Урок "Формені елементи крові"

Про матеріал
Тема уроку: Формені елементи крові. Групи крові, переливання крові. Мета уроку: поглибити знання учнів про будову крові та довести, що їх будова формених елементів відповідає функціям; сформувати уявлення про еритроцити, лейкоцити та тромбоцити; розвивати в учнів пізнавальний інтерес та вміння робити висновки, узагальнювати їх, вирішувати важливі для життя ситуації; формувати науковий світогляд учнів; виховувати у дітей відповідальність та толерантне ставлення до свого здоров”я . Тип уроку : комбінований
Перегляд файлу

Тема уроку: Формені елементи крові. Групи крові, переливання крові.

 

Мета уроку:  поглибити знання учнів про будову крові та довести, що їх будова формених елементів відповідає функціям;  сформувати уявлення про еритроцити,  лейкоцити та тромбоцити; розвивати  в учнів пізнавальний інтерес та вміння робити висновки, узагальнювати їх, вирішувати  важливі для життя ситуації; формувати науковий світогляд учнів; виховувати у дітей відповідальність та толерантне ставлення до свого здоров”я .

 Тип уроку : комбінований

«Здоровий жебрак - щасливіший від хворого короля»

Народна мудрість                                                    

Хід уроку

 І. Організація класу.                                                                                                              Доброго дня, діти.  Для початку, посміхніться один одному і побажайте успіху. До речі, успіх. Це важливо в житті людини? Ви хотіли б бути людьми успішними? На кожному уроці ми прагнемо досягти успіху.  І сьогоднішній урок не виключення. А що потрібно, щоб досягти успіху в житті?Знання, терпіння,наполегливість. І сьогоднішній урок біології - це ще один крок до успіху. То ж я бажаю вам успіхів.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Заповнити німі схеми (біля дошки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2)Закінчити фрази:                                                                                                              - Кров насичена киснем…артеріальна                                                                         - Кров насичена вуглекислим газом… венозна                                                          - Рідка сполучна тканина, що об’єднує весь організм у єдине ціле… кров                - Відносна сталість складу та фіз.-хім. властивості внутрішнього середовища…  гомеостаз                                                                                          - Частина плазми крові, яка потрапила в тканини утворює…тканинну рідину                                                                                                                       2. Назвати функції крові                                                                                         3. Задача:  визначте кількість крові у вашому організмі, якщо відомо, що вона становить 1/13 маси тіла людини.                                                                 

III. Мотивація навчальної діяльності .                                                                  

«Кожної секунди в Червоному морі тонуть мільйони кораблів. Але мільйони нових кораблів виходять з гаваней у плавання». Як ви думаєте, про що йде мова ?                                                                                                                                  Організм людини, як те море, де щодоби  гине приблизно 300 млрд. еритроцитів, 5 млн. лейкоцитів та 250 млрд. тромбоцитів. Але при цьому склад крові у здорової людини залишається сталим.

IV. Повідомлення  теми і мети уроку                                                                         

 

То ж ми сьогодні повинні ознайомитись із будовою і функціями еритроцитів, лейкоцитів, тромбоцитів, процесом зсідання крові як захисної реакції організму;  дізнатися про групи крові системи АВО, резус-фактор; функціями; порівняти їхні ознаки та значення.  А все , про що сьогодні дізнаєтеся  будете заносити у свої картки «Трьох «З».

                                    Епіграфом нашого уроку сьогодні є :

 «Здоровий жебрак – щасливіший за хворого короля».

 

V. Вивчення нового матеріалу                                                                          

Як  відомо, кров складається з формених елементів. До них відносяться: еритроцити, лейкоцити, тромбоцити. Еритроцити - це червоні клітини, які не мають ядра, їхня форма двовгнутого диска,що дозволяє збільшувати поверхню еритроцита. Вони складають 96 % усіх формених елементів. Утворюються у червоному кістковому мозку, зберігаються у селезінці, руйнуються в печінці та селезінці. Кількість еритроцитів непостійна сягає на 5 мільйонів на 1 мм куб. Щоб уявити площу 1 мм куб. подивіться на кулькову ручку. Її площа приблизно дорівнює 1 мм куб. Про що це свідчить? Що еритроцити дуже малі,але їхня кількість дозволяє здійснювати транспортування кисню до усіх клітин та  органів. Якщо б еритроцити розташувати в один ряд, то вийшла б стрічка завдовжки 188тис.км, якою можна обгорнути  Земну кулю по екватору майже 5 разів. Живуть еритроцити 120 днів. В еритроцитах міститься гемоглобін(Нв), це білкова сполука, що містить атом феруму. Саме він надає гемоглобіну та еритроцитам червоного кольору. Зменшення у крові людини еритроцитів та гемоглобіну призводить до недокрів’я (кисневого голодування), у побуті анемія.        (робота з підручником)                                                                                                                          -  Подумайте і скажіть,чи змінюється кількість еритроцитів  у мешканців високогір’я порівняно з мешканцями морського  узбережжя? Так. На висоті збільшується частота і глибина  дихальних рухів, а це в свою чергу збільшує  кількість  еритроцитів на 30 %,адже еритроцити переносять кисень .                                                                                               - На прийомі у лікаря:   скарги людини: людина  швидко втомлюється, відчуває слабкість, тому весь час перебуває у кімнаті, шкіра жовтого кольору,  її раціон  містить одноманітну їжу. Поставте діагноз – анемія або недокрів’я , зменшення гемоглобіну в крові, кисневе голодування .

Лейкоцити — безбарвні ядерні клітини крові. В 1 мм3 крові нараховується 4-9 тисяч лейкоцитів, різних розмірів. Кількість лейкоцитів у крові змінна. Особливо багато лейкоцитів з'являється в крові при запальних процесах, щоб знешкодити віруси. В дорослої людини 60 млрд.лейкоцитів. Зменшення кількості до 500 в 1 мм3 веде до смерті. Тривалість життя більшості форм лейкоцитів від 2-4 днів до декількох років. Утворюються лейкоцити в червоному кістковому мозку, селезінці і лімфатичних вузлах. Лейкоцити здатні до самостійного активного амебоїдного руху,тому можуть  проходити крізь стінки найтонших кровоносних судин і рухатися між клітинами різних тканин організму. Лейкоцити виконують функцію захисту, забезпечуючи                                                                                                                   імунні реакції організму. У людини розрізняють: клітинний та гуморальний імунітет. Боротися з інфекціями допомагає вироблення штучного імунітету, тобто щеплення. Імунітет – це здатність організму захищати власну цілісність, біологічну індивідуальність і сталість внутрішнього середовища.

Лейкоцити бувають  зернисті (в цитоплазмі дрібні гранули)- базофіли (луги-синій колір), еозинофіли (кислоти - червоний колір), нейтрофіли (нейтральний фіолетовий) та незернисті- лімфоцити (круглі клітини і круглі ядра), моноцити (ядра неправильної форми). Один нейтрофіл може захоплювати 20-30 мікробів. Це явище називають фагоцитозом, а самі лейкоцити – фагоцитами. Явище фагоцитозу відкрив і дослідив український вчений І. Мечников, отримав Нобелівську премію.(Робота з підручником)

 

  • Питання педіатру: Якими б сильними не були б захисні сили організму, але діти у школі все одно хворіють. Як же попередити захворювання?   

 Що відповів педіатр? (відповіді дітей- організм сам бореться з простудою,але йому можна допомогти проведення профілактичних щеплень, загартовування, прогулянки на свіжому повітрі, дотримання правил гігієни, раціональне харчування- знижують рівень захворювань)

  • З історії відомо,що епідемії, які обрушувалися на людство забирали сотні тисяч життів. Чому жодна з епідемій не згубила людство?

( завдяки імунітету, в організмі людини  існує 2 види імунітету: клітинний і гуморальний, виживали більш пристосовані, міцні ,що мали гарний імунітет, перехворілі люди стають ще більш стійкими до інфекцій.  Сьогодні боротися з інфекціями допомагає вироблення штучного імунітету,тобто щеплення. Завдяки імунітету жодна з епідемій не знищила людство)

Тромбоцити людини-це кров’яні пластинки,  являють собою плазматичні утворення овальної  або круглої форми, ядра немає, діаметр 2-5 мкм, тобто вони наскільки малі,що зібравши їх усіх можна усі помістити у 2 десертних ложках. Утворюються селезінці і в червоному кістковому мозку з великих кровотворних клітин. З однієї такої клітини утворюється до 4000 тромбоцитів. Кількість  тромбоцитів в 1 мл крові — 180 - 400 тис., проте вона  може змінюватись. Тривалість життя 5-7 днів, утворюються у червоному кістковому мозку, руйнуються в печінці і селезінці. Основна функція – зсідання крові — захисна реакція організму. Утворення тромбу- згустка крові, що не дає крові виливатися назовні. У нормі тромб утворюється через 10-15 хвилин після пошкодження судин.  Зсідання крові уповільнюється під час охолодження. Перешкоджають зсіданню крові і деякі речовини під назвою антикоагулянти, зокрема гепарин, який добувають із печінки тварин, білок фібринолізин у сироватці крові, розчиняє фібрин,  герудин (міститься у слині п’явок) — гальмує зсідання крові. (робота з підручником)

Опрацювання  таблиці підручника(ст.63)

 Механізм зсідання крові — це складний ферментативний процес, який поділяється на три етапи:

1) руйнування тромбоцитів і вивільнення білка, який називається тромбопластин;

2) фермент тромбопластин каталізує перетворення протромбіну плазми крові на тромбін за участю йонів кальцію та вітаміну К;

3) тромбін каталізує перетворення розчинного фібриногену у нерозчинний фібрин та утворює тромб                                                                                            

- Робота з підручником і в зошиті (прочитати і відновити по пам’яті процес зсідання крові)

Гра «Склади процес»

Тромбоцити         руйнівний фактор                  тромбопластин (активна форма ферменту)

Протромбін      тромбопластин , Са,вітамін К          тромбін (активна форма ферменту)

Фібриноген (білок плазми)тромбін, Са, вітамін К             фібрин (тромб), нерозчинний білок

Але є люди і з порушенням зсідання крові, хворі на спадкову хворобу гемофілію, кров майже не зсідається: в ній немає антигемофілічного фактора, який сприяє розпаду кров'яних пластинок. Зараз його отримують методом біотехнологічного синтезу.

Повідомлення учнів про гемофілію

                                         

VI. Закріплення вивченого матеріалу . Переливання крові. Групи крові.

 

Знаючи, що кров - це життя, людина з давніх - давен мріяла про довголіття. Не був винятком із цього правила і папа римський Іннокентій VIII, який нама­гався будь-що продовжити своє життя. За його наказом до Ватикану було скликано найкращих ме­диків Європи для переливання крові.

Лікарі мовчали, бо знали чим все закінчиться та виконали наказ. Однак не встигли вони закінчити цей винятковий в історії медицини екс­перимент, як папа сконав на очах у переляканих єпископів. Принесені в жертву папі життя трьох хлопчиків не врятували духовного пастиря.

Запиатння до учнів:

  • Як ви вважаєте,чому цей експеримент закінчився смертю?
  • Чому так сталося?

Цей експеримент закінчився смертю тому, що під час переливання крові слід враховувати групу крові, тобто наявність в крові антигенів - це специфічні речовини, які спричиняють реакцію імунної системи й дозволяють розрізняти кров людей за певними ознаками.                            Завдяки наявності аглютинінів α і β у плазмі і аглютиногенів А В в еритроцитах, кров людей поділяється на 4 групи: І, ІІ, ІІІ, ІV, або О, А, В, АВ. Аглютиногени А і В – це білки, що міститься в еритроцитах. Аглютиніни α і β – це білки, що містяться в плазмі.                                  Ця система була відкрита в 1901 році австрійським вченим Карлом Ландштейнером. У крові людини одночасно ніколи не зустрічаються аглютиноген А і аглютинін α або аглютиноген В і аглютинін β – тому склеювання еритроцитів не відбувається. Якщо  з певних причин (при переливанні крові) зустрічаються А і α або В і β – відбувається аглютинація (склеювання) еритроцитів.  Люди з 0 групою крові – універсальні донори, а люди з АВ групою – універсальні реципієнти. За статистикою у світі найрозповсюдженою є І гр.крові(0) – 35 % населення Землі. Найменш розповсюдженою є 4 гр.крові(АВ) – 5 %. В українців найпоширенішою є ІІ гр.крові(А) – 40%, далі І(0)-37%, ІІІ(В)-17%, ІУ(АВ)-6%. Рекорд донорства встановив американець Ален Достер,який за 23 роки здав більше ніж 466 літрів крові. А які ще показники потрібно враховувати припереливанні крові? Це резус фактор.

Резус – фактор і резус – конфлікт . При переливанні крові враховують не тільки групу крові за системою АВО, але й резус – належність. Резус-фактор - це антиген (білок), що знаходиться на поверхні еритроцитів. Близько 85% людей мають цей самий резус-фактор і, відповідно, є резус-позитивним. Інші ж 15%, у яких його немає, резус-негативним. Звичайно негативний резус-фактор ніяких неприємностей його господарю не приносить. Особливої уваги і підходу вимагають лише резус-негативні вагітні жінки.  Якщо в майбутньої мами резус - негативний, а в майбутнього тата позитивний, виникає небезпека резус-конфлікту. Але початися він може лише в тому випадку, якщо дитина успадкує резус батька. Тоді його кров буде не сумісна з кров'ю матері,і її організм, сприйнявши плід як щось чужорідне, починає виробляти захисні антитіла, що може привести до загибелі плоду.

Повідомлення про донорство

-ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА(відео про кров)

VII.Узагальнення вивченого матеріалу

1)Знайди і виправ помилку  (помилки підкреслені)

    Лейкоцити - це безбарвні клітини, тому їх ще називають білі клітини крові.  Є кілька видів лейкоцитів, однакових …..за розмірами, будовою і функціями, але всі вони мають різну кількість ядер  ……. В 1мм3 крові міститься 200-400 тисяч ……..лейкоцитів. Кількість лейкоцитів у крові завжди постійна…….. Лейкоцити живуть від кількох діб до кількох тижнів ……Нові лейкоцити утворюються в червоному кістковому мозку, лімфатичних вузлах та печінці… Основна функція лейкоцитів - захист організму  від крововтрат……… Лейкоцитам, на відміну від еритроцитів, не властивий…… амебоїдний рух, завдяки чому вони не здатні….. проходити крізь стінки найтонших кровоносних судин і рухатися між клітинами різних тканин організму.                                                                                                                               

 

2) Розгадати кросворд. Пояснити  закодований термін

1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Найменші кровоносні судини
  2. Що входить до складу крові?
  3. Наявність у крові антигенів утворюють…
  4. Нерозчинний білок під час зсідання крові
  5. Місце руйнування клітин крові
  6. Червоні кров’яні клітини
  7. Безбарвні, клітини крові з ядром
  8. Кров’яні пластинки

 

  1. «Міні-консиліум»

Кажуть, що «Кров -дзеркало організму», бо саме за показниками крові ми характеризуємо стан організму. За аналізом крові можна побачити які є захворювання. Я вам пропоную створити міні-консиліум лікарів. Вам запропоновано дані аналізу, то з’ясуйте хворий пацієнт чи ні.

Аналіз крові людини (у нормі)

Еритроцити   (Е):  

чол.4,0-5,0млн.                у 1 куб.мм; 

жін. 3,9-4,7млн.                 у 1 куб.мм                                                       

Лейкоцити     (Л):   

4-9млн.у 1 куб.мм

Швидкість осідання еритроцитів(ШОЕ)

чол.2-10мм/год., 

жін.2-15 мм/год                   

Вміст гемоглобіну (Нв):  

чол.130-160г/л

жін.120-140 г/л

 

Аналіз крові пацієнта

Еритроцити   (Е):  

чол.4,0-4,5млн.                у 1 куб.мм; 

жін. 3,9-4,7млн.                 у 1 куб.мм                                                       

Лейкоцити     (Л):   

11-15млн.у 1 куб.мм

Швидкість осідання еритроцитів(ШОЕ)

чол. 32-48мм/год., 

жін.2-15 мм/год                   

Вміст гемоглобіну (Нв):  

чол.110-120г/л

жін.120-140 г/л

 

VIII. Підсумок уроку за прийомом «Трьох «З»: знаю, зрозумів, запам’ятав (картки учнів-відповіді дітей)

  • Оцінювання
  • Д.з. опрацювати матеріал параграфа ..., вивчити нові терміни та поняття; спитати у батьків про свою групу крові та резус-фактор,  а на згадку про сьогоднішній урок, я залишу вам навчальний мультфільм «Тромбоцити»

    Це цікаво:

  • В Японії розрізненню за групою крові довіряють більше, ніж за знаками зодіаку. Японці впевнені, що власники I групи крові - товариські, енергійні. Люди з II групою стресостійкі, вперті. Вимогливими, творчими особистостями вважають осіб з III групою крові. Люди з рідкісною IV групою в житті керуються почуттями, нерішучі й вразливі.
  • Чи знаєте ви що,

- час повного кровообігу крові в організмі людини становить 20-25 с, тобто за хвилину весь обсяг крові, що циркулює, проходить по судинах 2,5-3рази;                                                                                                                          -  знайдено способи консервації крові. За темп. -196*С кров не втрачає біологічних властивостей протягом 10 років;                                                        - нетреноване серце за одне скорочення викидає наполовину менше крові,ніж треноване. Під час фізичних навантажень серцевий м’яз стає товстішим і його сила збільшується;                                                                                                             - якщо рахувати  еритроцити людини зі швидкістю 100 штук на хвилину,- знадобиться 450 тис. років;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Юсин Надія Улянівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 грудня 2021
Переглядів
4613
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку