Методична розробка відкритого заняття із зарубіжної літератури на тему: «Краса – злочин чи кара Божа?» (за романом Оскара Уайльда «Портрет Доріана Грея»)

Про матеріал
Практичне використання інноваційних технологій навчання з метою формування у студентів критичного мислення.
Перегляд файлу

Міністерство освіти і науки України

Вінницький коледж НУХТ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методична розробка

відкритого заняття

із зарубіжної літератури на тему:

«Краса – злочин чи кара Божа?»

(за романом Оскара Уайльда

«Портрет Доріана Грея»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Викладач : Білоус В.В.

 

 

 

 

Вінниця 2017

План заняття

Предмет : Зарубіжна література

Група : 1 АМ 1

Дата проведення : 19.12.2017р.

Вид заняття : практичне заняття з використанням інноваційних технологій

Аудиторія № 244

Тема заняття: «Краса – злочин чи кара Божа?» (за романом Оскара Уайльда

«Портрет Доріана Грея»)

Мета:

1.Навчальна :  ознайомити студентів з матеріалом про життєвий та творчий шлях відомого англійського письменника О. Уайльда, з’ясувати особливості його естетичної позиції. Розглянути етико - філософський сенс конфлікту краси і моралі в романі; втілення різних аспектів естетизму в образах твору; уайдлівські парадокси. Сформувати цілісне сприйняття твору із визначенням власної позиції.

2.Виховна: виховувати прагнення до сприйняття краси, мистецтва; толерантно ставитися до різних думок, поглядів, явищ; неприйняття аморальності, жорстокості, насилля.

3.Розвиваюча: формувати навички проектної діяльності, роботи в групі; розвивати естетичні смаки, творчу уяву; навички аналізу художнього тексту, вміння узагальнювати матеріал, висловлювати та аргументувати власну точку зору, дискутувати; критично мислити.

Методичне спрямування заняття: використання інноваційних технологій навчання з метою формування у студентів критичного мислення.

Методи навчання: слово викладача, евристична бесіда, проблемна бесіда, метод «Прес», «Мозкова атака», прийом  «Мікрофон»,робота в малих групах, рольова гра «Судове засідання», рефлексія, ТЗН.

Методи контролю знань: усне індивідуальне та фронтальне опитування

Міжпредметні зв’язки: зв'язок з теорією літератури, етикою, образотворчим мистецтвом, філософією, психологією.

Методичне та матеріальне забезпечення заняття: портрет О.Уайльда, вислови, ілюстративні матеріали до його біографії,  презентація « О.Уайльд – естет ХХ століття», ТЗН, портрет Доріана Грея, троянди, пензлі, палітра, нотний лист, робоча програма, план – конспект, підручники – хрестоматії.

Література :

1.Бульваренко Л. Прекрасний принц з потворною душею (О. Уайльд «Портрет Доріана Грея» 10 клас) // «ЗЛ». — 2006. — № 7. — С. 13—14.

2.Мухін В.О. Вивчення зарубіжної літератури. 10 клас. – Х.,2002

3.Свічкарьова І.Б. Вчимося інтерпретації художнього тексту (Урок-дослідження за романом О.Уайльда «Портрет Доріана Грея») // Всесвітня література. — 2003. — № 12. — С. 30—32.

4.Терещенко М.Є. Зарубіжна література. Система уроків 10 клас. – Т.,2001

5. Черниш О. Спільний пошук істини // Всесвітня література та культура в навчальних закладах України. – 2001. - № 1.

6. Щавурський Б. Зарубіжна література. Посібник – хрестоматія 10 клас. – Т.,2000

7.Словник літературознавчих термінів. – К., 1999

 

Ключові слова: етика, естетизм, парадокс, роман.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід заняття:

 

І. Організаційний момент: 2хв.

- Привітання зі студентами, перевірка присутності;

- Психологічне налаштування на роботу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності студентів: 3 хв.

Слово викладача Оскар Уайльд — одна з найбільш визначних фігур європейського декадансу. Ідеї та настрої свого часу він епатажно відтворив на прикладі власного життя. Це одна з найбільш парадоксальних особистостей в історії людства. О. Уайльда називали «королем життя», «принцом Парадоксу», «блискучим Оскаром» за його неймовірну дотепність, невичерпну вигадку і вміння зачаровувати людей.

 Творчість О. Уайльда тісно пов’язана з багатьма явищами не тільки англійської, а й усієї західноєвропейської літератури. Письменник сам підкреслював цей зв’язок, згадуючи низку близьких йому імен, серед яких слід назвати Е. По, Ш. Бодлера, Т. Готьє, Дж. Рескіна, У. Пейтера.

 Уайльд намагався протистояти всьому офіціозному, все буденне його дратувало, все огидне — відштовхувало. Єдине, що рятувало від сірої буденності — Мистецтво (письменник завжди писав це слово з великої літери). Мистецтво для нього було храмом Краси, де завжди багато радості і де можна забутися від жахів світу.

ІІІ. Актуалізація опорних знань: 5хв.

Метод ,,ПРЕС”

  • А що є для вас поняття краса  душі, таланту та любові ?
  • Які асоціації викликають ці поняття ?

ІV. Повідомлення теми і мети заняття: 5хв.

Епіграфи до заняття відкриють ключ до сьогоднішньої теми заняття.

  • Краса вище генія, тому що не вимагає розуміння.(О.Уайльд)
  • Хоч як це сумно, але немає сумніву в тому, що Геній переживає красу. (О.Уайльд)
  • Художник – той, хто творить прекрасне. (О.Уайльд)
  •    Краса врятує світ.( Ф.Достоєвський)

 

  • Який з них ви обрали  б до заняття  і чому? (Запишіть в зошит вибраний вами епіграф до заняття).

Слово викладача

На сьогоднішньому занятті  ми поглибимо знання про головні віхи життя і творчості О. Уайльда, спробуємо зрозуміти, що є краса для вас. Також спробуємо провести паралелі між героями роману та їх символічним значенням у творі.

«Людина — коваль свого щастя»,— говорить народна мудрість. Так це чи ні, коли ми поглянемо на уайльдівських героїв? Можливо, є ще «ковалі», які із задоволенням експериментують, підкоряють когось своїй волі та розуму, не замислюючись над наслідками й залишаючись «у тіні»? Про це ми й поговоримо сьогодні на занятті.

V. Вивчення і засвоєння нового матеріалу: 50 хв.

1. Оскар Уайльд – майстер парадоксу

Викладач: За життя Оскара Уайльда  називали «Принцом Парадоксу».

  •             Що вам відомо про парадокс?

Словникова робота.

Парадокс (з гр. мови – дивне, несподіване):

- вислів, що суперечить загальноприйнятій точки зору або здоровому глузду;

  •             незвичне явище, що не відповідає загальноприйнятим уявленням, міркуванням, що приводить до наслідків, внутрішньо суперечливих чи несподіваних, які мають фатальну форму;
  •             оригінальність мислення його автора.

Викладач

 Перед вами портрет О.Уайльда (Презентація портретів Оскара Уайльда). «Бліде, безкровне обличчя, широкі вилиці, виголене обличчя, хоча в ту пору модними були пишні вуса й бороди. З під важких повік дивляться темно - карі очі, в яких криється іронія.»

Цитатна доріжка (парадокси О.Уайльда)

  • Того, що потрібно знати, не навчить ніхто.
  • Лише пусті, обмежені люди не судять по зовнішності.
  • Який творець, таке і творіння.
  • Всі жінки з часом стають схожими на своїх матерів. У цьому їхня трагедія. Жоден чоловік не буває схожим на свою матір. У цьому його трагедія.
  • Бути греком – означає не мати одягу, бути людиною Середньовіччя – не мати тіла, бути сучасною людиною – не мати душі.
  • Найгірші вороги людини – її близькі.

 

2.Оскар Уайльд -  великий естет ХХ століття

(студенти отримали випереджальне завдання: опрацювати біографію письменника)

 Бліц - опитування

1.   Де і коли народився Оскар Уайльд?

2.   Ким були його батьки?

3.   Яку освіту здобув майбутній письменник?

4.   Хто вплинув на особистість письменника?

5.   Назвіть твори з літературного доробку митця?

6.   Основні естетичні положення викладені в книзі …?

7.   Які твори принесли успіх О.Уайльду?

8.   Засновником якого літературного напрямку вважається Оскар Уайльд? (естетизм)

9.    Коли був написаний роман «Портрет Доріана Грея»?

10. Чому письменник був ув’язнений?

11. Як змінилося його життя після ув’язнення?

12. Де і за яких умов помер О.Уайльд? Де його поховано?

 

Викладач : «У чому Естетизм за О.Уайльдом?»

«Мозкова атака»

(головні тези студенти опрацювали як домашнє завдання).

  •              проголошення насолоди як вищого сенсу існування;
  •              зображення краси в усіх її проявах;
  •              самодосконалість мистецтва;
  •              краса найвища цінність буття;
  •              велич і вічність мистецтва;
  •              замилування прекрасним;
  •              мистецтво вище від істини і моралі.

3. «Краса – злочин чи кара Божа?»  (за романом Оскара Уайльда

 «Портрет Доріана Грея»)

У романі «Портрет Доріана Грея» вирішуються складні філософсько-етичні та моральні проблеми, стикаються різні погляди на мистецтво, життя, красу, її природу, мету.

Ці точки зору уособлюють головні герої роману О.Уайльда ,,Портрет Доріана  Грея”. Назвіть головних героїв роману О.Уайльд «Портрет Доріана Грея»? (Так, це художник - естет Безіл Голуорд, гедоніст лорд Генрі, Доріан Грей та частково Сибіла Вейн)

Робота в групах ( Охарактеризувати літературного героя)

І ГРУПА – Образ лорда Генрі

1.   Встановіть походження лорда Генрі. ( Лорд Генрі Воттон - дворянин).

2.   Знайдіть у тексті опис його зовнішності.

3.    Віднайдіть у тексті цитати, що відображають погляди лорда Генрі. («Впливати на когось – це означає віддавати комусь власну душу». «Єдиний спосіб позбутися спокуси - піддатися їй». «Мета життя – розвиток власного «я». «Краса…робить принцами тих, хто її має». «Співчуття болеві – це страшенно щось нездорове». «Нічого не проминіть, шукайте завжди нових вражень. Новий гедонізм – ось що потрібно новому вікові. Єдина страшна річ на світі – нудьга – це єдиний гріх, за  який нема прощення»).

4.  Чи живе сам лорд Генрі за своєю власною теорією? (Звісно, ні. Але йому цікаво спостерігати як вона впливає на інших).

5.   Ким був для Генрі Воттона Доріан Грей? (Своєрідним витвором мистецтва і надзвичайно цікавим матеріалом для психологічного експерименту. «Прекрасне у житті – це насолода почуттів. Треба лише дати вияв кожному почуттю, втілити кожну мрію»).

6.  Які художні засоби використовує О.Уайльд, зображуючи лорда Воттона?(Внутрішні монологи героя, його стиль мовлення, опис речей героя, стиль його одягу, манери, власне непряму мову: «Як це захоплююче – перевірити силу свого впливу на іншу людину! Ніщо не може з цим порівнятися. Перелити свою душу в іншого, дати їй пожити в ньому – це справжня насолода»).

ІІ ГРУПА –  Образ Безіла Голуорда

1.Хто такий Безіл Голуорд? Опишіть його зовнішність.

2. Розкажіть як художник познайомився з Доріаном? Як він зображував юнака на полотні?

3.Чому Безіл не бажав знайомства  Доріана з лордом Генрі?

4. Коли художник намагався вказати на правильний шлях своєму другові, розбудити в його душі почуття відповідальності за свої вчинки?

5.У чому він вбачає причину своїх страждань?

6.Яким побачив художник своє творіння, коли востаннє побував у Доріана?

ІІІ ГРУПА – Образ Доріана Грея

1.   Що вам відомо про походження, родину, дитинство Доріана Грея? (Дворянин, рано втратив батьків, виховувався суворим дідом-опікуном. Зачитати цитати з тексту).

2.  Знайдіть у тексті опис зовнішності Доріана Грея.

3. Чого прагнув Доріан Грей і чи збулася його заповітна мрія? (Бути завжди молодим і завжди прекрасним, навіть ладен за це віддати свою душу. Його мрія справдилася: старіти почав портрет, а він залишився молодим).

4.  Як автор випробовує героя коханням? Чи гідний Доріан кохання Сибіли?(Автор дає Доріану можливість зустріти юну, чисту і прекрасну Сибілу. Але він кохав не її, а те море пристрастей і образів, які вона так талановито втілювала на сцені).

5.    Коли вперше герой побачив зміни на портреті? (Після розриву з Сибілою).

6. Чим захоплювався Доріан Грей? (вишивка, гобелени, запахи, музичні інструменти, мода, містицизм)

7. Як змінився Доріан Грей під впливом теорії лорда Генрі? (став розпусником, почав вести аморальний спосіб життя)

Вчитель Отже, спочатку Доріан Грей не усвідомлює своєї краси, до того ж він практично нічим не цікавиться, чистота його зовнішності перебуває у гармонії із чистою душею. І тільки після усвідомлення Доріаном швидкоплинності життя та згасання його вроди відбувається парадокс – душа і тіло існують окремо одне від одного, але у тісному взаємозв’язку: на красі тіла не відбиваються наслідки вчинків героя, весь тягар злочинів несе душа, яка стає дедалі гіршою та потворнішою. Конфлікт настає тоді, коли Доріан усвідомлює потворність своєї душі. Саме тоді він вирішує разом з портретом знищити всі жахливі наслідки своїх гріхів. І знову парадокс – душа, що набула потворного вигляду на портреті, знаходить належне їй тіло.

Роман О. Уайльда «Портрет Доріана Грея», безумовно, викликає багато суперечок. Сам автор в одному з листів писав про нього так: «Мою історію можна назвати есе про декоративне мистецтво. Вона, якщо хочете, виділяє отруту, але ви не можете заперечувати, що вона досконала, а саме досконалість і є для нас, художників, кінцевою метою».

Ми спробуємо з’ясувати хто ж такий Доріан Грей – злочинець чи жертва, чи має він нести покарання за свої злочини.

 Рольова гра «Судове засідання»

Суддя. Сьогодні на судовому засіданні розглядається справа Доріана Грея, якого обвинувачують у низці злочинів. Слово надається прокурору, який повідомить суду про злочини, що інкримінується обвинуваченому.

Прокурор.  Доріан Грей обвинувачується у багатьох злочинах. Прошу суд уважно все вислухати і винести по цій справі справедливий вирок.

      Доріан Грей – людина, яка від народження мала все, про що багатьом залишається лише мріяти: приналежність до вищих кіл суспільства, аристократ від народження, він з дитинства жив у розкошах і багатстві, наділений вродою і талантами. Але він вирішив, що цього замало, тому замахнувся на більше. Доріан переступає межу вседозволеності і цим порушує закон. Людина завжди має вибір: жити чесно, але бідно, чи в розкоші, безтурботно розтринькуючи багатство. Саме другий шлях і обрав Доріан Грей. Він живе лише заради власного задоволення, виправдовуючи свої вади важким дитинством, яке нібито зробило його тим, ким він є зараз.

Найбільший злочин Доріана – це його слабкість. Пройнявшись словами лорда Генрі про надзвичайну силу краси, Грей вирішує, що тепер він може робити те, на що не здатні «прості смертні». Одержимість власною неперевершеністю і обожнювання самого себе, наштовхують цю людину на думку, що тепер вона може керувати долями інших. Грей перенаситився життям, для нього нема нічого недозволеного, недосяжного.

      Доля, пославши йому зустріч з Сибілою, вирішала подарувати йому другий шанс, сподіваючись, що він покине шлях гріха і розпусти. Здавалось, що кохання зможе врятувати його від того провалля, куди він поступово спускався. Але, йдучи по життю, як колекціонер, безжальний збирач цінностей, Доріан не міг закохатися в звичайну дівчину. Йому була потрібна яскрава, неординарна особистість. Він покохав те море пристрастей і образів, які втілювала Сибіла на сцені. Але він не бачив самої Сибіли, її чистої душі, не зміг оцінити її щире кохання. В ту мить, коли Доріан побачив у ній звичайну дівчину – не Дездемону, не Джульєтту, він вирішує покинути її, бо тепер вона стала йому байдужа. Результат цього безжального вчинку – це смерть нещасної дівчини.

      А чим завинив перед цим страховиськом Безіл, який намагався розбудити совість Доріана. Чому, коли художник вмовляє Грея покаятися у скоєних злочинах і спокутувати свої гріхи, останній вибухає люттю, яка призводить до вбивства. Цей красень безжально вбиває людину, яку багато років називав свої другом лише через те, що Голуорд змусив його відчути докори сумління.

       Доріан Грей має відчутний вплив на людей, бо змусив бідного хіміка Кемпбела знищити труп Безіла. Його не цікавить те, що через декілька днів Алан покінчить життя самогубством, не в силах нести страшний тягар, який поклав на нього Доріан. Головне те, що Доріан врятував себе. Єдиний раз в житті Грей злякався, коли відчув, що його переслідують. І тільки випадок допоміг йому врятуватися від справедливого покарання. Я вже не говорю про десятки дівчат, доля яких зламав і знищив Доріан Грей. таким, як він, немає місця в суспільстві.

       Враховуючи все вищесказане, прошу суд визнати Доріана Грея винним у скоєні всіх злочинів, які прозвучали, і призначити йому найвищу міру покарання.

Суддя.  Суд дякує прокурору за наведені факти і передає слово адвокату обвинуваченого.

Адвокат.  Все, що ми зараз почули, насправді жахливо! Але перед тим, як поставити крапку в цій справі, давайте спробуємо з’ясувати причини такої поведінки мого підзахисного. Давайте почнемо з дитинства. Як ви гадаєте, чи може дитина вирости нормальною, живучи без ласки і любові батьків, яких Доріан втратив  майже від народження. Чи можуть багатство і розкоші замінити теплоту і турботи матері? З самого малечку Грей ріс в атмосфері ненависті та суворості під доглядом безжального діда, який став його опікуном. Нікому було вказати юнаку на хибність його шляху.

Зустрівши на своєму шляху лорда Генрі, Доріан повністю опиняється під владою його гедоністичних теорій. Герой піддався солодким і пишним словам про свою унікальність, вседозволеність своєї краси. Таким чином, Доріан приходить до висновку, що він – сама досконалість. Я вважаю, що суд має виправдати мого підзахисного, адже таких, як він, одиниці. Він прагне жити за законами краси, а не моралі. Своїм життям він нібито кидає виклик усьому світу, намагається довести, що можна жити інакше, не так, як всі. Юнак прагнув у всьому знайти красу, його біда тільки в тому, що він шукав її серед життєвого бруду. Він був лише вправним учнем свого вчителя, втіливши теорію лорда у життя.                 

         Я хочу запитати у всіх присутніх: «Але чому ніхто не зупинив його, не надав допомоги?». Поруч   були люди, але вони не навернули Доріана на вірний шлях. Вони байдуже спостерігали за долею молодої людини, зайняті лише собою, егоїстичні. То хіба лише Доріан такий егоїст, гріховодник? Мого підзахисного звинувачують у вбивстві Безіла Голуорда, Сибіли Вейн. Але хіба лише Доріан винен у тому, що так сталося? Безіл запалив у юнакові любов до самого себе. А чому, роблячи це, він не замислився, що юна душа Доріана, яка ніколи не чула щирого, привітного слова, не готова прийняти любування своєю красою. Коли ж Безіл попросив відпущення гріхів, то юнак подумав, що над ним просто глузують, і в стані афекту, вбив художника, якого вважав причиною всіх своїх нещасть. Адже, якби не було б портрета, то життя Доріана могло скластися по-іншому. А що стосується Сибіли, то не Доріан підсипав їй отруту, не він змусив її покінчити з життям. Це був вибір самої дівчини.

Тому я прошу суд виправдати Доріана Грея, зняти з нього всі обвинувачення і надати йому можливість розпочати нове життя. 

Суддя. Слово надається прокурору для допита обвинуваченого. Після цього Доріан Грей зможе сказати своє остання слово на свій захист.

Запитання  прокурора до Доріана Грея.

   Прокурор.   Як змінює людину усвідомлення власної досконалості, вроди?

Доріан.   Підносить над іншими людьми, вселяє відчуття власної надзвичайності, особливості, вседозволеності.

Прокурор.       Поясніть суду, що у поведінці Безіла вас розлютило найбільше, коли він побачив ваш  спотворений портрет?

Доріан.             Безіл побачив мою оголену душу, побачив те, яким я є насправді. А найголовніше це те,  що художник дізнався про секрет моєї вічної молодості. Тепер я вже просто не міг його    відпустити, і в мене був лише один вихід – вбити непроханого свідка.

Прокурор. Поміркуйте, як би склалася ваша доля, коли б не було портрета?

Доріан. Коли б не було портрета, моя доля склалася б зовсім по-іншому. Всі мої вчинки відбива  лися б на моєму обличчі, тому я цінував би свою красу і ставився б до неї обережніше.  Можливо, я міг би знайти своє щастя у родинному колі, одружившись з якою-небудь ча  рівною дівчиною. Може це була б і Сибіла, але навіщо зараз говорити про все це, всеодно  нічого вже не виправити.

Останнє слово Доріана Грея. Я не прошу жалю і співчуття. Я прожив своє життя саме так, а не інакше, і ні про що не жалкую. Якщо б у мене була можливість розпочати все заново, то я не можу зі стовідсотковою впевненістю сказати, що я щось змінив би у своєму житті. Я отримав унікальну можливість доторкнутися до найпотаємнішого, до того, що ніхто з вас навіть не спроможне осягнути в повній мірі. Я обирав долю, а доля обирала мене. Я майже зміг досягнути істин Всесвіту, я майже перехитрив невблаганний час і навіть частково підкорив смерть. Довгі роки я був Чарівним принцом, королем життя, який керує долями інших.

Ви можливо спитаєте: «Чи принесло це мені щастя?» І так, і ні. Отримавши вічну молодість, я згубив душу. А найжахливіше те, що кожного дня я бачив як спотворюється моя душа на портреті, який став її відображенням, але це не зупиняло мене. Я прагнув дізнатися, де існує та славнозвісна межа, яку ми чомусь не маємо права переступати. Я  вирішив дізнатися як далеко може зайти людина у своїх бажаннях. Моя зовнішня краса не змогла пересилити потворність душі, тому поступово, спускаючись сходинками пороку, я опинявся у пеклі.

     Завершуючи свою промову, хочу наголосити, що ви не зможете вигадати для мене найбільшого покарання, ніж я сам, бо я власноруч убив власну совість і душу.

Суддя.  Суд уважно вислухав всі «за» і «проти» і прийшов до такого висновку: брак життєвого досвіду, слабкість духу, невміле протистояння спокусам, самозакоханість, важке дитинство не можуть бути виправданням злочину, а тим більше вбивству.

Соціологічне опитування (Прийом «Мікрофон»)

                          «Чи згодні ви з вироком суду?»

                  Невже саме краса привела Доріана до злочину?

                  Як теорія лорда Генрі вплинула на Доріана Грея?

                  Чому лорд Генрі був проти шлюбу доньки та Доріана Грея?

                  Яку  роль виконує у романі портрет Доріана Грея ?

                  Яка краса може «врятувати» світ?

VІ. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу: 8 хв.

  Уайльд у передмові до роману слушно писав: «Суперечки з приводу мистецького твору свідчать, що цей твір новий, складний і життєздатний». "Портрет Доріана Грея" можна тлумачити по-різному, але не визнавати його безумовну неординарність і художню довершеність - неможливо. Критики, сперечаючись з окремих питань стосовно мистецьких позицій Оскара Уайльда, доходять спільного висновку про роман: це твір новий, складний і життєздатний.

Рефлексія.

Поділіться враженнями від почутого на занятті, використавши такий алгоритм.

Я звернув увагу на …

Я дізнався …

Я був вражений …

Я вирішив, що…

Я замислився …

VІІ. Підсумкова частина заняття: 5 хв.

VІІІ. Повідомлення домашнього завдання: 2хв.

написати твір за романом О. Уайльда на одну з тем:

"Доріан Грей - жертва філософії гедонізму",

Якою є справжня мораль роману " Портрет Доріана  Грея",

"Роль парадоксів у романі О. Уайльда".

docx
Додано
1 жовтня 2019
Переглядів
7359
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку