Урок. Фінансова грамотність. Витрати споживача на придбання товару. Додавання і віднімання іменованих чисел.

Про матеріал

Даний матеріал допоможе вчителю познайомити учнів із сподживчими витратами. Матеріал містить інформацію про кишенькові гроші дітей в різних країнах світи, та про формування власного бюджету учнів.

Перегляд файлу

Фінансова грамотність

Тема: Витрати споживача на придбання товару. Додавання і віднімання іменованих чисел.

Мета: формувати уявлення про витрати споживачів, виконувати дії з іменованими числами; вчитися формувати бюджет згідно зазнеачен их вимог, познайомитися з особливостями кишенькових витрат учнів в різних країнах світу, проаналізувати закордонний досвід, виділити його позитивні моменти.

Обладнання: матеріали для роботи в групах по формуванню покупок; матерали для роботи в групах по країнах світу, презентація по темі уроку, відеоурок Тітоньки Сови про кишенькові гроші.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Створення асоціативного куща «Наші витрати»

 Отже, підводячи підсумок, можна сказати, що продукти харчування комунальні платежі це постійні сталі витати кожної сімї.

 Побутова хімія і засоби гігієни ми купуємо теж практично кожного місяця, оскільки вони мають властивість використовуватися і закінчуватися.

 Ліки ми купуємо при хворобі.

 Речі теж мають властивість зношуватися особливо, якщо в сімї є діти. Діти ростуть і потребують нового одягу і взуття.

 Майже кожного місяця у близьких і рідних є дні народження, або інші свята.

2. Розрахунок сімейного бюджету.

 Щомісячний дохід сім’ї із 3 осіб: батька – 12 000 грн, мами – 6 000 грн. Обов’язкові щомісячні статті витрат: оренда квартири – 4 300 грн, комунальні платежі – 900 грн, витрати на харчування – 4 300 грн, оплату харчування в дитячому садку їх сина – 400 грн, секція футболу для сина – 300 грн, англійська мова для сина – 200 грн, витрати на бензин – 1 500 грн, витрати на одяг – 2 000 грн, медичні витрати – 500 грн, витрати на розваги –  1 000 грн. Яку частину грошей сімя може відкласти на літній відпочинок?

4300 + 900 + 4300 + 400 + 300 + 200 + 1500 + 2000 + 500 + 1000 = 15400

 - 16000 – 15400 = 600 грн.

- А якщо зламається машина? Потрібно передіти гуму на колесах авто?

- Якщо мама захоче ходити в басейн? А якщо дитині потрбен буде одяг на зиму і взуття і для татка теж?

- Чи може така сімя зутріти Новий рік на гірськолижному курорті? А запланувати собі достойний відпочинок на морі влітку?

 На жаль ні, тому із самого дитинства потрібно заощадливо ставитися до коштів, розумно їх витрачати

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми поговоримо про витрати учнів, їх доцільність та необхідність. Вплив учнівських витрат на бюджет сімї.

IV.Робота над новим матеріалом.

1. Бесіда про кишенькові гроші.

- Чи дають вам батьки кишенькові гроші?

- Скільки грошей дають вам батьки на тиждень?

- На що ви їх витрачаєте?

(На проїзд, солодощі – смаколики, канцтовари, обіди – ланчі у школі, дрібний китайський непотріб )

- Чи могли б ви прожити без кишенькових коштів?

- З якою метою батьки дають вам гроші?

2. Чи потрібні кишенькові гроші

Аргумент ЗА

  1. Кишенькові гроші дозволяють дитині навчитися самостійно розраховувати свій бюджет і з відповідальністю відноситися до витрат. Дитина буде знати ціну грошам, якщо зрозуміє, що вони рано чи пізно закінчуються.
  2. Іноді кишенькові гроші можуть стати справжнім порятунком: приміром, якщо дитина потрапила в непередбачену ситуацію, коли  їй треба буде терміново купити ліки або скористатися таксі.

Аргументи ПРОТИ

Якщо приділяти багато уваги грошовим питань, дитина може вирости жадібною і корисливою. Наявність грошей у ранньому віці може призводити до розвитку схильності до безглуздого накопичення.

Існують також сім’ї, у яких вважають, що кишенькові гроші можуть розпестити дитини. Якщо регулярно давати їй гроші просто так, то вона не навчиться їх цінувати і не буде стримувати свої бажання.

Ще одна думка – давати гроші дітям не треба, тому що це просто небезпечно. Дитина ризикує стати об’єктом заздрості з боку однолітків. Гроші у неї можуть відібрати – і це ще в кращому випадку, в гіршому – побити або змусити віддавати свій дохід регулярно, не повідомляючи про це батьків.

Давати гроші дитині можна, якщо:

  • Вона вже має чітке уявлення, що таке гроші та звідки вони з’являються в сім’ї, знає, що батьки їх заробляють і розуміє: далеко не все, що хочеться, вдасться купити.
  • Вона може розповісти, як і на що витрачати гроші. Дитина повинна розуміти, що навіть найменша сума – це велика відповідальність, тоді вона буде вчитися робити покупки свідомо, а не під впливом миттєвого рішення.
  • Вона вже має успішний досвід походу в магазин за покупками, може розрахувати потрібну суму, перерахувати здачу і не забути її забрати. Якщо ви без проблем можете послати дитину за хлібом або іншою нескладною покупкою для будинку – це ознака того, що вона готова до отримання перших власних фінансів.

Гроші дитині не можна давати, якщо вона:

  •            не має уявлення, звідки беруться гроші в сім’ї;
  •            відмовляється контролювати свої бажання і закочує істерики при відмові купити що-небудь;
  •            не слухається батьків, часто обманює і не визнає батьківський авторитет.

Орієнтовний список запитань, що ставлять діти, які вже готові до ознайомлення з кишеньковими грошима.

  • Що це за карточки з цифрами (цінник товару)?
  • Скільки коштує певна іграшка?
  • Скільки потрібно грошей, щоб купити авто?
  • Скільки заробляє татусь чи мама (бабуся, дідусь, тітка, дядя)?
  • Що намальоване на банкнотах?
  • Скільки коштує проїзд (додому чи парку, до бабусі чи друзів)?
  • Скільки слід заробляти, щоб на все вистачило в житті?
  • Хто вигадав гроші?
  • Чому в одних сім’ях багато грошей, в інших не вистачає навіть на хліб?

3. Перегляд відеосюжету про кишенькові гроші «Уроки тітоньки Сови»

  1. Робота в групах.

Діти об’єднуються в групи  по 4-5 учнів. Учитель пропонує повернутися до проблемної ситуації. Як раціонально витратити гроші? (кожна група отримує завдання на картці)

Завдання: Відповідно до потреб, придбати необхідні товари, раціонально використавши бюджет, зазначений у завданні окремо кожній групі.

1 група: Привітати з днем народження Марійку.

2 група: Привітати з днем народження Петрика.

3 група: До школи придбати необхідні приладдя.

4 група: В лікарні відвідати дітей-сиріт, купити їм подарунки.

 На дошці записані назви товарів, які попередньо експертна група підібрала в шкільному лотку та їх ціни:

Барні – 7 грн.

Диск – 4 грн.

Скотч – 4 грн. і 8 грн.

Клей – 8 грн. і 12 грн.

Зошит – 4 грн.

Фарби – 35 грн.

Пензлик для малювання – 6 грн.

Фломастери – 45 грн.

Пластилін – 28 грн.

Альбом для фотографій –200 грн.

Бісер набір – 85 грн.

Маркер – 15 грн.

Гаманець для телефону – 60 грн.

Листівки – 5 грн.

Ватман – 3 грн.

Ножиці – 25 грн.

Набір машинок – 70 грн.

Мячик-тренажер – 40 грн.

Кольорові олівці – 40 грн.

Лінійка – 10 грн.

Набір простих олівців – 25 грн.

Учні протягом 10-12 хв. обирають необхідні товари, враховуючи потреби, смаки, їх необхідність, першочерговість, раціонально витрачають кошти, враховують вікові особливості, нахили.

Представник – «спікер» кожної групи звітує про вибір своєї групи, пояснює, аргументує, аналізує, робить висновок. Експертна група та вчитель оцінюють вибір.

 Всі групи з роботою справились:

1 група – привітала Марійку і зробила вибір для дівчинки (бісер, листівку та альбом для фотографій);

2 група – привітала Петрика, зробила вибір для хлопчика (набір машинок, листівку, гаманець для телефону);

3 група – правильно підібрала шкільне приладдя (зошити, кольорові олівці, лінійку, пензлик для малювання, ножиці, пластилін)

4 група дітям-сиротам вибрали смачні подарунки «Барні», альбоми, олівці, пластилін та м’ячик-тренажер.

- В який бюджет вклалася окжна група? На чому можна було з’єкономити?

V. Фізкультхвилинка.

VI. Робота в групах. (по 4 учня)

Діти отримують цікаву інформацію про особливості видачі кишенькових грошей в різних країнах світу.  Готують коротке повідомлення з опорними схемами про свою країну. Діляться враженнями: чи підтримують наші школярі таку форму видачі кишенькових грошей, пояснюють чому.

(Вчитель дає зразок на основі пояснення країни Німеччини)

Німеччина виховує законослухняних платників податків

У Німеччині, законом чітко визначено, скільки кишенькових коштів повинна отримувати дитина у певному віці. (Якщо батьки порушують норми, німецька дитина має право поскаржитися на тата чи маму.) Дітям починають видавати кишенькові гроші вже з трьох-чотирьох років у сумі (нашими грішми) від 10 до 30 грн. на тиждень. Звісно ця сума відповідно з віком дитини збільшується у півтора-два рази щороку. У 8–9 років дітям батьки дають по 60–80 грн. на тиждень. А вже з 10 років починають видавати фіксовану суму 300–500 грн. раз на місяць.

До речі, німці дуже винахідливі у фінансовому вихованні. Даючи сину чи доньці певну суму, вони стягують з них так званий податок у розмірі 20 %. Вони обґрунтовують це тим, що діти таким чином, змалечку привчаються до світу великих грошей, дізнаються про податки та фінансові схеми. Таким чином виховують законослухняного платника податків.

Картинки по запросу німеччина країна

Картинки по запросу гроші німеччини

Картинки по запросу отдать налог государств

Держава визначає кількість кишенькових грошей для дітей різного віку.

Дають кишенькові гроші батьки з 3-4 років.

Відсотки батькам (державі) з дитинства.

 

У Туреччині перші гроші діти отримують за поцілунки

На великі національні свята в Туреччині прийнято дарувати, навіть найменшим дітям (нашими грішми) від 12 до 27 грн. Старші отримують (нашими грішми) від 300 до 500 грн. Дарують святкові гроші старші родичі, а на знак подяки близькій людині дітям слід поцілувати руку та прикласти її до свого лоба. Поки дитина не в змозі витратити свої подаровані гроші самостійно, вони залишаються у батьків, коли дитина підростає, то її ведуть до магазину і вона обирає, що хоче купити на них. Регулярні кишенькові гроші турецькі батьки починають видавати своїм дітям-першокласникам. Зазвичай ця сума коливається (нашими грішми) від 100 до 300 грн на тиждень. Їй вистачає на обід та дрібну канцелярію чи іграшки.

Турецькі батьки з дитинства прищеплюють дітям серйозне ставлення до грошей. Татусі частенько водять своїх синів до себе на роботу, щоб показати, як нелегко дістаються гроші, тому їх потрібно цінувати. Навіть дуже забезпечені сім'ї налаштовують дітей на те, щоб вони намагалися вступити в безкоштовний навчальний заклад, якщо ж за навчання дитини треба платити, то батьки вимагають, щоб вона добре вчилася. У Туреччині в деяких школах кращим учням дають знижки в 50% на оплату навчання.

Картинки по запросу туреччина

Картинки по запросу

Картинки по запросу ребенок целует взрослого в турции

Похожее изображение

Похожее изображение

Туреччина

Святкові гроші від старшого поколіня за поцілунки

Знижки на навчання 50 %, якщо добре вчитися

Картинки по запросу отец с сыном на работе

Татусі часто беруть синів на роботу

 

Швеція

Дітям-шведам гроші на кишенькові витрати дає держава! У Швеції дітям до 16 років щомісяця виплачують по 1050 крон (4000 грн.). Правда, до повноліття ці гроші отримують батьки. Але потім вони самі можуть отримувати їх до 20 років. Але за умови, що будуть старанно вчитися і не прогулювати. До речі, деякі батьки з цих грошей виплачують своїм чадам «кишенькові». У середньому маленькі шведи з 6-7 років отримують 20-45 крон (170 грн.) на тиждень, а старші - близько 100 (400 грн.). Що цікаво, дітям не доводиться витрачатися в школі. Тому що шкільне харчування - безкоштовне. А в самій школі і біля неї нічого не продається. Тому гроші у шведських школярів йдуть на те, що їм дійсно подобається. Наприклад, малюки купують так звані «суботні солодощі». Справа в тому, що в цій країні діти їдять солодке тільки по суботах, щоб зберегти здоровими зуби.

Коли діти виростають зі свого одягу, їх вчать оформляти анонси на сайті оголошень і продавати одяг, іграшки та інші особисті речі. Вони розуміють, що якщо збережуть їх у хорошому стані, то зможуть продати тим, кому вони потрібніші, а самі на ці кошти зможуть купити щось інше. Ще одна родзинка шведського фінансового виховання: дітей з ранніх років привчають жертвувати на благодійність.

Картинки по запросу швеция

Картинки по запросу деньги дают швеция

Картинки по запросу субботние сладости швеция

Картинки по запросу субботние сладости швеция

Швеція дає гроші на кишенькові витрати до 16 років

Суботні солодощі. Турбуються про здоровя зубів

 

Картинки по запросу детская благотворительность швеция

Похожее изображение

12

11

Жертвують на благочинність

На сайтах оголошень продають власні непотрібні речі

Харчування в школах безкоштовне.

 

США

 З раннього віку привчають дітей самостійно заробляти, часто стаючи першими «роботодавцями». Так, щоб отримати кишенькові гроші (їх починають видавати в 9-10 років), дитина повинна щось зробити по будинку: прибрати у своїй кімнаті, винести сміття, вигуляти собаку. Молодшим школярам дають «на кишеню» $ 5-10 на тиждень (140 – 280 грн.)

 Багато батьків, звичайно, починають збирати гроші на навчання дитини ще до її народження. Але у виховних цілях дають лише частину «навчальних» грошей. На решту можуть змусити студента взяти кредит у банку на ім'я дитини.

Картинки по запросу сша

Похожее изображение

Похожее изображение

Картинки по запросу гроші на навчання

Похожее изображение

США

Заробляють гроші вигулюючи собак, прибираючи в квартирі.

Батьки з дитинства відкладають гроші нанавчання

Але частково беруть кредит на навчання на імя дитини.

 

УГОРЩИНА: діти-монополісти

В угорських сім'ях прийнято вчити дитину поводитися з грошима, граючи у фінансові ігри, наприклад, «Монополію». А в школі на уроках з домоводства їм розповідають, як складати особистий бюджет і заощаджувати. Крім того, тут розбирають популярні рекламні гасла, показуючи, як компанії-виробники маніпулюють споживчими звичками. Що стосується кишенькових грошей, то їх дають небагато - до 3000 форинтів (до 330 грн.) на тиждень.

Картинки по запросу угорщина

Похожее изображение

Картинки по запросу домоводство уроки в школах венгрии

Картинки по запросу рекламные слоганы украина

Угорщина

Фінансові ігри

Домоводство з молодших класів

Популярні рекламні гасла вивчаються на уроках, вивчають їх вплив на споживачів.

ФРАНЦІЯ: кишенькові штрафи

Французи - великі любителі роками збирати. До цього деякі з них привчають своїх дітей вже з 5-6 років, коли ті починають отримувати кишенькові гроші.«Сину і дочці я купив по гаманцю. У кожній секції була своя назва (приклеєні папірці) у  залежності від того, що їм хотілося купити в майбутньому. Туди вони повинні були відкладати гроші, - розповідає батько двох дітей Паскаль Дюбуа. - Також кожному я вручив по невеликому блокноту, куди вони записували свої витрати, скільки беруть у борг один у одного і скільки заощадили. У кінці кожного тижня я переглядав їх записи. Тільки після такої перевірки вони отримували наступну «порцію» кишенькових грошей».

А ще французи люблять штрафувати своїх дітей. Наприклад, вони забирають за якусь провину 5 євро (150 грн.) із загальної суми кишенькових грошей. Або ж просто зменшують або збільшують їх розмір в залежності від поведінки дитини. В середньому ж школяр початкової та середньої школи отримує 5-12 євро (150 – 360 грн.) на тиждень

Даючи дітям кишенькові гроші, батьки не розраховують, що їм буде на все вистачати. Їм ці гроші потрібні для того, щоб вони просто навчилися з ними поводитися. А якщо хочеться купити щось дороге, то потрібно шукають, де підробити. А підробляють французькі школярі, як правило, доглядом за дітьми. Наприклад, за 3 години такої роботи можна отримати 25-30 євро (750 – 900 грн.).

Картинки по запросу франція

Картинки по запросу штраф картинка

Картинки по запросу школяр бавить дитину

Картинки по запросу ребенок копилка

Франція

Штрафи за поведінку

Заробляють доглядом за дітьми

Довготривале накопичення грошей.

 АНГЛІЯ: 10% - батькам

Британські батьки не поспішають вчити дітей поводитися з грошима - щоб не позбавляти їх дитинства. Але все одно дарують скарбнички та пропонують відкладати туди фунти, наприклад, з кишенькових грошей.

Коли ж діти починають заробляти по-справжньому, при цьому залишаючись жити з батьками, то вони повинні платити так званий «батьківський збір» - 10% від своєї зарплати. Тобто діти віддають гроші на оплату комунальних послуг, продукти, адже не всі гроші, які людина отримує витрачаються виключно на себе.

Картинки по запросу англия

Картинки по запросу копилка

Картинки по запросу процент от зарплаты родителям

Англія

Дарують скарбнички

Батьківський збір із зарплати, якщо живуть разом з батьками.

 

VII. Підсумок уроку.

Давайте визначимо які ж моменти досвіду зарубіжних країн могли б прижитися у нашому суспільстві?

  1. Фінансові ігри.
  2. Уроки домоводства.
  3. Кишенькові гроші, які дитина збирає впродовж довгого часу на щось важливе.
  4. Батьки знайомлять синів з дитинства із своєю роботою. Важливість утримання чоловіками сім’ї.
  5. Благодійність, продаж непотрібнх речей.
  6. Суботні солодощі.

 

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«Загальноосвітня школа І ступеня № 5

Вінницької міської ради»

 

 

 

 

 

Фінансова грамотність

Тема: «Витрати споживача на придбання товару. Додавання і віднімання іменованих чисел»

 

 

Підготувала

вчитель початкових класів

Боровська Я.О.

 

2017 – 2018 н.р.

 

1

 

doc
Додано
23 липня 2018
Переглядів
4459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку