Урок "Духовні шукання як головна проблема юності людини (за п’єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка»)"

Про матеріал
Користуючись текстом, дати характеристику образів персонажів п’єси, їхніх дій та вчинків. Відшукати духовні цінності головних героїв; розвивати почуття краси душі, вміння зіставляти і робити висновки; виховувати в учнів доброту, милосердя.
Перегляд файлу

Тема: Духовні шукання як головна проблема юності людини (за п’єсою І. Котляревського «Наталка Полтавка»)

Мета: користуючись текстом, дати характеристику образів персонажів п’єси, їхніх дій та вчинків. Відшукати духовні цінності головних героїв; розвивати почуття краси душі, вміння зіставляти і робити висновки; виховувати в учнів доброту, милосердя.

Хід уроку

Епіграф

«кожен, хто несеться вгору буде принижений,

А хто принижується, буде вивищений.

Бог гордим противиться, а покірливим дає благодать».

Євангеліє від Луки

І. Організаційний момент класу

Оголошення теми і мети уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Що таке мораль?
  • На чому базуються моральні цінності?

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Вчитель. Світ, у якому ми живемо,--це, на превеликий жаль, світ зла і неправди. Сьогодні ми опинилися віч-на-віч з такими бідами, як духовне зубожіння народу, занепад культурної спадщини, руйнування моральних якостей людини. Велика заслуга Котляревського в тому, що створив ці образи на принципах високої народної моралі.

Тож давайте спробуємо відшукати ці риси героїв, які свідчать про їх високу моральність, з’ясуємо, чи так уже важливо в житті дотримуватись цих принципів.

Бесіда

Що є джерелом високих моральних сил? ( щирість, скромність, відсутність гордощів)

Що є духовним опікуном кожного з нас? (Бог)

Духовний світ кого з героїв виписаний, на вашу думку, найбільш переконливо? (Наталки)

Характеристика образу Наталки за планом

  1. Наталка—перший правдивий образ дівчини-селянки в українській літературі.
  2. Риси характеру:
  • Працьовитість
  • Доброта
  • Повага до старших
  • Вірність у коханні
  1. Як мати характеризує Наталку? («Добра дочка»)
  2. Що про себе говорить Наталка? («Не багата я і проста, но чесного роду»)
  3. Возний вважає її «найкращою зо всього села і всіх прикосновенних околиць дівицею».

Питання до учнів

  • Що приваблює вас у духовних орієнтирах Наталки? (Розум, доброта, чесність, повага до старших, скромність, високе почуття обов’язку перед тими, хто поряд, релігійність)
  • Чим повчальним є образ Наталки для дівчат? (Наталка є прикладом для всіх українських дівчат. Це ідеал дівчини, який повинен бути в наш час).

Характеристика образів Петра і Миколи

Вчитель. Отже, ми говорили про ідеал дівчини, а тепер поговоримо про ідеал хлопця, представників молоді—Петра і Миколу за схематичним планом, де буде потрібно додати доповнення

Робота в групах (10 хвилин).

План

  1. Наше знайомство з Петром і Миколою.
  2. Схожі долі героїв.
  3. Спільні риси характеру:
  • ….(працьовитість);
  • ….. (доброта і щедрість душі);
  • …… (шанобливість і релігійність);
  • …….(вірність у коханні і побратимстві).
  1. Відмінність характерів:
  • ….(чуйність, вразливість і покірність Петра);
  • ….(волелюбність, дотепність і оптимізм Миколи).
  1. Чим мене приваблюють ці герої?

Бесіда

  • Чим образи Петра і Миколи є повчальними для хлопців і дівчат? (Образи Петра і Миколи є повчальними, бо вчать нас, якими треба бути у житті. І для дівчат є повчальними ці образи, бо вчать їх спостережливості, є прикладом, яких потрібно обирати чоловіків).
  • Що на вашу думку є головним у цих образах? (найважливішими в образах Петра, Миколи, Наталки є високі моральні якості, що базуються на 10 Божих Заповідях).
  • Чи так уже важливо дотримуватись Божих Заповідей? (дуже важливо дотримуватись у житті Божих Заповідей. Недарма у Біблії сказано: Бог гордим противиться, а покірливим дає благодать.

Якби всі були такими, як герої п’єси «Наталка Полтавка», то світ був би набагато кращим, добрішим.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Що?», «Де?», «Коли?»

У грі беруть участь всі учні, називаючи по черзі сектор «Що?», «Де?», «Коли?»

  1. Коли була написана п’єса?
  2. Де відбувалися події?
  3. Що відповіла Наталка Тетерваковському?
  4. Що говорила мати Наталки про жениха?
  5. Коли повернувся Петро із заробітків?
  6. Що таке мораль?
  7. Де написані моральні цінності?
  8. Що сказав про Наталку виборний?
  9. Що об’єднує Петра і Миколу?
  10.                      Коли мати Наталки зрозуміла, що не може перечити дочці?
  11.                      Коли возний відмовляється від Наталки?
  12.                      Де вперше возний зустрів Наталку?

VI. Підсумок уроку

  • Чи актуальна п’єса «Наталка Полтавка» у наш час?

Вчитель. Ця п’єса виховала не одне покоління: наших прадідів, дідів, батьків і ще буде виховувати прийдешні покоління.

Ця п’єса про простий народ. Ц—скарбниця нашого духу, народної моралі.

VIІ. Домашнє завдання

Виписати цитати до характеристики образів Наталки, Петра, Миколи.

Усний твір-мініатюра «У чому духовні цінності головних героїв п’єси».

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
31 липня
Переглядів
80
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку