Урок. Ернест Хемінгуей. «Старий і море» – повість-притча про людину. «Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору." (Урок-занурення)

Про матеріал
Розробка уроку за повістю Е. Хемінгуея "Старий і море". В роботі представлені різноманітні методи роботи з художнім текстом.
Перегляд файлу

Ернест Хемінгуей. «Старий і море» – повість-притча про людину.

«Життєподібний» сюжет і філософсько-символічний зміст твору

(урок-занурення)

Мета уроку:
– освітня: показати повість «Старий і море» як підсумок довгих моральних шукань Е. Хемінгуея, розкрити філософсько-символічну суть твору, визначити його художню своєрідність, дати поняття про «ефект айсберга», показати особливості жанру повісті-притчі;
– розвиваюча: сприяти в оволодінні навичками вести полілог, навчальний діалог, формувати навички аналізу художнього тексту з використанням цитатного матеріалу, уміння визначати засоби художньої виразності і їх роль, робити узагальнення і висновки;
– виховна: формувати в учнів потребу у придбанні знань, толерантність у навчальних взаємодіях, виховувати духовну стійкість, силу волі, гуманістичне ставлення до навколишнього світу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (особистісно орієнтований урок з використанням ІКТ).
Форма уроку: урок-занурення.
Методи і форми навчальної діяльності: слово вчителя, бесіда (навчальний полілог), повідомлення та презентація творчих робіт учнів, вирішення проблемних завдань, фронтальна і індивідуальна робота.
Інструментарій: тексти повісті Е. Хемінгуея «Старий і море», комп’ютер, мультимедіа проектор, запис звуків морського прибою.

Сила книжок Хемінгуея в чуйній і вимогливій

людяності... їм притаманна напружена

радість боротьби, боротьби за людину, яку

можна вбити, але не можна здолати.

                                                    Д. Затонський

 

                                                  Хід уроку
І. Етап організації навчальної діяльності:
Слово вчителя (2-й Слайд):
У всі часи людина прагнула знайти своє місце в навколишньому світі, здобути гармонію з природою, осягнути сенс свого буття.. Ці «вічні» проблеми довгі роки хвилювали і відомого американського письменника Ернеста Хемінгуея. Ернест Хемінгуей (або,— як фамільярно називали його численні, кажучи сучас­ною мовою, фани у далекі 60-ті,— «старий Хем»), безумовно, був людиною леген­дарною: він доброволець-санітар на полях Першої світової, і доброволець-журналіст під час війни в Іспанії, і епатажний вояк Другої світової. А ще Хемінгуей — одна з найколоритніших постатей славетної паризької богеми середини 20-х років, знавець іспанської кориди, неперевершений рибалка, громадянин світу, любитель випити й любитель жінок, і, звісно, автор чудових творів, як-от: «Прощавай, зброє!», «По кому подзвін», «Старий і море», «Кішка на дощі».

II. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя. У 1954 році за повість  «Старий і море» Хемінгуей удостоївся Нобелівської премії. У рішенні Нобелівського комітету сказано, що премія присуджується за «видатну майстерність стилю у сфері сучасного оповідного мистецтва, яка особливо яскраво вия­вилась у повісті «Старий і море».

Результатом його моральних шукань стала повість «Старий і море». Цю книгу назвуть вершиною творчості Хемінгуея. За неї в 1954 році письменник отримає Нобелівську премію. А ми сьогодні спробуємо наблизитися до розуміння її змісту.
3. Оголошення теми уроку (2-й Слайд).

III. Етап проектування:
План роботи

I рівень. Жанрова специфіка повісті Е. Хемінгуея «Старий і море».
II рівень. Символічне значення назви повісті.
III рівень. Проблематика повісті «Старий і море».
IV рівень. «Я – не звичайний старий» (образ старого рибалки Сантьяго).
V рівень. Символічний сенс сутички старого з рибою.
VI рівень. Образи-символи в повісті.
VII рівень. Ідея повісті Е. Хемінгуея “Старий і море».
 

IV. Етап організації і виконання плану роботи:
1. Робота над сюжетом повісті:
Вершиною «айсберга» повісті «Старий і море» є її сюжет. Відновити основні події нам допоможе дайджест (короткий зміст).
     Дайджест повісті Е. Хемінгуея “Старий і море”
Уже 85 днів старий рибалка безрезультатно намагається зловити велику рибу. Удача відвернулася від нього, тим більше що рибалити доводиться одному, без хлопчика, який раніше допомагав йому. Але старий не здається і продовжує свою справу. Завзятість винагороджено: гігантський марлін взяв його приманку. Три дні триває поєдинок старого з довгоочікуваною великою рибою. Він здобув перемогу: рибу вдалося загарпунити і убити. Тепер належить доставити її додому. Під час зворотного шляху на човен з прив’язаним до неї марліном нападають акули. Старий мужньо бореться з ними, але що він може зробити сам зі зграєю стерв’ятників?! Акули залишають від прекрасної риби тільки скелет. Старий, знесилений боротьбою, але не зломлений, повертається додому ні з чим. Хлопчик втішає його й говорить, що вони знову будуть рибалити разом.

 

    Учитель: Як бачимо, сюжет повісті досить простий, життєподібний і, здається, не містить у собі особливої мудрості. Проста історія про рибалку. І хіба за це дають Нобелівську премію? Очевидно, що тут не все так просто… Хемінгуей говорив: “Гарна проза подібна до айсберга,7/8 якого приховано під водою”.
    Учитель: Ну тоді розпочнемо занурення.

2. Визначення жанрової специфіки повісті:
Почнемо з визначення жанрової специфіки повісті (6-й Слайд), для цього перечитаємо перші два речення.
Бесіда (полілог):
– У чому, на вашу думку, незвичайність початку повісті?
– Що ви знаєте про Гольфстрім?
 

      Образ старого, самотньо покинутого в Гольфстрімі, виростає в якийсь казковий образ сміливого рибалки, чиї сили гідні цієї теплої течії. Автор точно називає, скільки днів старий виходив у море. Атмосфера незвичайності посилюється тим, що старий за ці 84 дні не спіймав жодної риби.. Це початок не оповідання XX століття, а притчі.
– Згадайте, у чому особливості притчі як літературного жанру?
Словникова робота

повість-притча
3. Визначення символічного значення назви повісті та її проблематики:
У притчі використовується символічний сенс предметів, дій, імен. У повісті «Старий і море» символічна вже сама назва. «Розшифруємо» її (7-й Слайд).
«Асоціативний кущ»:
Доповніть дану схему можливими змістовними парами-асоціаціями (вашими уявленнями), які викликає у вас назва повісті ?
(смислові пари-асоціації: «людина й природа», «смертне і вічне», «потворне і прекрасне», «людина і Всесвіт», «людина і суспільство

      Назва повісті вказує на ті проблеми, які у ній розкриває автор(8-й Слайд):
– взаємовідносини людини і природи;
– сенс буття, життя і смерті;
– співвідношення добра і зла у світі і душі людини;
– місце людини в суспільстві і Всесвіті;
– непорозуміння між людьми.
У вирішенні цих проблем автору допомагає центральний образ повісті – старий рибалка Сантьяго.
 

4. Робота над образом старого (9-й Слайд):
­-  повідомлення учня про можливий прототип головного героя повісті ( 10-й Слайд):
З історії створення повісті Е. Хемінгуея «Старий і море»
Повість “Старий і море” була написана Хемінгуеєм на прекрасно знайомому матеріалі. З 1948року письменник жив у містечку Фінка-Віхіі, недалеко від Гавани, столиці Куби, і був постійним гостем у найближчих селищах, де спілкувався з кубинськими рибалками. Хемінгуей пізніше згадував, що відобразив у повісті «риси характеру одного знайомого старого рибалки з Касабланки» – Карлоса Гутьересса. Можна сказати, що Сантьяго- збірний образ рибалки з північного узбережжя острова Куби, в районі Кохімар. Разом з тим, це образ – символ, який увібрав в себе кращі якості людської душі.
 

-  Бесіда з прочитаного (полілог):
– Сантьяго говорить про себе: «Я – незвичайний старий». З’ясуємо, у чому унікальність цього героя. Чому, на вашу думку, Хемінгуей робить головним героєм повісті стару людину?
– Прочитайте портрет рибалки Сантьяго: який контраст лежить в його основі? Про що говорять очі героя?
– Звідки старий Сантьяго черпає силу, мужність і стійкість? Щоб з’ясувати це, згадаємо, чим він жив у молодості і чим живе зараз.
- Дослідження-відновлення

За даними ключовими словами відновіть минуле і сьогодення героя (11-й Слайд).
Минуле Сантьяго:юнга на човні; берега Африки; це були дні перемог і досягнень; Чемпіон; переможе будь-якого супротивника; не знав, що таке самотність.
Сьогодення Сантьяго:скінчилися дні перемог і досягнень; немає домашнього вогнища; спогади про Африку; сни про левів; глузування; надія; хлопчик Манолін; море.
– За що любив старого хлопчик Манолін?
– Був у цього дивного рибака ще один незвичайний друг – море. Послухаємо, що воно «розповість» про старого.
- Рольова гра «Про що розповість море?.»(монолог від імені моря читає заздалегідь підготовлений учень – випереджальне домашнє завдання; 12-й Слайд з зображеннями морських пейзажів на тлі звуків морського прибою):

                                 Монолог моря
Я – безмежне і вільне море. Мільйони років я кочу свої хвилі, розбиваючи їх в бризки, до земної суші. За ці мільйони років я збагнуло безліч загадок і таємниць нашого світу. А ще я багато дізналося про дивну істоту, яка називає себе «Людина» і бачить себе центром Всесвіту. Але є серед цих людей один, який здивував навіть мене. Це старий рибалка Сантьяго. Ми знайомі вже не один десяток років. Він– незвичайний. Подумки старий кличе мене lamar, як звуть мене по-іспанськи ті з людей, які відчувають до мене любов: як жінку, в жіночому роді. Рибалки молодші називають мене elmar, тобто в чоловічому роді, і говорять про мене як про простір, як про суперника або навіть ворога. Старий же постійно думає про мене як про жінку, яка дарує великі милості або відмовляє в них, а якщо і дозволяє собі необдумані або недобрі вчинки, що поробиш, така ж її природа. «Луна хвилює море, як жінку,» – так часто думає про мене старий. Старий Сантьяго називає мене добрим і прекрасним. Він любить зелених морських черепах, відчуває ніжну прихильність до летючих риб, вважаючи їх кращими своїми друзями тут, в морі. Він розмовляє з рибами, яких ловить. Він шкодує птахів, особливо маленьких і крихких ластівок, які вічно літають у пошуках їжі і майже ніколи її не знаходять. Що ж, старий прав, кажучи про те, що я буваю жорстоким для птахів, адже вони, дійсно, надто крихкі для мене. До старого я теж буваю жорстоким. Але я ніколи не чуло від нього ремствування. Довіряючи мені, старий зробив мене свідком своїх розмов із далекими зіркамиі місяцем, яких називає своїми друзями. Це дивовижний старий, і іноді я ним по-справжньому захоплююся.
 

 Бесіда з прочитаного (продовження):
– Що ж таке природа для старого Сантьяго?
Учитель:
Мотив єднання людини з природою в повісті пов’язаний з ідеєю рівності людини і природи. Але тут все не так просто. Звернемося до ключового епізоду повісті – сутичці старого з рибою.
 

5. Аналіз епізоду «Сутичка старого з рибою» (13-й Слайд):
Перегляд уривка з мультфільму «Старий і море»

Бесіда з прочитаного (полілог):
– Що змусило старого на 85-й день вийти в море?
– Прочитайте, яким виявився марлін (14-й Слайд).
– Для «незвичайного» старого автор знаходить «незвичайну» рибу, «найкращу з риб», гідну захоплення. У боротьбі з нею Сантьяго говорить: «Я все одно її переможу. Хоч це несправедливо, але я їй доведу, на що здатна людина і що вона може винести». З ким, на вашу думку, бореться герой – з рибою чи з самим собою?
– Завдяки чому старий витримав важке випробування?
– Які особисті якості йому допомогли?
– Про що він думав?
– З ким подумки розмовляв?
– Який сон бачив, коли дозволив собі ненадовго заснути?
Узагальнення:
– Фінал епізоду звучить як гімн мужності людини, її волі і силі. Однак на цьому Хемінгуей не закінчує повість. Чому старий досвідчений рибалка не зміг доставити марліна додому?
– Під час поєдинку з акулами старий відчуває розплату за гріх: який? (знайдіть відповідь на питання в словах самого героя – 15-й Слайд).
– На вашу думку, старий рибалка – переможений чи переможець?
(16-й Слайд)
 V. Етап контрольно-оцінювальний:
1. Підведення підсумків:
     Останні рівні нашого занурення допоможуть нам зробити висновки і підвести підсумки нашої роботи.
Завдання «Встановити відповідність».

З’єднайте образи-символи, що використо-вуються в повісті, з їх значеннями (17-й Слайд).
ОБРАЗИ-СИМВОЛИ В ПОВІСТІ Е. ХЕМІНГУЕЯ «СТАРИЙ І МОРЕ»
1. Старий. 1. Успіх, перемога.
2. Море.      2. Майбутнє.
3. Риба.       3. Досвід людиниі в той же час його обмеженість.
4. Велика риба. 4. Мрії про щастя, відновлення життєвих сил.
5. Акули.    5. Життя.
6. Хлопчик. 6. Володіння світом.
7. Леви.       7. Невблаганність і верховна влада природи.
(Ключ: 1-3, 2-5, 3-1, 4-6, 5-7, 6-2, 7-4).
 

Вчитель:Останній рівень нашого занурення – визначення ідеї повісті Е. Хемінгуея “Старий і море». Сформулюйте її.
1. Підтекст, або ж ідея твору –це гімн мужності людини, її волі й силі.  

2. Філософський зміст повісті виражений фразою -  "Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, але перемогти її не можливо.”

3. Гуманістична ідея твору у висловлюванні - "Як добре, що нам не треба вбивати сонце, місяць, зірки... Досить того, що ми беремо харчі у моря і вбиваємо своїх братів».

(Учні записують у зошитах ідею твору, філософський зміст, гуманістична ідея)

 (Після відповідей учнів – останній Слайд зі словами Е. Хемінгуея: «Людина не для того створена, щоб терпіти поразки. Людину можна знищити, а здолати не можна».)

Рефлексія.

  • Учитель : Що корисного ви  для себе взяли з уроку? . Чого ви навчились у Сантьяго?

(Повість має повчальний зміст, вона змушує замислитись над багатьма етичними поняттями: добро і зло, жага наживи і благородство, юність і старість. Переміг старий Сантьяго чи став переможеним – на це питання не можна дати однозначної відповіді, але ясно, що дух його залишився незламним. Головна повчальність цієї повісті навіть не в тому, що людина зуміла вистояти, а в тому, як вона це робила…)

  • А у Маноліна? (поваги до старших, милосердя, турбуватись про інших, бажання перейняти досвід, вчитись, підтримувати у складну хвилину, тактовність)

 

Учень: У житті не буває безвихідних ситуацій,  справжні здобутки людини вимірюються не зовнішнім успіхом, а внутрішніми перемогами над собою, що людина здатна гідно протистояти «лихій долі», якщо залишається людиною.  

Оцінювання

.
VI. Етап постановки домашнього завдання:
Виконати одне з творчих завдань (за вибором):
– «Про що б я хотів поговорити з морем (рибою, старим, хлопчиком Маноліном)?» (Взяти інтерв’ю у одного з героїв повісті, використовуючи цитатний матеріал).
– Дати розгорнуту відповідь на питання:
«Е. Хемінгуей назвав свою повість «Старий і море» «посланням молодому поколінню». Які цінні роздуми про життя і людину письменник адресував молоді?»

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
3.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василькова Ірина
    Дякую за цікавий матеріал.
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
28 січня 2019
Переглядів
12659
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку