Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 6-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Фінікійські міста-держави. Ізраїльсько-Юдейське царство.
Мета: визначити хронологічні межі існування Фінікії та Ізраїльсько-Юдейське царство; проаналізувати природні умови Фінікії, суспільний та духовний світ давніх євреїв; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними та контурними картами, текстом підручника та візуальними джерелами; формувати інтерес до вивчення теми.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
називати хронологічні межі Фінікії (міст-держав) та Ізраїльсько-Юдейського царства; роки правління царів Давида і Соломона;
-
називати відомі пам’ятки Фінікії (алфавіт) та Ізраїльсько-Юдейського царства (Біблійні заповіді, храм Соломона);
-
аналізувати природні умови Фінікії;
-
описати повсякденне життя представників різних верств давніх суспільств;
-
осмислити і передати враження, яке міг справляти на давнє населення і справляє на туристів храм Соломона.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, історична карта, контурна карта, роздатковий матеріал, ілюстрації до теми.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Самостійна робота на індивідуальних картках.
Протягом 5-10 хвилин учні/учениці виконують завдання на картках.
Картка 1.
-
Розв’язати хронологічну задачу, позначивши обчислення на лінії часу.
Скільки років минуло від початку правління царя Хаммурапі до сьогоднішнього дня?
1792 + 2018 = 3810 – 1 = 3809 (років)
-
Дайте визначення поняттям.
Шумери - ________________________________________________________. (Найдавніші мешканці Дворіччя)
Закон - ____________________________________________________________.
(Приписи, обов’язкові для виконання всіма людьми або певною групою, потрібні для того, щоб регулювати відносини в громаді, державі)
-
Підпишіть зображення.
Зикурат Клинопис. Шумерська глиняна дощечка.
Картка 2.
-
Розв’язати хронологічну задачу, позначивши обчислення на лінії часу.
Скільки років правив цар Хаммурапі?
1792 – 1750 = 42 роки
-
Дайте визначення поняттям.
Клинопис -______________________________________________________.
(Клиновидне письмо давніх шумерів)
Зикурат - ______________________________________________________.
(храми головним шумерським богам, що споруджували у вигляді багатоярусних східчастих споруд)
-
Підпишіть зображення.
шумерська школа шолом царя
|
Картка 3.
-
Установіть відповідність між термінами та їх визначенням.
-
закони
-
зикурат
-
клинопис
-
шумери
|
А найдавніші мешканці дворіччя
Б клиновидне письмо давніх шумерів
В храми головним шумерським богам
Г приписи, обов’язкові для виконання всіма людьми або певною групою, потрібні для того, щоб регулювати відносини в громаді, державі
Д архітектурна форма, що символізувала сонячні промені.
|
-
Позначте на контурній карті:
-
підпишіть назви двох головних річок Дворіччя;
-
підпишіть першими літерами назви найважливіших міст-держав Дворіччя ІІІ тис. до н.е.
-
підкресліть столицю царя Хаммурапі й обведіть кордони його держави.
|
Картка 4.
-
Розгадайте кросворд.
-
Одна з двох річок Дворіччя. (Єфрат)
-
Храм Межжиріччя, багатоярусна східчаста споруда. (зикурат)
-
Письмо давнього населення Месопотамії. (клинопис)
-
Матеріал, з якого мешканці Межиріччя будували храми, палаци, житла, а також використовували його для письма. (глина)
-
Цар, який уклав перший з відомих в історії збірник законів. (Хаммурапі)
-
Місто, яке сучасники називали «воротами бога», «вічним містом», «осередком Всесвіту». (Вавилон)
-
Шумерське місто, відоме гробницями своїх царів. (Ур)
-
Давньогрецька назва Межиріччя. (Месопотамія)
-
Найдавніше шумерське місто. (Еріду)
-
Припис, обов’язків для виконання всіма людьми або людьми певної групи для регулювання відносин у державі. (закон)
-
Плід дерева, яке давні мешканці Дворіччя називали «деревом життя». (Фінік)
-
Найдавніші мешканці Дворіччя. (шумери)
|
Картка 5.
-
Заповніть пропуски у тексті.
У ____________________________ (Південно-Західній) Азії протікають річки _________ (Тигр) та ________ (Єфрат). Країну, розташовану в середній та нижній течії цих річок, давньогрецькі географи називали ________________________ (Межиріччям). За природними умовами вона поділялась на _______________ (Верхнє) та ________________ (Нижнє). Жителі країни, крім зернових культур, вирощували ____________________ (фінікові пальми). Найдавніших жителів Дворіччя називають ______________________ (шумерами). Своїм головним богам вони будували _____________ (зикурати). Найдавнішим містом у Дворіччі є _______________ (Еріду). Писемність жителів Дворіччя називають __________________ (клинопис). Розквіт Вавилона пов’язують з правлінням царя __________________ (Хаммурапі).
|
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Анаграма.
ЯЛІББІ – Біблія.
-
Що вам відомо про цю книгу?
-
Що ми можемо з неї дізнатися?
-
Чи можна вважати Біблію вагомим історичним джерелом?
-
Сьогодні ми дізнаємося про що саме можна отримати відомості з Біблії.
-
Вивчення нового матеріалу.
-
Робота з історичною картою.
-
Розгляньте місце розташування Фінікії. Спробуйте сформувати природно-географічні умови держави.
-
Дайте відповіді на запитання.
-
У якій його частині Східного Середземномор’я розташовані Сирія та Давня Палестина?
-
Яку з країн - Фінікію чи Сирію - можна назвати приморською?
-
Назвіть сусідів країн Східного Середземномор’я.
-
Визначте місце розташування Давньої Палестини.
-
Які ріки та озера є на її території?
-
Словникова робота.
(метрополія) (колонія)
-
Чи відомі вам ці поняття?
-
Якщо так, поясніть. Ні – знайдіть у підручнику та запишіть у зошити.
-
Робота з текстом підручника (с. 78 – 79).
-
Опрацюйте текст підручника та виконайте завдання.
-
Доповніть речення:
-
Давню Фінікію відокремили від Західної Азії… (гірським хребтом Ліван).
-
Саронська рівнина багата на… (кедрові ліси та оливкові гаї).
-
Одне з найдавніших міст-портів Східного Середземномор’я. (Бібл)
-
Найбагатші фінікійські міста… (Тір та Сидон)
-
Основним заняттям фінікійців була… (морська торгівля).
-
Дайте відповіді на запитання.
-
Як утворилися міста-порти?
-
Завдяки чому фінікійські купці збагачувалися?
-
Що призвело до колонізації?
-
Яке місто-колонія прожило найдовше? (Тір)
-
Вибіркове читання.
-
Зачитайте речення, що стосуються зображень.
-
Який з винаходів фінікійців мав надзвичайне значення для них самих?
-
Який з винаходів особливо важливий для розвитку людства?
-
Робота в парах.
-
Опрацюйте текст підручника на с. 80 – 81.
-
Запишіть короткі тези, доповнивши речення.
-
У 14 – 13 ст. до н.е. до … прийшли…. (Палестини; євреї).
-
Історію євреїв викладено в… (Біблії).
-
Прабатьком євреїв вважають … (Авраама).
-
Єдиним богом ізраїльтян був… (Ягве).
-
Єврейський народ з єгипетського полону вивів… (Мойсей).
-
Найважливішою святинею євреїв став… («Ковчег Завіту»).
-
Що означає слово «євреї»?
-
Чому саме Авраама вважають прабатьком євреїв?
-
Звідки походить назва Палестини?
-
Як виник «Ковчег Завіту»?
-
оРоРобота з таблицею.
-
За допомогою тексту підручника на с. 82 – 83 заповніть таблицю.
Правління Давида та Соломона
|
Давид
|
Соломон
|
Роки
|
1005 – 965 рр. до н.е.
|
965 – 935 рр. до н.е.
|
Столиця
|
Єрусалим
|
Єрусалим
|
Діяльність
|
-
переміг воїна-велетня Голіафа;
-
створив гвардію з іноземців – філістимлян та критян;
-
провів перепис населення;
-
розширив територію Ізраїлю до Чорного моря.
|
-
за допомогою дипломатії намагався зміцнити державу;
-
розбудовував місто;
-
збудовано Єрусалимський храм на честь Ягве;
|
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Робота з історичним джерелом (с. 81 підручника).
-
Прочитайте десять заповідей Божих.
-
Як ці заповіді могли прислужитися згуртуванню євреїв?
-
Чому вони стали втіленням загальнолюдських цінностей?
-
Які із заповідей вам здаються найважливішими?
-
Порівняйте десять заповідей з уривком з єгипетської «Книги мертвих». Що спільного в цих текстах?
-
Розвяжіть хронологічну задачу, позначивши обчислення на лінії часу.
У 995 р. до н.е. Давид оволодів Єрусалимом і зробив його столицею Ізраїльсько-Іудейського царства. Скільки років минуло від початку правління царя Хаммурапі у Вавилоні до цієї події?
1792 – 995 = 797 років
-
Підсумки уроку.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Опрацювати § 15 підручника.
-
Підготувати повідомлення про повсякденне життя представників різних верств населення у стародавніх суспільствах.