Майстер-клас як форма методичнох роботи творчого вчителя

Про матеріал
Матеріал містить методичні рекомендації з проведення майстер-класів. В ньому розповідається про загальні вимоги до майстер-класів, зосереджується увага на їх меті, завданнях, дається орієнтовна модель проведення майстер-класів, схема-конспект, структура, вимоги до організації та проведення майстер-класів, а також критерії якості їх підготовки та проведння.
Перегляд файлу

МАЙСТЕР-КЛАС ЯК ФОРМА МЕТОДИЧНОЇ РОБОТИ ТВОРЧОГО ВЧИТЕЛЯ

Семенець Людмила Едуардівна, вчитель зарубіжної літератури Попільнянського ліцею Попільнянської селищної ради, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель, керівник ШППД вчителів зарубіжної літератури

 

 

Методична діяльність учителя має широке коло завдань. ЇЇ зміст постійно оновлюється, зазнає змін і рівень компетентності педагога. Саме це обумовлює необхідність залучення педагогічних кадрів до різноманітних форм роботи. Однією з таких форм є майстер-клас.

Майстер-клас (від англійського masterclass: master – кращий в будь-якій області, class – заняття, урок).

 Майстер-клас – сучасна форма проведення навчального тренінгу-семінару для відпрацювання практичних навичок за різними методиками і технологіями з метою підвищення професійного рівня і обміну передовим досвідом учасників, розширення кругозору і прилучення до новітніх галузей знання.

Майстер-класи схожі на курси підвищення кваліфікації для тих, хто вже відбувся як фахівець, але хотів би дізнатися більше.

Майстер-клас для професіоналів – це можливість познайомитися з новою технологією, новими методиками і авторськими напрацюваннями. А це означає крок вперед у своїй справі.

Майстер-клас – це семінар, під час якого ведучий розповідає і, що ще більш важливо, показує, як застосовувати на практиці нову технологію або метод.

Майстер-клас це – успішна технологія + компетентний фахівець + доступність для колег +  інтерактивність.

Така форма роботи є ефективним прийомом передачі досвіду навчання і виховання, тому що центральною ланкою є демонстрація оригінальних методів освоєння певного змісту за активної ролі всіх учасників заняття.

Мета майстер-класу – створити умови для формування досвіду проектування адаптивної освітнього середовища учнів, індивідуального стилю творчої педагогічної діяльності, а також ведення дослідно-експериментальної та науково-дослідної роботи вчителя.

Завдання майстер-класу:

  •                 Створення умов для професійного самовдосконалення педагогів.
  •                 Розвиток досвіду роботи з проектування адаптивного освітнього середовища.
  •                 Вивчення авторської моделі занять в режимі демонстрованої педагогічної технології.
  •                 Впровадження вчителем-майстром педагогічного досвіду шляхом прямого і коментованого показу послідовності дій, методів, прийомів і форм педагогічної діяльності.

 

Орієнтовна модель проведення майстер-класу

 

Етапи роботи майстер-класу

Зміст етапу

Діяльність учасників

1. Підготовчо-організаційний

Визначення мети і завдань,        представляється педагогічний досвід керівника майстер-класу за певним напрямом діяльності.

Вітання, вступне слово майстра, очікування (сподівання від проведеної роботи).

Налаштовуються на  діалог, проявляють активну позицію,  допомагають майстру в організації заняття.

2. Практичний (основна частина) Зміст майстер-класу, його основна частина: план дій, що включає

поетапну реалізацію теми.

Методичні рекомендації

Майстра для відтворення

теми майстер-класу.

Показ прийомів, що

використовуються у

процесі майстер-класу,

показ своїх "родзинок"

(прийомів) з коментарями.

Кожна група презентує роботу відповідно до поставлених завдань.

3. Підсумковий

Рефлексія. Заключне слово. Прийняття рекомендацій. Аналіз очікувань.

Підсумок майстер-класу. Обмін думками.

Рефлексія-активізація

самооцінки та самоаналізу з приводу діяльності на майстер-класі.

 

 При підготовці майстер-класу слід звертати увагу на  те, що в технології його проведення головне – не повідомити і освоїти інформацію, а передати способи діяльності, будь-то прийом, метод або технологія. Передати продуктивні способи роботи – одне з найважливіших завдань для педагога, який проводить майстер-клас. Позитивним результатом майстер-класу можна вважати результат, що виражається у формуванні мотивації до самонавчання, самовдосконалення, саморозвитку. Це технологічно складний процес з певними вимогами до його організації та проведення.

 

Схема–конспект  майстер-класу

 

Тема: Тема майстер-класу

   Практична робота: робота, яку будемо виконувати.

   Забезпечення роботи майстер-класу:

  Наочні посібники: виставка робіт, фото робіт, шаблони-заготовки, презентація  тощо.

   Обладнання та матеріали для практичної роботи: необхідні матеріали для роботи.

Структура майстер-класу

І етап (теоретичний)

Мета: знайомство з технікою майстра; передача особистого досвіду.

Завдання: 

  •                 ознайомити з історією, прийомами роботи;
  •                 формувати уявлення …………………..;
  •                 розвивати інтерес ……………………...;

Форма проведення: лекція-бесіда.

ІІ етап (практичний)

Мета: демонстрація методів і технік роботи.

Завдання:

  •                 навчити виконувати …………………………;
  •                 формувати навики роботи з …………………;
  •                 розвивати творчу уяву через виконання практичного завдання.

Форма проведення: інтегроване заняття.

 

Вимоги до організації та проведення майстер-класу

 

Майстер-клас як локальна технологія трансляції педагогічного досвіду повинна демонструвати конкретний методичний прийом або метод, технологію навчання і виховання.

Майстер-клас повинен завжди починатися з актуалізації знань кожного за пропонованою проблемою, що дозволить розширити свої уявлення знаннями інших учасників.

У формі майстер-класу можна продемонструвати:

  •                 програму (складний, довготривалий шлях);
  •                 окремі форми роботи;
  •                 методи роботи;
  •                 окремі техніки та технології;

Форми проведення:

  •                 Лекція.
  •                 Практичне заняття.
  •                 Інтегроване заняття (лекційно-практичне).

Позиція керівника майстер-класу – це, перш за все, позиція консультанта і радника, що допомагає організувати навчальну роботу, осмислити наявність просування в освоєнні способів діяльності.

Проводячи майстер-клас, керівник  ніколи не повинен прагнути просто передати знання. Він повинен намагатися задіяти учасників у процес, зробити їх активними, розбудити в них те, що приховано навіть для них самих, зрозуміти і усунути те, що їм заважає у саморозвитку. Всі завдання керівника і його дії потрібно спрямувати на те, щоб підключити уяву учасників, створити таку атмосферу, щоб вони проявили себе як творці.

Керівник майстер-класу має створити атмосферу відкритості, доброзичливості, співтворчості у спілкуванні. Працюючи разом з усіма, він також повинен стати  учасником майстер-класу в пошуку знань і способів діяльності.

 

Критерії якості підготовки та проведення майстер-класу

 

   Презентабельність.  Виразність інноваційної ідеї, рівень її представлення, культура презентації ідеї, популярність ідеї.

• Ексклюзивність. Яскраво виражена індивідуальність (масштаб і рівень реалізації ідеї). Вибір, повнота і оригінальність розв'язання  інноваційних ідей.

• Прогресивність. Актуальність прийомів навчання, наявність нових ідей, що виходять за рамки стандарту та відповідають тенденціям сучасної освіти та методики навчання предмета; здатність не тільки до методичного, але і до наукового узагальнення досвіду.

• Мотивованість. Наявність прийомів і умов мотивації, включення кожного в активну творчу діяльність зі створення нового продукту діяльності на занятті.

 Оптимальність. Достатність використовуваних засобів на занятті, їх поєднання, зв'язок з метою і результатом (проміжним і кінцевим).

 Ефективність. Результативність, отримана для кожного учасника майстер-класу. Який ефект розвитку? Що це дає конкретно учасникам? Уміння адекватно проаналізувати результати своєї діяльності.

 Технологічність. Чіткий алгоритм заняття (фази, етапи, процедури), наявність оригінальних прийомів актуалізації, прийомів пошуку і відкриття, подиву, рефлексії  (самоаналізу, самокорекції).

 Артистичність. Піднесений стиль, педагогічна харизма, здатність до імпровізації, ступінь впливу на аудиторію, ступінь готовності до поширення і популяризації свого досвіду.

 Загальна культура. Ерудиція, нестандартність мислення, стиль спілкування, культура інтерпретації свого досвіду.

 

Література

 

  1. Дулова А.С., Соламатіна Л.М.,  Методичні рекомендації

з проведення майстер-класу як групової форми методичної роботи

2. Пахомова О.М. Вивчення та узагальнення педагогічного досвіду.//    Методист. –2005. - №2.

3. Пахомова Є.М., Дуганова Л.П. Вчитель у професійному конкурсі: навчальнометодичний посібник. – М.: АПКіППРО, 2006, - 168.

3. Селевко Г.К. Альтернативні педагогічні технології. – М.: НДІ шкільних  технологій, 2005. – 224с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Толчинська Любов Василівна
    Дякую авторові, чудова розробка!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 березня 2020
Переглядів
4998
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку