Сценарій літературної композиції "Тарас Шевченко... Художник з душею поета"
Тарас Шевченко… Художник з душею поета
(літературна композиція)
Урочисто прибрана світлиця. Портрет Тараса Шевченка, прикрашений рушником . Виставка його творв, ілюстрації. Хлопчики і дівчата у вишитих сорочках і блузках.
Слайд 1
Вчитель. В історії назавжди залишаються імена, які з гордістю вимовляє, пам'ятає і шанує людство. У перші березневі дні ми знову згадуємо великого сина нашого народу - Тараса Шевченка. 204 роки минуло з дня народження поета, проте і нині живе під сонцем України Кобзареве слово, слово великої, непогасної любові до свого народу, своєї землі. Сьогодні ми зібралися,щоб вшанувати пам’ять великого Кобзаря. І хоча багато років минуло з того часу,коли народився він «…на українській землі,під українським небом,проте він належить до тих людей-світочів,що стають дорогими для всього людства і що в пошані всього людства знаходять безсмертя».
Мужицький син,кріпак,школяр Моринського дяка-п’яниці,самоук,професор графіки Петербурзької академії мистецтв,геніальний поет, мислитель,патріот-інтернаціоналіст,інтелігент з душею людського милосердя…І все це він-Тарас Григорович Шевченко.
Ні,не мужикуватий селюк і не наївний неотесаний простак,як дехто з потомственних панських родин «подавати Шевченка. Це був велет духу і душі народної,що вивів себе самого на вершини всесвітньої культури щоденною каторжною працею,назавжди зрікшись світських благ,що манили в свої обивательські тенета».
Вчитель. Щедра й невичерпно родюча українська земля подарувала вселюдському сузір’ю геніїв невгасимого Світоча - Тараса Шевченка, Тираноборця і Пророка, Речника волі, який поставив на сторожі біля своїх земляків, «рабів німих», вогненне слово, а в «Заповіті» дав їм наказ: «Кайдани порвіте!».
Поява Шевченка - поета і художника, митця і борця, що став символом української нації, - була зумовлена всім ходом історичного і духовного розвитку України з її тривалою, сповненою драматизму, героїчною боротьбою за волю. Тарас Шевченко як художник посідає одне з почесних місць в українському образотворчому мистецтві.
Поетична спадщина Кобзаря налічує понад 240 творів, а живописна - близько 1200 робіт (олійних картин, акварелей , сепій, офортів, малюнків).
Сьогодні ми хочемо розповісти вам Тараса Шевченка… Художника з душею поета.
Ведучий: 9 березня 1841 року весна подарувала на радість людям маленького Тараса. Народився він у селі Моринцях, що на Черкащині, в бідній хаті Григорія Шевченка. Давно це було… У невеличкому селі Моринцях народився і зростав маленький Тарасик. Ще пройде багато років, допоки він виросте, стане талановитим поетом та знаним художником.
Слайд 2
Ведуча:Тарасик був допитливий, розумний, кмітливий, дуже любив свою старшу сестричку Катрусю, з цікавістю слухав розповіді дідуся про давнє минуле. Дуже рано виявився в Тараса ще один хист — до малювання. Це було не звичайне дитяче захоплення... Змалечку крейда чи вуглина були для нього неабиякою радістю. Усе ними обмальовував: стіни знадвору і в хаті, лаву, стіл. Якось прийшла сестра Катерина з панщини і не впізнала хати — уся чисто була розмальована візерунками.
Слайд 3
Ведучий: Одного сонячного ранку восени 1822 року, мама у темно-зеленій корсетці, у синій спідниці, в зеленій квітчастій хустці на голові – вся святково усміхнена, пригладила Тарасові чупринку, наділа нову шапку, почепила йому через плече торбину для книжок, обдарувала лагідною усмішкою:» Щасти тобі, синку, може, людиною станеш…»
Слайд 4
Ведуча: Так на восьмому році життя Тарас став учнем дяка.
Тарас -…. куплю
Паперу аркуш, і зроблю
Маленьку книжечку;хрестами
І візерунками з квітами
Кругом листочки обведу,
Та й списую Сковороду…
Ведучий: Оті саморобні книжечки були першими «картинами» та «портретами» Тараса. Його малюнки, що він робив, коли був у школі в Богорського, були «були коні і москалі, намальовані на грубому папері сірому». Так згадує його шкільний товариш Гнат Бондаренко.
Слайд 5
Тарасик – художник
На комині сьогодні в Гната
Бундючних півнів малював.
Аж кукурікнули у хаті,
Що я їх, бачте, упіймав.
Сміялась Гнатикова мати:
- Може, їм проса принести? –
В садочку намалюю м’яту,
А як удасться, і степи,
Що он лежать до небокраю,
Тополю вітром нагина…
Своєму діду постараюсь
Намалювать його коня.
І треба нагадати Гнату,
Він принесе ще два коти:
Хай двері зачиняє в хаті,
Щоб півні з неї не втекли.
Ведуча:Лихо не спало. Коли Тарасові було 9 років померла його мати, а в 11 років залишився він круглим сиротою бо ж і батько помер.Став Тарас пасти громадську худобу. Та все ж мріяв про малювання. Покинув Богорського, пішов у Лисянку до маляра – диякона, щоб у нього вчитися. Але побачив , що нічого не навчиться, адже лише справно носив воду з річки нагору та розтирав фарби.
Слайд 6
Ведучий: Покинув Лисянку та й пішов до дяка – маляра в Тарасівку. Хотів перейняти хоч частину того малярства. Та дяк подивився на долоню лівої руки Тараса і сказав, що у хлопця ні до чого немає здібностей. Знайшов – таки одного маляра, який погодився взяти його в науку, проте Тарасові треба було отримати дозвіл від пана Енгельгарта.
Слайд 7
Інсценізація № 1
Тарас – Пане управителю, я до вас! Я дуже хочу вчитися малювати і дяк з Хлипнівки погодився взяти мене в учні. Я прийшов, щоб ви дозволили й документа дали.
Управитель – А батьки в тебе є ?
Тарас – Ні, померли, сам я. Так дасте документа ?
Управитель – Якого документа? Дурниці! Оце я одержав листа від пана, йому саме таких хлопців, як ти, треба в козачки набрати.
Тарас – В козачки!? Які козачки??
Управитель – А такі козачки, пан уже знає. Так що я тебе до кухаря нашого пошлю.
Тарас – Пане управителю… я хочу на маляра вчитися…
Управитель – Ну, годі там базікати! Одведіть його до кухаря.
Вірш – “Доля”
Ти не лукавила зо мною,
Ти другом, братом і сестрою
Сіромі стала. Ти взяла
Мене, маленького, за руку
І в школу хлопця одвела
До п’яного дяка в науку.
«Учися, серденько, колись
з нас будуть люде», – ти сказала.
А я послухав, і учивсь,
І вивчився. А ти збрехала.
Які з нас люде?
Ведуча: Так замість дозволу Тараса взяли до панського двору. Пан виїжджав до Вільно, і до списку кріпаків, які мали їхати з паном, потрапив і Т.Шевченко. Було йому тоді 16 років. Пан зробив його придворним козачком: він мав непорушно сидіти в передпокої, поки вередливий пан не покличе його щось йому подати. Тарас крадькома малював казкових та історичних персонажів.
Слайд 8
Ведучий: Однієї ночі, коли пан був у гостях, Тарас намалював портрет козака Платова. Захопившись малюванням, хлопець не помітив, як повернувся пан. Розлючений , наказав відшмагати маляра різками. Але відтоді пан вирішив зробити з хлопця придворного маляра. У Вільно Тарас навчався в університетського професора Яна Рустема. Виїжджаючи до Петербурга пан взяв Тараса з собою. Один з видатних митців дорадив панові віддати хлопця в науку до майстра цехових справ Ширяєва.
Слайд 9
Ведуча: У вільні від роботи години, у світлі білі ночі, Т.Шевченко ходив у Літній сад, де перемальовував статуї мармурових богинь і купідонів. Тут його і побачив вихованець Академії мистецтв, земляк Іван Сошенко.
Слайд 10
Інсценізація № 2.
Сошенко (підходячи ближче). А що це ти, молодий чоловіче, тут робиш?
Шевченко (зніяковіло ховаючи за пазуху папірець). Нічого недозволеного. Іду на роботу і по дорозі в Літній сад зайшов (через паузу). Я малював.
Сошенко (лагідно). Покажи, що ти малював.
Шевченко (несміливо подає папір, виймаючи його з-за пазухи). Тільки не смійтеся.
Сошенко. Чому ж, це не смішно. А ти часто ходиш сюди малювати?
Шевченко. Щонеділі. А якщо близько працюємо, то і в будень заходжу.
Сошенко. Ти вчишся малярній справі?
Шевченко. І живопису.
Сошенко. В кого ж ти знаходишся в науці?
Шевченко. У кімнатного живописця Ширяєва. Чули, може, про такого (збирається йти)!
Сошенко. Та чув, чув. Куди ж ти поспішаєш?
Шевченко. Хазяїн прийде, перепаде мені.
Сошенко. Бачу, що ти з України. А звідкіля ж?
Шевченко (стрепенувся). Із Звенигородщини. Чули про таку? З Кирилівки, я кріпак пана Енгельгардта.
Сошенко. А я з Корсуня, земляче. Значить, сусіди? Зайди до мене в неділю за цією адресою. Та прихопи з собою які-небудь свої малюнки. Поговоримо.
Шевченко уходить
Сошенко (розмірковує до Євгена Гребінки). Я добре пам’ятаю той час, коли Тарас відшукав моє помешкання в четвертій лінії Васильєвського острова і зявився в такому вигляді: на ньому засмальцьований широкий халат, сорочка і штани з товстого селянського полотна були замазані фарбою, босий, розхристаний, без шапки. Він виглядав похмурим і сором’язливим водночас. Мене до глибини душі вразила його розповідь. Я дуже хотів допомогти землякові. Але що я міг?
Євген Гребінка. Іване Максимовичу, я одразу зрозумів, що ми маємо певну місію в долі цього юнака. Не один раз обговорювали, що можемо зробити. Одне я зрозумів точно: цю допитливість, жагу до знань треба втамувати, тому я почав запрошувати Шевченка до себе, дава читати книги, увів у коло своїх друзі, зокрема Григоровича, Максимовича, Венеціанова, Жуковського,Брюллова.
Слайд 11
Ведучий: Вони побачили великі здібності молодого художника і викупили його з неволі неволі і дали можливість талановитому юнакові вчитися в Академії мистецтв. Це сталося 25 квітня 1838 року.
Слайд 12
Ведуча: Тарас Григорович виправдав їхні надії. В 1845 році він закінчив Петербурзьку художню академію з двома срібними медалями і званням “вільного” художника. Тарас малює портрети, картини, зарисовує пам’ятки минулого, робить ілюстрації до своїх віршів.
Ведучий: Талант художника проявився рано, значно раніше, ніж талант поета. Якщо перші літературні спроби припадають на 1836-1837 роки, то найбільш ранній малюнок, що дійшов до нас і відомий під назвою “Погруддя жінки” або “Жіноча голівка” датований самим автором ще 1830році. З цієї юнацької роботи і розпочалась творчість видатного художника.
Ведуча. Для Шевченка малювання стало потребою, вираженням його творчого духу.
Він став одним із перших художників, які прокладали новий реалістичний напрям, основоположник критичного реалізму в українському мистецтві.
Слайд 13
Ведучий: Тема українського, простого народу та жіночої долі була згустком крові, що запеклась у його серці.
Слайд 14
Ведуча: Свої пейзажі Шевченко - художник не компонував, а змальовував краєвиди, які бачив перед собою. Саме тому в його робочих альбомах ми знайдемо багато начерків дерев, бур’янів, хат, церков.
Слайд 15
Ведучий: Однією з перлин української національної графіки є “Живописна Україна”. Це альбом офортів Шевченка.
Ведуча: Його твори виставлялися на академічних виставках, а за видатні успіхи у гравюрі Шевченкові було присвоєно звання академіка.
Ведучий: Велике місце в Шевченковому доробку належить портретам. Він почав працювати над ними ще кріпаком. В Академії продовжував роботу в цій галузі. Незабаром він стає одним з відомих і популярних портретистів.
Слайд 16
Ведуча: Навіть всупереч царській забороні під час заслання у Казахстан Шевченко багато малював, і став першим живописцем цього краю. З великою симпатією і теплотою малював він побут казахів, і через це користується величезною повагою казахів аж до сьогодні.
Учитель. 9 березня 1861 року Тарасу Григоровичу виповнилося 47 років. Надійшло багато вітальних телеграм. Привітати поета,який лежав тяжко хворий,прийшли друзі. А 10 березня перестало битися серце великого Кобзаря. Це була велика втрата для всього українського народу. Поховали його у Петербурзі, а згодом тіло перевезли на Україну і поховали на Чернечій горі поблизу Канева. Так заповідав великий поет.
Слайд 17
Тарас Шевченко відомий у світі насамперед як художник слова, однак це аж ніяк не забирає його слави, як художника. Шевченко був справжнім творцем Української землі. Пам’ятаймо про це.