Тема. Двоскладне речення. Узагальнення вивченого
Мета уроку: закріпити та узагальнити знання восьмикласників про двоскладне речення, зокрема про його головні та другорядні члени; удосконалити вміння виділяти підмети та присудки в двоскладному реченні, розвивати в учнів фантазію, творчу уяву, а також навички самостійної роботи; формувати орфографічну грамотність учнів; виховувати у школярів любов до рідного слова та до творчості Лесі Українки.
Тип уроку: урок-підсумок.
Обладнання: підручник, таблиці, картки із завданнями для груп, презентація до уроку, ілюстрації до творів Лесі Українки.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Дорогі діти! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми зануримося у світ поетичного слова Лесі Українки, щоб закріпити і узагальнити знання про двоскладне речення. «Її твори були не для загального розуміння і вподобання», - писала мама Лесі Українки Олена Пчілка. Але я сподіваюся, що ви зрозумієте і відчуєте красу Лесиної поезії.
ІІ. Ознайомлення учнів з темою, метою і завданнями уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Оголошення епіграфа і робота з ним.
Ні! Я жива! Я буду вічно жити!
Леся Українка
Отже, діти, запишіть тему нашого уроку: «Двоскладне речення. Головні і другорядні члени речення. Узагальнення вивченого»
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Метод «Незакінчені речення».
1. Двоскладним називається речення, у якому наявні… (підмет і присудок)
2. За метою висловлювання речення розподіляють на розповідні… (питальні і спонукальні)
3. За кількістю граматичних основ розрізняють… (прості і складні речення)
4. Якщо у реченні наявні, крім головних, другорядні члени, то воно називається… (поширеним)
5. Граматичну основу речення становлять… (підмет і присудок)
6. До другорядних членів речення належать додаток … (означення і обставину)
Давайте звіримо ваші відповіді з наведеними на екрані.
2. Групова робота з текстом.
Завдання до тексту: прочитайте текст; випишіть у зошит граматичні основи речень; визначте, якими частинами мови можуть виражатися підмет та присудок.
Леся Українка народилась у місті Звягелі на Волині. Вона була другою дитиною у сім’ї. Леся Українка дуже рано виявила нестримний потяг до музики. І мати придбала їй рояль. Усі в родині його потім називали «Лесин рояль». Леся Українка часто мислила музичними образами.
ІV. Узагальнення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.
Росла в гаю конвалія
Під дубом високим,
Захищалась від негоди
Під віттям широким. («Конвалія»)
Вийшло сонце, засвітило
І хатинку звеселило. («В дитячому крузі»)
Діти нудяться в хатинці,
Нудять, нарікають… («В дитячому крузі»)
Поблискують черешеньки
В листі зелененькім. («Вишеньки»)
2. Я – редактор.
Відредагувати речення, правильно поставивши розділові знаки й виправивши орфографічні помилки. Записати текст.
Леся українка ввела в нашу мову такі слова як «напровесні» та «промінь». Зараз нам ці слова здаюця цілком звичними. І в повсякденому мовлені ми однозначно віддамо перивагу слову «промінь», а не його історичному попереднику «луч».
(Леся Українка ввела в нашу мову такі слова як «напровесні» та «промінь». Зараз нам ці слова здаються цілком звичними. І в повсякденному мовленні ми однозначно віддамо перевагу слову «промінь», а не його історичному попереднику «луч».)
3. Я – мовознавець.
Підкреслити граматичні основи у реченнях попереднього тексту, вказати, якими частинами мови вони виражені.
Хвилинка відпочинку. Відео «Невідоме про відоме».
4. Робота в групах.
1-ша група: накреслити схеми до поданих речень.
Я розвію свою тугу
Вільним співом в темнім лугу. (З циклу «Сім струн»)
Місяць яснесенький
Промінь тихесенький
Кинув до нас. («Колискова»)
2-га група: встановити відповідність.
5. Творча робота. Поширити речення другорядними членами.
Леся Українка – поетеса. Вона відома. Ми вивчаємо. Я не можу не захоплюватись.
V. Підсумок уроку. Сьогодні ви мали змогу попрацювати з уривками творів великої дочки українського народу – Лесі Українки. На уроках літератури ми продовжимо вивчення її творчості. Я сподіваюся, що прекрасні зразки Лесиної поезії допомогли вам пригадати і закріпити вивчений матеріал з теми «Двоскладне речення».
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
(Учні по черзі, вибираючи фразу з переліку, відповідають на запитання)
Варіанти відповідей:
Було цікаво…
Було важко…
Я зрозумів(-ла), що…
Урок дав мені для життя…
VI. Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання. Скласти 5-6 речень на тему «Поезія Лесі Українки».