Даний матеріал допоможе вчителю познайомити учнів із сподживчими витратами. Матеріал містить інформацію про кишенькові гроші дітей в різних країнах світи, та про формування власного бюджету учнів.
Фінансова грамотність
Тема: Витрати споживача на придбання товару. Додавання і віднімання іменованих чисел.
Мета: формувати уявлення про витрати споживачів, виконувати дії з іменованими числами; вчитися формувати бюджет згідно зазнеачен их вимог, познайомитися з особливостями кишенькових витрат учнів в різних країнах світу, проаналізувати закордонний досвід, виділити його позитивні моменти.
Обладнання: матеріали для роботи в групах по формуванню покупок; матерали для роботи в групах по країнах світу, презентація по темі уроку, відеоурок Тітоньки Сови про кишенькові гроші.
Хід уроку
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Створення асоціативного куща «Наші витрати»
Отже, підводячи підсумок, можна сказати, що продукти харчування комунальні платежі це постійні сталі витати кожної сімї.
Побутова хімія і засоби гігієни ми купуємо теж практично кожного місяця, оскільки вони мають властивість використовуватися і закінчуватися.
Ліки ми купуємо при хворобі.
Речі теж мають властивість зношуватися особливо, якщо в сімї є діти. Діти ростуть і потребують нового одягу і взуття.
Майже кожного місяця у близьких і рідних є дні народження, або інші свята.
2. Розрахунок сімейного бюджету.
Щомісячний дохід сім’ї із 3 осіб: батька – 12 000 грн, мами – 6 000 грн. Обов’язкові щомісячні статті витрат: оренда квартири – 4 300 грн, комунальні платежі – 900 грн, витрати на харчування – 4 300 грн, оплату харчування в дитячому садку їх сина – 400 грн, секція футболу для сина – 300 грн, англійська мова для сина – 200 грн, витрати на бензин – 1 500 грн, витрати на одяг – 2 000 грн, медичні витрати – 500 грн, витрати на розваги – 1 000 грн. Яку частину грошей сімя може відкласти на літній відпочинок?
4300 + 900 + 4300 + 400 + 300 + 200 + 1500 + 2000 + 500 + 1000 = 15400
- 16000 – 15400 = 600 грн.
- А якщо зламається машина? Потрібно передіти гуму на колесах авто?
- Якщо мама захоче ходити в басейн? А якщо дитині потрбен буде одяг на зиму і взуття і для татка теж?
- Чи може така сім’я зутріти Новий рік на гірськолижному курорті? А запланувати собі достойний відпочинок на морі влітку?
На жаль ні, тому із самого дитинства потрібно заощадливо ставитися до коштів, розумно їх витрачати
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні ми поговоримо про витрати учнів, їх доцільність та необхідність. Вплив учнівських витрат на бюджет сім’ї.
IV.Робота над новим матеріалом.
1. Бесіда про кишенькові гроші.
- Чи дають вам батьки кишенькові гроші?
- Скільки грошей дають вам батьки на тиждень?
- На що ви їх витрачаєте?
(На проїзд, солодощі – смаколики, канцтовари, обіди – ланчі у школі, дрібний китайський непотріб )
- Чи могли б ви прожити без кишенькових коштів?
- З якою метою батьки дають вам гроші?
2. Чи потрібні кишенькові гроші
Аргумент ЗА
Якщо приділяти багато уваги грошовим питань, дитина може вирости жадібною і корисливою. Наявність грошей у ранньому віці може призводити до розвитку схильності до безглуздого накопичення.
Існують також сім’ї, у яких вважають, що кишенькові гроші можуть розпестити дитини. Якщо регулярно давати їй гроші просто так, то вона не навчиться їх цінувати і не буде стримувати свої бажання.
Ще одна думка – давати гроші дітям не треба, тому що це просто небезпечно. Дитина ризикує стати об’єктом заздрості з боку однолітків. Гроші у неї можуть відібрати – і це ще в кращому випадку, в гіршому – побити або змусити віддавати свій дохід регулярно, не повідомляючи про це батьків.
Давати гроші дитині можна, якщо:
Гроші дитині не можна давати, якщо вона:
Орієнтовний список запитань, що ставлять діти, які вже готові до ознайомлення з кишеньковими грошима.
3. Перегляд відеосюжету про кишенькові гроші «Уроки тітоньки Сови»
Діти об’єднуються в групи по 4-5 учнів. Учитель пропонує повернутися до проблемної ситуації. Як раціонально витратити гроші? (кожна група отримує завдання на картці)
Завдання: Відповідно до потреб, придбати необхідні товари, раціонально використавши бюджет, зазначений у завданні окремо кожній групі.
1 група: Привітати з днем народження Марійку.
2 група: Привітати з днем народження Петрика.
3 група: До школи придбати необхідні приладдя.
4 група: В лікарні відвідати дітей-сиріт, купити їм подарунки.
На дошці записані назви товарів, які попередньо експертна група підібрала в шкільному лотку та їх ціни:
Барні – 7 грн. Диск – 4 грн. Скотч – 4 грн. і 8 грн. Клей – 8 грн. і 12 грн. Зошит – 4 грн. Фарби – 35 грн. Пензлик для малювання – 6 грн. Фломастери – 45 грн. Пластилін – 28 грн. Альбом для фотографій –200 грн. |
Бісер набір – 85 грн. Маркер – 15 грн. Гаманець для телефону – 60 грн. Листівки – 5 грн. Ватман – 3 грн. Ножиці – 25 грн. Набір машинок – 70 грн. М’ячик-тренажер – 40 грн. Кольорові олівці – 40 грн. Лінійка – 10 грн. Набір простих олівців – 25 грн. |
Учні протягом 10-12 хв. обирають необхідні товари, враховуючи потреби, смаки, їх необхідність, першочерговість, раціонально витрачають кошти, враховують вікові особливості, нахили.
Представник – «спікер» кожної групи звітує про вибір своєї групи, пояснює, аргументує, аналізує, робить висновок. Експертна група та вчитель оцінюють вибір.
Всі групи з роботою справились:
1 група – привітала Марійку і зробила вибір для дівчинки (бісер, листівку та альбом для фотографій);
2 група – привітала Петрика, зробила вибір для хлопчика (набір машинок, листівку, гаманець для телефону);
3 група – правильно підібрала шкільне приладдя (зошити, кольорові олівці, лінійку, пензлик для малювання, ножиці, пластилін)
4 група дітям-сиротам вибрали смачні подарунки «Барні», альбоми, олівці, пластилін та м’ячик-тренажер.
- В який бюджет вклалася окжна група? На чому можна було з’єкономити?
V. Фізкультхвилинка.
VI. Робота в групах. (по 4 учня)
Діти отримують цікаву інформацію про особливості видачі кишенькових грошей в різних країнах світу. Готують коротке повідомлення з опорними схемами про свою країну. Діляться враженнями: чи підтримують наші школярі таку форму видачі кишенькових грошей, пояснюють чому.
(Вчитель дає зразок на основі пояснення країни Німеччини)
Німеччина виховує законослухняних платників податків
У Німеччині, законом чітко визначено, скільки кишенькових коштів повинна отримувати дитина у певному віці. (Якщо батьки порушують норми, німецька дитина має право поскаржитися на тата чи маму.) Дітям починають видавати кишенькові гроші вже з трьох-чотирьох років у сумі (нашими грішми) від 10 до 30 грн. на тиждень. Звісно ця сума відповідно з віком дитини збільшується у півтора-два рази щороку. У 8–9 років дітям батьки дають по 60–80 грн. на тиждень. А вже з 10 років починають видавати фіксовану суму 300–500 грн. раз на місяць.
До речі, німці дуже винахідливі у фінансовому вихованні. Даючи сину чи доньці певну суму, вони стягують з них так званий податок у розмірі 20 %. Вони обґрунтовують це тим, що діти таким чином, змалечку привчаються до світу великих грошей, дізнаються про податки та фінансові схеми. Таким чином виховують законослухняного платника податків.
|
|
|
Держава визначає кількість кишенькових грошей для дітей різного віку. |
Дають кишенькові гроші батьки з 3-4 років. |
Відсотки батькам (державі) з дитинства. |
У Туреччині перші гроші діти отримують за поцілунки
На великі національні свята в Туреччині прийнято дарувати, навіть найменшим дітям (нашими грішми) від 12 до 27 грн. Старші отримують (нашими грішми) від 300 до 500 грн. Дарують святкові гроші старші родичі, а на знак подяки близькій людині дітям слід поцілувати руку та прикласти її до свого лоба. Поки дитина не в змозі витратити свої подаровані гроші самостійно, вони залишаються у батьків, коли дитина підростає, то її ведуть до магазину і вона обирає, що хоче купити на них. Регулярні кишенькові гроші турецькі батьки починають видавати своїм дітям-першокласникам. Зазвичай ця сума коливається (нашими грішми) від 100 до 300 грн на тиждень. Їй вистачає на обід та дрібну канцелярію чи іграшки.
Турецькі батьки з дитинства прищеплюють дітям серйозне ставлення до грошей. Татусі частенько водять своїх синів до себе на роботу, щоб показати, як нелегко дістаються гроші, тому їх потрібно цінувати. Навіть дуже забезпечені сім'ї налаштовують дітей на те, щоб вони намагалися вступити в безкоштовний навчальний заклад, якщо ж за навчання дитини треба платити, то батьки вимагають, щоб вона добре вчилася. У Туреччині в деяких школах кращим учням дають знижки в 50% на оплату навчання.
|
|
|
|
|
Туреччина |
Святкові гроші від старшого поколіня за поцілунки |
Знижки на навчання 50 %, якщо добре вчитися |
Татусі часто беруть синів на роботу |
Швеція
Дітям-шведам гроші на кишенькові витрати дає держава! У Швеції дітям до 16 років щомісяця виплачують по 1050 крон (4000 грн.). Правда, до повноліття ці гроші отримують батьки. Але потім вони самі можуть отримувати їх до 20 років. Але за умови, що будуть старанно вчитися і не прогулювати. До речі, деякі батьки з цих грошей виплачують своїм чадам «кишенькові». У середньому маленькі шведи з 6-7 років отримують 20-45 крон (170 грн.) на тиждень, а старші - близько 100 (400 грн.). Що цікаво, дітям не доводиться витрачатися в школі. Тому що шкільне харчування - безкоштовне. А в самій школі і біля неї нічого не продається. Тому гроші у шведських школярів йдуть на те, що їм дійсно подобається. Наприклад, малюки купують так звані «суботні солодощі». Справа в тому, що в цій країні діти їдять солодке тільки по суботах, щоб зберегти здоровими зуби.
Коли діти виростають зі свого одягу, їх вчать оформляти анонси на сайті оголошень і продавати одяг, іграшки та інші особисті речі. Вони розуміють, що якщо збережуть їх у хорошому стані, то зможуть продати тим, кому вони потрібніші, а самі на ці кошти зможуть купити щось інше. Ще одна родзинка шведського фінансового виховання: дітей з ранніх років привчають жертвувати на благодійність.
|
|
|
|
Швеція дає гроші на кишенькові витрати до 16 років |
Суботні солодощі. Турбуються про здоров’я зубів |
|
|
|
|
Жертвують на благочинність |
На сайтах оголошень продають власні непотрібні речі |
Харчування в школах безкоштовне. |
США
З раннього віку привчають дітей самостійно заробляти, часто стаючи першими «роботодавцями». Так, щоб отримати кишенькові гроші (їх починають видавати в 9-10 років), дитина повинна щось зробити по будинку: прибрати у своїй кімнаті, винести сміття, вигуляти собаку. Молодшим школярам дають «на кишеню» $ 5-10 на тиждень (140 – 280 грн.)
Багато батьків, звичайно, починають збирати гроші на навчання дитини ще до її народження. Але у виховних цілях дають лише частину «навчальних» грошей. На решту можуть змусити студента взяти кредит у банку на ім'я дитини.
|
|
|
|
|
США |
Заробляють гроші вигулюючи собак, прибираючи в квартирі. |
Батьки з дитинства відкладають гроші нанавчання |
Але частково беруть кредит на навчання на ім’я дитини. |
В угорських сім'ях прийнято вчити дитину поводитися з грошима, граючи у фінансові ігри, наприклад, «Монополію». А в школі на уроках з домоводства їм розповідають, як складати особистий бюджет і заощаджувати. Крім того, тут розбирають популярні рекламні гасла, показуючи, як компанії-виробники маніпулюють споживчими звичками. Що стосується кишенькових грошей, то їх дають небагато - до 3000 форинтів (до 330 грн.) на тиждень.
|
|
|
|
Угорщина |
Фінансові ігри |
Домоводство з молодших класів |
Популярні рекламні гасла вивчаються на уроках, вивчають їх вплив на споживачів. |
Французи - великі любителі роками збирати. До цього деякі з них привчають своїх дітей вже з 5-6 років, коли ті починають отримувати кишенькові гроші.«Сину і дочці я купив по гаманцю. У кожній секції була своя назва (приклеєні папірці) у залежності від того, що їм хотілося купити в майбутньому. Туди вони повинні були відкладати гроші, - розповідає батько двох дітей Паскаль Дюбуа. - Також кожному я вручив по невеликому блокноту, куди вони записували свої витрати, скільки беруть у борг один у одного і скільки заощадили. У кінці кожного тижня я переглядав їх записи. Тільки після такої перевірки вони отримували наступну «порцію» кишенькових грошей».
А ще французи люблять штрафувати своїх дітей. Наприклад, вони забирають за якусь провину 5 євро (150 грн.) із загальної суми кишенькових грошей. Або ж просто зменшують або збільшують їх розмір в залежності від поведінки дитини. В середньому ж школяр початкової та середньої школи отримує 5-12 євро (150 – 360 грн.) на тиждень
Даючи дітям кишенькові гроші, батьки не розраховують, що їм буде на все вистачати. Їм ці гроші потрібні для того, щоб вони просто навчилися з ними поводитися. А якщо хочеться купити щось дороге, то потрібно шукають, де підробити. А підробляють французькі школярі, як правило, доглядом за дітьми. Наприклад, за 3 години такої роботи можна отримати 25-30 євро (750 – 900 грн.).
|
|
|
|
Франція |
Штрафи за поведінку |
Заробляють доглядом за дітьми |
Довготривале накопичення грошей. |
АНГЛІЯ: 10% - батькам
Британські батьки не поспішають вчити дітей поводитися з грошима - щоб не позбавляти їх дитинства. Але все одно дарують скарбнички та пропонують відкладати туди фунти, наприклад, з кишенькових грошей.
Коли ж діти починають заробляти по-справжньому, при цьому залишаючись жити з батьками, то вони повинні платити так званий «батьківський збір» - 10% від своєї зарплати. Тобто діти віддають гроші на оплату комунальних послуг, продукти, адже не всі гроші, які людина отримує витрачаються виключно на себе.
|
|
|
Англія |
Дарують скарбнички |
Батьківський збір із зарплати, якщо живуть разом з батьками. |
VII. Підсумок уроку.
Давайте визначимо які ж моменти досвіду зарубіжних країн могли б прижитися у нашому суспільстві?
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
«Загальноосвітня школа І ступеня № 5
Вінницької міської ради»
Фінансова грамотність
Тема: «Витрати споживача на придбання товару. Додавання і віднімання іменованих чисел»
Підготувала
вчитель початкових класів
Боровська Я.О.
2017 – 2018 н.р.
1