Урок "Е. Портер «Полліанна». Полліанна та її друзі"

Про матеріал

Цілі:

навчальна: навчати елементам аналізу тексту( поглибити знання про портрет), підводити до усвідомлення змісту та ідейно-художнього значення додаткових розділів книги для розкриття образу головної героїні та ідеї твору;
розвивальна: сприяти розвитку уяви, навичок критичного мислення, розвивати навички самостійної роботи з текстом, вміння характеризувати героїв, висловлювати свої думки, обгрунтовувати їх;
виховна: виховувати на основі загальнолюдських моральних цінностей, утверджених в романі(співчуття, милосердя, доброту, віру в людину).

Перегляд файлу

Тема: Е. Портер «Полліанна». Полліанна та її друзі.
 

Цілі:
навчальна: навчати елементам аналізу тексту( поглибити знання про портрет), підводити до        усвідомлення змісту та ідейно-художнього значення додаткових розділів книги для розкриття образу головної героїні та ідеї твору;
розвивальна: сприяти розвитку уяви, навичок критичного мислення, розвивати навички    самостійної роботи з текстом, вміння характеризувати героїв, висловлювати свої думки, обгрунтовувати їх;
виховна: виховувати на основі загальнолюдських моральних цінностей, утверджених в романі(співчуття, милосердя, доброту, віру в людину).
Обладнання: текст книги, презентація до уроку, ілюстрації учнів.
Тип уроку: комбінований.


Хід уроку

І. Організаційний момент.

Девіз нашого уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань:

Експрес-опитування:

  •      DSC_0419.JPGЧому роман Е. Портер став таким популярним?
  •      Яке враження на вас справили прочитані розділи твору?
  •      Що запам’яталося, вразило, здивувало? Чому?
  •      Чого очікувала Полліанна від свого переїзду?
  •      Чи скаржиться дівчинка на свою долю?
  •      З чого видно, що Полліанна глибоко переживає смерть батька?
  •      Яка біда трапилась з Полліанною?
  •      Чому дівчинка перестала грати у свою гру?
  •      Як повели себе жителі Белдінгсвіля?
  •      Що заставило дівчинку знову радіти життю?

 

DSC_0420.JPGІІІ. Мотивація навчальної діяльності:

  1. Оголошення епіграфу уроку.

Я ніколи не вважала, що необхідно заперечувати існування труднощів, страждань і зла. Я тільки думала, що набагато краще йти назустріч невідомому бадьоро й радісно.

       Е. Портер

  1. Коментування епіграфу учнями.
  2. Вправа «Подаруй посмішку». Учні по черзі передають один одному посмішку.
  3. Запитання:
  •      Чи приємно було посміхатися своєму сусідові?
  •      А чи приємно отримувати посмішку?
  •      Які почуття у вас виникали при виконанні цієї вправи?
  •      ІV. Оголошення теми і мети уроку. (правила роботи на уроці)
  •      V. Застосування знань, умінь і навичок:
  •      DSC_0422.JPGДавайте  пригадаємо нашу зустріч  з Полліаною (кіно)
  •                 Прийом експресивної психотехніки. Малюємо кольорограму

« Полліанна». З яким кольором фарби  у вас  асоціюється образ героїні. Потім демонструють усім свій вибір. Учитель робить узагальнення.

  •                 « Асоціативний кущ»
  •                  DSC_0427.JPGЗгадайте, що у ваших кольорограмах переважав помаранчевий колір, а це означає, що наша героїня – сонячна дівчинка. Давайте згадаємо риси її характеру. Напишіть на паперових смужечках слово, з яким асоціюється у вас образ Полліанни й прикріпіть   на дошці

    Кожен прикріплює свою смужечку й коротко коментує. Полліанна – це …, бо

    вона…»

  • Асоціативний диктант (ст..66)

Що таке оптиміст і що таке песиміст? (на дощці)Як ви вважаєте хто Полліана?

  • Гра «Згадай»

Епітет -  художнє означення, один із основних тропів поетичного мовлення, що дає образне змалювання, підкреслює характерну рису, визначальну рису певних предметів або явищ.

Метафора /перенесення, уподібнення - один із основних тропів поетичного мовлення, вживання слів у переносному значенні на підставі подібності ознак зображуваних предметів чи явищ.

Пейзаж – зображення картин природи,місцевості.

Інтер'єр – опис приміщення.

Портрет – зображення зовнішності героя як засіб його характеристики.

 

Колективна робота та робота в групах.

Вправа «Літературне дослідження». Робота з текстом. Визначення художніх засобів, використаних у творі (слайди 6-9).

 

  1. Мені так подобаються килими! У нас не було килимів — тільки двоє ряденець, які ми знайшли серед місіонерських пожертв, ще й один з них був заляпаний чорнилом. А ще у місіс Байт на стінах висіло багато чудових картин. На них були зображені троянди, маленькі дівчатка навколішки, киця, вівці та лев.
  2. Наразі вона підіймалася сходами. Перед очима Поліанни шурхотіла розкішна чорна шовкова спідниця міс Полі. Крізь відчинені двері позаду вона встигла помітити килими у м'яких тонах та меблі, обшиті атласом. Ноги Поліанни потопали в чудовому килимі, схожому на зелений мох. Обабіч сходів на стінах золочені рами картин або зблиски сонячних променів, що пробивалися крізь прозористе мереживо фіранок, засліплювали очі.
  3. Полліанна якусь мить стояла нерухомо,потім її очі перемістилися на голі стіни,підлогу й вікна. Нарешті погляд упав на маленьку валізу,за мить вона опустилася на коліна біля валізи й затулила обличчя долонями.
  4. Бозна-скільки вона пролежала без сну в гарячій постелі з заплющеними очима, перекидаючися з боку на бік. їй здалося, що минуло кілька годин, перш ніж вона підвелася з ліжка, підійшла до дверей і прочинила їх.
  5. На горищі стояла оксамитова чорнота, і тільки місяць проклав срібну стежку на підлозі — від східного слухового вікна. Рішуче зневажаючи страхоту темряви ліворуч і праворуч, Полліанна зробила швидкий вдих і почапала по срібній стежці до вікна.

Вона чомусь сподівалася, що хоч на цьому вікні будуть сітки, та ба! Натомість там був казково гарний широкий світ і, як вона знала, м'яке свіже повітря, якого так прагли розпашілі щічки та руки.

 

DSC_0429.JPGФізкультхвилинка. Руханка «Пантоміма». За допомогою одних лише жестів, міміки, рухів та поз потрібно показати:

  •            Спортсмена-легкоатлета.
  •            Млина з вітряками.
  •            Зайченя.
  •            Дерево, гілля якого гойдає вітер.
  •            Людину, що збирає камінчики біля самого моря та кладе їх у відерце.
  •            Веселого клоуна.

Давайте пригадаємо «Виникнення історії гри в радість» (кіно)

Релаксаційний момент «Літературний турнір» (слайди 14-15). Учитель викликає одного учня, задає запитання, якщо учень відповідає, то має право вибрати наступного учасника, якщо ні – отримує ще одне запитання. (робота у зошитах)

Запитання для літературного турніру

  1.            Люстерко Полліанні не було потрібне, щоб…(не бачити веснянок)
  2.            Ключове слово твору…(радість)
  3.            Тімоті найбільше любив говорити про…(машини)
  4.            Лікар Чилтон замість ліків почав приписувати хворим…(Полліанну)
  5.            З появою Полліанни в будинку тітоньки Поллі з’явились нові мешканці...(кішка та собака)
  6.            Вона завжди хотіла чогось іншого.(Місіс Сноу).
  7.            Він спочатку навіть не вітався до Полліанни, а потім вирішив зробити її спадкоємицею.(Містер Пендлтон).
  8.            Священник Пол Форд з допомогою Полліанни виявив, що їх у Біблії близько 800…(радісних текстів)
  9.            Вона зраділа милицям, бо вони…(були тоді їй не потрібні).
  10.       У порожній кімнаті радість – це…(краєвид із вікна).
  11.       Весілля тітоньки Поллі відбулось у …(лікарняній палаті).
  12.       Дівчинка була рада, що деякий час не могла ходити, бо інакше ніколи б не дізналась…(яка це радість – мати здорові ноги).

Правила життя Полліанни. Робота в групах.

На столі вчителя лежать предмети, які представники груп можуть взяти на свій власний розсуд, але не більше двох.

    Завдання для груп. Пояснити, кому із героїв твору можна порекомендувати ці засоби, як ліки проти негараздів?

     Очікувані результати .

DSC_0431.JPGКрем проти ластовиння ( для Полліанни)

Троянда ( любов тітоньки Поллі)

Стетоскоп ( лікарю Чилтону ( лікар найрадісніша професія, бо повертає людям здоров’я)

Будинок ( для Джиммі)

Скелет   ( Джону Пендлтону ( краще мати в будинку живого хлопчика, ніж

« тримати скелета у шафі»)

Різнобарвні клубочки вовни ( місіс Сноу)

Бейджик з написом « Твоє ім.’я найкраще» ( Ненсі)

Біблія із червоною закладкою проповіді « Радійте всі!» ( священику Полу Форду)

 

VІ. Закріплення знань, умінь, навичок (слайд 9).

Розслідування впливу Полліанни на мешканців міста (фільм «Роль Полліанни»)

робота у парах

DSC_0435.JPGЛітературна гра «Відгадай героя».

Риси характеру

Ім’я героя

Привітна, турботлива, добра, щира

Ненсі

Сувора, холодна, самотня, нещасна, вимоглива

Тітка Поллі

Дратівлива, вразлива, примхлива, буркотлива

Місіс Сноу

Замкнутий, похмурий, мовчазний, самотній

Джон Пендлтон

Сумний, зневірливий, бездомний

Джиммі

Привітний, добрий, чуйний, але самотній, нещасний

Лікар Чілтон

 

Міні-дослідження “Полліанна та її друзі»

Як маленька дівчинка змогла змінити їх чи сприяла цим змінам? ( ст..59)

Бесіда:

1.Чому Полліанна була рада, що раніше могла ходити? – Змогла навчити грати у свою гру багатьох людей

2. Чому Полліанна була рада, що довгий час не могла ходити? – Тому що ніколи не дізналася б, як це чудово - мати здорові ноги

Побудова  діаграми Венна (ст..96)

А тепер згадаємо інших літературних героїв і порівняємо із нашою героїнею, наприклад, Тома Сойєра

 

VІІ. Підсумок уроку.

DSC_0442.JPG1. «Дерево рішень»(слайд 19). Учні працюють у групах, виробляючи рішення, узагальнені відповіді приклеюються до спільного дерева, розташованого на дошці.

Проблема:

- У чому секрет надзвичайної популярності повісті Елеонор Портер «Полліанна»?

Інтерактивна вправа «Мікрофон» (слайд 10).

- Продовжити думку:

- Полліанна навчила мене… .

DSC_0446.JPG- Радість у житті…

Саморефлексія учнів

  • Заключне слово вчителя.

Давайте звернемося до епіграфу до нашого уроку. Тепер вам відомі ліки від життєвих негараздів, які пропонує нам автор чудової книги « Полліанна» Е.Портер та її героїня. Чи стане Вам у пригоді в подальшому житті гра Полліанни?Згадайте, що ви очікували отримати від цього уроку ? Сподіваюся, ми не даремно згаяли час.

 

VІІІ. Оцінювання.

IX. Домашнє завдання.

Поради від п’ятикласників тим, хто ще не читав повісті «Полліанна» .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

04.jpg 

 

 

 

 

Відкритий урок

зі світової літератури

за новою програмою для 5 класу

з розділу «Світ дитинства»:

«Елеонор Портер (1868-1920).

«Полліанна». Полліанна та її друзі.
 

 

 

 

Вчитель: Корнєва Інна Валеріївна

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
8628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку