Урок із застосуванням інтерактивних технологій, основною метою якого є формування ключових компетентностей(саморозвитку і самоосвіти- створення проблемних ситуацій, уміння знаходити нові рішення, інформаційної- розуміння та усвідомлення отриманої інформації, вміння робити висновки та узагальнення, складати опорні схеми, предметні компетентності-формування знань про фізичні властивості кислот, їхню поширеність у природі, вплив на довкілля і здоров'я людини), з використанням презентації.
Тема Фізичні властивості кислот. Поширеність в природі та використання кислот. Вплив на довкілля і здоров´я людини.
Цілі:
Формування ключових компетентностей:
*саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння знаходити нові рішення;
*інформаційної - розуміння та усвідомлення отриманої інформації, вміння робити висновки та узагальнення, складання опорних схем;
Формування предметних компетентностей : формувати знання про фізичні властивості кислот, їхню поширеність в природі та використання, вплив на довкілля і здоров´я людини, розвивати хімічну мову, виховувати інтерес до вивчення хімії
Обладнання : мультимедійний проектор, ноутбук, таблиця «Основні класи неорганічних сполук», «Розчинність кислот, основ і солей у воді», яблуко, лимон, квашена капуста, апельсин, малинове вареня, йогурт, морква, помідори
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
Хід уроку
ꓲ. Організація класу. Вступне слово вчителя. Напевно більшість із вас з цікавістю дивиться фільми за участю відомого детектива Еркюля Пуаро.(1 слайд) Які ж риси характеру допомагають йому розкривати самі заплутані вбивства? (спостережливість, працелюбність, наполегливість, логічне мислення). Ці риси потрібні для людей будь якої професії. Тому на кожному уроці ми повинні їх розвивати і вдосконалювати.
ꓲꓲ.Актуалізація опорних знань
Розвиваємо спостережливість (2 слайд)
Яка з речовин є зайвою у кожному рядку
А) HCl ,H2SO4 , H2O ,HNO3 Б) HCl , HNO3 , HBr ,HI ,HF
В) HCl , HNO3 , HF , H2SO4 Г) H2SO4 ,H3PO4 , H2S , H2CO3
Виправте помилки та назвіть кислоти H2CO2 , H2NO3, H2PO4, H2Cl
3 слайд Перевіряємо грунтовність знань Замість крапок вставити потрібні речовини SO3 +… →H2SO4
…. +H2O → H2SO3 P2O5 +H2O → … CO2 + H2O → ….
4 слайд Розвиваємо математичні навички
А) Який об´єм займають 2 моль хлороводню,
Б)якій кількості речовини відповідає11,2л вуглекислого газу
В)Який об´єм займають 12,04 *10 23 молекул чадного газу
Ми повторили назви кислот, класифікацію, наголосили, що деякі кислоти утворюються при взаємодії кислотних оксидів з водою. На цьому уроці ми продовжуємо знайомство з кислотами. Повідомлення теми уроку.
ꓲꓲꓲ . Вивчення нового матеріалу Чому на столі у вчителя яблуко, апельсин, лимон, квашена капуста.
1)За підручником вивчаємо фізичні властивості кислот.
-мають молекулярну будову,
-за звичайних умов рідини, крім H3PO4 , H3BO3 ,H2SiO3 , які є твердими речовинами,
-добре розчиняються у воді, крім H2SiO3 ,
-леткі кислоти HNO3 ,HCl , H2S,
- H2CO3 , H2SO3 існують лише у водному розчині,
-більшість кислот токсичні
Завдання : вивчити матеріал і скласти декілька запитань до прочитаного
2)Вчитель: Назва «кислоти» пов’язана з тим, що ці речовини мають характерний кислий смак. У природі вони поширені в організмах рослин, тварин, людини.
Повідомлення учнів Кислоти в рослинному світі
Багато рослин містять кислоти і використовують їх як «хімічну зброю». Мухомори в якості отруйних токсинів використовують іботенову кислоту. Ця речовина така отруйна, що мухоморові немає чого ховатися. Однак лосі жують мухомори і не гинуть від цього. Швидше навпаки: мухоморами вони лікують якісь свої «хвороби». Ботанікам відомо більше 800 видів рослин, що виробляють синильну кислоту. Багато рослин виділяють кислоти, пригнічуючи ними інші види рослин. У волосках кропиви міститься пекуча мурашина кислота. Лишайники містять к кислоту, що руйнує гірські породи.
Кислоти в тваринному світі
Якщо ви присядете поблизу мурашника, то надовго запам’ятаєте пекучі укуси його мешканців. Мураха впорскує в ранку від укусу отруту, що містить мурашину кислоту. Мурашиною кислотою обумовлено печіння кропиви, її ще виділяють деякі гусениці. Тропічний павук стріляє у ворогів цівкою рідини, що містить 84% розчин оцтової кислоти. Деякі жуки вистрілюють цівкою розведеної сульфатної кислоти. Слинні залози деяких черевоногих молюсків містять 2-4% сульфатну кислоту, яка полегшує їм добування їжі. Плоскі тисячоніжки використовують отруту по страшніше- пари синильної кислоти.
Кислоти в їжі
Чимало кислот в нашій їжі. Фрукти, овочі, молочні продукти, ліки постачають цілий букет кислот :яблучну, щавлеву, лимонну, молочну, масляну, кавову, оцтову, аскорбінову. Навіть синильна кислота (сильна отрута) знайома кожному, хто ласує ядерця кісточок слив, вишень чи мигдалю. Кількість її мізерна, але відчути запах і смак можна. Так що ядерцями захоплюватись не слід, особливо якщо вони взяті з недозрілих плодів або торішніх компотів.
Вільні кислоти-лимонна, молочна, винна, саліцилова надають фруктам, овочам і кислому молоку приємний смак і стримують в кишечнику гнильні, бродільні процеси і сприяють його регулярного спорожнення. Найбільш різкий присмак плодам і ягодам надає винна кислота, найбільш приємний-лимонна, якої багато містять цитрусові і журавлина. Завдяки наявності саліцилової кислоти малина має потогінну дію і тим самим здатна знижувати підвищену температуру тіла. Окреме місце займає тартронова кислота, яка здатна стримувати перетворення вуглеводів в жири при надмірному харчуванні і зменшувати підвищений апетит. Тартронової кислоти порівняно багато в капусті, яблуках, грушах, моркві, редисці, помідорах, огірках ,смородині. Ортофосфатна кислота входить до складу пепсиколи.
Вчитель: Напевно кожний із вам смакував колу. Яким є ваше ставлення до цього напою? Дивимось відеоролик «Як впливає кола на яйце» . Чи змінилось ваше ставлення після побаченого?
Кислоти в організмі людини і тварин
Аскорбінова, фолієва, нікотинова є вітамінами. Амінокислоти, з’єднуючись одна з одною створюють безліч білків. А з них, у свою чергу будуються майже всі тканини нашого організму. Фосфатна кислота у вигляді кальцієвих, магнієвих та стронцієвих солей-основний «конструкційний матеріал» кісток, зубів, нігтів.
Досить важливі функції здійснюють в організмі інщі неорганічні кислоти. Хлоридна кислота створюєь кисле середовище у шлунку хребетних тварин та людини, забезпечуючи значну активність ферментів шлункового соку. В людей, наприклад, у шлунку яких хлоридної кислоти недостатня кількість, порушуються процеси перетравлення білків, також можливе розмноження в шлунку шкідливих бактерій і т.п. Так, холерний вібріон гине в 0,5% розчині хлоридної кислоти . До речі, епідемії холери виникають лише влітку, коли рятуючись від спеки люди вживають багато води і кислотність шлункового соку знижується. Збільшення виділення хлоридної кислоти небезпечне для організму людини, так як викликає печію. А залишки сульфатної кислоти можуть, приєднуючись до нерозчинних в воді сполук, забезпечувати їхню розчинність. Це явище сприяє виведенню таких речовин в розчиненому стані із клітин та організму. Ортофосфатна кислота, в свою чергу, необхідна для синтезу АТФ (тобто є універсальним накопичувачем енергії в живій клітині) і різних типів нуклеїнових кислот організму. Молочна кислота є проміжним продуктом обміну речовин у теплокровних тварин. Запах цієї кислоти відчувають кровосисні комахи, що дозволяє їм швидко знаходити жертву.
Вплив кислот на довкілля і здоров’я людини(розповідь вчителя)
Кислоти постійно присутні навколо нас. Наприклад, дощова вода на перший погляд здається чистою. Насправді в ній чимало інших речовин. У газових викидах промислових підприємств, теплоелектростанцій, вихлопних газах автомобільних двигунів містяться невеликі кількості оксидів Сульфуру і нітрогену.. Твердопаливні ракети., хімічні підприємства, нафтосховища, бензозаправки мають негативний вплив на стан атмосфери. Так запуск одного комплекта «Шатл» призводить до викиду в атмосферу 200 тон хлороводню і 90 тон нітроген оксидів. Сірчистий газ потрапляє в повітря під час випалювання деяких металічних руд на заводах, при спалюванні вугілля, яке містить домішки сульфуру. Внаслідок взаємодії цього газу з атмосферною вологою утворюється сульфітна кислота SO2 +H2O→H2SO3
Невелика її частина реагує з киснем і перетворюється на сульфатну кислоту 2H2SO3+ O2→2 H2SO4
Оксиди нітрогену з’являються в атмосфері при взаємодії азоту з киснем(компоненти повітря) N2 + O2 → 2NO
2NO + O2 → 2NO2
2NO2+H2O → HNO2 + HNO3
Усі названі кислоти разом з дощем або снігом потрапляють на земну поверхню.
Причиною утворення кислотних дощів природним шляхом є:
-діяльність мікроорганізмів, які в процесі своєї життєдіяльності викликають руйнування органічних речовин і утворення сполук Сульфуру, які потрапляють в атмосферу (30-40млн тон за рік)
-Вулканічна діяльність(2млн тон сполук Сульфуру)
-Розпад нітрогеновмісних природних сполук; так як в основі всіх білкових сполук є нітроген, то чимало процесів призводить до утворення оксидів нітрогену
-грозові розряди(8млн тон сполук нітрогену за рік)
-горіння деревини і іншої біомаси
Кислотні дощі сприяють закисленню озер, що призводить до загибелі риби, планктону, великої кількості водоростей. Під впливом хімічних елементів в деревах змінюються процеси обміну, гальмується розвиток коренів, рослини стають чутливими до температурних змін і можуть повністю скинути листя. Велика кількість дослідів виявила зв’язок між кислотними дощами і ризиком захворіти і вмерти від серцевих розладів, астми і бронхіту у людей.
ꓲꓲꓲ. Закріплення вивченого матеріалу
Тестування Яка з кислот сприяє утворенню кислотних дощів : А) HCl, Б) H2SO4, В)H3PO4 Г)HPO3
2)До нерозчинних у воді кислот належать: А) H2SO4, Б) H2CO3, В) H2SiO3, Г)HCl
3)Кислота, що містить у шлунковому соку людини : А)сульфатна, Б)хлоридна, В) ортофосфатна, Г)нітратна
4)При консервуванні овочів використовують кислоту : А) хлоридну, Б)нітратну В)ортофосфатна, Г)оцтову
5)Виберіть летку кислоту з різким запахом : А) H2SO4, Б) H2CO3, В) H2SiO3, Г)HCl
6)Який газ міститься у газових викидах промислових підприємств, теплоелектростанцій: А) H2, Б)O2, В)SO3, Г)SO2
Завдання в групах 1)Які продукти ви порадите вживати людям , що захворіли на простудні захворювання, грип?
2) 1)Які продукти ви порадите вживати людям , що мають надмірну вагу?
3)Запропонуйте шляхи розв’язку проблеми утворення кислотних дощів
Кожен із учнів має закінчити речення
1)На цьому уроці я….
2)Найцікавішим моментом на уроці було……
3)На уроці я був вражений тим, що……
4)Інформація , почута на уроці допоможе мені…….)
5)Найбільш за все мені запам’яталося на уроці……
6)Інформація , яку я отримав на уроці, буде мені корисною, бо…….
ꓲꓦ. Домашнє завдання : опрацювати стор160-161, виконати завдання 241