20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок "Уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних. Тренувальні вправи"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови для 5 класу у формі уроку-подорожі з використанням інтерактивних видів завдань.
Перегляд файлу

Середня загальноосвітня школа № 95  м. Львова

 

 

 

 

 

 

 

0001-001-Imja-chislitelnoe-kak-chast-rechi 

 

 

 

 

                             Урок-подорож

                              на тему:

 

 

“Уподібнення приголосних звуків.

Спрощення в групах приголосних.

Тренувальні вправи”

 

5 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Із досвіду роботи

ПАНТЮК Л.І.,

учителя української мови

та літератури

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Українська мова.  5 клас                              Урок №_____                                                  Дата____________

 

Тема. Уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних. Тренувальні вправи

Мета: закріпити основні норми літературної вимови приголосних звуків, формувати вміння користуватися правилами вимови та написання слів, у яких відбувається уподібнення приголосних звуків та спрощення в групах приголосних; формувати загальнопізнавальні вміння пояснювати причини уподібнення, спрощення; розвивати усне й писемне мовлення, фонематичний слух, логічне мислення, творчі здібності; виховувати самостійність, старанність, уважність; за допомогою дидактичного матеріалу виховувати повагу та любов до рідного слова, спонукати до осмислення краси навколишнього світу.

Тип уроку: урок - подорож

У просторах, яким немає меж,

 Ти не загубишся, як на вітрах полова.

 Моря перелетиш і не впадеш,

 Допоки буде в серці рідна мова.

Д. Павличко

І. Організаційний момент

  • Слайд 1
  • З’ясування емоційної готовності до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Слайд 2
  • Практичне завдання
  • Чітко, дотримуючись норм української орфоепії,  прочитайте його.
  • Який зміст укладено у слова епіграфа?
  • Чи всі слова пишуться так, як вимовляються?  Знайдіть таке слово.   Запишіть  це  слово у транскрипції

                                                                                                                                                                  (згубишся)

  • Слайд 3
  •    Як називається таке явище у мові?
  • Слайд 4
  • Понятійно-термінологічне поле
  • Уподібнення - зміна під впливом суміжного, близького звука.
  • Асиміляція - уподібнення одних звуків іншим.
  • Яке ще орфографічне явище з огляду на те, що українській мові не властивий збіг приголосних, ви вивчили?
  • Слайд 5
  • Спрощення (спрощуватися - ставати простішим, звільнятись від ускладненого).

ждн – жн      тиждень – тижневий

здн – зн         проїзд – проїзний

зкн – зн         брязкіт – брязнути

скн – сн         блиск – блиснути

стн – сн         користь – корисний

стл – сл         щастя – щасливий

 

ІІІ. Мотиваційний етап

  • Для чого існує спрощення в групах приголосних?
  • Для чого нам потрібно знати ці явища (особливості) української мови?

 

IV. Повідомлення теми та мети уроку

  • Слайд 6
  • Запис теми уроку в зошити. Мета уроку
  • Слайд 7                      Що вивчають ці розділи науки про мову?
  • Слайд 8

Слова, які ми будемо записувати у танскрипції, і стануть для нас опорними у пошуках «ключика» до замку, де нас чекатиме «таємничий гість». Кожен із вас матиме картку оцінювання, у якій будете фіксувати усі ваші досягнення + конверти для «бонусів».

 

V. Тренувальні вправи

  • Слайд 9
  • Слайд 10
  • Слайд 11
  1. «Брама грамотності»

Перше випробування – «Брама грамотності». 

Щоб відчинити її, нам потрібно правильно написати слова. Слова, виділені червоним написати у транскрипції. Це будуть слова – частинки нашого ключика.

  • Словниковий диктант (один учень біля дошки; взаємоперевірка за слайдом)

Абстрактний,  ненАвисний, гігантський, захисник, вогкість, голубка, просьба, пізній, тижневий, контрастний, баластний, пісний.

  • Слайд 12
  1. «Тенета помилок»
  •  «Піймай помилку»

Знайти 5 слів, у яких допущені помилки (помилки допущені у 6 словах)

Стежка, фудбол, кіхті, боротьба, живеться, журисся, користний, контрастний, радісний, доблестний, обїздний, інакший.

 

  1.                «Болото уподібнення»
  •  «Пошук» (по варіантах; 1 учень із кожного варіанта працює біля дошки)
  • 1. Записати слова, підібравши відповідну букву з дужок :

         моло(д,т)ьба,    рі(т,д)кий,  (ш,з,с)шити,   ая(к,г)же.

  • 2. Записати правильно слова, подані у фонетичній транскрипції:

                            [бород ба], [беж:ал існий], [рош:ирити], [піклуйес :а]

  • Слайд 14
  1. «Рів спрощення»
  •     «Естафета-баскетбол »

Учні по черзі називають слова, у яких не відбулося спрощення   (4 слова)

  • Слайд 15
  • Острівець відпочинку: цікавинка

Цікавим фактом про українську мову є те, що вона входить до трійки найкрасивіших мов в світі. На мовних конкурсах в Італії на Франції її визнавали другою за мелодійністю мовою світу, перша італійська. Спрощення є одним із засобів, які роблять нашу мову милозвучною.

 

  • Слайд 16
  1. «Заплутані стежки»

                     Установити відповідність

Записати  прислівя, вставляючи пропущені букви.

  1. Важко у навчанні –                          А   ложка   дьо...тю 
  2. Пташка мала, а –                              Б    ле...ко  в  праці                            
  3. На  діжку меду –                               В   кі...ті  гострі

 

  • Слайд 17
  1. «Світлиця творчості»
  • знайти епітети до слова «мова»;

Мово, моя мово – мовонько шовкова,

У вінку біленькім – світла і легка.

Ти для мене завжди бажана й святкова.

І мене без тебе на землі нема   (Л.Лужецька)

  • дібрати свої епітети і скласти гроно  (6 епітетів)
  • Слайд 18     Моє гроно

 

  • Слайд 19
  1. «Кам’яний мур»
  •  «Візуальний диктант»

За картинками назвати прикметники, у яких не відбувається  спрощення.

Запястний, туристський, контрастний, хвастливий, диригентський, студентський.

 

  • Слайд 20
  1. «Чагарник розподілу»
  • Розподільний диктант

 Записати слова у 3 колонки (по варіантах):

1) слова, в яких відбувається уподібнення приголосних;

2) у яких відбулося спрощення;

3) у яких спрощення не відбувається

Нігті, ягідка, шістнадцять, кістлявий, навстіж, мигтить, щасливий, радісний, милуєшся, об’їзний, чесний, казка, вогкий, агентський, хвастливий.

  • Слайд 21
  1. «Хиткий місток»
  • Пошукове редагування

Прочитати текст, знайти орфографічні помилки, записати слова правильно

УКРАЇНА

       Яка ж ти прекрасна, земле, в промінні сонця! Голуба, зелена, квіччаста. Звідси далеко на схід розкинулася Україна. Передранішній вітер злехка хвилює жита. Бліде небо михтить зірками до блакиті, що оповила стипову далечінь. Далі на схід розкинулась контрасна рівнина. Ще далі чарівне Поділля з доблестним народом.

 

От і сплинув час нашої подорожі  і пора віднайти той «ключик», який допоможе відчинити нам двері чарівного замку.   Для цього нам потрібно…

  • Слайд 22
  • Записати перші літери слів, які ми обирали для запису у транскрипції, і скласти із них  імя «власника» замку.                                                                                                Ключ: рідна мова
  • Слайд 23

 

  • Слайд 24
  • Звучить пісня про мову на слова Д.Павличка «Допоки буде в серці рідна мова»
  • Слайд 25

 

VІ. Підсумки уроку

  • Чи говорить вам про щось дата 21 лютого?
  • Слайд 26
  • Чому так важливо берегти свою мову?
  • Що ви можете зробити для збереження та розвитку української мови?

 

VІІ. Домашнє завдання

 

  • Слайд 27
  • Повторити пп. 33-34;
  • Написати міні-роздум «Чим я можу допомогти рідній мові»

                                                 або

  • Вивчити 4 вислови про мову

 

  • Слайд 28 - 29
  • Рефлексія
  • Я працював (ла) ….
  • Урок пройшов …

 

  • Слайд 30

         Дякую за співпрацю

 

docx
Додано
9 вересня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку