МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ
СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА № 23
Директор – Любов Андріївна Школяр,
спеціаліст вищої категорії, вчитель -
методист, “Відмінник освіти України”
вул. Братська, 4, м.Дніпродзержинськ, Дніпропетровська обл., Україна. 51921, т.(05692) 3-31-48
План-конспект
інноваційного уроку
фізичної культури
з елементами спортивних ігор
для учнів 5 класу
учитель фізичної культури
СЗШ № 23
Савічева Н. В.
м. Дніпродзержинськ
2007 рік
Тема уроку: Спортивні ігри.
Мета уроку: Розвиток рухливих навичок і вмінь з допомогою рухливих ігор та естафет.
Завдання уроку:
а) ловіння і передачі м’яча;
б) удару внутрішньою стороною стопи по м’ячу;
в) зупинки м’яча підошвою.
5. Сприяти профілактиці бронхолегеневих захворювань, покращенню функцій дихання.
Тип уроку: навчально-ігровий.
Інвентар: баскетбольні м’ячі, футбольні м’ячі, волейбольна сітка, пір’ячко, повітряні кульки, табло, пластикові стакани, коктейльні трубочки.
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
I. Підготовча (13 – 15 хв) |
|||
1. |
Шикування, привітання. |
20” |
У шеренгу, учні поділені на дві команди „Футболісти” і ”Баскетболісти” |
2. |
Команда ”Футболісти” шикується в зовнішнє коло, ”Баскетболісти” стають у коло в середині. Обидві команди за сигналом починають рухатись в протилежних напрямках в колонах по колах. Ходьба, руки на поясі: навшпиньках; на зовнішній стороні стопи; перекатами з п’ятки на носок; прискорена. За сигналом: один оплеск – діти зупиняються, гравець однієї команди обличчям до партнера другої команди і вітають один одного потискуванням руки; два оплески – вітаються торканням, по-черзі, правим, лівим плечами; три оплески – торкаються носиками „привітання ескімосів”. |
4-6 разів |
Настроїти клас на робочий лад, сформувати оптимістичний настрій у дітей.
Спину тримати рівно.
Відмітити дітей, які швидко і вірно виконували завдання. |
3. |
Вас чекає дуже дивна змагально-ігрова країна. З м’ячем будемо працювати, Ловить його й передавати, Бити ногою і зупиняти. Швидкість, спритність розвивати, І в рухливі ігри грати. Буду я вас ще навчати, Як здоров’я гарне мати.
|
20” |
|
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
4. |
”Історія виникнення м’яча”. Перший м’яч було виготовлено з глини, обтягнутої шкірою, пізніше з набитої всередині покришки, далі це був легкий каучуковий шар і нарешті з’явився надувний м’яч. Археологи на острові Самофракія, розташованому в Егейському морі, знайшли модель надувного м’яча, вік якого – 2300 років. У скіфів і древніх слов’ян, ацтеків, перуанців і народів майя, у ескімосів і древніх єгиптян, індіанців і новогвінейців – всюди шкіряний м’яч був у великій шані.
|
30” |
|
5. |
Діти стоять купкою біля учителя. Керівник говорить: „Розсипався горох”. Після цих слів учні кожної команди розташовуються на своїй половині майданчика. Команда, яка швидше стане на місця, отримує 1 очко.
|
20” |
Майданчики заздалегідь розмічено.
|
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
6. |
В. п. – стійка, ноги зігнуті, тулуб трохи нахилено вперед, важкість тіла розподілено рівномірно на обидві ноги, руки зігнуті перед тулубом. 1 – 4 – приставні кроки праворуч; 1 – 4 – швидке тупотіння ногами, руки внизу, долоні повернуті зовні; 1 – 4 – приставні кроки ліворуч; 1 – 4 – швидке тупотіння ногами; 1 – 4 – приставним кроком назад; 1 – 4 – швидке тупотіння ногами; 1 – 4 – приставним кроком вперед; 1 – 4 – швидке тупотіння ногами. Те, що і в попередній вправі, але замість тупотіння ногами, виконувати повороти на поставленій ззаду нозі на 360о.
|
2 рази |
Виконати один раз без музичного супроводу, другий – під музику.
Носок ззаду поставленої ноги не відривати від підлоги. Ноги працюють як пружинки.
|
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
7. |
В. п. – стійка ноги нарізно, м’яч у зігнутих руках перед собою; 1- передача м’яча по колу вправо; 2- прийом м’яча зліва; 3-4- те саме в інший бік.
В. п. – що і в попередній вправі; 1- одночасний поворот партнерів ліворуч; 2- прийом м’яча всередині між партнерами.
В. п. – ноги нарізно, м’яч угорі; 1- нахил вперед, передача м’яча назад між ногами; 2- випрямитись, прийом м’яча угорі; 3-4- те саме.
В. п. – присід, тримають м’яч прямими руками перед собою; 1-2- стрибки ліворуч; 3-4- стрибки праворуч; 1-2- стрибки назад; 3-4- стрибки вперед.
|
4 рази
4 рази
4 рази
1 раз |
В дві шеренги розімкнутись на витягнуті руки. Спиною один до одного.
Виконувати не відриваючи підошви від підлоги.
Учні стоять обличчям один до одного. Бути уважними. Виконувати синхронно. |
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
II. Основна частина (23-25 хв.) |
|||
1. |
В. п. – перший у широкій стійці, ноги нарізно, спиною до партнера тримає м’яч попереду. Енергійно нахиляючись вперед, він кидає м’яч двома руками назад-угору між ногами. Другий ловить м’яч і повертається кругом у в. п.
В. п. – стійка на колінах, м’яч у зігнутих руках перед собою. Передача м’яча двома руками від грудей. В. п. – сісти на підлогу, ноги нарізно. Передача м’яча правою рукою від плеча.
|
4 рази
4 рази
4 рази |
Діти починають виконувати вправу після слів учителя: Ось такий слухняний м’яч, Під ногами піде вскач. Знизу-вгору полетить, Не зівай його ловить.
Контролювати влучність передач. |
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
2. |
Коротке повідомлення з історії футболу. У середньовічній Англії була дуже популярна гра з м’ячем. Футбольні баталії переходили в бійки. Іноді з кожної сторони виступало 500 і більше людей. Місцем подій були вулиці міст і селищ. Змагання починались з середини дня і продовжувалися до темряви. Перемагала команда, яка зуміла прогнати м’яч через усе місто, або від села до села. Ігри проводилися під девізом „Перемога ціною любих жертв”. Король Річард II у 1389 році заборонив футбол. А хто скасував заборону, ви дізнаєтесь самі і розповісте мені на наступному уроці. |
20” |
А тепер футбольний м’яч Під ногами піде вскач.
|
3. |
Удар по м’ячу внутрішньою стороною стопи партнерові. Партнер зупиняє м’яч підошвою і виконує такий самий удар.
Збільшити відстань між партнерами і повторити те саме.
|
4 рази
4 рази |
Показ учителем. Відстань між партнерами – 1-2 м. Не забувати про помилки, які бувають під час удару і зупинці м’яча. Відстань між партнерами 3-5 м.
|
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
4.
|
Учні поділяються на 4 команди. За сигналом перших в колонах біжать до вказаної позначки і приймають упор лежачі на підлозі паралельно своїй команди, біжать другі номери – проповзають під першим номером і так само, як і він стають поряд в упор лежачі на підлозі, Гра продовжується доки останній в команди не пролізе крізь тунель, тоді всі діти, тримаючись за руки – фінішують
|
2 хв. |
Стоять в колонах |
5. |
Діти поділяються на 4 команди, перед кожною, у направляючих футбольні м’ячи. За сигналом перший б’є по м’ячу внутрішньою частиною стопи намагаючись попасти в мішень намальовану на лавці. Після удару зупиняє м’яч підошвою і біжить в кінець своєї колони, б’є другій гравець і т. д. Гра припиняється, коли одна з команд влучила в ціль 5 разів – вона перемагає
|
2 хв. |
Команди стоять в колонах. Напроти кожної – перевернута лавочка на відстані 5 – 6 мерів
|
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
6. |
За сигналом капітани передають баскетбольний м’яч двома руками від грудей першому гравцю, той, впіймавши, віддає назад, а сам присідає. Потім капітан кидає м’яч другому номеру і т. д. Гра закінчується, коли капітан впіймав м’яч від останнього гравця. Повторити ту ж саму естафету, але з передачею м’яча правою рукою від плеча, лівою рукою від плеча. |
3 хв. |
Чотири команди шикуються в колони, капітани стоять навпроти перших гравців у колонах на відстані 3 м, тримаючи в руках м’яч.
|
7. |
Біля направляючих перших груп лежить футбольний м’яч. За сигналом учителя направляючі виконують удар по нерухомому м’ячу внутрішньою стороною стопи і біжать у кінець своєї колони, гравець, який стоїть першим у команді напроти, зупиняє м’яч підошвою і віддає його так само, як і попередній, другому гравцю, що стоїть в колоні напроти і теж біжить в кінець своєї колони. Гра закінчується, коли перші номери в колонах займуть знову свої місця.
|
2 хв. |
Чотири колони, кожна колона поділяється на дві групи, які стоять напроти. Відстань 3-5 м.
Метод змагань. Не забувати про помилки, які бувають під час удару та зупинці м’яча. |
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
8 |
За сигналом один з учнів починає передавати футбольний м’яч ногою іншому, обов’язково через коло, а гравець, який стоїть у центрі кола, намагається його перехопити ногою чи рукою. Піймавши м’яч, учасник стає на місце того учня, який відбив м’яч останнім. |
3 хв. |
Діти поділяються на команди, щоб у кожній було 6-8 гравців, які стають у коло, а один із них у центрі. Діаметр кола 3-4 м. Ігровий метод. Ловити руками можна тільки учневі, який стоїть у центрі.
|
9. |
У кожному колі стоїть гравець – мисливець. Діти передають м’яч один одному, обов’язково через коло, а мисливець намагається перехопити його. З мисливцем міняється гравець, який загубив м’яч. Виграє той, хто жодного разу не був мисливцем. Перші діти, призначені вчителем не враховуються.
|
2 хв. |
Три команди по 5-8 учнів шикуються з зовнішньої сторони кола на баскетбольному майданчику. Ігровий метод.
|
10. |
Гра „Звільни поле”. Гравці діляться на дві команди. Перша розташовується на одному боці майданчика, друга на протилежному. У кожної команди два баскетбольних м’яча. За сигналом учні перекидають м’ячі на протилежний бік поля. Виконувати передачі дозволяється тільки з-за трьохметрової волейбольної лінії. Якщо хтось з гравців порушує це правило – 1 очко зараховується протилежній команді. |
3 хв. |
Гра проводиться на волейбольному майданчику, який переділено сіткою h=120см.
|
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
|
Гра зупиняється, коли на майданчику однієї з команд не залишиться жодного м’яча – вона заробляє одне очко. Гра повторюється декілька разів |
3 хв. |
Учні виконують передачі м’яча: однією рукою від плеча, двома руками від грудей, двома руками зверху. Ігровий метод. |
1.
|
Бесіда з дітьми: „Чому так важливо в грі баскетбол вміти вести м’яч без зорового контролю?”
|
20”
|
У дві шеренги. Поточно-груповий метод.
|
2.
|
|
2 хв. |
Показ і пояснення учителя. Відстань між партнерами 3-4 кроки. Назвати дітей, які не помилялися в рахунку. |
3.
|
|
2 хв.
|
Контролювати, щоб не було зіткнень гравців. Діти довільно, кроком, рухаються по залу. Відмітити учнів, які порахували вірно, або приблизно вірно, не гублячи м’яч під час ведення. Гравці з м’ячами розташовуються довільно |
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
4. |
За командою діти переміщуються, ведучі м’яч, намагаючись відірвати один у одного хвіст. Коли мине певний час, дається сигнал до закінчення гри. Перемагає команда, у якої виявиться більша кількість хвостів. |
3 хв. |
Гравці з м’ячами розташовуються довільно на майданчику. У кожного ззаду прикріплений шматок тканини 12х40 см – хвіст. Забороняється припиняти ведення м’яча, штовхати один одного, виходити за межі майданчика. |
III. Заключна частина (5-6 хв.) |
|||
|
|||
1.
|
За спинами гравців кожної команди на відстані 4-5 м проводиться обмежувальна лінія. Між кожною парою учитель (помічники) Підкидає повітряну кулю, а діти в стрибку намагаються відбити кулю однією рукою за спину суперника через обмежувальну лінію. Той, кому це вдається, приносить своїй команді одне очко. Перемагає команда, яка набрала більшу кількість очок. |
2 хв.
|
Шикуються в дві шеренги обличчям один до одного. Не дозволяється під час і після удару по кульці опускати руку вниз.
|
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
2. |
Гра „Феєрверк”. Приймають участь дві команди. Перша шикується з внутрішньої сторони кола, у кожної дитини в руці кольорова пір’їнка, а друга в шеренгу біля кола – гарматники. Вчитель запитує: „Гарматники готові?”, друга команда відповідає: „Готові!”. За командою учителя гарматники виконують вдих через ніс і видихаючи гучно говорять: Бах!”. Діти в колі виконують глибокий вдих через ніс і, підкидаючи пір’їнку вгору, видихають на неї повітря ротом. Перемагає команда, яка виконувала правильно вдих і дружно видих.
|
4 рази. |
Ігровий метод. Запропонувати дітям поміркувати, на чию честь вони хотіли б давати свій феєрверк. Після двох повторень команди міняються ролями. Видих виконується безперервно.
Якщо вільна є хвилинка, Подмухайте на пір’їнку. З виду може і проста, Але користь в ній така: Кашель вмить вона лікує Дітям, що на неї дують.
|
№ п / п. |
Зміст уроку |
Дозування |
Організаційно - методичні вказівки |
3. |
Шикування, підведення підсумків. У рухливі ігри грали? (відповідь дітей) Феєрверки запускали? (відповідь дітей) По кульках били ми в стрибку? (відповідь дітей)
Всі ці вправи доладу. Час вже нам відпочивати І оцінки виставляти. Вас очікує сюрприз, А для суддів буде приз. Нагадає він про вас, Наш чудовий п’ятий клас.
Домашнє завдання: Знайти відповідь на запитання: „Хто скасував заборону короля Річарда ІІІ грати в футбол?”(1660 року Карлом ІІ); дихальні вправи.
|
1 хв. |
Визначити команду-переможця. Діти по парах на одній кульці з двох боків виставляють оцінку один одному маркером.
|