Тема: Духовні шукання як головна проблема юності людини (за п’єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка»)
Мета: користуючись текстом, дати характеристику образів персонажів п’єси, їхніх дій та вчинків. Відшукати духовні цінності головних героїв; розвивати почуття краси душі, вміння зіставляти і робити висновки; виховувати в учнів доброту, милосердя.
Хід уроку
Епіграф
«кожен, хто несеться вгору буде принижений,
А хто принижується, буде вивищений.
Бог гордим противиться, а покірливим дає благодать».
Євангеліє від Луки
І. Організаційний момент класу
Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Світ, у якому ми живемо,--це, на превеликий жаль, світ зла і неправди. Сьогодні ми опинилися віч-на-віч з такими бідами, як духовне зубожіння народу, занепад культурної спадщини, руйнування моральних якостей людини. Велика заслуга Котляревського в тому, що створив ці образи на принципах високої народної моралі.
Тож давайте спробуємо відшукати ці риси героїв, які свідчать про їх високу моральність, з’ясуємо, чи так уже важливо в житті дотримуватись цих принципів.
Бесіда
Що є джерелом високих моральних сил? ( щирість, скромність, відсутність гордощів)
Що є духовним опікуном кожного з нас? (Бог)
Духовний світ кого з героїв виписаний, на вашу думку, найбільш переконливо? (Наталки)
Характеристика образу Наталки за планом
Питання до учнів
Характеристика образів Петра і Миколи
Вчитель. Отже, ми говорили про ідеал дівчини, а тепер поговоримо про ідеал хлопця, представників молоді—Петра і Миколу за схематичним планом, де буде потрібно додати доповнення
Робота в групах (10 хвилин).
План
Бесіда
Якби всі були такими, як герої п’єси «Наталка Полтавка», то світ був би набагато кращим, добрішим.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Що?», «Де?», «Коли?»
У грі беруть участь всі учні, називаючи по черзі сектор «Що?», «Де?», «Коли?»
VI. Підсумок уроку
Вчитель. Ця п’єса виховала не одне покоління: наших прадідів, дідів, батьків і ще буде виховувати прийдешні покоління.
Ця п’єса про простий народ. Ц—скарбниця нашого духу, народної моралі.
VIІ. Домашнє завдання
Виписати цитати до характеристики образів Наталки, Петра, Миколи.
Усний твір-мініатюра «У чому духовні цінності головних героїв п’єси».