УРОК №44
Тема. Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі.
Мета: завершити вивчення роману «Полліанна», сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризування образів; вміння висловлювати оціночні судження; виховувати гуманістичне, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: урок узагальненої роботи над текстом
Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до роману, епіграфи, схема, фрагменти кінофільму, фарби.
Епіграф:
Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати
існування труднощів, страждань і зла.
Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч
невідомому бадьоро й радісно.
Е.Портер
Найголовнішого очима не побачиш,
Добре бачить лише серце…
Антуан де Сент-Екзюпері
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
2. Дидактична гра «Упізнай героя!».
Умови гри. Учні мають назвати героя за його портретом.
1.У яку гру грала Полліанна? (« у класики», «в резинку», «в радість»).
2.Чого дотримувалася тітка Поллі ? ( слова, « обов'язку», моди).
3.Що носила Полліанна місіс Сноу? ( холодець з телячої ніжки, цукерки «Асорті», квіти).
4. Яку брошурку дала читати міс Поллі Полліанні? ( про мухи, про квіти, про тістечка).
5. Чому Ненсі раділа своєму імені? ( бо воно їй подобалося, бо вона не Гібзиба, бо в неї два імені).
6. Ким став Джиммі Бін для Джона Пендлтона? ( садівником, « присутністю дитини», кухарем).
7.Кому посилали гроші леді з Жіночої допомоги? (вдовам, сиротам з їхнього міста, індійським хлопчикам).
8. Що сталося з Джоном Пендлтоном? ( він виїхав з міста, він одружився, він зламав ногу).
9.За порадою Полліанни, як мав починати проповіді отець Пол Форд? («Горе ж вам…»; «Радуйтеся, праведні…»; « Я розкажу…»).
10.Чому сумував лікар Чілтон? ( бо до нього не йшли пацієнти; бо не зміг здобути руку і серце жінки; бо він зламав ногу).
11. Який нещасний випадок стався з Полліанною? ( її збила машина; вона впала в річку; вона наступила на її улюблену кицьку).
12. Що почала носити місіс Бентон? ( високі каблуки; блакитну стрічку на шиї; сумочку з крокодилячої шкіри).
13.Хто вже не хотів розлучатися? ( місіс Сноу; місіс Тарбел; місіс Пейсон).
14. Хто новий дядько Полліанни? ( Джон Пендлтон; лікар із Нью-Йорка; лікар Чілтон).
15. Де відправили Полліанну на лікування? ( до леді з Жіночої допомоги; до сиротинця; до друга лікаря Чілтона).
16. Як склалася доля міс Поллі і лікаря Чілтона? ( вони не спілкувалися; вони жили у різних містах; вони одружилися).
17. Чому дім Джона Пендлтона перетворився на оселю? ( бо він поприбирав; бо він всиновив Джиммі Біна; бо він купив новий диван).
18.Чому Полліанна не ходила? ( бо в неї були зламані ноги; бо в неї був пошкоджений хребет; бо вона хотіла відпочити).
19. Скільки кроків зробила Полліанна, коли одужала? ( шість, вісім, двадцять).
20. Як називалася картина в кімнаті на горищі? ( « пори року»; «краєвид із вікна»; «Спляча красуня»).
21.Як Том називав Полліанну? (« мала», « крихітка», «принцеса»).
22. Кому присвячено роман «Полліанна?»( чоловікові Джону, кузині Белль, братові Фреду).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів
Слово вчителя. Сьогодні ми прощаємося з нашими героями. Вони навчили нас боротися з труднощами, не засмучуватися, відкритися світові та шукати привід для радості в усьому. Кожна дитина хоче мати гарну сім'ю, хоче, щоб її любили, піклувалися нею, і тому герої роману такі для нас дорогі й дуже полюбилися нам, бо вони дуже добрі, чуйні, турботливі, справедливі, вдячні, життєрадісні, оптимістичні.
Дивовижні пригоди 11- річної дівчинки можуть стати прикладом гідної поведінки не лише для дітей, а й для дорослих. Почуття гумору, віра у здійснення найпотаємніших бажань, гра в радість здатні кардинально змінити життя людини. Варто хотіти лише цих змін.
ІV. Оголошення теми та мети, епіграфів уроку
V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Визначте ідею твору «Полліанна»
(Людина народилася для радості, для щастя, треба вміти їх побачити, відчути навіть у найдрібнішому, найзвичайнішому; ми повинні намагатися робити людям добро, підтримувати їх, їхню силу духу.)
4. Завдання для учнів. Довести, що твір «Полліанна» роман.
Яка проблема порушується у творі?Проблема благодійних організацій. На прикладі Джиммі Біна і леді з Жіночої організації.
Твір «Поліанна» зовні нагадує повість. Чим саме? Але сама письменниця назвала свій твір романом, і більшість критиків були з нею згодні. Для того, щоб зрозуміти жанрову особливість твору «Поліанна», порівняємо його з повістю Марка Твена Пригоди Тома Сойєра»
ТОМ СОЙЄР |
|
|
|
|
|
ПОЛІАННА |
|
|
|
|
|
Події, що відбуваються у творі «Полліанна», змінюють людей і життя самої дівчинки. Отже, маємо підставу погодитись з Елеонор Портер, що її твір є романом, хоча й не дуже великий за обсягом.
6. Опрацювання рубрики підручника «Краса слова» ст.. 227.
7. Опрацювання рубрики підручника «Перевір себе» та «Аа» ст.. 228.
8. Завдання « Упізнай героя». За допомогою загадок ви впізнаєте героя.
Знає, як поміркувати
Слово добре як сказати
І похвалить, зрозуміє,
І порадить, пожаліє,
Та в душі переживає,
Тітку Поллі він кохає,
Пацієнтам дає звіти
Чуйний, добрий … ( Лікар Чілтон).
Дуже хоче про все знати,
І про Полліанну дбати,
З Томом трохи попліткує,
Варить, миє і прасує,
Має так багато версій
Працьовита, мила…( Ненсі)
Як себе вести? Не знала,
Їжею перебирала,
Від дитини «вчилась жити»,
Хоч чомусь в житті радіти,
І тоді вона змінилась,
Гри « у радість» теж навчилась,
В'яже для дітей чудово –
Це прекрасна …( місіс Сноу).
На людей усіх сердився,
Полліанні лиш відкрився,
І будинок гарний має,
Вже « скелета не тримає»,
Добру справу він зробив -
Джиммі Біна всиновив,
Для сиріт він охоронець -
Добрий, мужній…( Незнайомець).
Він в будинку садівник,
До міс Поллі дуже звик,
Справи з Ненсі вічно має,
Господиню поважає,
Дуже любить Полліанну,
Пам'ятає її маму,
Він не знає ніби втоми,
Відгадали? – це про …( Тома).
З Джоном Пендлтоном здружився
І у нього оселився,
Він біду і щастя знає,
За подружою скучає,
Якщо треба, всім поможе,
Він розумний, милий, гожий,
Він швидкий, немов машина,
Ці слова про…( Джиммі Біна).
На порядках вона зналась,
Лиш обов'язку трималась,
Коли горе прийшло в хату,
Стала гру « у радість» грати,
Почуттям відалась, волі
Наша люба…( тітка Поллі).
9. Прийом експресивної психотехніки. Малюємо кольорограму
« Полліанна». На аркушах паперу учні малюють фарбами довільну геометричну фігуру чи роблять просто мазок того кольору, з яким у них асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.
10. « Асоціативний кущ»
Згадайте, що у ваших кольорограмах переважав помаранчевий колір, а це означає, що наша героїня – сонячна дівчинка. Давайте згадаємо риси її характеру. Напишіть на паперових сонечках слово, з яким асоціюється у вас образ Полліанни й прикріпіть на дошці
Кожен прикріплює своє сонечко й коротко коментує. Полліанна – це …, бо
вона…»
11. Правила життя Полліанни.
Учитель називає предмети, а учні пояснюють кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?
Очікувані результати .
Крем проти ластовиння ( для Полліанни)
Троянда ( любов тітоньки Поллі)
Стетоскоп (лікарю Чилтону (лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)
Будинок ( для Джиммі)
Скелет ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж
« тримати скелета у шафі»)
Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)
Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще» ( Ненсі)
Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)
12. Колективне складання схеми «Удавані негаразди та ліки від них»
Ластовиння – у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися.
Заняття. Навчання . Щоденні турботи. Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився.
Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник !
Самотність. Шукай причину в собі : гординя , відсутність комунікабельності . ЛЮБИ ЛЮДЕЙ!
13. Проблемне запитання:
Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .
Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.
14. Опрацювання рубрики підручника «Література і мистецтво» ст.. 228.
15. Вправа «У кінотеатрі».
Учні переглядають уривки з однойменного кінофільму і знаходять підтвердження побаченого у тексті твору.
VІ. Підсумки уроку
Запитання до учнів:
— «Гра в радість» може допомогти в серйозних ситуаціях.
Так Інколи (малоймовірно) Ні
Містер Пендлтон
Місіс Сноу
Вдова Бентон
Місіс Тарбел
Тітка Поллі
Стала сердечнішою, людянішою, визнала рідню
Навчилася радіти, припинила постійно сумувати за давно втраченою донькою
Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття
Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим
Почала носити яскравіший одяг, поклала край жалобі.
4. Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
5.Слово вчителя. На прощання варто згадати епіграф нашого уроку.
« Добре бачить лише серце…»
Полліанна бачила серцем і тому сьогодні у нас таке радісне завершення роману. Коли ти даруєш добро, воно повертається сторицею. Творіть добро, усміхайтеся і будете щасливими. Добро робити, це не гріх.
VІІ.Мотивація оцінок
VІІІ. Домашнє завдання
1