Урок. Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі.

Про матеріал
Мета: завершити вивчення роману «Полліанна», сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризування образів; вміння висловлювати оціночні судження; виховувати гуманістич¬не, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.
Перегляд файлу

УРОК №44

Тема.  Е. Портер «Полліанна». Ідея радості життя й відкриття світу у творі.

Мета:  завершити вивчення роману «Полліанна», сприяти розумінню глибини закладеної у творі ідеї; формувати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, характеризування образів; вміння висловлювати оціночні судження; виховувати гуманістич­не, оптимістичне світобачення, пошану до загальнолюдських цінностей.

Тип уроку: урок узагальненої роботи над текстом

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації до роману, епіграфи, схема, фрагменти кінофільму, фарби.

Епіграф:  

 Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати

існування труднощів, страждань і зла.

 Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч

 невідомому бадьоро й радісно.

       Е.Портер

 

Найголовнішого очима не побачиш,

                          Добре бачить лише серце…

                                                                                     Антуан де Сент-Екзюпері

Хід уроку

І. Організаційний момент

 II. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання.

2. Дидактична гра «Упізнай героя!».

Умови гри. Учні мають назвати героя за його портретом.

  • « ...строга жінка з суворим обличчям, котра похмурніла щоразу, коли ніж падав на підлогу чи грюкали двері. Але навіть якщо усі ножі лежали на місці і з дверима нічого не відбувалося, вона однаково не усміхалась».  ( міс Поллі)
  • «...Старий випростався на повен зріст. Його блакитні очі затуманеним зором подивилися на будинок, і в погляді відбилася щира гордість відданого слуги за родину, якій він слугував і яку любив протягом багатьох років».      (садівник Том)
  • «...Чоловік був завжди вбраний у довгий чорний сурдут та шовковий циліндр, - цього інші чоловіки не носили. Може, саме це спонукало дівчинку одного разу звернутися до нього. Його бліде обличчя завжди чисто поголене, а волосся, що вибивалося з-під циліндра, було позначене сивиною. Ідучи, він тримав спину, а ходив переважно швидко й завжди сам, через що Поліанна йому співчувала». (Містер Пендлтон)
  • «...До неї ніхто не любить ходити. Якби тільки людям не було її шкода, жодна душа й раз на день не навідалася б до неї, така вона уїдлива. От тільки її доньки по-людськи шкода, бо змушена доглядати за нею». (Місіс Сноу)
  • «... Гм, -Але він ніколи ні з ким не розмовляє, дитино моя, він мовчить роками. Хіба що у справах. ...він живе сам у величезному будинку на Пендлтонському пагорбі. Він відмовляється від послуг кухарки, тому щодня тричі на день ходить їсти до готелю. Я знаю Селлі Міллер, яка прислуговує йому, так вона розповідала, що він ледве вичавлює із себе слова, щоб сказати, що він замовляє. Кожне друге слово доводиться вгадувати. Це конче щось дуже дешеве. Але вона й без слів усе знає». (Джон Пендлтон)
  • «...мені щойно минуло десять років. Торік я жив у сиротинці. Але нас таких там було багато, і тому їм за мене голова не боліла. І я пішов звідти. Тепер житиму деінде, але поки не знаю, де саме. Я хотів мати власну домівку... ну, звичайну - щоб була мама, а не доглядачка. Як є домівка, то є й родичі, а в мене нікого немає, відколи... татко помер. Ото й ходжу світами. Вже обійшов чотири будинки, але ніхто з господарів не схотів мене взяти, хоча я й казав, що відпрацюю. Дарма. Що тобі ще сказати? - на цих словах голос хлопчика здригнувся». (Джиммі)
  • «...Бадьоро наближався найвищий з гурту - чоловік із чисто виголеним обличчям і добрими очима». (лікар Чилтон)
  • «...але ця маленька дівчинка діє на хворих краще за шестиквартову пляшку тонізуючих ліків. І тільки вона здатна розвіяти кепський настрій містера Пендлтона». (Поліанна)

 

  1. Літературний диктант.

1.У яку гру грала Полліанна? (« у класики», «в резинку», «в радість»).

2.Чого дотримувалася тітка Поллі ? ( слова, « обов'язку», моди).

3.Що носила Полліанна місіс Сноу? ( холодець з телячої ніжки, цукерки  «Асорті», квіти).

4. Яку брошурку дала читати міс Поллі Полліанні?  ( про мухи, про квіти, про тістечка).

5. Чому Ненсі раділа своєму імені?  ( бо воно їй подобалося, бо вона не Гібзиба, бо в неї два імені).

6. Ким став Джиммі Бін для Джона Пендлтона?  ( садівником, « присутністю дитини», кухарем).

7.Кому посилали гроші леді з Жіночої допомоги?   (вдовам, сиротам з їхнього міста, індійським хлопчикам).

8. Що сталося з Джоном Пендлтоном? ( він виїхав з міста, він одружився, він зламав ногу).

9.За порадою Полліанни, як мав починати проповіді отець Пол Форд?  («Горе ж вам…»; «Радуйтеся, праведні…»; « Я розкажу…»).

10.Чому сумував лікар Чілтон? ( бо до нього не йшли пацієнти; бо не зміг здобути руку і серце жінки; бо він зламав ногу).

11. Який нещасний випадок стався з Полліанною? ( її збила машина; вона впала в річку; вона наступила на її улюблену кицьку).

12. Що почала носити місіс Бентон?  ( високі каблуки; блакитну стрічку на шиї; сумочку з крокодилячої шкіри).

13.Хто вже не хотів розлучатися? ( місіс Сноу; місіс Тарбел; місіс Пейсон).

14. Хто новий дядько Полліанни?  ( Джон Пендлтон; лікар із Нью-Йорка; лікар Чілтон).

15. Де відправили Полліанну на лікування? ( до леді з Жіночої допомоги; до сиротинця;      до друга лікаря Чілтона).

16. Як склалася доля міс Поллі і лікаря Чілтона?  ( вони не спілкувалися; вони жили у різних містах; вони одружилися).

17. Чому дім Джона Пендлтона перетворився на оселю?                                           ( бо він поприбирав; бо він всиновив Джиммі Біна; бо він купив новий диван).

18.Чому Полліанна не ходила? ( бо в неї були зламані ноги; бо в неї був пошкоджений хребет; бо вона хотіла відпочити).

19. Скільки кроків зробила Полліанна, коли одужала? ( шість, вісім, двадцять).

20. Як називалася картина в кімнаті на горищі?                                                         ( « пори року»; «краєвид із вікна»; «Спляча красуня»).

21.Як Том називав Полліанну? (« мала», « крихітка», «принцеса»).

22. Кому присвячено роман «Полліанна?»( чоловікові Джону, кузині Белль, братові Фреду).

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

Слово вчителя.  Сьогодні ми прощаємося з нашими героями. Вони навчили нас боротися з труднощами, не засмучуватися, відкритися світові та шукати привід для радості в усьому. Кожна дитина хоче мати гарну сім'ю, хоче, щоб її любили, піклувалися нею, і тому герої роману такі для нас дорогі й дуже полюбилися нам, бо вони дуже добрі, чуйні, турботливі, справедливі, вдячні, життєрадісні, оптимістичні.

Дивовижні пригоди 11- річної дівчинки можуть стати прикладом гідної поведінки не лише для дітей, а й для дорослих. Почуття гумору, віра у здійснення найпотаємніших бажань, гра в радість здатні кардинально змінити життя людини. Варто хотіти лише цих змін.

ІV. Оголошення теми та мети, епіграфів уроку

 

V. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

 

  1. Виразне читання заключного розділу роману.

 

  1. Виконання творчого завдання підручника на ст.. 227.

 

     3. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

         Визначте ідею твору «Полліанна»

 (Людина народилася для радості, для щастя, треба вміти їх побачити, відчути навіть у найдрібнішому, найзвичайнішому;  ми повинні намагатися робити людям добро, підтримувати їх, їхню силу духу.)

4. Завдання для учнів.         Довести, що твір «Полліанна» роман.

  • великий за обсягом прозовий твір;
  • є багато героїв;
  • розкриваються характери героїв;
  • є багато сюжетних ліній;
  • твір багатий на описи: портрет, інтер'єр, пейзаж.

Яка проблема порушується у творі?Проблема благодійних організацій. На прикладі Джиммі Біна і леді з Жіночої організації.

  1. Робота зі схемою

Твір «Поліанна» зовні нагадує повість. Чим саме? Але сама письменниця назвала свій твір романом, і більшість критиків були з нею згодні. Для того, щоб зрозуміти жанрову особливість твору «Поліанна», порівняємо його з повістю Марка Твена Пригоди Тома Сойєра»


ТОМ СОЙЄР

  1. Менший за обсягом
  1. Низка епізодів із життя хлопчика.
  1. Витівки Тома не мали значного впливу на життя містечка.
  1. Характери інших персонажів не показані в розвитку.
  1. Не подано історію інших персонажів

ПОЛІАННА

  1. Трохи більший за обсягом.
  1. Низка епізодів із життя дівчинки.
  1. Гра Поліанни мала великий вплив на життя містечка.
  1. Характери інших персонажів показані в розвитку.
  1. Надається історія інших персонажів

 


Події, що відбуваються у творі «Полліанна», змінюють людей і життя самої дівчинки. Отже, маємо підставу погодитись з Елеонор Портер, що її твір є романом, хоча й не дуже великий за обсягом.

6. Опрацювання рубрики підручника «Краса слова» ст.. 227.

7. Опрацювання рубрики підручника «Перевір себе» та «Аа»  ст.. 228.

8. Завдання « Упізнай героя». За допомогою загадок ви впізнаєте героя.


Знає, як поміркувати

Слово добре як сказати

 І похвалить, зрозуміє,

І порадить, пожаліє,

Та в душі переживає,

Тітку Поллі він кохає,

Пацієнтам дає звіти

Чуйний, добрий …  ( Лікар Чілтон).

 

Дуже хоче про все знати,

І про Полліанну дбати,

З Томом трохи попліткує,

Варить, миє і прасує,

Має так багато версій

Працьовита, мила…( Ненсі)


 


Як себе вести? Не знала,

Їжею перебирала,

Від дитини «вчилась жити»,

Хоч чомусь в житті радіти,

І тоді вона змінилась,

Гри « у радість» теж навчилась,

В'яже для дітей чудово –

Це прекрасна …( місіс Сноу).

 

На людей  усіх сердився,

Полліанні лиш відкрився,

І будинок гарний має,

Вже « скелета не тримає»,

Добру справу він зробив -

Джиммі Біна всиновив,

Для сиріт він охоронець -

Добрий, мужній…( Незнайомець).

 


Він в будинку садівник,

До міс Поллі дуже звик,

Справи з Ненсі вічно має,

Господиню поважає,

Дуже любить Полліанну,

Пам'ятає її маму,

Він не знає ніби втоми,

Відгадали? – це про …( Тома).

 

З Джоном Пендлтоном здружився

І у нього оселився,

Він біду і щастя знає,

За подружою скучає,

Якщо треба, всім поможе,

Він розумний, милий, гожий,

Він швидкий, немов машина,

Ці слова про…( Джиммі Біна).


На порядках вона зналась,

Лиш обов'язку трималась,

Коли горе прийшло в хату,

Стала гру « у радість» грати,

Почуттям відалась, волі

Наша люба…( тітка Поллі).

9.  Прийом експресивної психотехніки. Малюємо кольорограму

« Полліанна». На аркушах паперу учні малюють фарбами довільну геометричну фігуру чи роблять просто мазок того кольору, з яким у них асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір.                             Учитель робить узагальнення.

10. « Асоціативний кущ»

Згадайте, що у ваших кольорограмах переважав помаранчевий колір, а це означає, що наша героїня – сонячна дівчинка. Давайте згадаємо риси її характеру. Напишіть на паперових сонечках слово, з яким асоціюється у вас образ Полліанни й прикріпіть   на дошці

    Кожен прикріплює своє сонечко й коротко коментує. Полліанна – це …, бо

    вона…»

 

11. Правила життя Полліанни.

Учитель називає предмети, а учні пояснюють кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?

     Очікувані результати .

Крем проти ластовиння ( для Полліанни)

Троянда ( любов тітоньки Поллі)

Стетоскоп (лікарю Чилтону (лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)

Будинок ( для Джиммі)

Скелет   ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж

« тримати скелета у шафі»)

Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)

Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще» ( Ненсі)

Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)

 


12. Колективне складання   схеми  «Удавані негаразди та ліки від них»

Ластовиння – у темній кімнаті непомітні, завжди, за бажанням, їх можна позбутися.  

Заняття. Навчання . Щоденні турботи.  Результат праці. Радість від того, що ти чогось навчився. 

Ім’я. Головне не ім’я, а те, хто його власник ! 

Самотність. Шукай причину в собі : гординя , відсутність комунікабельності . ЛЮБИ ЛЮДЕЙ!  

 

13. Проблемне запитання:  

  • Що , на вашу думку, можна вважати найтяжчим випробуванням у долі людини ? ( Смерть рідних, каліцтво)
  • Що пропонує у таких випадках Полліанна?

Смерть рідних. Вірити у те, що вони на небесах. Живуть доти, доки ти їх пам’ятаєш .

Каліцтво. Не працюють ноги – працюй руками. Будь корисним людям.


 

14. Опрацювання рубрики підручника «Література і мистецтво» ст.. 228.

 

15. Вправа «У кінотеатрі».

Учні переглядають уривки з однойменного кінофільму і знаходять підтвердження побаченого у тексті твору.

 

 

VІ. Підсумки уроку

  1. Робота з епіграфом

Запитання до учнів:

  • Чи згодні ви з Е. Портер?
  • А як ви вважаєте, оптимізм допомагає людині у складних життєвих ситуаціях?
  1. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

— «Гра в радість» може допомогти в серйозних ситуаціях.

Так                     Інколи (малоймовірно)                              Ні

 

  1.  Поєднайте героїв та зміни, що сталися в їхньому житті завдяки Полліанні.

 


Містер Пендлтон

 

Місіс Сноу

 

Вдова Бентон

 

Місіс Тарбел

 

Тітка Поллі

 

 

 

 

Стала сердечнішою, людянішою, визнала рідню

Навчилася радіти, припинила постійно су­мувати за давно втраченою донькою

Припинила вередувати, бути всім незадоволеною, знайшла корисне заняття

Припинив уникати людей, бути самотнім і розчарованим

Почала носити яскравіший одяг, поклала край жалобі.


4. Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

  • Чого вас навчила історія Поліанни?
  • Який урок життя ви взяли для себе?
  • До чого спонукає твір?

5.Слово вчителя. На прощання варто згадати епіграф нашого уроку.

« Добре бачить лише серце…»

Полліанна бачила серцем і тому сьогодні у нас таке радісне завершення роману. Коли ти даруєш добро, воно повертається сторицею. Творіть добро, усміхайтеся і будете щасливими. Добро робити, це не гріх.

 

VІІ.Мотивація оцінок

 

VІІІ. Домашнє завдання


 

1

 

docx
Додано
26 вересня 2019
Переглядів
4158
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку