Навчальний предмет. Українська мова. 5 клас
Розділ. Фонетика. Графіка. Орфоепія. Орфографія.
Тема. Вимова і правопис префіксів роз-, без-.
Тип уроку: урок формування вмінь і навичок.
Мета: ознайомити учнів із вживанням префіксів роз-, без-; навчити правильно писати слова з префіксами роз-, без-; розвивати творчі вміння використання слів з поданими префіксами при побудові власних висловлювань; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти збагаченню знань школярів про навколишній світ.
Обладнання: підручник, роздатковий матеріал.
Методи і прийоми: аутотренінг, гра «Виконай і прочитай», бесіда, «Мікрофон».
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Аутотренінг ( покласти руки на стіл та промовити за вчителем)
ІІ. Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників.
Гра «Виконай і прочитай». Завдання написано на дошці. Прочитайте та знайдіть відгадку.
Перші три літери у престолу візьми,
Корінь у мудрого попроси,
Суфікс тобі радість віддасть,
І речення зміст відкриється враз.
… - ключ від щастя.
Відповідь : Премудрість – ключ від щастя.
Бесіда:
(Учні висловлюють свої думки).
ІІІ. Оголошення теми, мети та завдань уроку.
Вчитель. Сьогодні на уроці ми з вами зробимо ще один крок до мудрості. Але спочатку давайте з’ясуємо, яка тема сьогоднішнього уроку. Для цього мені потрібна ваша допомога. Дайте відповідь на питання: що зображено на малюнках?
Рисунок 4. (Розкрита книга)
Які слова ви використали в назвах? Слова з префіксами роз- та без-: безносий, безрога, розбита та розкрита.
Отже, тема нашого уроку – вимова та правопис префіксів роз-, без-.
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда:
V. Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу.
Завдання. Запишіть слова, зашифровані в «чарівних колах», запам’ятайте їх правопис. Із двома словами на вибір складіть і запишіть речення.
VІ. Закріплення вивченого матеріалу
Ро..дати, бе..радісний, бе..утішний, ро..жувати, бе..барвний, бе..адресний.
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал на с. 183, впр. 380.
Додаткові завдання до уроку
1. До поданих слів доберіть антоніми з префіксом без- (за зразком).
Зразок: вольовий — безвольний, безвольна людина.
Вольовий, людяність, обмежений, небезпека, захищений, аварійний, адресний, барвистий, крилатий, бородатий, візовий.
2. Запишіть прислів’я та приказки, слова з орфограмою «Буква з у кінці префіксів роз-, без-» підкресліть.
1. Як прийде туга, розпізнаєш друга. 2. У лиху годину розпізнаєш вірну людину. 3. Слів не розкидаєш — добру славу маєш. 4. Не стримав слова — і вже людям розмова. 5. Хочеш у сварці гору взяти — розкажи, що ти винуватий (Народна творчість).
3.Утворіть від сполучень іменників із прийменниками прикметники з префіксом без- за зразком.
Зразок: Без язика — без’язикий.
Без совісті, без вусів, без крил, без меж, без хмар, без помилок, без надії, без ціни, без зубів.