Урок "Фізичні властивості кислот. Поширення у природі та використання кислот .Вплив на довкілля і здоров'я людинию

Про матеріал

Урок із застосуванням інтерактивних технологій, основною метою якого є формування ключових компетентностей(саморозвитку і самоосвіти- створення проблемних ситуацій, уміння знаходити нові рішення, інформаційної- розуміння та усвідомлення отриманої інформації, вміння робити висновки та узагальнення, складати опорні схеми, предметні компетентності-формування знань про фізичні властивості кислот, їхню поширеність у природі, вплив на довкілля і здоров'я людини), з використанням презентації.

Перегляд файлу

Тема   Фізичні властивості кислот. Поширеність в природі та використання кислот. Вплив на довкілля і здоров´я людини.

Цілі:

Формування ключових компетентностей:

*саморозвитку й самоосвіти – створення проблемних ситуацій, уміння знаходити нові рішення;

*інформаційної  - розуміння та усвідомлення отриманої  інформації, вміння робити висновки та узагальнення, складання опорних схем;

Формування  предметних  компетентностей   :  формувати знання про фізичні властивості кислот, їхню поширеність в природі та використання, вплив на довкілля і здоров´я людини, розвивати хімічну мову, виховувати інтерес  до вивчення хімії

Обладнання : мультимедійний проектор, ноутбук, таблиця «Основні класи неорганічних сполук», «Розчинність кислот, основ і солей у воді», яблуко, лимон, квашена капуста,  апельсин, малинове вареня, йогурт, морква, помідори

Тип уроку : вивчення нового матеріалу

                                Хід уроку

. Організація класу. Вступне слово вчителя.   Напевно більшість із вас з цікавістю дивиться фільми за участю відомого детектива Еркюля Пуаро.(1 слайд) Які ж риси характеру допомагають йому розкривати самі заплутані вбивства? (спостережливість, працелюбність, наполегливість, логічне мислення). Ці риси потрібні для людей будь якої професії. Тому на кожному уроці ми повинні їх розвивати і вдосконалювати.

ꓲꓲ.Актуалізація опорних знань

Розвиваємо спостережливість (2 слайд)

Яка з речовин є зайвою у кожному рядку

А) HCl ,H2SO4 , H2O ,HNO3                 Б) HCl , HNO3 , HBr ,HI ,HF

 В) HCl   , HNO3 , HF , H2SO4               Г)   H2SO4   ,H3PO4 , H2S  , H2CO3

Виправте помилки  та назвіть кислоти  H2CO2 , H2NO3, H2PO4,  H2Cl

3 слайд  Перевіряємо грунтовність знань   Замість крапок вставити потрібні речовини  SO3 +…   H2SO4

…. +H2O  H2SO3                P2O5  +H2O   → …                    CO2 +  H2O    ….

4 слайд    Розвиваємо математичні навички

А) Який об´єм займають 2 моль хлороводню,

Б)якій кількості речовини відповідає11,2л вуглекислого газу

В)Який  об´єм  займають 12,04 *10 23 молекул  чадного газу

Ми повторили назви кислот, класифікацію, наголосили, що деякі кислоти  утворюються при взаємодії кислотних оксидів з водою. На цьому уроці ми продовжуємо знайомство з кислотами. Повідомлення теми уроку.

ꓲꓲꓲ . Вивчення нового матеріалу        Чому на столі у вчителя яблуко, апельсин, лимон, квашена капуста.

1)За підручником  вивчаємо фізичні властивості кислот. 

-мають молекулярну будову,

-за звичайних умов рідини, крім H3PO4 , H3BO3   ,H2SiO3   , які є твердими речовинами,

-добре розчиняються у воді, крім H2SiO3 ,

-леткі кислоти HNO3 ,HCl , H2S,

- H2CO3 , H2SO3 існують лише у водному розчині,

-більшість кислот токсичні

 Завдання : вивчити матеріал і скласти декілька запитань до прочитаного

2)Вчитель: Назва «кислоти» пов’язана з тим, що ці речовини мають характерний кислий смак. У природі вони поширені в організмах рослин, тварин, людини.

Повідомлення учнів   Кислоти в рослинному світі

 Багато рослин містять кислоти і використовують їх як «хімічну зброю». Мухомори в якості отруйних токсинів використовують іботенову  кислоту. Ця речовина така отруйна, що мухоморові немає чого ховатися. Однак лосі жують мухомори і не гинуть від цього. Швидше навпаки: мухоморами вони лікують якісь свої «хвороби». Ботанікам відомо більше 800 видів рослин, що виробляють синильну кислоту. Багато рослин виділяють кислоти, пригнічуючи ними інші види рослин. У волосках кропиви міститься пекуча мурашина кислота. Лишайники містять  к кислоту, що руйнує гірські породи.

Кислоти в тваринному світі

Якщо ви присядете поблизу мурашника, то надовго запам’ятаєте пекучі укуси його мешканців. Мураха впорскує в ранку від укусу отруту, що містить мурашину кислоту. Мурашиною кислотою обумовлено печіння кропиви, її ще виділяють деякі гусениці. Тропічний павук стріляє у ворогів цівкою рідини, що містить 84% розчин оцтової кислоти. Деякі жуки вистрілюють цівкою розведеної сульфатної кислоти. Слинні залози деяких черевоногих молюсків містять 2-4% сульфатну кислоту, яка полегшує їм добування їжі. Плоскі тисячоніжки використовують отруту по страшніше- пари синильної кислоти.

Кислоти в їжі

Чимало кислот в нашій їжі. Фрукти, овочі, молочні продукти, ліки постачають цілий букет кислот :яблучну, щавлеву, лимонну, молочну, масляну, кавову, оцтову, аскорбінову. Навіть синильна кислота (сильна отрута) знайома кожному, хто ласує ядерця кісточок слив, вишень чи мигдалю. Кількість її мізерна, але відчути запах і смак можна. Так що ядерцями захоплюватись не слід, особливо якщо вони взяті з недозрілих плодів або торішніх компотів.

Вільні кислоти-лимонна, молочна, винна, саліцилова надають фруктам, овочам і кислому молоку приємний смак і стримують в кишечнику гнильні, бродільні процеси і сприяють його регулярного спорожнення. Найбільш різкий присмак плодам і ягодам надає винна кислота, найбільш приємний-лимонна, якої багато містять цитрусові і журавлина. Завдяки наявності саліцилової кислоти малина має потогінну дію і тим самим здатна знижувати підвищену температуру тіла. Окреме місце займає тартронова кислота, яка здатна стримувати перетворення вуглеводів в жири при надмірному харчуванні і зменшувати підвищений апетит. Тартронової кислоти порівняно багато в капусті, яблуках, грушах, моркві, редисці, помідорах, огірках ,смородині.    Ортофосфатна кислота входить до складу пепсиколи.

Вчитель: Напевно кожний із вам смакував колу. Яким є ваше ставлення до цього напою? Дивимось відеоролик «Як впливає кола на яйце»   . Чи змінилось ваше ставлення після побаченого?

 

 

Кислоти в організмі людини і тварин

Аскорбінова, фолієва, нікотинова є вітамінами. Амінокислоти, з’єднуючись одна з одною створюють безліч білків. А з них, у свою чергу будуються майже всі тканини нашого організму. Фосфатна кислота у вигляді кальцієвих, магнієвих та стронцієвих солей-основний «конструкційний матеріал» кісток, зубів, нігтів.

Досить важливі функції здійснюють в організмі інщі  неорганічні кислоти. Хлоридна кислота створюєь кисле середовище у шлунку хребетних  тварин та людини, забезпечуючи значну активність ферментів шлункового соку. В людей, наприклад, у шлунку яких хлоридної кислоти недостатня кількість, порушуються процеси перетравлення білків, також можливе розмноження в шлунку шкідливих бактерій і т.п. Так, холерний вібріон гине в 0,5% розчині хлоридної кислоти . До речі, епідемії холери виникають лише влітку, коли рятуючись від спеки люди  вживають багато води і кислотність шлункового соку знижується.  Збільшення виділення хлоридної кислоти небезпечне для організму людини, так як  викликає печію. А залишки сульфатної кислоти можуть, приєднуючись до нерозчинних в воді сполук, забезпечувати їхню розчинність. Це явище сприяє виведенню таких речовин в розчиненому стані із клітин та організму. Ортофосфатна кислота, в свою чергу, необхідна для синтезу АТФ (тобто є універсальним накопичувачем енергії в живій клітині) і різних типів нуклеїнових кислот організму. Молочна кислота є проміжним продуктом обміну речовин у теплокровних тварин. Запах цієї кислоти відчувають кровосисні комахи, що дозволяє їм швидко знаходити жертву.

Вплив кислот на довкілля і здоров’я людини(розповідь вчителя)

Кислоти постійно присутні навколо нас. Наприклад, дощова вода на перший погляд здається чистою. Насправді в ній чимало інших речовин. У газових викидах промислових підприємств, теплоелектростанцій, вихлопних газах автомобільних двигунів містяться невеликі кількості оксидів Сульфуру і нітрогену.. Твердопаливні ракети., хімічні підприємства, нафтосховища, бензозаправки мають негативний вплив на стан атмосфери. Так запуск одного комплекта «Шатл» призводить до викиду в атмосферу 200 тон хлороводню і 90 тон нітроген оксидів. Сірчистий газ потрапляє в повітря під час випалювання деяких металічних руд на заводах, при спалюванні вугілля, яке містить домішки сульфуру.  Внаслідок взаємодії цього газу з атмосферною вологою утворюється сульфітна кислота          SO2 +H2OH2SO3

Невелика її частина реагує з киснем і перетворюється на сульфатну кислоту                               2H2SO3+ O2→2 H2SO4

Оксиди нітрогену з’являються в атмосфері при взаємодії азоту з киснем(компоненти повітря)             N2 + O2 → 2NO

                       2NO + O2 → 2NO2

                       2NO2+H2OHNO2 + HNO3

Усі названі кислоти разом з дощем або снігом потрапляють на земну поверхню.

Причиною утворення кислотних дощів природним шляхом  є:

-діяльність мікроорганізмів, які в процесі своєї життєдіяльності викликають руйнування органічних речовин і утворення сполук Сульфуру, які потрапляють в атмосферу (30-40млн тон за рік)

-Вулканічна діяльність(2млн тон сполук Сульфуру)

-Розпад нітрогеновмісних природних сполук; так як в основі всіх білкових сполук є нітроген, то чимало процесів призводить до утворення оксидів нітрогену

-грозові розряди(8млн тон сполук нітрогену за рік)

-горіння деревини і іншої біомаси

Кислотні дощі сприяють закисленню озер, що призводить до загибелі риби, планктону, великої кількості водоростей. Під впливом хімічних елементів в деревах змінюються процеси обміну, гальмується розвиток коренів, рослини стають чутливими до температурних змін і можуть повністю скинути листя. Велика кількість дослідів виявила зв’язок між кислотними дощами і ризиком захворіти і вмерти від серцевих розладів, астми і бронхіту у людей.

ꓲꓲꓲ. Закріплення вивченого матеріалу

Тестування  Яка з кислот сприяє утворенню кислотних дощів : А) HCl, Б) H2SO4,  В)H3PO4      Г)HPO3

2)До нерозчинних у воді кислот належать: А) H2SO4,   Б) H2CO3,  В) H2SiO3,  Г)HCl

3)Кислота, що містить у шлунковому соку людини : А)сульфатна, Б)хлоридна, В) ортофосфатна, Г)нітратна

4)При консервуванні овочів використовують кислоту : А) хлоридну, Б)нітратну В)ортофосфатна, Г)оцтову

5)Виберіть летку кислоту з різким запахом :  А) H2SO4,   Б) H2CO3,  В) H2SiO3,  Г)HCl

6)Який газ міститься у газових викидах промислових підприємств, теплоелектростанцій:    А) H2, Б)O2,  В)SO3,  Г)SO2

Завдання в групах  1)Які продукти ви порадите вживати людям  , що захворіли на простудні захворювання, грип?

2) 1)Які продукти ви порадите вживати людям  , що мають надмірну вагу?

3)Запропонуйте шляхи розв’язку проблеми утворення кислотних дощів

Кожен із учнів має закінчити речення

1)На цьому уроці я….

2)Найцікавішим моментом на уроці було……

3)На уроці я був вражений тим, що……

4)Інформація , почута на уроці допоможе мені…….)

5)Найбільш за все мені запам’яталося на уроці……

6)Інформація , яку я отримав на уроці, буде мені корисною, бо…….

ꓲꓦ. Домашнє завдання : опрацювати стор160-161, виконати завдання 241

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Чечул Христина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бобряк Людмила Казимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
7638
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку