Урок: "Душі, відкриті добру і чистоті. Усна порівняльна характеристика персонажів, їхніх дій, учинків у п’єсі І.Котляревського «Наталка Полтавка»"

Про матеріал
Урок розвитку мовлення: "Душі, відкриті добру і чистоті. Усна порівняльна характеристика персонажів, їхніх дій, учинків у п’єсі І.Котляревського «Наталка Полтавка»"
Перегляд файлу

Тема: Душі, відкриті добру і чистоті. Усна порівняльна характеристика персонажів, їхніх дій, учинків у п’єсі І.Котляревського «Наталка Полтавка»

Мета:користуючись текстом твору, охарактеризувати персонажів  п’єси , їхні дії та вчинки;  розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття;робити висновки, узагальнення; виховувати доброту та щирість, почуття гордості за національну культуру ; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: тексти п’єси «Наталка Полтавка», портрет І. Котляревського, аудіо- та відеозаписи пісень героїв п’єси, фотоілюстрації до змісту твору, підручник,  дидактичний матеріал (картки), тестові завдання, мультимедійні засоби.

                                                    ХІД УРОКУ

                                                        Відніміть у нашого серця любов до

                                                        добра – ви віднімете всю принадність життя

                                                                                                             Ж. - Ж.Руссо

 

   І. Організаційний момент

1.Аутотренінг «Психоформула»

 

Люблю я свій розум,

Увагу та пам’ять.

Працює мій мозок.

І вчусь я старанно.

Сприймаю все нове

І мислю логічно,

Учителя слово

Здійсню  практично.

 

 

 (Звучить пісня «Віють вітри, віють буйні»)

 

 

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Вступне слово вчителя 

Чудова мелодія Наталчиної  пісні закликає нас у мальовниче село під Полтавою. В ньому ми вже гостювали минулого уроку, знайомлячись із тематикою, проблематикою, композицією п’єси І.П.Котляревського «Наталка Полтавка». Вдома ви читали твір. Але поки ми не розпочали свою мандрівку, давайте дещо з’ясуємо. Я пропоную  ваші перевірити знання.

2. Літературознавчий практикум.

Яка ж тема "Наталки Полтавки"?

(Драма кохання бідної української дівчини-селянки, яка відстоює своє право на щастя).

— Що лежить в основі сюжету п'єси?

(Виникнення, розвиток і загострення конфлікту між Наталкою бідною селянською дівчиною, і возним Тетерваковським, багатим паном але нелюбим Наталці).

Назвіть складові композиції твору.

(Експозиція, зав 'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка, розстановка дійових осіб, ремарки, репліки).

— Вкажіть експозицію твору.

(І дія. Село, хата Терпилихи. Знайомство з Наталкою, виборним возним та інформація про те, що Наталка дуже любить Петра і чекає його).

Де у п'єсі зав'язка?

(Сцени, з яких довідуємося про намір возного одружитися з Наталкою і бажання виборного Макогоненка прислужитися в цьому. Виникає конфлікт — зіткнення прагнень возного (одружитися) і Наталки (не бажання цього).

Які моменти в розвитку дії між зав'язкою і кульмінацією можна виділити?

(Розмова матері з дочкою; умовляння виборним Терпилихи, щоб видали Наталку за возного; поява на сцені бурлаки Миколи, який стає потім посередником між Петром і Наталкою; Наталка подає рушники возному; повернення Петра і розмова його з Миколою).

— Чи є у п'єсі перипетії (раптові повороти)?

(Так. Раптові, різкі зміни у поведінці, житті дійових осіб, ускладнення обставин).

— Де у творі кульмінація?

(Сходяться всі дійові особи і остаточно вирішується доля Наталки. Петро віддає зароблені гроші Наталці).

Який епізод твору є розв'язкою?

(Благословення матір'ю Наталки і Петра, промовисті, афористичні репліки Миколи, виборного, Петра).

— Скільки дійових осіб у п'єсі? Яке їх місце в розгортанні дії?

(Шість. Дві групи дійових осіб: позитивні (Наталка, Петро, Терпилиха, Микола) і негативні (Тетерваковський і Макогоненко). Два претенденти на одруження, між кожним з яких є посередник. Окремо — образ матері).

— З якою метою автор використовує ремарки (авторські пояснення) ? (Поглиблюють психологічний стан героїв, додають виразності).

— З якою метою вживаються ремарки (однослівні зауваження)?

(Доповнюють характеристику дійової особи).

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. 

       Мотивація навчальної діяльності.

Учитель.

  • Що ж, мандрівка берегами Ворскли не була марною. Пропоную продовжити її сьогодні на уроці, але щоб збагнути , якою буде тема сьогоднішнього уроку, прошу вас звернути увагу на оцю картинну галерею.
  • Як ви думаєте, хто зображений на портретах?

             Отже, якою буде тема уроку

 

Тема уроку: РМ. Душі,відкриті добру і чистоті. Усна порівняльна характеристика персонажів, їхніх дій, учинків у п’єсі І.Котляревського «Наталка Полтавка»

 (Запис теми в зошити)

Метою нашого уроку буде: охарактеризувати персонажів  п’єси , їхні дії та вчинки;  розвивати вміння відстоювати людську гідність, власні принципи; грамотно висловлювати свої думки, почуття;робити висновки, узагальнення; виховувати доброту та щирість, почуття гордості за національну культуру ; прищеплювати любов до театру, інтерес до наслідків особистої праці.

ІV. Основний зміст уроку

Учитель. У п’єсі небагато дійових осіб. Щоб пригадати їх, ми знову звернемося до нашої галереї. (Учні називають героїв п’єси)

 Давайте розпочнемо наші спостереження з образу головної героїні Наталки.

-Чи м  він вас приваблює ?

- Чи може слугувати ідеалом для сучасної молоді Наталка Полтавка?

 

( Добра слава Наталки.

Почуття гідності, працьовитість, глибокий розум.

Вірність у коханні.

Любов до матері, готовність до самопожертви заради неї

Рішучість у боротьбі за своє щастя)

 

Учитель. Якщо Наталка вірна Петру, то чому вона віддає рушники Возному? Який епізод п’єси виправдовує її перед Петром?

 

( Інсценування уривка п’єси)

Наталка. Петре!Нещастя моє таке,щоб грішми можна од його окупитись: воно (показує на серце)тут! Не треба мені грошей твоїх. Вони мені не поможуть…Та бідою нашою не потішаться вороги наші…І моєї жизні кінець недалеко. (Схиляється на плече Петрові)

 

Терпелиха (підбігає і обнімає Петра).Петре!

 

Наталка (обнімаючи Петра)Мамо,кого ми теряємо!

 

Петро і Наталка (обнімають матір).Мати наша рідна,благослови нас!

 

Терпелиха. Бог з’єдиняє вас чудом,нехай васі благословить своєю благостію…

 

Петро. Наталко!Тепер ми ніколи не розлучимось. Бог нам поміг перенести біди і напасті. Він поможе нам вірною любов’ю і порядочною жизнію бути приміром для других і заслужити прізвище добрих полтавців. Заспівай же, коли не забула свою пісню, що я найбільше люблю.

Наталка . Коли кого любиш, того не забудеш (цілує Петра і співає)

 

Учитель. Як ще можна пояснити крок Наталки, який суперечив її власним поглядам?

( Не було певності, чи повернеться Петро)

 

Учитель. Образ Наталки розкритий у динаміці,психологічне вмотивування вчинків героїні відрізняє її від традиційних «однотипних» образів селянок із комічних опер і сентиментальних повістей. Це був новий крок, що його зробив І.Котляревський до народності й реалізму в українській культурі. Ще за життя автора Наталка стала улюбленицею українців, чи не так?

 

Учні. Так. Розповідають….

( Звучить пісня «Ой, я дівчина Наталка»)

 

Учитель. 196 років живе на сцені улюблена народом героїня Котляревського

 

Учень у ролі мистецтвознавця. Драматургічний образ Наталки Полтавки має багату сценічну історію….

 

Цитатна характеристика Наталки

 «Ви пан, а я проста, ви багатий, а я бідна, ви возний, а я простого роду»

 Возний: «Ти одна заложила єму (серцю) позов на вічнії роки, і душа моя єжечасно волаєть тебе і послі нишпорной даже години».

 «Не багата я і проста, но чесного роду, / Не стиджуся прясти, шити і носити воду».

  «Моє все багатство єсть моє добрє ім’я».

  Виборний: «Золото — не дівка! Наградив бог Терпилиху дочкою. Кромі того, що красива, розумна, моторна і для всякого діла дотепна,— яке у неї добре серце, як вона поважає матір свою, шанує всіх старших себе; яка трудяща, яка рукодільниця; себе і матір свою на світі держить».

 «Лучче умерти, як з немилим жити, / Сохнуть з печалі, щодень сльози лити».

  «Бідность і багатство — єсть то божа воля; / З милим їх ділити — єсть щаслива доля».__ _ Наталка — матері: «Я покоряюсь вашій волі і для вас за пер- шого жениха, вам угодного, піду заміж; перенесу своє горе, забуду Петра і не буду ніколи плакати».

 «...Живемо і маємося, як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне».

 «Хто живе чесно і годується трудами своїми, тому і кусок черствого хліба смачніший од м’якої булки, неправдою нажитої».

  Терпилиха про дочку: «...вона добра у мене дитина, вона обіщала для мого покою за первого жениха, аби б добрий, вийти заміж».

 Виборний про Наталку: «...всі матері приміром ставлять її своїм дочкам».

  «Страшно і подумать, як з немилим чоловіком весь вік жити, як нелюба миловати, як осоружного любити».

  Микола: «Ай Наталка! Ай Полтавка! От дівка, що і на краю пропасті не тілько не здригнулась, но і другого піддержує».

 «...Я сама не хочу за пана возного: до сього силою ніхто мене не принудить. І коли на те іде, так знайте, що я вічно одрікаюсь од Петра і за возним ніколи не буду».

Учитель. Така дівчина заслуговує на повагу і приваблює до себе погляди чоловіків. Хто ж любить Наталку?

 

( Возний і Петро) 

 

Учитель.  Розкажіть, будь ласка, що вам відомо про Петра, чому він став бурлакою? У чому своєрідність його характеру?

 

Учні. Хоч Петро з’являється на сцені тільки на початку ІІ дії, про нього ми знаємо вже багато…

 

Учитель.  Як поводиться Петро, довідавшись, що його кохана заручена?

 

Учні. Петро приголомшений страшною звісткою…

 

Учитель.  Як ці слова характеризують Петра?

 

Учні.  Потрапивши у складну життєву ситуацію, Петро відмовляється від боротьби за своє щастя.

 

Учитель.  Саме через образ Петра більшість критиків та істориків літератури не без підстав звинувачують І.Котляревського в наявності рис сентименталізму в п’єсі. Дійсно, Петро вийшов не ідеальним героєм, можливо, в автора не було відповідного прототипу. Але працьовитість, доброта, шанобливість, вірність у коханні і побратимстві Петра відповідають нормам народної моралі і заслуговують на повагу.

 

Учень у ролі мистецтвознавця.  У 1972році п’єсу Котляревського актори Полтавського театру ім.М.В.Гоголя

       Цитатна характеристика Петра 

.  Виборний: «...Покійний Терпило жив-був, то прийняв було до себе якогось сироту Петра за годованця. Хлопець виріс славний, гарний, добрий, проворний і роботящий; він од  Наталки старший був годів три або чотири; з нею вигодувавсь і зріс вкупі».

         Наталка: «Петро не такий, серце моє за його ручається, і воно мені віщує, що він до нас вернеться».

         Виборний про Петра: «Ради пройдисвіта, ланця, що, може, де в острозі сидить, може, умер або в москалі завербовався!».

          «Як бачиш: бурлака на світі; тиняюсь од села до села, а тепер іду в Полтаву».

          «Нема у мене ні родичів, ні знакомих. Які будуть знакомі або родичі у сироти?»

          «Нема у мене ні кола, ні двора: весь тут».

          «Чотири годи уже, як розлучили мене з Наталкою. Я бідний був тогді і любив Наталку без всякої надіжди. Тепер, наживши кровавим потом копійку, спішив, щоб багатому Терпилові показатись годним його дочки, но вмісто багатого батька найшов мать і дочку в бідності і без помощі».

          «Наталку, котру я любив більше всього на світі, для которої одважовав жизнь свою на всі біди, для которої стогнав під тяжкою роботою, для которої скитався на чужині і заробленую копійку збирав докупи, щоб розбагатіть і назвать Наталку своєю вічно!»

         «Возний-пан, чиновний і багатий, а я не маю нічого. Вам з матір’ю треба подпори і защити, а я через себе ворогів вам прибавлю, а не помощ подам».

          «Щоб пан возний ніколи не попрікнув тебе, що взяв бідну і на тебе іздержався. Прощай! Шануй матір нашу, люби свого судженого, а за мене одправ панахиду».

 

Учитель.  Наталчина врода і доброчинність привернули увагу і пана возного Тетерваковського. І ось немолодий уже парубок освідчується у своєму почутті.

 

(Звучить пісня монолог возного).Перегляд уривка фільму.

 

  • Який же він, цей «юриста завзятий»?

 

Учні. Возний – пан, освічений чиновник…

 

Учитель. Чому ж ми серйозно не сприймаємо його наміру одружитися з найкращою дівчиною у Полтаві?

 

Учні. Про своє кохання возний  говорить канцеляризмами…

 

Учитель. А в щирість кохання возного ви вірите?

 

Учні. Возний – людина при посаді..

 

Учитель.  Образ возного найскладніший у п’єсі. Він не схематичний, не одноплановий, у ньому є позитивні риси, і ви правильно їх визначили. Людина , здатна на кохання, уже людина. Возний міг бути щасливим, але із жалю, із співчуття, навіть хай із хвилинної слабкості, не пішов до мети по головах, виявши почуття людяності

 

Учень у ролі мистецтвознавця.  Виконавець ролі возного – Панас Саксаганський

 

Учитель.  А зараз хочу звернути вашу увагу на ще один досить своєрідний персонаж твору – Миколу. Це допоміжний герой у п’єсі. Він виконує функцію резонера, який не бере безпосередньої участі у розвитку сюжету і конфлікту, а лише допомагає героям. Давайте попросимо Миколу розповісти про своє життя

 

(Звучить монолог Миколи у виконанні учня)

  • Миколо, а чому ти вирішив допомогти Петрові?

 

Микола. Мене потягнуло до такого ж , як сам, сироти – бурлаки, тому я одразу з ним побратався і взявся допомогти

 

Учитель.  Які риси в характері Миколи імпонують особисто вам?

 

Учні. Микола любить рідний край…

 

Учень у ролі мистецтвознавця.  У статті «Наталка Полтавка» І.Карпенко – Карий писав….

 

Учитель.  До речі, різні характери Петра і Миколи підкреслює і мова героїв: у Петра – схвильована , тужлива, повільна, розсудлива, а у Миколи – жартівлива, пристрасна , запальна.

     Крім того , вустами Миколи автор висловлює своє ставлення до подій, доповнює характеристики персонажів.

      Досить своєрідно Котляревський  подає образ Наталчиної матері. Чи все зрозуміло в її поведінці?

 

Учні. Терпелиха дуже любить свою дочку…

 

Учитель.  Давайте скористаємося тим приводом, що Терпелиха сьогодні наша гостя, і запитаємо її про це особисто

 

Учениця у ролі Терпелихи . Я уже не молода

 

Учитель.  Зрозуміло, що не для себе Терпелиха хоче достатку. Роблячи помилку, вона усвідомлює, бо в душі вона не ворог своїй дитині.

 

(Звучить пісня «Ой, під вишнею»)

 

  • А що це за житель Полтавщини нагадує про себе своєю піснею?

 

Учні. Виборний Макогоненко

 

 

Учитель. Чим зумовлена допомога возному з боку виборного?

 

Учні. Справа в тому, що Макогоненко – представник сільської влади….

 

Учитель. Хто з персонажів п’єси найвлучніше характеризує Макогоненка?

 

Учні. Микола.. «чоловічок….»

 

Учитель. Який епізод у п’єсі є найкращим підтвердженням тому, що виборний уміє «увернутись.. хитро,мудро, недорогим коштом»?

 

Учні.  Це сцена  в хаті Терпелихи…

 

Учитель. А позитивного у виборного ви нічого не помітили?

 

 

Учні. У Макогоненка глибок у душі є совість….

 

Учень у ролі мистецтвознавця. Роль виборного майстерно виконував М.Кропивницький.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

1. 1. Проведення тестового матеріалу «Крок до ЗНО»

1. Що, на думку возного, не є «потіхою по вступленію в законний брак»?

а) Старість; б) бідність; в) освіченість; г) пияцтво.

2. Хто із «женихів» Наталки був підканцеляристом у суді?

а) Восьмачок; б) Скоробреха; в) тахтауловський дячок; г) пан Щипавка.

 3. Кому з героїв твору належить думка, що Наталці потрібно чоловіка, який «умів би хліб робити і щоб жінку свою з матір’ю годував і зодігав»:

а) Миколі; б) Петру; в) возному; г) виборному.

4. Пісня, яку виконав виборний, звертаючи увагу на те, що возному необхідно вже одружуватися?

а) «Ой під вишнею, під черешнею»; б) «У сусіда хата біла»;

в) «Всякому городу нрав і права»; г) «Дід рудий, баба руда».

5. Відмовляючи у залицянні «многим женихам», Наталка підносила їм:

а) обгорілого глека; б) обтріпану хустку; в) солоного хліба; г) печеної кабаки.

6. Прислів’я, яке використав возний у власній мові стосовно вірності Полтавки в очікуванні Петра?

а) «Лучче синиця в жмені, як журавель в небі»;

б) «Лучче живий хорунжий, як мертвий сотник»;

в) «Куди серце летить, туди й око глядить»;

г) «Силою не буть милою».

7. Що, на думку виборного, є од бога гріх, а од людей сором»?

а) Пияцтво; б) крадіжка; в) брехня; г) знущання з бідних.

8. Пісня Г. Сковороди, яку І. Котляревський переробив і використав у творі:

а) «Кто серцем чист и душею»; б) «Ой ты, птичко жолтобоко»;

в) «Голова всяка свой имеет смысл»;

г) «Всякому городу нрав и права».

9. Горпина Терпилиха повсякчас дорікає своїй дочці за:

а) лінь; б) невміння вести домашнє господарство;

в) непокірність; г) її прагнення вирушити на пошуки Петра.

10. Як Наталка охарактеризувала своє бідне життя, висловлюючись виборному?

а) «Як горох при дорозі: хто не схоче, той не вскубне»;

б) «Ніхто не віда, як хто обіда»; в) «Щи миле, то і те запостиле»;

г) «Багатство дме, а нещастя гне».

11. Хто з героїв є виконавцем пісні «Гомін, гомін по діброві»?

а) Микола; б) Петро; в) Наталка; г) виборний.

12. Виборний постійно застерігає Наталку від:

а) лихої слави про неї на селі;

б) того, що вона може умерти сідою панною;

в) необдуманого рішення щодо служби її в церкві;

г) її прагнення зустрітися з Петром.

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.

Ключ до тестів на екрані

Оцінювання.

VІ. Підсумок уроку

Учитель. Ми підійшли до завершального етапу  нашого уроку. Багато сказано було про героїв п’єси «Наталка Полтавка»

  • А тепер спробуйте визначити, яка риса характеру для всіх осіб є спільною?

 

(Доброта)

Учитель. Так, доброта. Саме через це «Наталку Полтавку» полюбив народ. І якщо у Наталки, Петра , Миколи, Терпелихи цю рису помітити не важко, бо вона є визначальною, то у возного і виборного вона затінена, прихована, може, не зовсім зрозуміла з першого погляду. І те, що поруч із духовно багатими, добрими людьми хай хоч трішечки виріс духовно і   возний – це прекрасно. І те, що в цій музичній п’єсі, де лунає 22 пісні, ви почули музику доброти і гуманності, якою твір так щедро наділений, це теж чудово. І якщо хоч часточку тієї доброти, що «із серця І.П.Котляревського перейшла на його твір», ви винесете з нашого уроку і збережете в собі – це буде надзвичайно!

Д/З. Написати  твір – мініатюру «Чи змінилося моє уявлення про добро і зло, людяність і жорстокість після прочитання п’єси І.Котляревського «Наталка Полтавка»

 

1

 

docx
Додано
10 березня 2019
Переглядів
2481
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку