Урок об'єднав цікаві матеріали з географії, музичного мистецтва та християнської етики; знайомить дітей із дивовижним світом природи нашої планети; надихає їх до створення власних фантастичних сюжетів.
Шевченківський навчально-виховний комплекс «дошкільний
навчальний заклад загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Звенигородської районної ради, Черкаської області
ОБРАЗОТВОРЧЕ МИСТЕЦТВО 6 КЛАС
Урок на тему:
«Фантастичний пейзаж»
Підготувала:
Гаврильченко Тетяна Василівна
вчитель образотворчого мистецтва
2018 рік
Урок № 8: Фантастичний пейзаж
Мета: виконання фантастичного пейзажу з передачею лінійної та повітряної перспективи за уявою.
Очікувані результати: формувати ключові компетентності: вміння вчитися: самостійно виконувати практичне завдання; здійснювати самоконтроль і самооцінку; математичної і базової компетентності: інтелектуальний розвиток учнів (розвиток логічного і просторового мислення, інформаційної та графічної культури, пам’яті, уваги, інтуїції тощо); міжпредметні естетичні компетентності: вміння цінувати красу, створену митцями та самою природою; предметні мистецькі компетентності: поглибити знання учнів з образотворчого мистецтва та християнської етики, вчити відтворювати просторову перспективу, розвивати композиційні уміння та навички; сприяти розвитку чуттєво-емоційного та естетичного сприймання світу; розвивати асоціативно-образне мислення, цілісне бачення, вміння виділяти основне в явищах і формах, виховувати розуміння краси природи і ролі людини в ній; вчити творчо мислити, фантазувати.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання уроку:
Візуальний ряд: презентація «Дива, створені природою», картини з фантастичними пейзажами.
Музичний ряд: К. Чюрльоніс «Створення світу», «Музика живопису» фантастична музика.
Матеріали та інструменти: олівці, фарби, фломастери, глобус.
Техніка виконання: довільна
Методи і засоби роботи: евристична бесіда, наочний.
Види діяльності учнів: сприймання, практична робота.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
- Доброго дня, діти! Мені приємно бачити вас веселими, радісними, усміхненими і готовими до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
У 6 класі ми почали глибше знайомитися із жанрами образотворчого мистецтва. Що ви вже малювали?
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Молодці. Сьогодні ми знову малюватимемо пейзаж, але це буде пейзаж незвичайний, пейзаж, який не можна змалювати ні з якої місцевості. Це буде фантастичний пейзаж, придуманий вами. Чим на вашу думку можна його намалювати? (Олівцями, фарбами, фломастерами)
Я пропоную на уроці навчитись вирішувати наступні завдання :
уявити і передати на папері фантастичний пейзаж;
відтворювати просторову перспективу;
вдосконалити відчуття композиційної цілісності.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Я не даремно запитала вас про те, чим можна намалювати фантастичний пейзаж. Я вам покажу, якою багатогранною може бути людська уява. Вона може полинути в космос у переливі синіх відтінків живопису.
Або опуститися у підводне царство графіки.
Чи заблукати у казковому лісі олійних фарб.
Може лягти хрестиком на полотні, або полетіти вітром у світ аплікації.
І навіть може стати незвичайними музичними акордами на полотні.
Сьогодні я познайомлю вас із литовським художником і композитором Мікалоюсом Константінасом Чюрльонісом , який не лише малював фантастичні пейзажі, але й писав фантастичну музику та вірші. . За своє коротке життя, 36 років, (1875- 1911) Мікалоюс створив близько 400 музичних п'єс, 300 картин, а також безліч літературних творів, віршів. А серед багатьох тем його творчого доробку я обрала «Створення світу». Пам’ятаєте, з уроків християнської етики, хто створив світ і скільки часу він на це витратив? Тож давайте подивимося як це прослідковується у картинах Чюрльоніса.
Тож яким чином можна намалювати саме фантастичний пейзаж? Що вам допоможе: незвичайний колір неба чи вигадливі форми дерев? Можливо, поєднання різних технік в одному малюнку ( і олівці, і фарби, і незвичні матеріали – нитки, копійки, стружка з олівця)? Скажіть, ви вже придумали сюжет своєї композиції? Знаєте, що будете малювати? Може хтось хоче розповісти?
Природа геніальна. Різнобарвні гори і дерева, підводні та світлові водоспади, блакитна лава і літаючі чорні хмари. Помандруємо країнами світу. У кожній є природні чудеса, створені Богом.
Блакитна лава, Індонезія Індонезійська сірчана шахта Кавах Іджен виробляє спектральную блакитну лаву. Кавах Іджен є частиною вулканічної системи Іджен, групи вулканів в Східній Яві. Активний кратер досягає 200 метрів в глибину. Система також є місцем розташування найбільшого кислотного озера в світі, повного сірчаної кислоти. Озеро є місцем видобутку сірки. Гірники вручну виносять з кратера навантажені сіркою корзини
- Другого дня Господь створив воду. Який колір має вода?.........
Водоспад "Кінський хвіст", США
Водоспад знаходиться в Національному Парку Каліфорнії, Йосеміті. Всього лише кілька днів в лютому можна своїми очима побачити рідкісне явище - відображення променів західного сонця в падаючому потоці водоспаду. Водоспад стає вогненно-помаранчевим.
-Як ви думаєте,може бути в природі таке поєднання кольорів?Озеро Натрон, Танзанія Мертві ландшафти озера Натрон на півночі Танзанії нагадують сюрреалістичні пейзажі. Озеро, вкрите кіркою солі, протягом року може змінювати колір. В результаті життєдіяльності бактерій, що живуть в Натроні, вода кілька разів на рік набуває червонуватих і рожевих відтінків. При підвищенні температури бактерії виділяють пігмент червоного кольору, фарбуючи озеро. Концентрація солі і лугів тут настільки сильна, що тварини і птахи, що випадково потрапляють у воду, гинуть і муміфікуються.
-Третього дня Господь створив землю. А якого кольору бувають гори?Кольорові ландшафти Денксія, Китай Кольорові гори Китаю розташовані в геологічному парку "Ландшафт Денксія". Це унікальне геологічне утворення, занесене в число об'єктів Всесвітньої спадщини ЮНЕСКО. Ця область була дном величезного озера, і безліч річок приносило в нього пісок різного кольору. Потім водойма висохла, а осадові породи окислились і придбали червоно-помаранчеву палітру. Протягом століть гірські породи взаємодіяли одна з одною, нашаровувалися і зсувалися, піддавалися ерозії і впливу вітру. Все це послугувало утворенню химерних кольорових гір.
-П’ятого дня Господь створив риб і птахів "Чорне сонце", Данія У самий розпал весни, в період щорічної сезонної міграції, широко поширений вид звичайних шпаків шукає тимчасовий притулок на болотистих ділянках південно-західної частини Данії. Зовні явище "Чорного сонця" має вигляд гігантської чорної хмари, що рухається в хаотичному порядку. Спрогнозувати траєкторію її польоту практично неможливо.
-Як ви думаєте, водоспади можуть бути лише в горах? Підводний водоспад, Маврикій В Індійському океані можна спостерігати незвичайну природну аномалію - ілюзію підводного водоспаду, розташовану біля берегів півострова Ле-Морн-Брабан. Ландшафти, утворені кораловими рифами, намивом піску і мулових відкладень, які рухаються найсильнішими підводними течіями, здаються каскадами, струмені яких опускаються на океанське дно.
- А чи бувають у морі дірки? Велика блакитна дірка, Беліз Вчені пов'язують її утворення з затопленням системи вапнякових печер, яке нещодавно трапилося при піднятті океану після останнього льодовикового періоду. Згодом їх склепіння обвалилося і утворилася воронка. До недавнього часу існувала більш романтична версія її утворення. Нібито це величезна посудина, в якій люди стародавніх цивілізацій зберігали щось дуже цінне. Цей міф розвіяв Ж.-І. Кусто, який підтвердив теорію природного утворення діри.
-Третього дня Господь заселив Землю рослинами - деревами,кущами,квітами. Якого кольору стовбури в дерев? Райдужний евкаліпт, Австралія Свою назву дерево отримало завдяки незвичайній корі і її властивостям, завдяки яким евкаліпт може міняти колір. У різні періоди року дерево райдужного евкаліпта втрачає шматочки кори, під нею залишається яскраво-зелений шар, який з часом темніє і набуває несподіваних різноманітних відтінків: синіх, фіолетових, помаранчевих і темно-бордових.
-А фантастичні дерева є на Землі? Дерева-кокони, Пакистан У Пакистані, де населення вело боротьбу з наслідками руйнівної повені 2010 року, почалося нашестя павуків на дерева. Мільйони павуків забралися на дерева, щоб врятуватися від потопу. Несподівано це позитивно вплинуло на ситуацію в країні, оскільки знизило рівень захворювання на малярію. Павуки знищують малярійних комарів, які переносять смертоносне захворювання.
- Господь створив багато чудес. Серед них
Велике призматичне джерело,США Гейзер Флай, Невада,США
Північне сяйво Каннестеіюн, Норвегія
Він створив для нас Едемський сад, щоб нам було добре і затишно на нашій планеті і дав нам настанову оберігати її, любити,не забруднювати, щоб наступні покоління могли нею милуватися. І,можливо, щоб ми про це не забували, іноді в природі можна побачити і його образ.На горі в Південній Америці з’явився образ Христа .
А що це за пейзаж? Цей пейзаж нагадує нам про земні справи, які ведуть нас до Царства Небесного.
Фізхвилинка.
Сподобалося? Стомилися від подорожі? Закрийте оченята, опустіть голови на парти і уявіть, куди б ви помандрували в цю хвилину… Що ж, повертаємося до класу і починаймо перекладати на папір свої мрії.
V. Практична робота.
1. Інструктаж до виконання роботи.
Сьогодні для роботи можна обрати різні матеріали і навіть поєднати різні техніки.
- З чого починаємо малювати пейзаж? (з лінії горизонту).
- Коли малюємо фарбами, починаємо з………яких площин? (великих: небо, земля)
- Дрібні деталі малюємо …….. (по сухій поверхні)
- На передньому плані малюємо які предмети? (більші)
- На дальньому плані предмети……( дрібніші, менші)
- На передньому плані колір…(яскравіший, насиченіший)
- На дальньому плані колір……( розмитий, тьмяніший)
2. Індивідуальна робота вчителя з учнями.
Вчитель допомагає учням при потребі, підказує, яку техніку краще обрати.
Звучить фантастична музика – релакс
Ханг (hang з нім. - рука) -музичний інструмент нової ери, був розроблений у 2000 році Феліксом Ронером (Felix Rohner) і Сабіною Шерер (Sabina Scharer) із швейцарського міста Берн в результаті багаторічного вивчення тринідадського стілпана і багатьох інших резонуючих перкусійних інструментів з усього світу: гонгу, традиційного індонезійського гамелана, уду, Гатам, різних ручних барабанів, дзвіночків і музичної пилки. Перший прототип ханга з'явився в 2000 році.
VI. Закріплення вивченого матеріалу.
VII. Підсумок уроку.
Отже, дивлячись на таку природню красу, знаймо: все, що навколо нас, створене завдяки волі Господній. Тож шануймо все, створене Богом, любімо цей світ, бережімо його і відкриваймо для себе ще багато його фантастичних місць.
VIII. Домашнє завдання.
Відшукати фантастично красиві пейзажі України або свого села, сфотографувати їх і принести на наступний урок, щоб ми всі разом могли ними помилуватися.
Використані джерела: