з пампушками. Із напоїв - молоко та квас.

    Кожен український ярмарок не проходить без пісень. Тож пропоную і вам підійти до Музичної лавки.

  • Лавка «Музична» Робота в групах (Виписати із пісень другорядні члени речення разом із означуваними словами. 1-ша група – додатки; 2-га група – означення; 3-тя група – обставини)
  1. Світить місяць, світить ясний,

           А зіроньки миготять…

 

  1. Їхав козак за Дунай,

          Сказав : «Дівчино, прощай!»

 

  1. Ой дівчина по гриби ходила

           В зеленому гаї заблудила…

 

  • Слово вчителя

        Наші давні предки обожнювали природу і вірили в існування добрих і злих сил у ній. Намагаючись захиститися від зла, люди створили для себе цілу систему оберегів. Що це таке? Берегиня, обереги — це давні добрі символи. З їхньою допомогою народ зберіг свою родовідну пам'ять, історію, культуру. До українських національних оберегів належать вишиті рушники, писанки, вишиванки, вінки, ляльки-мотанки, вода.

  • Лавка «Обереги» Вибіркова робота (Прочитати текст, виписати додатки, визначити їх відмінки)

   Вишиванкою називають вишиту сорочку. З давніх-давен вважали , що вона захищає нас від усілякого лиха, наділяє нас цілющою силою рідної землі.                           Оберегом у давнину був і дівочий вінок. Він мав захищати дівчат від лихого ока і недуг. У вінок заплітали дванадцять квіток і різнокольорові стрічки.

  • Слово вчителя

       Народ - великий артист. Усе справді артистичне кри­ється в народі. А ярмарок -це найкраща школа.

  • Лавка «Мудрості» Робота в парах (Записати українські прислів’я, підкреслити означення)
  • Всяка пташка своє гніздо знає.
  • У своїй хаті й кутки помагають.
  • Роботящі руки гори вернуть.
  • Без догляду й земля свята — кругла сирота.
  • Слово вчителя

        Діти, ви всі молодці, гарно працюєте, тож заслужили підійти до лавки «Відпочинку».

  • Лавка «Відпочинку» (Звучить спокійна музика)

         Благословилося на світ. Уже сонячне проміння навскоси трохи. Притихає навкруги. Попід возами, попід гарбами сидять купки, підобідують, відпочивають. Спочинемо і ми. (Учні закривають очі, слухають музику, відпочивають)

  • Слово вчителя

      Національний одяг — це святиня кожного народу. Вишита сорочка, вишитий рушник, хустка — здавна вважаються найсвятішим подарунком, коли хтось вирушає в далеку дорогу. Повага до одягу — це повага до свого роду, народу. Наші предки вважали, що нехтування національним вбранням призводить до втрати духовності. Тож ми з вами підходимо до наступної лавки.

  • Лавка «Традиційний одяг» Відновлення порушеної послідовності (З указаних слів на картках утворити речення. Підкреслити обставини)

Картка №1

Зранку, можна, ярмарку, сорочки, найкращі, хустки, на, придбати.

 

Картка №2

Хустка, відігравала, оберегову, здавна, функцію, важливу.

 

Картка №3

Із, одяг, мав, правіків, українців, бути, світлим.

  • Слово вчителя

       Діти, залишилася одна лавка, яку ми не відвідали. На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з теми «Другорядні члени речення». Підійдемо до лавки «Контрольна вага».

  • Лавка «Контрольна вага» Тестування
  1. Виділене слово в реченні є:

Запорожці жили за порогами Дніпра, на острові Хортиця.

А додатком;     Б означенням;    В  означенням.

  1. Означення підкреслюється:

А  хвилястою лінією;  Б  пунктиром;   В  крапкою з тире.

  1. На питання відмінків відповідає:

А  додаток;      Б  обставина;         В  означення.

  1. На питання який? відповідає:

А  додаток;      Б  обставина;       В  означення.

  1. На питання де? коли? відповідає:

А  додаток;      Б  обставина;      В  означення.

  1. Виділене в реченні слово є:

Запорозькі козаки вміли захищати рідний край.

А   додаток;   Б   означення;   В   обставиною.

  • Слово вчителя

        Обміняйтеся, будь ласка, зошитами із виконаними завданнями. Виконаємо взаємоперевірку.

VI.ПІДСУМОК УРОКУ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК

  • Слово вчителя

       Усе на світі мас свій кінець. Закінчується і ярмарок. Тече річка селянських возів додому. А там чекають рідних, які повертаються, напевно, з подарунками, й звучить у кожній хаті радісний сміх. Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Ви відповідали багато, ви - молодці, показали чудові знання.

       Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати.

       Діти, чи сподобався вам урок? Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку.

  • Метод «Мікрофон»

- Я зрозумів...
- Мене здивувало...
- Я збагатився інформацією про...
- Мене зацікавило повідомлення про...
- Я ніколи раніше не чув про...
- Я зумів …
- Я знав …
- Найбільші труднощі я відчув …
- Мені б хотілося ще …

  • Слово вчителя

       Усе, що ми придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ".

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Написати відгук про урок.
  2. Підготуватися до контрольної роботи.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Волошина Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ромасевич Ольга
    Прекрасно. Дякую
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Вареник Олександра Петрівна
    Дуже дякую!Мені подобається.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Конопельцева Олена Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
7 вересня 2019
Переглядів
23335
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку