Урок "Двоскладне речення. Узагальнення вивченого"

Про матеріал
Урок-узагальнення вивченого з теми "Двоскладне речення" для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку на прикладах творів Лесі Українки.
Перегляд файлу

Тема. Двоскладне речення. Узагальнення вивченого

Мета уроку: закріпити та узагальнити знання восьмикласників про двоскладне речення, зокрема про його головні та другорядні члени; удосконалити вміння виділяти підмети та присудки в двоскладному реченні, розвивати в учнів фантазію, творчу уяву, а також навички самостійної роботи; формувати орфографічну грамотність учнів; виховувати у школярів любов до рідного слова та до творчості Лесі Українки.

Тип уроку: урок-підсумок.

Обладнання: підручник, таблиці, картки із завданнями для груп, презентація до уроку, ілюстрації до творів Лесі Українки.

                                                                     Хід уроку

І. Організаційний момент.

Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми зануримося у світ поетичного слова Лесі Українки, щоб закріпити і узагальнити знання про двоскладне речення. «Її твори були не для загального розуміння і вподобання», - писала мама Лесі Українки Олена Пчілка. Але я сподіваюся, що ви зрозумієте і відчуєте красу Лесиної поезії.

ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Оголошення епіграфа і робота з ним.

Ні! Я жива! Я буду вічно жити!

Леся Українка

  • Як ви розумієте ці слова?
  • Назвіть прості речення у вислові.
  • Визначте граматичні основи.

Отже, діти, запишіть тему нашого уроку: «Двоскладне речення. Головні і другорядні члени речення. Узагальнення вивченого»

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Метод «Незакінчені речення».

1.  Двоскладним називається речення, у якому наявні… (підмет і присудок)

2.  За метою висловлювання речення розподіляють на розповідні… (питальні і спонукальні)

3.  За кількістю граматичних основ розрізняють… (прості і складні речення)

4.  Якщо у реченні наявні, крім головних, другорядні члени, то воно називається… (поширеним)

5.  Граматичну основу речення становлять… (підмет і присудок)

6.  До другорядних членів речення належать додаток … (означення і обставину)

Давайте звіримо ваші відповіді з наведеними на екрані.

2. Групова робота з текстом.

Завдання до тексту:  прочитайте текст;  випишіть у зошит граматичні основи речень;  визначте, якими частинами мови можуть виражатися підмет та присудок.

Леся Українка народилась у місті Звягелі на Волині. Вона була другою дитиною у сім’ї. Леся Українка дуже рано виявила нестримний потяг до музики. І мати придбала їй рояль. Усі в родині його потім називали «Лесин рояль». Леся Українка часто мислила музичними образами.

ІV. Узагальнення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.

  1. Коментоване читання.

Росла в гаю конвалія

Під дубом високим,

Захищалась від негоди

Під віттям широким. («Конвалія»)

Вийшло сонце, засвітило

І хатинку звеселило. («В дитячому крузі»)

Діти нудяться в хатинці,

Нудять, нарікають… («В дитячому крузі»)

Поблискують черешеньки

В листі зелененькім. («Вишеньки»)

2. Я – редактор.

Відредагувати речення, правильно поставивши розділові знаки й виправивши орфографічні помилки. Записати текст.

Леся українка ввела в нашу мову такі слова як «напровесні» та «промінь». Зараз нам ці слова здаюця цілком звичними. І в повсякденому мовлені ми однозначно віддамо перивагу слову «промінь», а не його історичному попереднику «луч».

 (Леся Українка ввела в нашу мову такі слова як «напровесні» та «промінь». Зараз нам ці слова здаються цілком звичними. І в повсякденному мовленні ми однозначно віддамо перевагу слову «промінь», а не його історичному попереднику «луч».)

3. Я – мовознавець.

Підкреслити граматичні основи у реченнях попереднього тексту, вказати, якими частинами мови вони виражені.

Хвилинка відпочинку. Відео «Невідоме про відоме».

4. Робота в групах.

1-ша група: накреслити схеми до поданих речень.

Я розвію свою тугу

Вільним співом в темнім лугу. (З циклу «Сім струн»)

Місяць яснесенький

Промінь тихесенький

Кинув до нас. («Колискова»)

2-га група: встановити відповідність.

  • Сум не має дна.                                                      - - - -  = .
  • Чесний покриву не потребує.                               =  - - - - .
  • Я буду крізь сльози сміятись.                               =  - . - . - .  = .

5. Творча робота. Поширити речення другорядними членами.

Леся Українка – поетеса. Вона відома. Ми вивчаємо. Я не можу не захоплюватись.

V. Підсумок уроку. Сьогодні ви мали змогу попрацювати з уривками  творів великої дочки українського народу – Лесі Українки. На уроках літератури ми продовжимо вивчення її творчості. Я сподіваюся, що прекрасні зразки Лесиної поезії допомогли вам пригадати і закріпити вивчений матеріал з теми «Двоскладне речення».

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

(Учні по черзі, вибираючи фразу з переліку, відповідають на запитання)

Варіанти відповідей:

Було цікаво…

Було важко…

Я зрозумів(-ла), що…

Урок дав мені для життя…

VI. Оцінювання учнів.

VІІ. Домашнє завдання. Скласти 5-6 речень на тему «Поезія Лесі Українки».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
584
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку