Узагальнення та систематизації знань з теми «Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення»

Про матеріал
повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про речення однорідними членами; подовжити працювати над удосконаленням вміння знаходити речення з однорідними членами, узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в одному реченні; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення, аналізувати зв’язок між ними, а також смислові відношення; розвивати та удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила, конструювати речення; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей.
Перегляд файлу

 

Українська мова

Медіа урок узагальнення знань із застосуванням сучасних інноваційних технологій.

 

Тема. Узагальнення та систематизації знань з теми «Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення»

8  клас


Мета:  повторити, узагальнити та систематизувати  знання учнів про речення однорідними членами;  подовжити працювати над удосконаленням вміння знаходити речення з однорідними членами, узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в  одному реченні; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення, аналізувати зв’язок між ними, а також смислові відношення; розвивати та удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила, конструювати речення; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей.

Обладнання :  мультимедійний проектор, ноутбук, презентація уроку, роздавальний  матеріал,  підручник  «Рідна мова. 8  клас» О.Глазова, Ю.Кузнєцов,  завдання для конструювання речень .

Форма проведення уроку: огляд знань.

Методи  та  прийоми:   узагальнююча бесіда, метод  незакінчених речень, інтерактивних  вправ , графічний  диктант, орфографічний турнір, тестові завдання,  Рефлексія, «Мікрофон», випереджальне завдання, самостійна робота учнів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід  уроку

І. Організаційний  момент

Доброго дня усім присутнім. Діти, сьогодні  на  урок  до  нас  завітали гості, тож  давайте  за  правилами  етикету  привітаємо  їх. ………..  Молодці, сідайте.

Вітаю щиро у нашій хаті.

Здорові будьте,  а ще й багаті.

Хай обминуть вас біда й турбота.

Та ви у гостях, а в нас робота.

ІІ. Повідомлення   теми  та мети уроку

  1. Вступне слово вчителя.

Я рада вітати вас  на нашому сьогоднішньому уроці, який ми проведемо творчо. На попередніх уроках ви уже розглянули теоретичний матеріал про ОЧР  і застосовували його на практиці. Сьогодні у нас з вами підсумковий урок. Отже, тема нашого уроку: “ Узагальнення та систематизації знань з теми «Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення ”. Відкривайте зошити, записуйте число. (Число і тема уроку спливають на інтерактивній дошці. Учні записують тему в зошити).

На сьогоднішньому уроці ми з вами:

 

  • узагальнимо теоретичний матеріал про ОЧР;
  • удосконалимо та відпрацюємо  вміння  знаходити ОЧР та визначити їх вид, аналізувати зв’язок між ними; правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення та узагальнюючих словах;
  • удосконалимо  вміння знаходити та виправляти помилки на вивчені правила.

 

ІІІ.  Мотивація  навчальної  діяльності

  • З якою метою використовують ОЧР?

 

ІV. Актуалізація  опорних знань

  1. « Мозкова атака »

Учитель:  Добре. Отже, переходимо до основної частини уроку. Зараз я перевірю, чи добре ви  засвоїли теоретичний матеріал.  Вам необхідно визначити термін, тлумачення якого  почуєте.

(  Перший  учень,  який знає відповідь на запитання, - піднімає руку)

  • Завдання: визначте термін, тлумачення якого почуєте:

 

  • Два або більше слів, пов’язаних граматично і за змістом – це …...

( словосполучення )

  •  Слово або група слів, що виражають окрему думку і мають граматичну   основу – це……… .

(речення)

  • Підмет і присудок – це……… . .

(граматична основа)

  • Речення, де є і підмет і присудок  – це……… ..

(двоскладне  речення)

  •   Речення, де є граматична основа, виражена одним головним членом речення  – це……… ..

(односкладне  речення)

  • Речення, що складається лише з граматичної основи – це……… ..

(непоширене речення)

  • Речення, яке має другорядні  члени  речення – це……… ..

(поширене  речення)

  • Що називається однорідними членами речення?

……………………………………………………………………………………..

  • Які розділові знаки можуть стояти при УС та  однорідних членах речення?

(двокрапку, тире, коми)

 

V. Повторення та  узагальнення  вивченого

 

Учитель:  (Робота в групах). Ви розподілені за трьома групами.  Кожний учень  у групах  отримав  в окремій папці  завдання, які ви впродовж  уроку будете  виконувати.

 

1. Інтерактивна  вправа « Синтез  думок  »

  • Технологія    кооперативного    навчання – робота   в    групах

Учитель:  Поки  2   і   3 група виконує  завдання   картки №  1

1 група  -  Пояснити, чому в наведених реченнях в одних випадках перед сполучниками, що повторюються, ставиться кома, а в інших – не ставиться?

 

( Відповідь 1  групи:   однорідні члени речення, з’єднані сполучником  і   попарно, виділяються парами.)

 

Учитель:  2  група  вкладає   картки  № 1  у  свої зошити, а  представник  2   групи,  у  спроектовані  на дошці реченнями   з  узагальнюючими  словами,  вводить ОЧР,  розставляє  розділові знаки  та мотивує.  

 

2    група -  введіть у запрпоновані  речення узагальнюючі  слова, розставте та поясніть  розділові  знаки;

 

Учитель:  Добре.  Зараз  3  група  вкладає   картки  № 1  у  свої зошити, а  представник   групи,  зачитує два речення  з ОЧР та пояснює правила   розстановки  розділових  знаків .  

  1. група - складіть  два  речення з  однорідними  членами та  поясніть правила розстановки розділових знаків.
  1. Гра «Я – коректор »
  • Редагування речень з однорідними членами речення.

 

Учитель:  Речення, спроектовані на екрані, відредагувати,  знайти ряди ОЧР, визначити їх  синтаксичну роль ( картка  № 2 ).

 

(  всі  учні редагують речення і записують їх у картки. Команда, яка першою впоралася із завданням, піднімає  руки  )

 

Учитель:  А  тепер  обміняйтесь зошитами  перевірте  ( ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА) правильність виконання роботи у свого сусіда  із спроектованими відредагованими реченнями на екрані.

  1. Графічний  диктант
  • Запишіть  запропоновані  речення  схематично

 

Учитель:  Прослухайте уважно текст, знайдіть ОЧР. Після прослуховування  сконструюйте схеми речень, запишіть їх графічно у зошит .

( учитель читає текст)

 

Найдавніша вишивка  була створена  на шкірі, цупких тканинах за допомогою голок і ниток.

Зразки вишивок Х – ХІ століття були знайдені археологами  скрізь: у Києві та Київській області, Чернігові та Чернігівській області, на Житомирщині, Львівщині.

Численні історичні, літературні, фольклорні матеріали стверджують масове побутування в Україні  вишивки одягового,  інтер’єрно - побутового та обрядового  призначення.             

( Команда, яка першою впоралася із завданням, піднімає  руки.

Після  виконання завдань, проводиться обмін робіт та взаємоперевірка )

 

Учитель:  А  тепер  давайте звіримося правильність самостійно створених схем із спроектованими на екрані.

  1. Гра « Відгадай код»               

 

  • Записати номери речень у певному порядку відповідно до виду зв’язку між однорідними членами:
  •  І. сполучниковий;
  • ІІ. безсполучниковий;
  • ІІІ. мішаний.

 

  1. Вночі вражає буйне зачіплянське бароко акацій та виноградного буйнолистя.
  2. Щось  чаклунське  в  таємничості нічного цвітіння, в місячнім мареві й тиші  світлих ночей.
  3. Крізь виноградне листя веранди сонця сходить рясно, червоно.
  4. Над городами журавлями і  оселями маревом тремтів росяний сон.
  5. Серед долини зеленіють густі та високі верби.
  6. Я часто спав у насінні,в житі, в просі, в ячмені.

 

  1. Орфографічний  турнір « Хто  швидше »
  •            У поданих сполученнях слів поставити, де треба, коми    

 

(Учні  під диктовку вчителя  у  зошитах  записують  словосполучення   і розставляють, де треба, розділові знаки)

 

І сміливі, і боязкі;   як батьки, так і діти;    чи сто, чи двісті;    добре або погано;    і ми, і ви;    очі та вуха;    не тільки свої, а й чужі;    і поле, і ліс;    чесно і відверто;    і сміх і гріх;    ні охоти, ні бажання;    ні живий ні мертвий.

 

Учитель:  А  тепер  давайте звіримося, чи   правильно  ви  розставили  коми.

  1. Поетична хвилина відпочинку

 (лунає стиха музика,  учень читає текст)

 

Українська пісня

Українська пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство,свою горду юність,своє бажання бути красивим і ніжним,сильним і хоробрим?

Який митець не був натхненний її багатющими мелодіями,безмежною широтою і красою її образів,чарівною силою,що викликає в душі людській найскладніші,найтонші,найглибші асоціації,почуття і прагнення всього,що є кращого в людині, що підносить її до вершин людської гідності, до людяності, до творчості.

 

Учитель: Ви  прослухали  текст.

  •    Чи сподобався він вам?
  •    Чим саме?
  •    Чим насичена та переповнена мова тексту?

 

З   1 та  2  групи   по три учні  складають  схеми  речень з ОЧ та визначають їх синтаксичну роль.

 

(Лідер 1   групи – складає схему 1 речення  ( картка № 5),

Лідер 2  групи - складає схему 2 речення ( картка № 5).

Лідер 3  групи  біля дошки називає  ОЧ в кожному речення.)

 

  1. Робота з   роздатковим  матеріалом   (індивідуальні картки).

 

Учитель:   поки   по  3  учні з  кожної групи складають  схеми  речень з ОЧ усі інші  самостійно працюють з  індивідуальними  картками  в  зошитах. (учні  команди отримують картки для  виконання).

 

(Лідер 1   групи – складає схему 1 речення  ( картка № 5),

Лідер 2  групи - складає схему 2 речення ( картка № 5).

 

Учитель:   Добре, зошити закрили, картки вклали в зошити.

 

До дошки запрошується  представник    3  групи,  який   називає  усі ОЧР  з  тексту.

Учитель:   Тепер звіримося  і перевіримо правильність складання схем речень з ОЧ. 

А капітани 1 і 2 групи  обмінялися роботами.

 

  1. Гра «  Лінгвістичне лото »

 

Учитель:   Візьміть    картку № 6   і поєднайте реченні та правила розстановки розділових знаків, так, щоб одне другому відповідало.

 

  • Поєднайте речення й умови постановки розділових знаків так, щоб одне другому відповідало.
  1. Кома ставиться перед протиставним сполучником
  2. Кома ставиться між ОЧР,з’єднаними повторюваним сполучником.
  3. Кома ставиться між парами, якщо з’єднані попарно.
  4. Кома не ставиться перед одиничним сполучником.
  5. Кома ставиться, якщо ОЧР поєднуються безсполучниковим зв’язком.

 

А)  Знайомий голос в душу лине з старого, сивого Дніпра.

Б) Недарма весна нас охотить до дії, руху, поривань.

В) І роси, і птахи, і трави з зорею вітають мене.

Г) Не наука й труд, а знання манливо кличуть.

Д) На поля і дороги, стежинки і ліс падають і падають сніжинки.

 

  1. Тестові    завдання « Однорідні  члени  речення »

(на  окремих картках кожному   учню)

Учитель:   Візьміть  тестові завдання,  приступайте до роботи. 

 

Учитель:   Перед  вами  ключ Тест – марафон. Звіртеся.

 

  1.   Інтерактивна  вправа  « Веселі  перегони »
  • Визнач у реченнях (О)  однорідні  та (Н)  неоднорідні  означення.

( Перевірка знань за допомогою питань.

Використання  сигнальних карток)

  1. Весна прийшла рання, буйна, дружна. (О) 
  2. Велике тютюнове листя зразу обплутало мене. (Н) 
  3. Вгорі небо синє, бездонне, умите сонцем і збуджене весною. (О) 
  4. Якось раз над містечком  буяла  тиха, місячна ніч. (О) 
  5. Іноді тільки ловив несподівано її очі – глибокі, пильні, допитливі. (О) 
  6. Ще очі дивились мрійно кудись за вікно в місячну морозну ніч. (Н) 
  7. Блакитне, глибоке небо розгортало  безкрає поле. (Н) 
  8. Великий, кремезний, суворий чоловік  ходив  біля неї. (О) 
  9. Холодний, колючий вітер гнав низько над землею важкі, олив’яні хмари. (О) 

 

VІ.  Підсумок  уроку

 

  1. Рефлексія

Вдома ви заповните отриману анкету «Рефлексія»,

 

Учитель:   ……а зараз, підсумовуючи наш урок, дайте відповіді на запитання          ( метод «Мікторон»)

  1. Метод «Мікрофон»
  • Що нового та цікавого  почерпнули з  уроку ?
  • Які труднощі виникали в прцесі роботи ?
  • Що сподобалось на уроці ?

Учитель:   Ви добре попрацювали. Особливо активна та старанна була  …………….. група, які отримують ………. балів.  Хочу відзначити і ………………………… На наступному уроці ми з вами проаналізуємо всі  ваші  виконані впродовж  уроку  роботи.

 

VІІ.  Домашнє  завдання

  • Підготуватися до контрольної роботи;
  • написати  твір – мініатюру на тему: „ Свою Україну любіть, за неї  Господа моліть ” (Т.Шевченко).

 

Учитель:      Вам вдячна, діти, за увагу,

     За вашу щирість, доброту,

     Я зичу всім умінь, наснаги.

     Знання хапайте на льоту.

 

 

docx
Додано
21 жовтня 2021
Переглядів
1518
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку