урок "Джеймс Олдрідж «Останній дюйм». Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей»

Про матеріал

розкрити перед учнями ідейно-художні особливості твору Дж. Олдріджа; вчити аналізувати характер літературних героїв через їхні вчинки; розвивати навички переказу оповідання, виразного читання, усного зв'язного мовлення, словесного малювання,

Перегляд файлу

Джеймс Олдрідж

 «Останній дюйм».

Своєрідність вирішення проблеми батьків і дітей»

Описание: 13.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета: розкрити перед учнями ідейно-художні особливості твору Дж. Олдріджа; вчити аналізувати характер літературних героїв через їхні вчинки; розвивати навички переказу оповідання, виразного читання, усного зв’язного мовлення, словесного малювання,  уміння визначати ключові епізоди, формулювати основну думку твору, висловлювати міркування з приводу даної проблеми; виховувати мужність, волю, повагу до старших, прагнення порозумітися з ними.

Тип уроку: інтерактивний урок засвоєння нових знань і вироблення на їх основі вмінь і навичок із застосуванням ІКТ

Обладнання: портрет Джеймса Олдріджа, фотокадри фільму, знятого за  оповіданням «Останній дюйм», ілюстрації до твору, відео презентація «Мої батьки».

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. Емоційне налаштування.

Добрий день! Я вітаю вас , дорогі мої діти , вітаю своїх шановних колег на уроці . Я сподіваюся,що працюватимемо ми творчо,злагоджено, з радістю.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Батьки і діти — це любов і сльози,
Це вічне щастя і одвічний біль.
Це сонце і тепло, сніги й морози,
Мед на вуста й на вічні рани сіль.

   Батьки і діти. Як часто ми не розуміємо один одного, говоримо майже різними мовами. Що розділяє батьків і дітей? Проблема взаємин дорослих і дітей існувала в усі часи. Людям різного віку складно зрозуміти один одного. Живучи в колі рідних і близьких людей ми часто не замислюємося над тим, яку відповідальність несемо за їхню долю. І лише в критичних ситуаціях людина усвідомлює як важливо вчасно зрозуміти, в чому саме полягає ця відповідальність. Один із художніх творів австралійського письменника Джеймса Олдріджа саме і присвячений такій делікатній грані людського спілкування, як стосунки батьків і дітей .                     

ІІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

  1. Слово вчителя.

 На це проблемне та актуальне питання ми дамо відповідь на сьогоднішньому уроці, тема якого «Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей в оповіданні Дж.Олдріджа „Останній дюйм”», ми спробуємо вияснити причини напружених стосунків між рідними людьми -- батьком і сином, обговоримо можливі способи їх зближення. Чому виникає непорозуміння, відчуження між рідними людьми?          Отже, основною проблемою оповідання Джеймса Олдріджа є стосунки між батьком і сином. Виявилося, що для Бена спілкування з сином Деві є важким. Давайте детальніше розглянемо цю проблему. (слайд 1)

 

 

ІV. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання. Скласти коротку характеристику батька та матері Деві.

V.Сприймання нового метеріалу

1.Розгляд проблеми батьків і дітей в оповіданні.

Давайте проаналізуєм  якій родині живе і росте хлопчик?

 

                             Матір

  

  
 

 

 

Про що це свідчить?

Висновок. Матір Деві – черства, егоїстична жінка,її вибір – дорога в нікуди.

                                     Бен

 

  

 

2.Перегляд фрагмену із фільму до польоту в Акулячу бухту(слайд2)

Висновок . Різкий, нервовий батько. Бена зображено в кризовий період,коли він втратив роботу. Стосунки з сином не склалися. Але чоловік намагається аналізувати стосунки з сином, бачить свої недоліки.

 Деві

  

 

 

 

Висновок. Деві – хороша й добра,самостійна  й допитлива, але дуже самотня дитина.

 

 

3.Метод Пазлів 

1.Англійська родина живе в Єгипті. 2.Батько в минулому льотчик високого класу, 3.Утративши роботу, заробляє на життя небезпечною справою – підводною зйомкою. 4.Мати ненавиділа місце свого проживання, сумувала за рідною Англією. 5. Зрештою покинула сім’ю й виїхала в Англію. 6.Жінка залишає Бену десятирічного хлопчика Деві. 7. Заради сина Бен готовий на будь – який заробіток, який час від часу йому підкидає Джеффорд, що торгує сенсаційними матеріалами підводних зйомок.

- Що можна сказати про стосунки в сім’ї героїв,? (У сім’ї усі були байдужими одне до одного, їх взагалі важко було назвати сім’єю.)

- У чому причина таких стосунків? (Вони не розуміють одне одного.)

- Чому виникає непорозуміння, відчуження між дорослими і людьми? ( Бо вони майже чужі,батька майже ніколи не було вдома,він не виховував сина, не знає про що з ним говорити, а син просто його боїться, він завжди різкий, грубий,батько не розуміє , що Деві ще дитина, йому тільки 10 років )

4. Слово вчителя. Отже, продовжимо мандрувати сторінками оповідання. Заплющивши очі, поринемо у світ фантазії. Ви на старті злітної смуги, Відчуваєте міць крил і гул мотору. Ви легенько починаєте рухатись вперед, плавно набираєте швидкість. Сантиметр за сантиметром ви підіймаєтесь вгору і відчуваєте, як вітер підхоплює вас несе уперед. Ви стрімко набираєте швидкість і залишаєте землю і все, що з нею пов’язане. Залишаються тільки свобода і простір.

Ви вириваєтесь з обіймів хмари і починаєте знижуватись. Перед вами розлягається затишна бухта. Золотий пісок вабить до себе. Ви плавно опускаєтесь на землю і повертаєтесь у реальність. Вітаємо вас в Акулячій бухті.(слайд 3)

 

Опишіть місцевість, яку Олдрідж називав Акулячою бухтою, спираючись на текст оповідання (діти зачитують текст).

5.Розповідь підготовлених учнів про акул

 Акула – хижак і атакує все, що їй здається здобиччю: рибу, черепах, морських птахів, братів – акул. Так, у шлунку великої китової акули було знайдено цілого коня, в іншій – голову та частину тулуба крокодила, трьох птахів та пачку тютюну. До речі, китова акула – справжній велет і мрія кожного дайвера Це найбільша із сучасних риб. Ця акула живе у відкритому морі, але часто запливає в бухти й до рифів, повільно плаваючи на поверхні в пошуках планктону та рачків. Уявіть собі, що повз вас пропливає риба завдовжки 13 метрів!!! Жах! Але, попри колосальні розміри, китова акула не є небезпечною, це миролюбива та привітна риба, яка залюбки підпускає до себе пірнальників. Втім потрібно сказати, що останнім часом багато дослідників доводять, що акули зовсім не агресивні. Просто їх не треба провокувати. Наприклад, якщо ви раптом опинилися в місцях їх можливого проживання, не кидайтеся навтіки, не бийте по воді руками і ногами і взагалі уникайте дій, які роблять вас схожими на поранену здобич. Якщо ви помітили хижака здалеку, спокійно пливіть собі. Не варто від нього тікати – все одно наздожене. Набагато краще і правильніше розвернутися до акули особою і продемонструвати свій спокій і дружній настрій. Ну і зовсім вже не варто годувати цих тварин. Це все – одно, що разом з кормом пропонувати себе як десерт.

6. Бесіда з елементами аналізу та опорою на текст.

 Ви прослухали змістовну розповідь про акул, а тепер давайте звернемось до змісту оповідання «Останній дюйм». Отже,ставлення батьків до Деві було байдужим. Хлопчик ріс самотнім, розумів, що батьки ним не цікавляться. Оскільки хлопчик залишився один, без матері, батько вимушений був взяти його з собою під час польоту до Акулячої бухти. Хлопчик давно мріяв про експедицію з батьком і тому охоче погодився.

 Як ставиться батько до Деві під час польоту? (Роздратовано, різко, неуважно).

Давайте подивимось на кадр з кінофільму «Останній дюйм»(слайд 4)

- Які почуття виражає вираз обличчя батька? (зневагу, роздратування, ніякого співчуття до сина).

- А що виражає заплакане обличчя хлопчика? (розгубленість, страх, розпач, біль).

-Чи потурбувався батько про сина заздалегідь, чи підготував усе необхідне для нього? (звичайно, ні) (учні підтверджують свої відповіді текстом)

 Отже, на цьому етапі стосунків батька та сина ми бачимо глуху стіну відчуження між ними, абсолютне непорозуміння. А тепер давайте звернемось  до  кадру кінофільма (слайд 5) (самотній хлопчик на березі моря). Описание: original.jpg

Який епізод твору зображено на даному кадрі? (розгублений, самотній хлопчик  на березі моря чекає батька)

Підпишіть  цей кадр словами з тексту (учні зачитують цитати з тексту)

Що ви можете сказати про стан душі хлопчика? (він відчуває себе дуже самотнім)

Що трапилось з Беном під час підводних зйомок? (учні відповідають, цитуючи текст)

Про кого відразу ж він починає думати? (Мабуть, чи не вперше Бен зрозумів, що відповідає за життя сина. Адже, якщо його не стане, Деві залишиться сам, і хлопчика не скоро знайдуть у цій пустелі, якщо взагалі знайдуть).

Як ви вважаєте його попереднє ставлення до Деві було виявленням нелюбові батька до сина? (Ні, його неуважність пояснюється зайнятістю, пошуками роботи, конфліктними стосунками з дружиною).

Бен зрозумів, щоб врятувати себе і сина, треба знайти шлях до серця, душі, свідомості своєї дитини.

Як змінюється ставлення батька до сина? (Бен намагається зрозуміти, про що думає син, старається розгледіти вираз його обличчя, підбирає необхідні слова, розмовляє з ним лагідно, не хоче його налякати).

Підтвердіть цю думку словами з тексту.

Визначте епізод найвищої напруги в новелі (Хлопчина вперше сідає за штурвал літака. Дитина в страшенному напруженні веде літак з підказки батька, який постійно втрачає свідомість. Ціною неймовірних нелюдських зусиль хлопчик із честю вийшов з цього важкого випробування. (Слайд №14).

Як Деві долає останній дюйм? Зачитайте (Діти читають уривок «Залишилась хвилина до посадки…)

Зверніть увагу ще на один кадр кінофільму «Бен і Деві в літаку після приземлення (обличчя Бена, повернене до сина подається великим планом). (Слайд №15)

 

Що виражає тепер обличчя Бена? (здивування, захоплення, радість, гордість за сина)

Які почуття виражає обличчя Деві в даний момент? (На його очах знову сльози. Але це вже не сльози відчаю, розпачу, образи, а сльози радості).

Проблемне запитання.

Чи подолали батько і син останній дюйм?

В екстремальних умовах батько і син зуміли зробити найголовніший вчинок в своєму житті – вчинок, який допоміг їм врятуватися, подарувати життя, повірити, знайти один одного, дістатися до самого серця, хоча це було страшно складно, складно для обох.

VІ. Рефлексія

Слово вчителя. Отже, не лише герої літературних творів можуть відчувати себе самотніми . Дуже важливо,  щоб подолати цей стан допомогли вам ваші близькі люди,  ваші друзі й особливо батьки.

Поетична хвилина.

Напишіть кілька речень про своїх батьків.

 

Перегляд презентації «Мої батьки».

Заключне слово вчителя. Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, інколи вам необхідно зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об’єднає вас, щоби врешті – решт ви змогли здолати  той останній дюйм непорозуміння, який існує між вами.

«Останній дюйм, який розділяє всіх і все нелегко подолати, але можливо». Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.

VІІ. Домашнє завдання.

Високий рівень – прочитати оповідання «Акуляча бухта», скласти «Помічник для спілкування людей між собою», використовуючи лише цитати із тексту.

Достатній – користуючись словниками крилатих висловів, фразеологічними назвати афоризми до складу яких входить слово «останній».

Середній – порівняйте значення слова «останній» у новелі О.Генрі та Дж. Олдріджа.

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
7507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку