Конспект уроку з української мови для 5 класу у формі уроку-подорожі з використанням інтерактивних видів завдань.
Середня загальноосвітня школа № 95 м. Львова
на тему:
“Уподібнення приголосних звуків.
Спрощення в групах приголосних.
Тренувальні вправи”
Із досвіду роботи
ПАНТЮК Л.І.,
учителя української мови
та літератури
Українська мова. 5 клас Урок №_____ Дата____________
Тема. Уподібнення приголосних звуків. Спрощення в групах приголосних. Тренувальні вправи
Мета: закріпити основні норми літературної вимови приголосних звуків, формувати вміння користуватися правилами вимови та написання слів, у яких відбувається уподібнення приголосних звуків та спрощення в групах приголосних; формувати загальнопізнавальні вміння пояснювати причини уподібнення, спрощення; розвивати усне й писемне мовлення, фонематичний слух, логічне мислення, творчі здібності; виховувати самостійність, старанність, уважність; за допомогою дидактичного матеріалу виховувати повагу та любов до рідного слова, спонукати до осмислення краси навколишнього світу.
Тип уроку: урок - подорож
У просторах, яким немає меж,
Ти не загубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Д. Павличко
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
(згубишся)
ждн – жн тиждень – тижневий
здн – зн проїзд – проїзний
зкн – зн брязкіт – брязнути
скн – сн блиск – блиснути
стн – сн користь – корисний
стл – сл щастя – щасливий
ІІІ. Мотиваційний етап
IV. Повідомлення теми та мети уроку
Слова, які ми будемо записувати у танскрипції, і стануть для нас опорними у пошуках «ключика» до замку, де нас чекатиме «таємничий гість». Кожен із вас матиме картку оцінювання, у якій будете фіксувати усі ваші досягнення + конверти для «бонусів».
V. Тренувальні вправи
Перше випробування – «Брама грамотності».
Щоб відчинити її, нам потрібно правильно написати слова. Слова, виділені червоним написати у транскрипції. Це будуть слова – частинки нашого ключика.
Абстрактний, ненАвисний, гігантський, захисник, вогкість, голубка, просьба, пізній, тижневий, контрастний, баластний, пісний.
Знайти 5 слів, у яких допущені помилки (помилки допущені у 6 словах)
Стежка, фудбол, кіхті, боротьба, живеться, журисся, користний, контрастний, радісний, доблестний, об’їздний, інакший.
моло(д,т)ьба, рі(т,д)кий, (ш,з,с)шити, ая(к,г)же.
[бород ба], [беж:ал існий], [рош:ирити], [п’іклуйес :а]
Учні по черзі називають слова, у яких не відбулося спрощення (4 слова)
Цікавим фактом про українську мову є те, що вона входить до трійки найкрасивіших мов в світі. На мовних конкурсах в Італії на Франції її визнавали другою за мелодійністю мовою світу, перша італійська. Спрощення є одним із засобів, які роблять нашу мову милозвучною.
Установити відповідність
Записати прислів’я, вставляючи пропущені букви.
Мово, моя мово – мовонько шовкова,
У вінку біленькім – світла і легка.
Ти для мене завжди бажана й святкова.
І мене без тебе на землі нема (Л.Лужецька)
За картинками назвати прикметники, у яких не відбувається спрощення.
Зап’ястний, туристський, контрастний, хвастливий, диригентський, студентський.
Записати слова у 3 колонки (по варіантах):
1) слова, в яких відбувається уподібнення приголосних;
2) у яких відбулося спрощення;
3) у яких спрощення не відбувається
Нігті, ягідка, шістнадцять, кістлявий, навстіж, мигтить, щасливий, радісний, милуєшся, об’їзний, чесний, казка, вогкий, агентський, хвастливий.
Прочитати текст, знайти орфографічні помилки, записати слова правильно
УКРАЇНА
Яка ж ти прекрасна, земле, в промінні сонця! Голуба, зелена, квіччаста. Звідси далеко на схід розкинулася Україна. Передранішній вітер злехка хвилює жита. Бліде небо михтить зірками до блакиті, що оповила стипову далечінь. Далі на схід розкинулась контрасна рівнина. Ще далі чарівне Поділля з доблестним народом.
От і сплинув час нашої подорожі і пора віднайти той «ключик», який допоможе відчинити нам двері чарівного замку. Для цього нам потрібно…
VІ. Підсумки уроку
VІІ. Домашнє завдання
або
Дякую за співпрацю