Тема: Сили в механіці. Узагальнення знань.
Мета: Закріпити знання з теми «Закони Ньютона. Сили в механіці»;
вдосконалити навики розв’язування різного типу задач;
розвивати спостережливість, уважність, вміння проводити наукові дослідження, розвивати і виховувати такі якості мислення як вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати;
виховувати відповідальність, відвертість, цілеспрямованість, взаємоповагу.
Обладнання і унаочнення:
а) листочки завдань для самоопитування, для самостійного розв’язання задач;
б) тягарець на пружині; камінець на нитці; брусок на похилій; кулька, яка плаває у воді.
в) Обладнання до експериментального завдання «Визначити жорсткість пружини динамометра»: Динамометр, штатив з муфтою і затискачем, лінійка, нитка.
г) узагальнююча таблиця.
д) мультимедійний файл – вирізаний фрагмент із м/ф «Том і Джері та пірати»
Епіграф: Межі для знань немає. (Фірдоусі)
Зміст та методи роботи
Мета сьогоднішнього заняття – закріпити і поглибити знання з теми «Закони Ньютона. Сили в механіці». Тому свою роботу ми сьогодні плануємо слідуючим чином: перевіряємо знання теорії - це означення сил, формулювання законів, запис відповідних формул, креслення малюнків. Дані знання для подальшого практичного використання ми маємо з вами систематизувати у вигляді таблиці, щоб використовувати їх при розв’язанні задач та подальшому вивченні фізики не лише механічних процесів, а й теплових та явищ електродинаміки. Але пізнання істини неможливе без застосування набутих знань на практиці. Тому ми з вами спробуємо розв’язати завдання з даної теми за збірником ДПА. Я вірю, що кожен з вас готувався до заняття, має бажання не лише вчитися працювати, але ще й бажання проявити перед нами всі свої знання, вміння спостерігати, мислити, творити. Отже, працюємо разом на гарний результат. Для поліпшення вашого настрою давайте переглянемо фрагмент із м/ф «Том і Джеррі».
Після перегляду з’ясовуємо відповіді на запитання: Що відбулося з героями нашого мультику? Під дією яких сил вони рухалися?
Прошу все закрити і поставити один одному по 6 запитань з переліку питань для самоопитування. Час – 5-7 хв. При цьому в бланках не забуваємо ставити відмітки про результати. Я перевіряю в цей час виконання домашнього завдання: розв’язання задачі (текст у зошиті) та створення узагальнюючої таблиці.
На слайді презентації до уроку написано рівняння руху:
х = 20-2t + 0,5t2.
х = -25 +t - 1,5t2.
х = 2t
х = 2t -300
х = 4,5t2 -270+ 2t
Завдання: Вказати тип руху та його кінематичні характеристики.
Під дією якої сили тіло масою 2 кг буде рухатись за таким законом?
4. Систематизація знань. Пропоную вам сформуватися в групи за рівнем знань по 4 учні і за 1 хв. підготувати розповідь по питанню, яке ви собі оберете. Призначте відповідального з групи.
Працюємо в зошитах: (учні від груп аналізують заповнення таблиці), вчитель та клас перевіряють і доповнюють.
а = 0 v= const |
а=const |
Взаємодія тіл
|
сила всесвітнього тяжіння |
сила тяжіння
|
сила пружності |
сила тертя
|
сила Архімеда
|
∑F = 0 |
∑F =mа |
F = -F |
F= G F=G
|
F=mg
|
F= -k Δl kпосл= kпар= k1+k2 |
F= µN |
F=ρgV |
Вага тіла
вільно падає а= g |
gу= 0 |
а = const g а |
а = const g а |
v = const |
v = const |
Р=0 |
Р= mg |
Р= m(g+ а) |
Р= m(g- а) |
Р= m(g+ )
|
Р= m(g - ) |
Учням пропонуються до їх уваги прилади:
1) завдання групам: для кожної установки дати характеристику стану тіла, сил, що діють на тіло та зобразити схематично на малюнку сили.
2) Виконати експериментальне завдання: Визначити жорсткість пружини динамометра.
Обладнання: Динамометр, штатив з муфтою і затискачем, лінійка, нитка.
(Учні мають здогадатися, що вага динамометра дорівнює силі пружності пружини. Отже, динамометр підвішуємо гачком догори, вимірюємо подовження лінійкою, динамометр сам фіксує значення сили. Жорсткість відшуковуємо за законом Гука.) Оформлення даного завдання записується учнем з даної групи на дошці.
Переходимо до наступного етапу – застосування набутих знань на практиці. Саме зараз ми з вами зробимо запис домашнього завдання:
Д/З: повторити §§20-27(К) та §§ (Т), вивчити таблиці. На оцінку 4 бали скласти задачу на 1 пряме використання формули, на 6 балів - на 1 логічний крок з використанням формули, на 9 – на 2-3 логічних кроки, на 10-12 балів – 3 і більше логічних кроків з використанням формул кінематики та інших розділів фізики, творче завдання - придумати експериментальне завдання по визначенню певної сили.
А зараз по групам вам потрібно розв’язати задачі відповідно до обраного вами рівня складності. По ходу розв’язання представники груп виходять до дошки, демонструють розв’язання і пояснюють його.
(Пропонуються завдання, аналогічні до задач № 2. 29с; 2.51.д ; 2.53 д; 2.82в )
6. Підведення підсумків. 2-3 хв
Задачі для розв’язання
на уроці систематизації знань
з теми «Закони Ньютона. Сили в механіці».
Початковий та середній рівень.
Fтр, кн.
2
1
1 2 3 Р, кн.
Достатній рівень.
х = 2t + 1,5t2.
Високий рівень.
Дано: СІ: Розв’язання:
m = 1 т m = 103 кг З’ясуємо фізичний зміст задачі: необхідно
v =36 км/год v = 10 м/с знайти коефіцієнт тертя, знаючи масу
S = 10 м тіла, гальмівний шлях, який воно пройшло та
µ - ? початкову швидкість. Зобразимо малюнок,
на якому вкажемо вектори сил, що діють на тіло. Обираємо СВ «Земля», вісь Х спрямовуємо вздовж руху.
Виведення математичного виразу розв’язку задачі (пошук математичної моделі):
За ІІ з.Ньютона ∑F =mа (1)
Розпишемо дане рівняння: Fтр + Fтяж + N = mа (2
в проекціях на Х: Fтр = mа (3)
Для гальмівного руху а= (4). Так як сила тертя пропорційна силі нормального тиску F= µN (5), то з формул 3,4.5 слідує µmg = m(6), звідки
Перевірка одиниць вимірювання:
[ µ ] = = 1. Обчислюємо: { µ } = = 0,5.
Аналіз відповіді: Отриманий результат відповідає табличним значенням коефіцієнта тертя ковзання.
Відповідь. µ = 0,5.
Додатки до уроку
Додаток 1. Бланк для самоопитування в парах.
Додаток 2. Питання для самоперевірки з теми «Закони
Ньютона. Сили в механіці»
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
4 |
|
|
5 |
|
|
6 |
|
|
7 |
|
|
8 |
|
|
9 |
|
|
10 |
|
|
1
[1] Текст задачі взято із пдручника Коршак Є.В. Ляшенко О.І. Савченко В.Ф. Фізика 9 клас. – К.: Перун.2005р.