Урок "Ф. Кафка. «Перевтілення». Грегор Замза та його родина"

Про матеріал
Головна мета уроку - вчити учнів усвідомлювати авторську позицію в новелі " Перевтілення". Передбачається схем, виконання самостійної роботи, вибір ілюстрації.
Перегляд файлу

 

Шахтарська загальноосвітня школа І-ІІІ  ступенів

Великоновосілківської районної ради

Донецької області

 

 

Розробка

уроку зарубіжної літератури

в 11 класі

 

 

«Ф. Кафка. «Перевтілення». Грегор Замза та його родина»

 

 

 

 

 

Учитель

Акимова Олена Олександрівна


Тема. Ф. Кафка. «Перевтілення». Грегор Замза та його родина

Мета:

  • вчити учнів усвідомлювати авторську позицію в новелі “Перевтілення”; розвивати навички аналізу художнього твору, вміння висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі, аргументуючи свою точку зору прикладами і цитатами;
  • формувати пізнавальні, комунікативні, полікультурні компетентності школярів;
  • виховувати повагу до особистості, толерантне відношення до оточуючих, свідоме ставлення до свого психічного благополуччя.

Обладнання: портрети письменника, ілюстрації.

Тип уроку: закріплення та комплексного застосування знань, умінь і навичок.

Самотня людина ніколи не досягне мети.

Йоганн Вольфганг фон Ґете

Хід уроку

І. Організація початку уроку: створення психологічної атмосфери уроку, включення учнів у діловий ритм.

ІІ. Актуалізація та корекція знань, умінь

1. Слово вчителя. Новела «Перевтілення» посідає центральне місце в творчості Ф.Кафки. В ній зосереджені провідні проблеми та ідеї письменника. До усвідомлення авторської позиції треба підготуватися.

2. Словникова робота.

Експресіонізм (від франц. expression — вираження, вираз­ність) — літературно-мистецька стильова тенденція авангардизму, що сформувалася в Німеччині на початку XX століття. Основний творчий принцип експресіонізму — відображення загостреного суб’єктивного світобачення через гіпертрофоване авторське «Я», напругу його переживань та емоцій, бурхливу реакцію на дегу­манізацію суспільства, знеособлення в ньому людини, на роз­пад духовності, засвідчений катаклізмами світового масштабу початку XX ст.

Гротеск — тип художньої образності, який ґрунтується на химерному поєднанні фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного. Гротеск — найвищий ступінь комічного. Особливо яскраво виявляються сатиричні форми гротеску.

Альтруїзм (франц. altruisme, лат. alter — інший) — безкорисливе прагнення до діяльності на благо інших; протилежність егоїзму.

Комівояже́р (фр. commis voyageur) — збутовий посередник, роз'їзний агент торгової організації, що пропонує покупцям товари за зразками та каталогами.

 

3.Вправа «Уважний читач»: прокоментувати слова, продовжити думку.

  • «О Боже, який важкий фах я собі вибрав…».
  • «Дивна звичка – розмовляти зі службовцем згори вниз, сидячи на високій конторці».
  • «Ото тільки й розважиться, як заходиться щось вирізувати лобзиком».
  • «А батько безжалісно наступив і сичав, як дикун…»
  • «Він майже з огидою відвернувся від миски і поліз назад на середину кімнати».
  • «Грегор щоразу пускався дверей і кидався на холодне, оббите шкірою крісло, що стояло поряд, бо йому аж гаряче ставало з сорому й горя…».
  • «Так мати й не зуміла переконати сестру, бо від хвилювання почувала себе в цій кімнаті непевно; вона скоро замовкла і знову з усієї сили взялася до скрині…».
  • « А втім, Грегор бачив, що й такої повільної біганини довго не витримає; бо коли батько робив один крок, йому доводилось за цей час багато разів переступати своїми лапками».
  • «Жили вони дедалі скромніше…».
  • «Грегор уже майже нічого не їв…»
  • «Подружжя Замзи посідали в постелі і, перелякані поведінкою робітниці, довго не могли збагнути, що вона сказала…».
  • «Вони поклали собі сьогодні добре відпочити й погуляти…».

4. Створення системи образів новели.

C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\787.007.png

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку та мотивація учіння школярів

Слово вчителя. «Само́тність — соціально-психологічне явище, емоційний стан людини, пов'язане з відсутністю близьких, позитивних емоційних зв'язків з людьми та / або зі страхом їх втрати в результаті вимушеної або наявної психологічної причини соціальної ізоляції». Таке тлумачення ви можете знайти у словнику. А що про нього думали відомі люди?

Звернемось до епіграфу. Прокоментуйте слова Ґете.

Кожен із нас хоч раз у житті відчував, що зайшов у глухий кут - у такі моменти в серці оселяється смуток чи несвідома образа, охоплює бажання втекти та сховатися від світу. У скрутні часи навіть найбільш дружелюбна, відкрита та життєрадісна людина може страждати від тягаря самотності. Іноді цей стан мучить та спустошує, а іноді ми його потребуємо – навіть проти власної волі.

Чому існує самотність, що це – ліки від стресу або наркотик та як не стати жертвою власного смутку? На цю загадку людського буття потрібно подивитися з різних боків, охопивши як значення цього почуття для душі, так і його вплив на тіло.

Дослідники довели, що коли організм відчуває брак спілкування (навіть якщо людина цього не усвідомлює або не страждає від самотності), всі системи організму починають виходити з ладу: сповільнюється робота мозку, активно виробляються гормони стресу, погіршується робота імунної системи... і навіть посилюється схильність до шкідливих звичок та скорочується тривалість життя. Шкоду від соціальної ізоляції, свідомої чи несвідомої, вчені порівнюють із шкодою від хронічного куріння. Також дослідники зазначають, що нестача спілкування впливає на здоров’я значно гірше, ніж ожиріння, незалежно від того, відчуває людина дискомфорт від усамітнення чи ні.

Франц Кафка показав цю проблему як письменник.

IV. Осмислення змісту

1. Складання схеми «Особливі прикмети Грегора Замзи»

  • C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\ello-large-281e0085.pngКомівояжер
  • Працьовитість, сумлінність,
  • Відповідальність
  • Зацькованість і втома на роботі
  • Альтруїст
  • Непорозуміння членів родини,

самотність у сім’ї

  • Вирізування лобзиком
  • Духовне зубожіння, мізерність

 інтересів героя

  • Відсутність справжніх людських

стосунків, духовних зв’язків

  • Перетворення на комаху
  • Яблуко в спині
  • Абсурдний, жорстокий світ зі

своїми законами

 

2. Самостійна робота учнів. Вправа «Вибери позицію»: уважно прочитати уривки із статті російського письменника Володимира Набокова «Перевтілення» Франца Кафки», сучасника  автора; поміркувати і висловити свою думку.

«…У жуків під надкрила приховані кволі крильця, і, випустивши їх, жук може долати в незграбному польоті багато кілометрів. Цікаво, що жук Грегор так і не дізнався, що під жорстким покривом на спині у нього є крила. Крім того, у Грегора є сильні щелепи - жвали. За допомогою цих органів, піднявшись на задні ніжки (на третю, сильну пару ніжок), він повертає ключ у замку. Таким чином, ми отримуємо уявлення про довжину його тіла - близько метра. По ходу розповіді він поступово привчається користуватися своїми кінцівками і вусиками. Це коричневий, опуклий, дуже товстий жук розміром з собаку. Мені він здається таким…

ізоляція, дивина так званої реальності - вічні супутниці художника, генія, першовідкривача. Сім'я Замза навколо фантастичного комахи - не що інше, як посередність, навколишнє генія

…в цілому сім'я починає звикати до ситуації. З їхнім сином і братом трапилася жахлива зміна; тут-то, здавалося б, і вискочити на вулицю, в сльозах і з криками про допомогу, у нестямі від горя - але ні, ці троє міщан живуть собі як ні в чому не бувало…».

3. Звіт учнів про роботу, обѓрунтування результатів.

4. Робота з ілюстраціями: зробити вибір обкладинки для новели «Перевтілення». (Додаток №1)

V. Підсумки  уроку

Слово вчителя. Німецький драматург Бертольд Брехт вважав, що Франц Кафка міг передбачати, написавши такі рядки: «…з прекрасною фантазією описав майбутні концтабори, майбутнє безправ'я, 

глухе кероване незбагненними силами життя одинаків…».

А як сьогодні? Доречно, на мій погляд, згадати твір сучасного польського письменника Яноша Леона Вишневського «Самотність у мережі», в якому він пише: «Інтернет, він не зближує. Це скупчення самотності. Ми начебто разом, але кожен один. Ілюзія спілкування, ілюзія дружби, ілюзія життя...». Є над чим замислитися. Тому частіше  нагадуйте собі, що життя – це не завжди свято, а завтра буде новий день, друзі , знайомства, відкриття, щастя… Життя прекрасне.

 

 

VІ. Повідомлення домашнього завдання

Читати есе Джойса «Джакомо Джойс»;

написати твір-мініатюру «Одного ранку, прокинувшись, я побачив (ла), що  обернув (ла)ся  на…»

 

Джерела:

http://www.vehi.net/kafka/nabokov.html

http://ukrclassic.com.ua/katalog/teoriya-literaturi/2679-ekspresionizm-literaturno-mistetska-stilova-tendentsiya-avangardizmu-pochatku-xx-st Бібліотека української літератури © ukrclassic.com.ua

obozrevatel.com/lady/wisdom/19435-yak-samotnist-vplivae-na-tilo-i-dushu.htm

Додаток №1

C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\00b.jpg1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\1 (1).jpg 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\246px-Metamorphosis.jpg3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Лена.Лена-ПК\Pictures\TBVIb9q4.png4.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваленко Наталія Іванівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 січня 2019
Переглядів
6909
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку