23 квітня о 18:00Вебінар: Шкільна територія як об'єкт STEАM-дослідження

Урок "Фізика екологічної стежки"

Про матеріал
Урок-дослідження по темі "Пізнання природи". Можна здійснити як проект. Проводиться у І семестрі в 7 класі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цілі: закріпити навички вимірювання довжини, площі, об'єму, часу; ознайомитися з рослинністю рідного краю; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: лінійка, мірна стрічка, годинник, зошити, ручки.

 

ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ЕКСКУРСІЇ

(В класі)

 І. ІНСТРУКТАЖ ІЗ ТЕХНІКИ БЕЗПЕКИ.
ПРАВИЛА ПОВОДЖЕННЯ В ПАРКУ

Усім учням слід триматися групи, виконувати всі вказівки вчителя, не збирати й не їсти ніяких плодів, грибів, комах, не смітити, не завдавати шкоди рослинам.

 

II. ЗНАЙОМСТВО З МАРШРУТОМ ЕКОЛОГІЧНОЇ СТЕЖКИ

  • Початок маршруту.
  • Зупинка 1 «Майбутнє лісу у твоїх руках».
  • Зупинка 2 «Лісова аптека».
  • Зупинка 3 «Ліс на службі людини».
  • Кінець маршруту.
  •  

(Біля контори)

III. ПРОХОДЖЕННЯ МАРШРУТУ

Учитель. Діти, ми йдемо екологічною стежкою, маршрут якої проклали учні нашої школи в дендрологічному парку «Тростянець». Ми маємо визначити час нашої екскурсії. Погляньте на свої годинники. Зафіксуйте початок. Рушаймо.

Придивіться до рослин: багато з них вже скинули листя, приготувалися до зими. Нажаль в цю пору року ми не почуємо звичного для нас чарівного гомону парку: шелест листя, спів пташок. Але можемо вдихнути цілюще повітря із запахом хвої. Усе це — природа. Вона дає людині здоров'я, наснагу й спокій. Тільки в гармонії з природою людина може бути щасливою.

 

(Біля посадки молодої сосни)

Зупинка 1

«Майбутнє лісу у твоїх руках» — так називається всеукраїнська акція, у якій щороку беруть участь жителі нашої країни. З метою омолодження нашого парку робітники посадили ці молоді сосни. Цим деревцям уже виповнилося 6 -7 років. Вони прижилися, підросли й зміцніли. Стоять рівними рядочками, хитають зеленими «лапами» й дякують людям за турботу.

Наше завдання: виміряти приріст сосни звичайної за вегетативний період.

Придивіться, діти, як цікаво розташовані гілочки у молодих сосон. Щороку виростає одне розгалуження (лутовка). Тому треба виміряти відстань між верхніми лутовками.

Кожен стає біля окремого деревця, виконує відповідні  вимірювання й обчислює середнє значення.

Проаналізуйте, чи однакові прирости дає рослина щороку? Чому? Мабуть, тому, що в різні роки спостерігаються різні екологічні умови.

 

(Перед посадкою молодої сосни)

Діти, а що, крім дерев, росте в парку? Так, трава, кущі, квіти, гриби. А які трав’янисті рослини ви знаєте й бачите навколо себе?

 

Зупинка 2

Багато рослин у парку мають лікарські властивості. Тому ця зупинка називається «Лісова аптека». Які ж лікарські рослини ви бачите тут? Так, кропива дводомна, чистотіл звичайний.

Кропива дводомна – багаторічна трав’яна рослина з прямим стеблом, досягає висоти 150 см. Як лікарська рослина кропива відома давно. Вона має кровозупиняючу дію. І якраз кровозупинна дія кропиви привабила увагу лікарів.

З ХVI  ст. відвари із кропиви стали широко використовуватися при легеневих, кишкових і маточних кровотечах. Кровозупиняюча дія листя кропиви обумовлена наявністю у них вітаміну К. Крім вітаміну К, у кропиві міститься близько 200 міліграм – процентів вітаміну С, каротин (провітамін А), вітаміни групи В, органічні кислоти.

У лікарській практиці застосовують гіркий і густий екстракт промислового виготовлення.

Рекомендують приймати настій при анемії, атеросклерозі, ревматизмі, захворюванні жовчних шляхів і печінки, геморою, звичайних закрепах, а також використовувати як засіб, що підвищує виділення молока у матерів, які годують  дітей.

Косметологи рекомендують настій з кропиви, як засіб для укріплення коренів волосся, зменшення зайвої салості шкіри голови і знищення лупи.

Чистотіл – багаторічна трав’яниста рослина, бур’ян з жовтими квітками й стеблом, що виділяє, коли його переламати, жовто-оранжевий молочний сік. Чистотілом  звичайним користуються з давніх-давен. Ця рослина досить широко застосовується при різних захворюваннях людей. Відомо, що деякі лікарі в Стародавній Греції і Римі призначали чистотіл при подагрі, золотусі, шкірних хворобах. З лікувальною метою використовують усе стебло з корінням. В жовто-оранжевому соку чистотілу міститься близько 17 алкалоїдів, різні органічні кислоти. В траві є ефірна олія, вітаміни С, А, флавоноїди і сапоніни. Рослина  затримує ріст деяких злоякісних пухлин, зменшує й заспокоює болі, загоює рани, виводить бородавки та мозолі, припиняє судоми та спазми. Його вживають при каменях печінки, жовтусі захворюваннях селезінки, катарах шлунка та кишечника, а також при грипі, коклюші, подагрі, ревматизмі та геморої. Зовні використовують при шкірних захворюваннях, золотусі, гнійних ранах та виразках. Цілющі властивості чистотілу багатогранні.

Наше завдання: визначити площу ділянки, яку займає чистотіл.

Для цього нам необхідно уявно накреслити прямокутник. Поставмо учнів у вершинах нашого прямокутника. А рослини будуть всередині.

Об'єднаємося у 2 групи й виміряймо довжину та ширину прямокутника на протилежних сторонах. Кожна група окремо визначає площу, а потім
обчислюємо середнє значення площі.

Як визначити, скільки рослин є на даній площі? Якщо ми безпосередньо рахуватимемо, то потопчемо рослинки. Можна підрахувати, скільки
їх є на 1 м2, а потім і на всій площі. Виконуємо відповідні вимірювання й підрахунки.

У парку дуже велика кількість дерев і трав, які мають лікарські властивості. Це  мати-й-мачуха, конвалія травнева, чебрець повзучий, липа серцевидна , ялівець звичайний  та багато інших.

 

(На стежці)

Нажаль багато рослин  в наш час занесені до Червоної книги України. Так, на екскурсійному маршруті ми можемо бачити одну з них, тис ягідний або європейський.  Поряд із гінго білоба – це релікт нашого парку. Росте дуже повільно. На території парку росте 13 дерев. Приріст складає 2 - 3 см на рік до 6 років, а потім 15 - 20 см. Живе від 1000 до 4000 років. У чистих посадках не зустрічається, росте в оточенні різних хвойних і листяних дерев, маючи до17 м, висоти.

Ареал регресуючий: причина – хижацьке знищення  людиною.

Деревина важка, щільна, має гарні механічні властивості, красиву текстуру, гарно полірується. Деревина є прекрасним столярним і оздоблювальним матеріалом і високо ціниться в меблевому виробництві.

Такі рослини охороняються державою. Їх не можна нищити.

 Продовжуємо рух за маршрутом.

 

(В арборетумі, на вирубці)

Ліс, як і людина, народжується, живе й помирає. Сосна живе до 200 років, береза — до 100, а дуб може рости до 1000 років. Потім дерево старіє, хворіє, трухлявіє й падає додолу. Але людина здавна навчилася використовувати деревину. Де ж застосовується дерево? З нього можна виготовляти меблі, двері, іграшки, ним можна опалювати приміщення.

 

(Біля пилорами)

Зупинка З

«Ліс на службі людини». Перед вами промислова вирубка лісу. Деревину складено у вигляді прямокутного паралелепіпеда, а гілки — окремо.

Наше завдання: виміряти об'єм заготовленої деревини.

Як же визначити потрібний об'єм? Треба виміряти довжину, ширину, висоту й перемножити одержані результати. Виконуємо роботу. Одне дерево коштує приблизно 400 грн. Озирніться навкруги: нас оточує величезне багатство країни. Колись тут був хутір, а ваші пра- пра- прабабусі й прадідусі посадити цей парк. Створення дендропарку розпочалося у 1834 році під безпосереднім керівництвом Івана Михайловича  Скоропадського. Основою послужили 300 вікових дубів, які поодиноко росли по обидва боки глибокої балки Богівщина та в мальовничій заплаві невеличкої річки Тростянець,яка і дала назву дендропарку. Схована від вітру, ця затишна балка стала місцем для створення розсадника, який через десять років мав великий асортимент рідкісних рослин. В 1836 році почалася посадка парку і на лівому березі річки Тростянець. Згодом сюди завезли екзотичні рослини із Петербурга, Риги, Каразінського акліматизаційного саду.

Сьогодні його використають, щоб задовольнити духовні та матеріальні потреби людей. А завтра знову посадять молоді деревця. Вирушаймо далі.

 

(На стоянці)

Які мешканці лісу нас оточують? Так, мурашки, жуки, птахи. Це їхній дім, а ми були в них у гостях. Наша подорож завершується. Подивіться знову на годинники й визначте, скільки часу тривала наша екскурсія. Ми використали його ефективно.

Бережіть час, не марнуйте його, бо він спливає, ніколи не зупиняючись.

 

Тож повторімо:

  • Які фізичні величини ми вимірювали?
  • Які прилади ми використовували?
  •      Які рослини, занесені до Червоної книги України, ми згадували?
  • Як треба поводитьсь у парку?

 

IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Оформити й здати звіти про всі вимірювання.

Написати твір-мініатюру «Як я бережу природу». 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
20 лютого
Переглядів
47
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку