Ернест Хемінгуей. «Старий і море» – повість-притча про людину.
«Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору
(урок-занурення)
Мета уроку:
– освітня: показати повість «Старий і море» як підсумок довгих моральних шукань Е. Хемінгуея, розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню своєрідність, дати поняття про «ефект айсберга», показати особливості жанру повісті-притчі;
– розвиваюча: сприяти в оволодінні навичками вести полілог, навчальний діалог, формувати навички аналізу художнього тексту з використанням цитатного матеріалу, уміння визначати засоби художньої виразності і їх роль, робити узагальнення і висновки;
– виховна: формувати в учнів потребу у придбанні знань, толерантність у навчальних взаємодіях, виховувати духовну стійкість, силу волі, гуманістичне ставлення до навколишнього світу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань (особистісно орієнтований урок з використанням ІКТ).
Форма уроку: урок-занурення.
Методи і форми навчальної діяльності: слово вчителя, бесіда (навчальний полілог), повідомлення та презентація творчих робіт учнів, вирішення проблемних завдань, фронтальна і індивідуальна робота.
Інструментарій: тексти повісті Е. Хемінгуея «Старий і море», комп’ютер, мультимедіа проектор, запис звуків морського прибою.
Сила книжок Хемінгуея в чуйній і вимогливій
людяності... їм притаманна напружена
радість боротьби, боротьби за людину, яку
можна вбити, але не можна здолати.
Д. Затонський
Хід уроку
І. Етап організації навчальної діяльності:
Слово вчителя (2-й Слайд):
У всі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття.. Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Ернеста Хемінгуея. Ернест Хемінгуей (або,— як фамільярно називали його численні, кажучи сучасною мовою, фани у далекі 60-ті,— «старий Хем»), безумовно, був людиною легендарною: він доброволець-санітар на полях Першої світової, і доброволець-журналіст під час війни в Іспанії, і епатажний вояк Другої світової. А ще Хемінгуей — одна з найколоритніших постатей славетної паризької богеми середини 20-х років, знавець іспанської кориди, неперевершений рибалка, громадянин світу, любитель випити й любитель жінок, і, звісно, автор чудових творів, як-от: «Прощавай, зброє!», «По кому подзвін», «Старий і море», «Кішка на дощі».
II. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя. У 1954 році за повість «Старий і море» Хемінгуей удостоївся Нобелівської премії. У рішенні Нобелівського комітету сказано, що премія присуджується за «видатну майстерність стилю у сфері сучасного оповідного мистецтва, яка особливо яскраво виявилась у повісті «Старий і море».
Результатом його моральних шукань стала повість «Старий і море». Цю книгу назвуть вершиною творчості Хемінгуея. За неї в 1954 році письменник отримає Нобелівську премію. А ми сьогодні спробуємо наблизитися до розуміння її змісту.
3. Оголошення теми уроку (2-й Слайд).
III. Етап проектування:
План роботи
I рівень. Жанрова специфіка повісті Е. Хемінгуея «Старий і море».
II рівень. Символічне значення назви повісті.
III рівень. Проблематика повісті «Старий і море».
IV рівень. «Я – не звичайний старий» (образ старого рибалки Сантьяго).
V рівень. Символічний сенс сутички старого з рибою.
VI рівень. Образи-символи в повісті.
VII рівень. Ідея повісті Е. Хемінгуея “Старий і море».
IV. Етап організації і виконання плану роботи:
1. Робота над сюжетом повісті:
Вершиною «айсберга» повісті «Старий і море» є її сюжет. Відновити основні події нам допоможе дайджест (короткий зміст).
Дайджест повісті Е. Хемінгуея “Старий і море”
Уже 85 днів старий рибалка безрезультатно намагається зловити велику рибу. Удача відвернулася від нього, тим більше що рибалити доводиться одному, без хлопчика, який раніше допомагав йому. Але старий не здається і продовжує свою справу. Завзятість винагороджено: гігантський марлін взяв його приманку. Три дні триває поєдинок старого з довгоочікуваною великою рибою. Він здобув перемогу: рибу вдалося загарпунити і убити. Тепер належить доставити її додому. Під час зворотного шляху на човен з прив’язаним до неї марліном нападають акули. Старий мужньо бореться з ними, але що він може зробити сам зі зграєю стерв’ятників?! Акули залишають від прекрасної риби тільки скелет. Старий, знесилений боротьбою, але не зломлений, повертається додому ні з чим. Хлопчик втішає його й говорить, що вони знову будуть рибалити разом.
Учитель: Як бачимо, сюжет повісті досить простий, життєподібний і, здається, не містить у собі особливої мудрості. Проста історія про рибалку. І хіба за це дають Нобелівську премію? Очевидно, що тут не все так просто… Хемінгуей говорив: “Гарна проза подібна до айсберга,7/8 якого приховано під водою”.
Учитель: Ну тоді розпочнемо занурення.
2. Визначення жанрової специфіки повісті:
Почнемо з визначення жанрової специфіки повісті (6-й Слайд), для цього перечитаємо перші два речення.
Бесіда (полілог):
– У чому, на вашу думку, незвичайність початку повісті?
– Що ви знаєте про Гольфстрім?
Образ старого, самотньо покинутого в Гольфстрімі, виростає в якийсь казковий образ сміливого рибалки, чиї сили гідні цієї теплої течії. Автор точно називає, скільки днів старий виходив у море. Атмосфера незвичайності посилюється тим, що старий за ці 84 дні не спіймав жодної риби.. Це початок не оповідання XX століття, а притчі.
– Згадайте, у чому особливості притчі як літературного жанру?
Словникова робота
повість-притча
3. Визначення символічного значення назви повісті та її проблематики:
У притчі використовується символічний сенс предметів, дій, імен. У повісті «Старий і море» символічна вже сама назва. «Розшифруємо» її (7-й Слайд).
«Асоціативний кущ»:
Доповніть дану схему можливими змістовними парами-асоціаціями (вашими уявленнями), які викликає у вас назва повісті ?
(смислові пари-асоціації: «людина й природа», «смертне і вічне», «потворне і прекрасне», «людина і Всесвіт», «людина і суспільство
Назва повісті вказує на ті проблеми, які у ній розкриває автор(8-й Слайд):
– взаємовідносини людини і природи;
– сенс буття, життя і смерті;
– співвідношення добра і зла у світі і душі людини;
– місце людини в суспільстві і Всесвіті;
– непорозуміння між людьми.
У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий рибалка Сантьяго.
4. Робота над образом старого (9-й Слайд):
- повідомлення учня про можливий прототип головного героя повісті ( 10-й Слайд):
З історії створення повісті Е. Хемінгуея «Старий і море»
Повість “Старий і море” була написана Хемінгуеєм на прекрасно знайомому матеріалі. З 1948року письменник жив у містечку Фінка-Віхіі, недалеко від Гавани, столиці Куби, і був постійним гостем у найближчих селищах, де спілкувався з кубинськими рибалками. Хемінгуей пізніше згадував, що відобразив у повісті «риси характеру одного знайомого старого рибалки з Касабланки» – Карлоса Гутьересса. Можна сказати, що Сантьяго- збірний образ рибалки з північного узбережжя острова Куби, в районі Кохімар. Разом з тим, це образ – символ, який увібрав в себе кращі якості людської душі.
- Бесіда з прочитаного (полілог):
– Сантьяго говорить про себе: «Я – незвичайний старий». З’ясуємо, у чому унікальність цього героя. Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить головним героєм повісті стару людину?
– Прочитайте портрет рибалки Сантьяго: який контраст лежить в його основі? Про що говорять очі героя?
– Звідки старий Сантьяго черпає силу, мужність і стійкість? Щоб з’ясувати це, згадаємо, чим він жив у молодості і чим живе зараз.
- Дослідження-відновлення
За даними ключовими словами відновіть минуле і сьогодення героя (11-й Слайд).
Минуле Сантьяго:юнга на човні; берега Африки; це були дні перемог і досягнень; Чемпіон; переможе будь-якого супротивника; не знав, що таке самотність.
Сьогодення Сантьяго:скінчилися дні перемог і досягнень; немає домашнього вогнища; спогади про Африку; сни про левів; глузування; надія; хлопчик Манолін; море.
– За що любив старого хлопчик Манолін?
– Був у цього дивного рибака ще один незвичайний друг – море. Послухаємо, що воно «розповість» про старого.
- Рольова гра «Про що розповість море?.»(монолог від імені моря читає заздалегідь підготовлений учень – випереджальне домашнє завдання; 12-й Слайд з зображеннями морських пейзажів на тлі звуків морського прибою):
Монолог моря
Я – безмежне і вільне море. Мільйони років я кочу свої хвилі, розбиваючи їх в бризки, до земної суші. За ці мільйони років я збагнуло безліч загадок і таємниць нашого світу. А ще я багато дізналося про дивну істоту, яка називає себе «Людина» і бачить себе центром Всесвіту. Але є серед цих людей один, який здивував навіть мене. Це старий рибалка Сантьяго. Ми знайомі вже не один десяток років. Він– незвичайний. Подумки старий кличе мене lamar, як звуть мене по-іспанськи ті з людей, які відчувають до мене любов: як жінку, в жіночому роді. Рибалки молодші називають мене elmar, тобто в чоловічому роді, і говорять про мене як про простір, як про суперника або навіть ворога. Старий же постійно думає про мене як про жінку, яка дарує великі милості або відмовляє в них, а якщо і дозволяє собі необдумані або недобрі вчинки, що поробиш, така ж її природа. «Луна хвилює море, як жінку,» – так часто думає про мене старий. Старий Сантьяго називає мене добрим і прекрасним. Він любить зелених морських черепах, відчуває ніжну прихильність до летючих риб, вважаючи їх кращими своїми друзями тут, в морі. Він розмовляє з рибами, яких ловить. Він шкодує птахів, особливо маленьких і крихких ластівок, які вічно літають у пошуках їжі і майже ніколи її не знаходять. Що ж, старий прав, кажучи про те, що я буваю жорстоким для птахів, адже вони, дійсно, надто крихкі для мене. До старого я теж буваю жорстоким. Але я ніколи не чуло від нього ремствування. Довіряючи мені, старий зробив мене свідком своїх розмов із далекими зіркамиі місяцем, яких називає своїми друзями. Це дивовижний старий, і іноді я ним по-справжньому захоплююся.
Бесіда з прочитаного (продовження):
– Що ж таке природа для старого Сантьяго?
Учитель:
Мотив єднання людини з природою в повісті пов’язаний з ідеєю рівності людини і природи. Але тут все не так просто. Звернемося до ключового епізоду повісті – сутичці старого з рибою.
5. Аналіз епізоду «Сутичка старого з рибою» (13-й Слайд):
Перегляд уривка з мультфільму «Старий і море»
Бесіда з прочитаного (полілог):
– Що змусило старого на 85-й день вийти в море?
– Прочитайте, яким виявився марлін (14-й Слайд).
– Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення. У боротьбі з нею Сантьяго говорить: «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести». З ким, на вашу думку, бореться герой – з рибою чи з самим собою?
– Завдяки чому старий витримав важке випробування?
– Які особисті якості йому допомогли?
– Про що він думав?
– З ким подумки розмовляв?
– Який сон бачив, коли дозволив собі ненадовго заснути?
Узагальнення:
– Фінал епізоду звучить як гімн мужності людини, її волі і силі. Однак на цьому Хемінгуей не закінчує повість. Чому старий досвідчений рибалка не зміг доставити марліна додому?
– Під час поєдинку з акулами старий відчуває розплату за гріх: який? (знайдіть відповідь на питання в словах самого героя – 15-й Слайд).
– На вашу думку, старий рибалка – переможений чи переможець?
(16-й Слайд)
V. Етап контрольно-оцінювальний:
1. Підведення підсумків:
Останні рівні нашого занурення допоможуть нам зробити висновки і підвести підсумки нашої роботи.
Завдання «Встановити відповідність».
З’єднайте образи-символи, що використо-вуються в повісті, з їх значеннями (17-й Слайд).
ОБРАЗИ-СИМВОЛИ В ПОВІСТІ Е. ХЕМІНГУЕЯ «СТАРИЙ І МОРЕ»
1. Старий. 1. Успіх, перемога.
2. Море. 2. Майбутнє.
3. Риба. 3. Досвід людиниі в той же час його обмеженість.
4. Велика риба. 4. Мрії про щастя, відновлення життєвих сил.
5. Акули. 5. Життя.
6. Хлопчик. 6. Володіння світом.
7. Леви. 7. Невблаганність і верховна влада природи.
(Ключ: 1-3, 2-5, 3-1, 4-6, 5-7, 6-2, 7-4).
Вчитель:Останній рівень нашого занурення – визначення ідеї повісті Е. Хемінгуея “Старий і море». Сформулюйте її.
1. Підтекст, або ж ідея твору –це гімн мужності людини, її волі й силі.
2. Філософський зміст повісті виражений фразою - "Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але перемогти її не можливо.”
3. Гуманістична ідея твору у висловлюванні - "Як добре, що нам не треба вбивати сонце, місяць, зірки... Досить того, що ми беремо харчі у моря і вбиваємо своїх братів».
(Учні записують у зошитах ідею твору, філософський зміст, гуманістична ідея)
(Після відповідей учнів – останній Слайд зі словами Е. Хемінгуея: «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, а здолати не можна».)
Рефлексія.
(Повість має повчальний зміст, вона змушує замислитись над багатьма етичними поняттями: добро і зло, жага наживи і благородство, юність і старість. Переміг старий Сантьяго чи став переможеним – на це питання не можна дати однозначної відповіді, але ясно, що дух його залишився незламним. Головна повчальність цієї повісті навіть не в тому, що людина зуміла вистояти, а в тому, як вона це робила…)
Учень: У житті не буває безвихідних ситуацій, справжні здобутки людини вимірюються не зовнішнім успіхом, а внутрішніми перемогами над собою, що людина здатна гідно протистояти «лихій долі», якщо залишається людиною.
Оцінювання
.
VI. Етап постановки домашнього завдання:
Виконати одне з творчих завдань (за вибором):
– «Про що б я хотів поговорити з морем (рибою, старим, хлопчиком Маноліном)?» (Взяти інтерв’ю у одного з героїв повісті, використовуючи цитатний матеріал).
– Дати розгорнуту відповідь на питання:
«Е. Хемінгуей назвав свою повість «Старий і море» «посланням молодому поколінню». Які цінні роздуми про життя і людину письменник адресував молоді?»