Українська мова
Медіа урок узагальнення знань із застосуванням сучасних інноваційних технологій.
Тема. Узагальнення та систематизації знань з теми «Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення»
8 клас
Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про речення однорідними членами; подовжити працювати над удосконаленням вміння знаходити речення з однорідними членами, узагальнюючими словами, різними рядами однорідних членів в одному реченні; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення, аналізувати зв’язок між ними, а також смислові відношення; розвивати та удосконалювати вміння правильно ставити розділові знаки при однорідних членах речення, знаходити та виправляти помилки на вивчені правила, конструювати речення; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати вміння бачити прекрасне у природі й житті людей.
Обладнання : мультимедійний проектор, ноутбук, презентація уроку, роздавальний матеріал, підручник «Рідна мова. 8 клас» О.Глазова, Ю.Кузнєцов, завдання для конструювання речень .
Форма проведення уроку: огляд знань.
Методи та прийоми: узагальнююча бесіда, метод незакінчених речень, інтерактивних вправ , графічний диктант, орфографічний турнір, тестові завдання, Рефлексія, «Мікрофон», випереджальне завдання, самостійна робота учнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Доброго дня усім присутнім. Діти, сьогодні на урок до нас завітали гості, тож давайте за правилами етикету привітаємо їх. ……….. Молодці, сідайте.
Вітаю щиро у нашій хаті.
Здорові будьте, а ще й багаті.
Хай обминуть вас біда й турбота.
Та ви у гостях, а в нас робота.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
Я рада вітати вас на нашому сьогоднішньому уроці, який ми проведемо творчо. На попередніх уроках ви уже розглянули теоретичний матеріал про ОЧР і застосовували його на практиці. Сьогодні у нас з вами підсумковий урок. Отже, тема нашого уроку: “ Узагальнення та систематизації знань з теми «Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення ”. Відкривайте зошити, записуйте число. (Число і тема уроку спливають на інтерактивній дошці. Учні записують тему в зошити).
На сьогоднішньому уроці ми з вами:
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Актуалізація опорних знань
Учитель: Добре. Отже, переходимо до основної частини уроку. Зараз я перевірю, чи добре ви засвоїли теоретичний матеріал. Вам необхідно визначити термін, тлумачення якого почуєте.
( Перший учень, який знає відповідь на запитання, - піднімає руку)
( словосполучення )
(речення)
(граматична основа)
(двоскладне речення)
(односкладне речення)
(непоширене речення)
(поширене речення)
……………………………………………………………………………………..
(двокрапку, тире, коми)
V. Повторення та узагальнення вивченого
Учитель: (Робота в групах). Ви розподілені за трьома групами. Кожний учень у групах отримав в окремій папці завдання, які ви впродовж уроку будете виконувати.
1. Інтерактивна вправа « Синтез думок »
Учитель: Поки 2 і 3 група виконує завдання картки № 1
1 група - Пояснити, чому в наведених реченнях в одних випадках перед сполучниками, що повторюються, ставиться кома, а в інших – не ставиться?
( Відповідь 1 групи: однорідні члени речення, з’єднані сполучником і попарно, виділяються парами.)
Учитель: 2 група вкладає картки № 1 у свої зошити, а представник 2 групи, у спроектовані на дошці реченнями з узагальнюючими словами, вводить ОЧР, розставляє розділові знаки та мотивує.
2 група - введіть у запрпоновані речення узагальнюючі слова, розставте та поясніть розділові знаки;
Учитель: Добре. Зараз 3 група вкладає картки № 1 у свої зошити, а представник групи, зачитує два речення з ОЧР та пояснює правила розстановки розділових знаків .
Учитель: Речення, спроектовані на екрані, відредагувати, знайти ряди ОЧР, визначити їх синтаксичну роль ( картка № 2 ).
( всі учні редагують речення і записують їх у картки. Команда, яка першою впоралася із завданням, піднімає руки )
Учитель: А тепер обміняйтесь зошитами перевірте ( ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА) правильність виконання роботи у свого сусіда із спроектованими відредагованими реченнями на екрані.
Учитель: Прослухайте уважно текст, знайдіть ОЧР. Після прослуховування сконструюйте схеми речень, запишіть їх графічно у зошит .
( учитель читає текст)
Найдавніша вишивка була створена на шкірі, цупких тканинах за допомогою голок і ниток.
Зразки вишивок Х – ХІ століття були знайдені археологами скрізь: у Києві та Київській області, Чернігові та Чернігівській області, на Житомирщині, Львівщині.
Численні історичні, літературні, фольклорні матеріали стверджують масове побутування в Україні вишивки одягового, інтер’єрно - побутового та обрядового призначення.
( Команда, яка першою впоралася із завданням, піднімає руки.
Після виконання завдань, проводиться обмін робіт та взаємоперевірка )
Учитель: А тепер давайте звіримося правильність самостійно створених схем із спроектованими на екрані.
(Учні під диктовку вчителя у зошитах записують словосполучення і розставляють, де треба, розділові знаки)
І сміливі, і боязкі; як батьки, так і діти; чи сто, чи двісті; добре або погано; і ми, і ви; очі та вуха; не тільки свої, а й чужі; і поле, і ліс; чесно і відверто; і сміх і гріх; ні охоти, ні бажання; ні живий ні мертвий.
Учитель: А тепер давайте звіримося, чи правильно ви розставили коми.
(лунає стиха музика, учень читає текст)
Українська пісня
Українська пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство,свою горду юність,своє бажання бути красивим і ніжним,сильним і хоробрим?
Який митець не був натхненний її багатющими мелодіями,безмежною широтою і красою її образів,чарівною силою,що викликає в душі людській найскладніші,найтонші,найглибші асоціації,почуття і прагнення всього,що є кращого в людині, що підносить її до вершин людської гідності, до людяності, до творчості.
Учитель: Ви прослухали текст.
З 1 та 2 групи по три учні складають схеми речень з ОЧ та визначають їх синтаксичну роль.
(Лідер 1 групи – складає схему 1 речення ( картка № 5),
Лідер 2 групи - складає схему 2 речення ( картка № 5).
Лідер 3 групи біля дошки називає ОЧ в кожному речення.)
Учитель: поки по 3 учні з кожної групи складають схеми речень з ОЧ усі інші самостійно працюють з індивідуальними картками в зошитах. (учні команди отримують картки для виконання).
(Лідер 1 групи – складає схему 1 речення ( картка № 5),
Лідер 2 групи - складає схему 2 речення ( картка № 5).
Учитель: Добре, зошити закрили, картки вклали в зошити.
До дошки запрошується представник 3 групи, який називає усі ОЧР з тексту.
Учитель: Тепер звіримося і перевіримо правильність складання схем речень з ОЧ.
А капітани 1 і 2 групи обмінялися роботами.
Учитель: Візьміть картку № 6 і поєднайте реченні та правила розстановки розділових знаків, так, щоб одне другому відповідало.
А) Знайомий голос в душу лине з старого, сивого Дніпра.
Б) Недарма весна нас охотить до дії, руху, поривань.
В) І роси, і птахи, і трави з зорею вітають мене.
Г) Не наука й труд, а знання манливо кличуть.
Д) На поля і дороги, стежинки і ліс падають і падають сніжинки.
(на окремих картках кожному учню)
Учитель: Візьміть тестові завдання, приступайте до роботи.
Учитель: Перед вами ключ Тест – марафон. Звіртеся.
( Перевірка знань за допомогою питань.
Використання сигнальних карток)
VІ. Підсумок уроку
Вдома ви заповните отриману анкету «Рефлексія»,
Учитель: ……а зараз, підсумовуючи наш урок, дайте відповіді на запитання ( метод «Мікторон»)
Учитель: Ви добре попрацювали. Особливо активна та старанна була …………….. група, які отримують ………. балів. Хочу відзначити і ………………………… На наступному уроці ми з вами проаналізуємо всі ваші виконані впродовж уроку роботи.
VІІ. Домашнє завдання
Учитель: Вам вдячна, діти, за увагу,
За вашу щирість, доброту,
Я зичу всім умінь, наснаги.
Знання хапайте на льоту.