ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ: ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ
Мета:
Внутрішньопредметні зв’язки: орфографія, пунктуація, морфологія.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, фольклор.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.
Форма проведення: урок-ярмарок.
Методи: бесіда, гра «Вірю – не вірю», «Займи позицію», самостійна робота, робота в групах, в парах, вибіркова робота, відновлення порушеної послідовності, тестування, «Мікрофон».
Обладнання: схеми, малюнки, картки, магнітофон.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Добридень всім: всім учням і гостям,
Здоров’я щиро зичу Вам.
І ось іще один урок
До вас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож озброймось книгою й пером,
Щоб упірнуть у мовну нам безодню!
Діти, навчальний рік нещодавно розпочався, а ми з вами вже так багато дізналися нового, вивчили все про другорядні члени речення, такі як додаток, означення та обставина. Урок у нас сьогодні незвичайний, тож для того, щоб він був цікавим, вам потрібно побути синоптиками. Спробуйте спрогнозувати свої відповіді на уроці.
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Запишемо у зошит сьогоднішню дату,
Та «класна робота» старанно пишіть.
І тему цікаву повторимо з вами:
«Другорядні члени речення», запишіть.
III.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Увага! Увага! Спішіть-поспішайте!
Господарі й гості, глядіть, не минайте!
На ярмарок прошу гуртом, поодинці,
Чекають на всіх там чудові гостинці!
На ярмарку нашім веселім, багатім
Є чим дивуватись і є що придбати.
Тут щедрі дарунки і саду, й городу,
Тут пісня і жарти — усім в нагороду.
Тут речі умільців ні з чим незрівнянні,
Барвисті стрічки, рушники вишивані.
Полив'яний посуд — тарелі, горнятка,
Сопілки — хлоп'яткам, намисто — дівчаткам.
Мерщій-бо на ярмарок всі поспішайте,
Купуйте, милуйтесь, танцюйте і грайте!
Отож, ви вже зрозуміли, що ми з вами йдемо на ярмарок! Тільки наша подорож на ярмарок - віртуальна. Що ж означає слово „ярмарок"?
Тлумачний словничок. Ярмарок. Слово прийшло з німецької мови й означає щорічний базар. Це - торг, що відбувався регулярно на певному місці й у певний час. Ярмарок завжди приваблював багатьох людей тим, що тут можна було і продати, і купити, і на людей подивитися, і себе показати.
На ярмарку цінувалося все найкраще, тому мені хотілося б, щоб девіз нашого уроку звучав так: «Не намагайся бути першим, а намагайся бути кращим». На нашому ярмарку все можна купити тільки за знання.
IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Ось і підійшли ми до ярмаркових воріт. А своєрідною перепусткою безпосередньо на ярмарок буде гра «Вірю – не вірю».
Я такий собі хлопчина,
Що гуляю там і тут.
Непрямі відмінки маю
І додатком мене звуть.
Член цей хоч і другорядний,
Його знати не завадить.
Він, мов нитка Аріадни,
Нас у реченні проводить.
Дозволя розкритись слову
Й виража його не всує,-
Дію характеризує,
Стан, ознаку чи умову.
Нам без нього неможливо –
Це відомо здавна.
Знать його усім важливо,
Зветься він – обставина.
Цей член, хоч і другорядний,
Та вагомий і дуже нарядний.
Він все на світі прикрашає
І всіх в ознаки зодягає. (Означення)
Я такий собі хлопчина,
Що гуляю там і тут.
Непрямі відмінки маю
І Додатком мене звуть.
Діти, допоможіть попасти на ярмарок.
V. ПОВТОРЕННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ У ПРОЦЕСІ ПРАКТИЧНОЇ РОБОТИ
Ви добре справилися із завданнями, тож ворота ярмарку для вас відкриті. Ось видніється перша лавка. Ну ж бо, підійдемо ближче!
Протягом уроку ми відвідаємо декілька лавок, де ви виконаєте певні завдання.
Рушник на стіні. Це давній наш звичай. З ним, як і з хлібом, приходили до породіллі, ушанували появу немовляти в родині, з рушником виряджали в далеку путь батька чи сина, чоловіка чи коханого, одружували дітей, зустрічали рідних і гостей, проводжали людину в останню путь, ним прикривали хліб на столі.
Рушни́к в українській культурі (український традиційний рушник) — це прямокутний шмат лляного чи конопляного полотна, що має на кінцях, а часто і на всьому полі різноманітні вишиті або виткані композиції, які відображають світогляд та звичаї предків, несуть інформацію про добро, достаток, здоров'я. Рушники є символом матеріальної культури слов'ян, важливою складовою обрядів та ритуалів.
Час рушати далі, до іншої лавки. А які українські страви ви знаєте? (Відповіді дітей)
Важливою складовою частиною кожного народу є його національна кухня. В українців страви завжди відрізнялися багатством та різноманіттям. Чільне місце в щоденному харчуванні нашого народу посідає хліб, вареники, галушки, всілякі каші, смажена картопля і обов’язково борщ з пампушками. Із напоїв - молоко та квас.
Кожен український ярмарок не проходить без пісень. Тож пропоную і вам підійти до Музичної лавки.
А зіроньки миготять…
Сказав : «Дівчино, прощай!»
В зеленому гаї заблудила…
Наші давні предки обожнювали природу і вірили в існування добрих і злих сил у ній. Намагаючись захиститися від зла, люди створили для себе цілу систему оберегів. Що це таке? Берегиня, обереги — це давні добрі символи. З їхньою допомогою народ зберіг свою родовідну пам'ять, історію, культуру. До українських національних оберегів належать вишиті рушники, писанки, вишиванки, вінки, ляльки-мотанки, вода.
Вишиванкою називають вишиту сорочку. З давніх-давен вважали , що вона захищає нас від усілякого лиха, наділяє нас цілющою силою рідної землі. Оберегом у давнину був і дівочий вінок. Він мав захищати дівчат від лихого ока і недуг. У вінок заплітали дванадцять квіток і різнокольорові стрічки.
Народ - великий артист. Усе справді артистичне криється в народі. А ярмарок -це найкраща школа.
Діти, ви всі молодці, гарно працюєте, тож заслужили підійти до лавки «Відпочинку».
Благословилося на світ. Уже сонячне проміння навскоси трохи. Притихає навкруги. Попід возами, попід гарбами сидять купки, підобідують, відпочивають. Спочинемо і ми. (Учні закривають очі, слухають музику, відпочивають)
Національний одяг — це святиня кожного народу. Вишита сорочка, вишитий рушник, хустка — здавна вважаються найсвятішим подарунком, коли хтось вирушає в далеку дорогу. Повага до одягу — це повага до свого роду, народу. Наші предки вважали, що нехтування національним вбранням призводить до втрати духовності. Тож ми з вами підходимо до наступної лавки.
Картка №1 Зранку, можна, ярмарку, сорочки, найкращі, хустки, на, придбати. |
Картка №2 Хустка, відігравала, оберегову, здавна, функцію, важливу. |
Картка №3 Із, одяг, мав, правіків, українців, бути, світлим. |
Діти, залишилася одна лавка, яку ми не відвідали. На наступному уроці ми будемо писати контрольну роботу з теми «Другорядні члени речення». Підійдемо до лавки «Контрольна вага».
Запорожці жили за порогами Дніпра, на острові Хортиця.
А додатком; Б означенням; В означенням.
А хвилястою лінією; Б пунктиром; В крапкою з тире.
А додаток; Б обставина; В означення.
А додаток; Б обставина; В означення.
А додаток; Б обставина; В означення.
Запорозькі козаки вміли захищати рідний край.
А додаток; Б означення; В обставиною.
Обміняйтеся, будь ласка, зошитами із виконаними завданнями. Виконаємо взаємоперевірку.
VI.ПІДСУМОК УРОКУ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК
Усе на світі мас свій кінець. Закінчується і ярмарок. Тече річка селянських возів додому. А там чекають рідних, які повертаються, напевно, з подарунками, й звучить у кожній хаті радісний сміх. Ось і закінчилася наша подорож українським ярмарком. Ви відповідали багато, ви - молодці, показали чудові знання.
Бажаю всім, щоб завжди був достаток, щоб було що продавати і було за що купувати.
Діти, чи сподобався вам урок? Чи справдились ваші очікування? Зараз кожен висловить свою думку.
- Я зрозумів...
- Мене здивувало...
- Я збагатився інформацією про...
- Мене зацікавило повідомлення про...
- Я ніколи раніше не чув про...
- Я зумів …
- Я знав …
- Найбільші труднощі я відчув …
- Мені б хотілося ще …
Усе, що ми придбали на ярмарку, - ваші знання - такий товар, який завжди знадобиться в житті. І як наш мудрий народ говорить : „ Учити - за плечима не носити ".
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ