Урок зарубіжної літератури у 5 класі
Тема. Дж. Р. Кіплінг «Мауглі». Яскравість характерів персонажів-тварин, утілення в них людських рис
Мета: вчити учнів характеризувати персонажів літературного твору, використовуючи цитатний матеріал; розкрити ідейно-тематичну сутність повісті-казки про Мауглі; розвивати аналітичні здібності, уміння виразно читати і переказувати художній текст; виховувати спостережливість, уважність, кращі людські якості.
ТИП УРОКУ: урок-дослідження.
ОБЛАДНАННЯ: інтерактивна дошка, чарівна скринька, картки для «Руханки», картки-телефони для рефлексії.
ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ: робота в парах, групах, бесіда, мікрофон, сенкан, , міні-дискусія, асоціативний кущ, діаграма Вена, «Руханка», рефлексія.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (Слайд 1) (діти, заходячи до класу, різними способами вітаються з учителькою і знімають собі наліпку з написаним словом – це знадобиться для руханки)
Доброго ранку, добрий день!
Нашу зустріч розпочнем!
Я вас дуже прохаю не шуміти, руку гарно підіймати, на уроці – не дрімати, а знання мерщій хапати.
Тож часу не гаємо і урок розпочинаємо!
А ще цікаво: в цей день, 21 лютого, у 1804 році у Британії відбулося перше успішне випробування паровоза. (слайд 4)
У 1842 році американець Джон Грінау запатентував першу швейну машинку в США. (слайд 5)
У 1995 році американець Стів Фоссет першим в світі на самоті перетнув Тихий океан на повітряній кулі, бо любив подорожувати. (слайд 6)
А кого із письменників ми вивчали, що теж любив подорожувати? Так, правильно – це Редьярд Кіплінг, і ми з вами повертаємося до уроку зарубіжної літератури. (слайд 7)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Учням пропонується визначити про кого з героїв казки «Мауглі» йдеться мова.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку. (слайд 19)
Сьогодні ми з вами помандруємо разом з Мауглі в зоосвіт джунглів, визначимось, хто друзі, а хто вороги головного героя повісті-казки «Мауглі», написаної англійським письменником Редьярдом Кіплінгом, охарактеризуємо основних персонажів та з’ясуємо, які людські риси втілюють тварини і для чого письменник змалював тварин, схожих на людей.
Ось уже протягом декількох уроків ми працюємо з повістю-казкою Дж. Р. Кіплінга «Мауглі», де досить тонко переплітаються реальність з вигадкою. Звірі, що говорять, думають, сперечаються, страждають, чинять добро і зло – це, звичайно, вигадки.
Але правдою залишається те, що автор недаремно змальовує саме такі образи, які вчать нас добру, справедливості, вірності, а також непримиренності до жорстокості, підлабузництва.
Отож, сьогодні ми з вами ще раз згадаємо основних персонажів казки «Мауглі» та спробуємо дати їм характеристику.
ІV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Витягуючи з «Чарівної скриньки» картки з іменами героїв, розмістити (прикріпити магнітами) по колонках на дошці. Пояснити свій вибір.
Позитивні герої (+) |
Негативні герої (-) |
|
|
Це не тільки позитивні герої, вони ще й друзі Мауглі. |
|
Імена на картках: Шер-Хан, Каа, Табакі, Батько Вовк, Руді собаки, Брати Вовки, Акела, Балу, Багіра, Бандерлоги, Мауглі, Ракша.
- Усі герої казки «Мауглі» наділені людськими рисами і іменами, за якими криється певний сенс. Казка – джерело мудрості, хорошого гумору, цікавих і повчальних історій. У казці «Мауглі» герої – приклад мудрості і величі самої природи-матінки. Як бачимо, у головного героя Мауглі більше друзів, аніж ворогів. Усі його друзі сильні, надійні, завжди готові прийти на допомогу, дати слушну пораду. Отже, Мауглі пощастило. Правда, діти?
Скласти «анкету» головного героя казки Р.Кіплінга Мауглі.
Ім’я |
Мауглі |
Батьки |
Вовки |
Місце проживання |
Джунглі |
Заняття |
Полювання, тренування, милування природою |
Друзі |
Багіра, Балу, Акела |
Вороги |
Шер-Хан, Табакі |
Фізичний стан |
Сильний, здоровий, витривалий |
Моральні якості |
Сміливий, чесний, вірний, добрий, самовпевнений, витривалий, спостережливий, неслухняний, розумний, народжений людиною, вихований вовками. |
Любі п’ятикласники, коли ви заходили в клас, ви взяли собі наліпочку, яка до цього часу зберігається у вас на парті. Тож, швидесенько зі слів, які там написані, складіть один із законів джунглів, який часто говорив Мауглі. (МИ З ТОБОЮ ОДНІЄЇ КРОВІ – ТИ І Я!)
4. Колективна робота. Складання асоціативного куща до образу Шер-Хана. (слайд 23)
Скласти асоціативний кущ до образу Шер-Хана та підтвердити обрані якості словами з тексту.
Зажерливий сильний підступний
Шер-Хан
Злий жорстокий
Діаграма Вена.
Мауглі Спільне Шер-Хан
Скласти сенкани (вірш, що складається з п’яти рядків) до образів:
І група – образ Багіри;
ІІ група – образ Балу.
Багіра Розумна, гарна Навчає, лазить, захищає Її поважають всі звірі Пантера. |
Балу Мудрий, ввічливий Повчає, захищає, поважає Він подобається усім звірям. Учитель. |
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Людина повинна любити все живе навколо і завжди лишатися Людиною. Автор через тварин та їх взаємостосунки показує, що вони так само, як і люди здатні бути справедливими і мудрими та здатними на підлість і зраду.
2. Вправа «Знайди пару» (слайд 26) https://learningapps.org/view29096613
Висновок. Зображуючи позитивних і негативних мешканців джунглів, Р. Кіплінг закликає не втратити своїх найкращих рис Людини. Не золото і багатство є головними у житті, а інші цінності – моральні. Відданість, хоробрість, благородство не купиш ні за які гроші. Казка вчить бути природним, вільним, тому що всі ми – однієї крові!
VІ. Підсумок уроку.
Кожному з персонажів повісті-казки притаманна певна риса людського характеру, а Джунглі дуже нам нагадують людське суспільство. У світі тварин також є дружба і ворожнеча. Усі підпорядковані певним законам.
М – мудрими
А – активними
У – уважними
Г – грамотними
Л – люблячими
І – ініціативними
Я думаю, що кожен із вас дасть собі оцінку, проаналізувавши, як саме він чи вона сьогодні працювали на уроці.
Рефлексія За допомогою картки-телефона (питання-завдання) (слайд 28)
VІІ. Домашнє завдання з коментуванням. (слайд 29)
Дякую всім за роботу! (слайд 30) Сподіваюся, що всі уроки, пов’язані з казкою-повістю «Мауглі», будуть для вас уроками життя.