Урок" Е.А. По «Золотий жук». Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача".

Про матеріал
показати учням процес розкриття таємниці, емоційне напруження пригоди в Повісті Е.А. По «Золотий жук»; продовжити роботу над образами Вільяма Леграна, Джупітера, автора-оповідача, допомогти зрозуміти, що люди, які відрізняються від інших, можуть бути наділені надзвичайними якостями;
Перегляд файлу

                                                                       УРОК  № 35

 ТЕМА:  Е.А. По «Золотий жук». Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача.  

МЕТА:  навчальна: показати учням процес розкриття таємниці, емоційне напруження пригоди в

             Повісті Е.А. По «Золотий жук»; продовжити роботу над образами Вільяма Леграна, 

             Джупітера, автора-оповідача, допомогти зрозуміти, що люди, які відрізняються від інших, 

             можуть бути наділені надзвичайними якостями;

             розвивальна: удосконалювати навички учнів із коментованого читання та аналізу

             художнього тексту; виразного читання; навички визначення художніх деталей, звязного

             усного мовлення, складання аргументованої відповіді, доведення власної точки зору;

             виховна: стимулювати інтерес учнів до читання зарубіжної літератури; формувати культуру

             відповіді (логічність, послідовність, аргументованість, емоційність, самостійність), культуру  

             спілкування на уроці.

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації до оповідання «Золотий жук».

 ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:  учні характеризують головного героя та оповідача, розуміють відмінності

              між ними, звертають увагу на аналітичні здібності Леграна, розуміють, що люди, які відріз-

              няються від інших, можуть бути наділені надзвичайними якостями.

                              

                                                                       ХІД  УРОКУ

                                                                                              Іноді я тішуся, уявляючи, якою мала б бути доля

                                                                                              обдарованої людини, або, вірніше, проклятої

                                                                                              розумом… На всіх пунктах вона б створила собі

                                                                                              ворогів. І через те, що її думки дуже відрізнялися

                                                                                              б від думок усього людства, її б вважали боже-

                                                                                              вільною…

                                                                                                                               Е.А. По

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

ІІ. ПІДГОТОВКА ДО СПРИЙНЯТТЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТЕМИ.

     Слово вчителя

 

                                                                                   2

      Е.А. По був незвичайним письменником, якому було цікаво створювати загадкові ситуації, але ще  цікавіше йому було стежити за людиною, таємними порухами душі особистості, як вона виявляє себе за тих чи інших обставин…

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ ТА ЕПІГРАФА УРОКУ.

 - Сам письменник зазначав… (читається епіграф).

          Отже, які ж вони, герої Едгара По – люди у «найвинятковіших» обставинах, люди, «прокляті розумом»? Як письменникові вдається із «вразливою правильністю» показати стан душі своїх персонажів?.. Про це ми будемо говорити на сьогоднішньому уроці. Нашою метою буде розгаду-вання головної загадки оповідання видатного письменника – людини.

  • Проблемні питання.

*Чи можна вважати оповідання «Золотий жук» своєрідним гімном інтелекту людини?

*То які риси характеру повинна мати людина, здатна досягти своєї мети?

ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ НА ОСНОВІ ВИПЕРЕДЖАЛЬНОГО ЗАВДАННЯ.

  1. Аналіз образу В. Леграна. Учнів поділено на групи. На основі домашнього завдання

вони  відповідають на запитання вчителя цитатами, виписаними з твору (1 гр.)

                                                    

  • Чому Легран опинився на Салівеновому острові? Як склалася його доля?
  • Що свідчить про те, що Легран був гордою людиною навіть у бідноті?
  • Як жив Легран на острові? Чи змирився він з долею?
  • Яке було найбільше захоплення Леграна? Про що воно свідчить?
  • Як Вільям розповідав про жука? Про що свідчить тон цієї розповіді?
  • У чому полягав трагізм становища Леграна? Чи важливо йому було те, як сприймають його оточуючі?
  • Покажіть на конкретних прикладах, що Легран справді мав «сильний розум».

 

                                                               РОБОТА НАД КРИПТОГРАМОЮ                                                                                                                                           

                                                                                                                                                                                Вільям Легран намагається розібрати закодований запис пірата Кідда, оповитого легендами. Він виконує наступні дії:

Легран припускає, що Кідд не зумів би скласти істинно складну криптограму. Одже перед ним був примітивний шифр, але при тому такий, що для звичайної фантазії моряка він здався б зовсім незбагненним. Першим кроком йде визначення мови, якою написано код. Внизу пергаменту Легран виявляє малюнок козеня, і вирішує, що це і є підпис пірата (в англійській мові «kid» — козеня, «Kidd» — ім'я пірата). Значить, швидше за все, у тексті зашифрована англійська мова.

Послання було написано компактно, без інтервалів, Легран проводить частотний аналіз тексту.

В англійській мові найчастіше зустрічаються літера е. Оскільки знак 8 зустрічається в криптограмі частіше за інші, Легран приймає його за літеру е англійського алфавіту. Для перевірки своєї гіпотези він перевіряє чи зустрічається цей знак двічі поспіль, оскільки в англійській мові літера е дуже часто подвоюється, наприклад в словах meet, fleet, speed, seed, seen, been, agree тощо. Хоча криптограма невелика, знак 8 зустрічається в ній двічі поспіль не менше п'яти разів.

                                                                      3

Далі. Найчастіше слово в англійській — визначений артикль the. Легран перевіряє, чи не повторюється поєднання з трьох знаків, розташованих в однакові послідовності, і закінчується знаком 8. Він знаходить не менше семи разів поєднання з трьох знаків ;48. Тепер можна припустити, що знак ; — це літера t, а 4  h; Разом з тим підтверджується, що 8 дійсно е. Чималий крок вперед.

Розшифровка цілого слова дозволяє знайти декілька інших слів. Для прикладу Легран бере передостаннє з поєднань після ;48. Знак 8, що йде одразу за ; буде, вочевидь, початковою літерою нового слова. Виписуючи, починаючи з нього, шість знаків поспіль, можна виявити, що тільки один з

них досі незнайомий. Позначаючи тепер знаки літерами і залишаючи вільне місце для невідомого знака: t.eeth

Жодне слово, що починається на t і складається з шести літер, не має в англійській мові закінчення th, в цьому легко переконатися, підставляючи на вільне місце всі літери по черзі. Тому відкидаючи дві останні літери як сторонні, отримуємо: t.ee

Легран вважає пропущеної букву r, яка в шифрі представлена знаком (. І тепер з'являється можливість прочитати два слова поспіль the tree (дерево).

Далі Легран виявляє вже знайоме поєднання ;48. Приймаючи його знову за обмеження нового слова і виписуючи цілий уривок, починаючи з двох розшифрованих слів, Легран отримує наступний запис: the tree; 4 (‡? 34 the. Замінюючи вже відомі знаки літерами: the tree thr ‡? 3h the. А невідомі знаки точками: the tree thr … h the. У Леграна не залишається сумніву, що невідоме слово  through (через). Це відкриття дає ще три літери  о, u і g, позначені в криптограмі знаками ‡? і 3.

Уважно вдивляючись в криптограму, Легран знаходить поблизу від початку групу знайомих знаків: 83(88, яка читається так: egree. Це дуже нагадує слово degree (градус) без першої літери. Тепер Легран знає, що літера d позначена знаком +. Слідом за словом degree, через чотири знаки, зустрічається така група: ;46(;88*. Замінивши, як уже робив не раз, відомі знаки літерами, а невідомі крапками: th.rtee, Легран швидко здогадується, що перед ним слово thirteen (тринадцять). До відомих букв додалися iі n, позначені в криптограмі знаками 6 і *.

Криптограма починається так: 53‡‡+. Підставляючи раніше знайдені літери і крапки, Легран отримує: . Good. Відсутня літера, звичайно, a, і, значить, два перші слова будуть читатися так: A good (гарний, добрий). Вже відомим способом знаходячи інші літери Легран отримує

agoodglassinthebishopshostelinthede

vilsseatfortyonedegreesandthirteenmi

nutesnortheastandbynorthmainbranchse

venthlimbeastsideshootfromthelefteyeo

fthedeathsheadabeelinefromthetreeth

roughtheshotfiftyfeetout

У приблизному перекладі :

Хороше скло в трактирі єпископа на чортовому стільці двадцять один градус

і тринадцять хвилин північ-північний схід головний сук сьома гілка східна сторона

стріляй з лівого ока мертвої голови пряма від дерева через постріл на п'ятнадцять футів

 

  • Що автор утверджує в образі Леграна? Який висновок можна зробити з прочитаного? (Учні складають діаманту).

                                       ДІАМАНТА

                                  «Переможений»

                    «божевільний», меланхолійний,

                           фантазує, розраховує, діє,

 

                                    4

        творець, дешифрувальник, практик, особистість,

          протиставляє, припускає, доводить, запевняє,

                           рішучий, самовпевнений,

                                      переможець

                                                

  1. Аналіз образу Джупітера (Юпітера), підкріплений цитатами учнів 2гр.
  • Як негр потрапив до Леграна? Чому він, відпущений на волю, не полишив хазяїна?
  • В яких випадках виявилася відданість Джупітера?
  • Чи любив Джупітер свого хазяїна, чи він був просто рабом? Як показує Джупітера автор?
  • Що свідчить про неосвіченість Джупітера, яка ледве не призвела до помилки під час пошуку скарбу?

                                                           (Учні складають сенкан)

                                                                         СЕНКАН

                                                                        Джупітер

                                                                вірний, наївний,

                                                    допомагає, любить, піклується,

                                                        віддана людина, а не раб,

                                                                     виконавець.

 

  1. Обговорення дій оповідача на основі тексту (3гр.).
  • Чи називається у творі імя оповідача? Про що це свідчить?
  • Що єднає автора й оповідача і що різнить їх?
  • Доведіть, що оповідач – людина освічена, культурна.
  • У чому виявляється людяність оповідача?
  • Покажіть на прикладах тексту, що оповідач здатний заради друга піти на певні вчинки.
  • Як оповідач сприймав Леграна протягом твору? Визначте етапи зміни ставлення оповідача до головного героя твору.
  1. Усне малювання.

В оповіданні не подається ні зовнішність, ні психологічний портрет оповідача. І це цілком природно, адже розповідь ведеться від першої особи. Спробуйте уявити себе автором оповідання й усно дати портрет оповідача, визначити його основні риси.

(При цьому використовуються малюнки учнів).

 

  На основі аналізу учні надають певні штрихи образу оповідача.

 

                                                ШТРИХИ

 

                                                  5

                                                                        Скептик

                                                        мудрий, наполегливий,

                                       оцінюючий, підтримуючий, поважаючий,

                                захоплюється, приводить, оцінює, сумнівається,

                     турбуючись, цікавлячись, побоюючись,  переконуючись,задумуючись,

виказує повагу до  розуму Леграна, що здійснив відкриття,  не зважаючи на першочергову недовіру до його задуму щодо небезпечної експедиції.

ІY.  ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК.

  1. Проведення літературних паралелей.
  • Порівняйте твір Е.А. По «Золотий жук» і роман Р.Л. Стівенсона «Острів скарбів».

                                                         (   Тема обох творів – пошук скарбів, причому

                                                           захованих піратами. Згадується капітан Кідд – зна-

                                                           менитий пірат, який існував насправді і був пока-

                                                           зово страчений у Лондоні у ХYІІІ ст..

                                                               В обох творах дії відбувається на островах,  

                                                           згадується скеля дивної форми, шлях до скарбів

                                                           вказує  череп або скелет, який знаходиться під

                                                           деревом або на ньому.

                                                                Пошуки скарбів у романі Р.Л. Стівенсона  

                                                           відбуваються за допомогою карти, а в оповіданні

                                                           Е.А. По – криптограми. І якщо Джимові і його

                                                           друзям насамперед потрібні  сміливість та

                                                           кмітливість, то Легранові – аналітичний розум та

                                                           знання з різних наук.

                                                                  Позитивні герої обох творів дістають

                                                           справедливу  винагороду: вони проявили свої

                                                           найкращі риси й таланти і тому здобули бажані

                                                           скарби).

  1. Рефлексія.

Чи на всі питання, які ви ставили на початку уроку, отримали відповіді?

 

Y. ЕТАП ІНФОРМУВАННЯ УЧНІВ ПРО ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ, ІНСТРУКТАЖ З ЙОГО ВИКОНАННЯ.

1. Завдання для всього класу.

    Прочитати  твір А. К. Дойла «Пістрява стрічка».

2. Індивідуальне завдання.

    Підготувати презентацію про життя і творчість А.К Дойла.

 

 

 

 

                                                                                                                                  


                    

 

 

 

 

                                                                     

                                     

                            

 

 

 

 

                                                      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
2.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
3.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Надточа Інна
    Загальна:
    3.3
    Структурованість
    2.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 лютого 2020
Переглядів
12189
Оцінка розробки
3.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку