Урок "Дж. Р. Кіплінг «Мауглі». Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис"

Про матеріал
Розробка уроку на тему "Дж. Р. Кіплінг «Мауглі». Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис" Мета: вчити учнів характеризувати персонажів літературного твору, використовуючи цитатний матеріал; розкрити ідейно-тематичну сутність повісті-казки про Мауглі; розвивати аналітичні здібності, уміння виразно читати і переказувати художній текст; виховувати спостережливість, уважність, кращі людські якості.
Перегляд файлу

 

Урок зарубіжної літератури у 5 класі

Тема.  Дж. Р. Кіплінг «Мауглі». Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис

Мета: вчити учнів характеризувати персонажів літературного твору, використовуючи цитатний матеріал; розкрити ідейно-тематичну сутність повісті-казки про Мауглі; розвивати аналітичні здібності, уміння виразно читати і переказувати художній текст; виховувати спостережливість, уважність, кращі людські якості.

ТИП УРОКУ: урок-дослідження.

ОБЛАДНАННЯ: інтерактивна дошка, чарівна скринька, картки для «Руханки», картки-телефони для рефлексії.

ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ: робота в парах, групах, бесіда, мікрофон, сенкан, , міні-дискусія, асоціативний кущ, діаграма Вена, «Руханка», рефлексія.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (Слайд 1) (діти, заходячи до класу, різними способами вітаються з учителькою і знімають собі наліпку з написаним словом – це знадобиться для руханки)

Доброго ранку, добрий день!

Нашу зустріч розпочнем!                        

 Я вас дуже прохаю не шуміти, руку гарно підіймати, на уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.

Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо!

  •                   У нас з вами сьогодні який день в календарі? Вівторок, а яке число? (21 лютого).
  •                   А хто знає, що сьогодні за день в історії календаря? (Міжнародний день рідної мови – слайд 2). У  світі існує близько 6 тисяч мов, але половині з них загрожує зникнення. Тож, ми з вами повинні берегти свою рідну мову, збагачувати її, і ні в якому разі не забувати. (слайд 3). Нагадаю, що в Україні окремо відзначається День української писемності та мови 9 листопада).

А ще цікаво: в цей день, 21 лютого, у 1804 році у Британії відбулося перше успішне випробування паровоза. (слайд 4)

У 1842 році американець Джон Грінау запатентував першу швейну машинку в США. (слайд 5)

У 1995 році американець Стів Фоссет першим в світі на самоті перетнув Тихий океан на повітряній кулі, бо любив подорожувати. (слайд 6)

А кого із письменників ми вивчали, що теж любив подорожувати? Так, правильно – це Редьярд Кіплінг, і ми з вами повертаємося до уроку зарубіжної літератури. (слайд 7)

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

 

  1. Літературний футбол за твором «Мауглі» (слайд 8)

 

  1. Літературна гра «Впізнай героя» (слайд 9)

Учням пропонується визначити про кого з героїв казки «Мауглі» йдеться мова.

  • Чорна, мов смола, і страшна, мов пекло. (Багіра) (слайд 10)
  • Для такої нікчемної особи, як я, всяка обгризена кістка – вже справжній бенкет. (Табакі) (слайд 11)
  • Людське дитинча – моє, і рано чи пізно йому не минути моїх зубів. (Шер-Хан) (слайд 12)
  • Очі в неї спалахнули, мов дві зелені зірки в пітьмі. Вона сміливо
    глянула в розлючені очі Шер-Хана. (Мати Вовчиця) (слайд 13)
  • Він мав право блукати скрізь, де йому заманеться, бо їв лише горіхи, коріння та мед. (Балу) (слайд 14)
  • Чорна тінь упала посеред кола. (Багіра) (слайд 15)
  • Самотній Вовк, очевидно, стрибнув, але схибив. (Акела) (слайд 16)
  •                  
  • Він дочекався, коли його діти навчились бігати, і тоді в ніч Племінних зборів повів їх на Скелю Ради. (Батько Вовк) (слайд 17)
  • Вхопив Табакі за хвіст і двічі ударив об пальмовий стовбур, щоб навчити пристойної поведінки. (Мауглі) (слайд 18)

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. (слайд 19)

 

 Сьогодні  ми з вами помандруємо разом з Мауглі в зоосвіт джунглів, визначимось, хто друзі, а хто вороги головного героя повісті-казки «Мауглі», написаної англійським письменником Редьярдом Кіплінгом, охарактеризуємо основних персонажів та з’ясуємо, які людські риси втілюють тварини і для чого письменник змалював тварин, схожих на людей.

 

      Ось уже протягом декількох уроків ми працюємо з повістю-казкою Дж. Р. Кіплінга «Мауглі», де досить тонко переплітаються реальність з вигадкою. Звірі, що говорять, думають, сперечаються, страждають, чинять добро і зло – це, звичайно, вигадки.

 

     Але правдою залишається те, що автор недаремно змальовує саме такі образи, які вчать нас добру, справедливості, вірності, а також непримиренності до жорстокості, підлабузництва.

 

 Отож, сьогодні ми з вами ще раз згадаємо основних персонажів казки «Мауглі» та спробуємо дати їм характеристику.

 

 

 

 

ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

 

  1. «Чарівна скринька» (слайд 20)

 

Витягуючи з «Чарівної скриньки» картки з іменами героїв, розмістити (прикріпити магнітами) по колонках на дошці. Пояснити свій вибір.

 

Позитивні герої (+)

Негативні герої (-)

 

 

Це не тільки позитивні герої, вони ще й друзі Мауглі.

 

 

Імена на картках: Шер-Хан, Каа, Табакі, Батько Вовк, Руді собаки, Брати Вовки, Акела, Балу, Багіра, Бандерлоги, Мауглі, Ракша.

 

  - Усі герої казки «Мауглі» наділені людськими рисами і іменами, за якими криється певний сенс. Казка – джерело  мудрості, хорошого гумору, цікавих і повчальних історій. У казці «Мауглі»  герої – приклад мудрості і величі самої природи-матінки. Як бачимо, у головного героя Мауглі більше друзів, аніж ворогів. Усі його друзі сильні, надійні, завжди готові прийти на допомогу, дати слушну пораду. Отже, Мауглі пощастило. Правда, діти?

 

 

 

  1. Робота в парах  «Обличчя до обличчя» (слайд 21)

 

Скласти «анкету» головного героя казки Р.Кіплінга Мауглі.

Ім’я

Мауглі

Батьки

Вовки

Місце проживання

Джунглі

Заняття

Полювання, тренування, милування природою

Друзі

Багіра, Балу, Акела

Вороги

Шер-Хан, Табакі

Фізичний стан

Сильний, здоровий, витривалий

Моральні якості

Сміливий, чесний, вірний, добрий,

самовпевнений, витривалий, спостережливий, неслухняний, розумний, народжений людиною, вихований вовками.

  • Спираючись на складену анкету та використовуючи цитати з тексту, спробуйте охарактеризувати образ Мауглі.
  1. Вправа «Руханка» (слайд 22).

 

Любі п’ятикласники, коли ви заходили в клас, ви взяли собі наліпочку, яка до цього часу зберігається у вас на парті. Тож, швидесенько зі слів, які там написані, складіть один із законів джунглів, який часто говорив Мауглі. (МИ З ТОБОЮ ОДНІЄЇ КРОВІ – ТИ І Я!)

4. Колективна робота. Складання асоціативного куща до образу Шер-Хана. (слайд 23)

Скласти асоціативний кущ до образу Шер-Хана та підтвердити обрані якості словами з тексту.

                      Зажерливий                сильний           підступний

 

 

Шер-Хан

                                                  

                                                     Злий                         жорстокий

  1. Порівняльна характеристика образів Мауглі та Шер-Хана.  (слайд 24)

Діаграма Вена.

     Мауглі                                    Спільне                                Шер-Хан                 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота в групах. (слайд 25)

Скласти сенкани (вірш, що складається з п’яти рядків) до образів:

І група – образ Багіри;

ІІ група – образ Балу.

Багіра

Розумна, гарна

Навчає, лазить, захищає

Її поважають всі звірі

Пантера.

Балу

Мудрий, ввічливий

Повчає, захищає, поважає

Він подобається усім звірям.

Учитель.

 

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Бесіда.
  • Чим світ тварин схожий на світ людей?
  • Які людські риси автор хотів схвалити, а які – засудити?
  • Для чого Р. Кіплінг надає тваринам людські риси?

Людина повинна любити все живе навколо і завжди лишатися Людиною. Автор через тварин та їх взаємостосунки показує, що вони так само, як і люди здатні бути справедливими і мудрими та здатними на підлість і зраду.

 

2. Вправа «Знайди пару» (слайд 26) https://learningapps.org/view29096613

Висновок. Зображуючи позитивних і негативних мешканців джунглів, Р. Кіплінг закликає не втратити своїх найкращих рис Людини. Не золото і багатство є головними у житті, а інші цінності – моральні. Відданість, хоробрість, благородство не купиш ні за які гроші. Казка вчить бути природним, вільним, тому що всі ми – однієї крові!

 

VІ. Підсумок уроку.

  1. Бесіда
  • Чи всі поставлені завдання вирішено?
  •  Що викликало найбільші труднощі?
  1. Самооцінювання

Кожному з персонажів  повісті-казки притаманна  певна риса людського характеру, а Джунглі дуже нам нагадують людське суспільство.  У  світі тварин також є дружба і ворожнеча. Усі підпорядковані певним законам.

  • А  якими ви сьогодні були на уроці? (слайд 27)  Якщо взяти за основу слово Мауглі:

М – мудрими

А – активними

У – уважними

Г – грамотними

Л – люблячими

І – ініціативними

Я думаю, що кожен із вас дасть собі оцінку, проаналізувавши, як саме він чи вона сьогодні працювали на уроці.

 

Рефлексія За допомогою картки-телефона (питання-завдання) (слайд 28)  

 

VІІ. Домашнє завдання з коментуванням. (слайд 29)  

  1. Знайти та виписати в зошит головні Закони Джунглів.
  2. Скласти  сенкан до образу улюбленого героя повісті-казки «Мауглі».

 

Дякую всім за роботу! (слайд 30)  Сподіваюся, що всі уроки, пов’язані з казкою-повістю «Мауглі», будуть для вас уроками життя.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Пірогова Лариса
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Den Elena
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
20 лютого 2023
Переглядів
8957
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку