Тема. Екосистема. Ланцюги живлення.
Мета:Розкрити поняття «екосистема» та її компоненти; з’ясувати зв’язки, які існують між компонентами екосистеми; ормувати вміння та навички складати харчові ланцюги. Розвивати вміння та навички виділяти внутрішні та зовнішні зв’язки в екосистемах; спостерігати й аналізувати навколишнє природне середовище. Виховувати дбайливе ставлення до навколишнього середовища.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми: словесний (бесіда, розповідь, робота з підручником), наочний (демонстрація наочності),
Обладнання: Фотографії, малюнки рослин, тварин, грибів лісу;
Поняття і терміни: системи, природні та штучні системи, екосистема, внутрішні зв’язки системи, зовнішні зв’язки системи, харчові ланцюги.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Аналіз контрольної роботи.
Оголошення результатів
Аргументація оцінок.
Обговорення типових помилок.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми з вами розпочинаємо вивчення нової теми під назвою «Природні та штучні екосистеми». Тема розрахована на 10 годин, тому у першому семестрі ми розглянемо тільки першу її частину. Під час вивчення цієї теми ми з вами виконаємо 3 практичні роботи і напишемо 2 підсумкові роботи, які покажуть рівень досягнутих вами знань з даної теми.
Сьогодні ми з вами поговоримо про екосистеми. Що називають екосистемою? З яких компонентів вона складається? Які внутрішні та зовнішні зв’язки виникають в екосистемі? Що таке харчові ланцюги? Яке відношення мають харчові ланцюги до екосистеми? Саме на ці питання ми спробуємо знайти відповіді. А щоб це зробити розглянемо матеріал уроку тема якого…(Оголошення теми та мети уроку).
ІV. Актуалізація опорних знань.
Гра «Хто такий? Що це таке?».
Поясніть сутність запропонованих слів.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Екосистема. Компоненти екосистеми. (Бесіда)
Висновки.
1. Екосистема – система живих організмів та неживої природи, пов’язаних між собою, які займають певну територію, між якими відбувається коло обіг речовин та перетворення енергії.
2. Основними компонентами екосистеми є:
2. Внутрішні та зовнішні зв’язки екосистеми (Розповідь з елементами бесіди).
Люба екосистема знаходиться під впливом неживої природи. Вона використовує сонячне тепло і світло для розвитку живих організмів, пристосовується до певних коливань температур, потребує опадів (води) тощо.
Просторове розташування рослин.
Прогулюючись лісом ви звертали увагу на те, що у лісі рослини ростуть ярусами. Такі дерева, як: сосна, ясен ростуть найвище, тому займають перший ярус лісу. Вони світлолюбні. Під ними – нижчі за висотою дерева і кущі: дуб, клен, вільха, шипшина, малина (тіньовитривалі). Ще нижче ростуть молоді ялини, папороті, трав’янисті рослини. (Тіньолюбні та тіньовитривалі). Найближче до землі – мохи.
Конкуренція.
Рослини під час розвитку конкурують між собою за сонце, вологу, територію. Під час конкуренції найсильніші рослини витісняють слабкіші. Так, наприклад, ялина, підростаючи, затіняє молоду сосну чи березу, які навіть можуть загинути. Подібне спостерігається і у тварин. Конкурентна боротьба за одну здобич. Різні види хижаків конкурують за однакову жертву. Наприклад, вовк та лисиця , кабан і зубр, лось і олень. Досить цікавою у тварин є боротьба за територію. Вони мітять її сечею, виділеннями спеціальних залоз, обдирають кору дерев тощо.
Паразитизм
Деякі рослини оселяються на стовбурах дерев (Омела) чи на їх коренях (Петрів хрест), використовуючи їх поживні речовини для свого розвитку. Таке співіснування шкодить дереву і може призвести до його загибелі. Паразитизм спостерігається і у тварин (зараження тварин гельмінтами, блохи, кліщі, воші тощо)
Взаємозв’язки між організмами не завжди можуть бути негативними. Під тчас свого росту та розвитку вони можуть допомагати один одному. Так, наприклад, вільха сприяє росту кропиви та інших трав; гриби та дерева допомагають рости один одному.
Харчові ланцюги
Одним із прикладів внутрішніх зв’язків екосистеми є харчові зв’язки. Вони характеризують передачу органічної речовини та енергії від одного організму до іншого. Так, наприклад, в екосистемі лісу утворюють органічну речовину рослини. Рослинами живляться рослиноїдні комахи, ними хижаки, причому, більші представники з’їдають менших. Вкінці кінців організм гине і його з‘їдають трупоїдні тварини чи розкладають мікроорганізми.
Між усіма складовими природної екосистеми встановлюється певна динамічна рівновага. Збільшення чисельності якогось виду організмів веде до масового розмноження організмів, які ним харчуються. Так, масове розмноження гризунів приведе до збільшення чисельності хижаків, які за ними полюють. І навпаки, зменшення чисельності гризунів зменшить хижаків, оскільки їм не вистачить їжі.
Висновок.
1. Зовнішні зв’язки екосистеми - зв’язок з навколишнім середовищем.
2. Внутрішні зв’язки: просторове розташування, конкуренція, паразитизм, харчові.
3. Харчові ланцюги (ланцюги живлення).
Харчовий ланцюг – це послідовно побудований ланцюг живих організмів, пов’язаних харчовими зв’язками, який відображає передачу речовини та енергії.
За харчовим ланцюжком можна простежити послідовність у передачі речовини та енергії.
Будь-який харчовий ланцюг включає три типи організмів:
Харчовий ланцюг складається з 4-5 ланок. Першою ланкою обов’язково є організми, які утворюють речовину. Останньою ланкою є організми, які розкладають речовину до мінеральних речовин. Процес розкладу дуже важливий, оскільки закінчується поверненням у кругообіг елементів мінерального живлення. Ланцюг відображає передачу енергії. Рослини засвоюють сонячну енергію і перетворюють її в хімічну (енергію їжі ), яка передається наступним ланкам. З кожною новою ланкою кількість енергії зменшується тому кількість ланок обмежена до 4-5.
Схема ланцюга живлення
Продукують споживають розкладають
Автотрофи → гетеротрофи → гетеротрофи
Продуценти консументи І, ІІ, ІІІ порядку редуценти
(рослиноїдні, всеїдні, хижаки) (сапротрофи)
Наприклад,
Висновок. Основними частинами харчового ланцюга є організми: виробники (автотрофи), споживачі (гетеротрофи), перетворювачі (сапротрофи
IV. Узагальнення і закріплення знань.
Завдання 1. Дати відповідь на запитання.
Завдання 2. («Стартовий капітал»). Із запропонованих зв’язків системи виберіть:
І варіант зовнішні. ІІ варіант внутрішні.
(10 х 1 = 10 б.)
Завдання 3 («стартовий капітал»). Із запропонованих організмів складіть можливі харчові ланцюги (не менше 2).
І варіант Зерно →
ІІ варіант Водорості →
1 б. за частину ланцюга.
Завдання 4. («Стартовий капітал»). Розподіліть запропоновані організми за групами:
І варіант Організми виробники. (1, 3)
ІІ варіант Організми споживачі (2, 4,5.6,7,8,11,12)
І варіант Організми – перетворювачі (9,10).
1х1 б.=12 б.
V. Підсумки уроку
Підведемо підсумки уроку, закінчуючи мої речення.
Бесіда
Оцінювання знань учнів.
VІ. Домашнє завдання.