Урок направлений на формування ключових компетентностей учнів у рамках Нової української школи та наскрізних умінь різнобічного розвитку, виховання і соціалізації особистості за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу через вивчення особливої форми дієлсова – дієприкметника.
Відділ освіти
Добропільської міської ради
Методичний кабінет
Урок української мови в 7 класі
«Дієприкметник як особлива форма дієслова:
загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»
Підготувала учитель української мови та літератури Водянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 11 Добропільської міської ради Морозова Олена Геннадіївна
2018 рік
МЕТА: формування ключових компетентностей учнів у рамках Нової української школи та наскрізних умінь різнобічного розвитку, виховання і соціалізації особистості за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу через вивчення особливої форми дієлсова – дієприкметника.
ЗАДАЧІ:
- дати поняття про дієприкметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; навчити учнів знаходити дієприкметник у реченні; доцільно використовувати їх у власному мовленні;
-розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; сприяти збагаченню словникового запасу учнів;
виховувати пошану до мови, мистецтва слова, зразків народної творчості.
ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ:
Кожен учень знатиме загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприкметника як особливої форми дієслова; умітиме знаходити дієприкметники у реченнях, використовувати їх у власному мовленні; цінуватиме історичне минуле, бурхливе сьогодення; шануватиме мову, мистецтво слова, зразки народної творчості.
ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок в уроках.
МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: Прийом «Я знаю, що …», «Передбачення», вправа «Поет-редактор», робота в парах, групах, завдання в кольорових конвертах.
УНАОЧНЕННЯ: мультимедійна презентація до уроку, експрес – аркуші, рекламні проспекти, роздатковий матеріал, завдання в кольорових конвертах, відео-урок О. Авраменка «Мрія».
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Вчімося, друзі, слово любити.
Слово до слова - й думка сповита.
Люди без думки - птиці безкрилі,
З думкою люди мудрі й щасливі.
Л. Лужицька
І. Психолого-настановчий етап
1. Слово вчителя
Доброго дня, друзі! Ще один урок
До нас прийшов за розкладом сьогодні.
Отож зробімо ще крок,
Щоб знов пірнуть у мовную безодню.
2. Визначення емоційної готовності учнів до уроку
- Перед вами на столах лежать ластівки – це символ весни, відродження, добра і щастя, хорошої новини. Вони оселяються тільки під дахом , де живуть добрі господарі. Напишіть, будь ласка, своєму сусідові побажання щодо нашого уроку і обміняйтесь цими символічними картками. Подякуйте один одному за побажання.
ІІ. Організаційно-мотиваційний етап
1.Слово вчителя
« Якщо ти знаєш, все в твоїх силах», - говорив український поет Дмитро Білоус. Я бажаю вам, діти, поповнити свої знання з української мови, бути найкращими сьогодні і завжди! Гарного настрою та позитиву!
Рідне слово — таке ніжне, барвисте, найдорожче. Воно хвилює серце, бо мова українська — це невичерпне джерело, скарбниця народного духу. Вона мелодійна, ласкава, ніжна, багата. Коли чуєш українську мову, здається, що це співають солов ‘ї, шумлять бурхливі гірські водоспади. Мова — порадник, наше серце і вчитель тим, хто її шанує і любить, і суддя тих, хто її зневажає. Тож розмістімося сьогодні біля цього чистого джерела, напиймося його живлющої води, піднімімося ще на одну сходинку пізнання. Багато відомих людей висловлювалися про мову, але я хочу за епіграф до нашого уроку взяти слова Людмили Лужицької (зачитування епіграфу)
2.Робота з епіграфом уроку
-Прочитати епіграф
-Назвати дієслова і прикметники (дієслова: вчімося, любити; прикметники: безкрилі, мудрі, щасливі)
-Визначити слово, яке ми не можемо віднести ні до дієслова, ні до прикметника (сповита)
є |
ник |
ді |
мет |
прик |
ді |
є |
прик |
мет |
ник |
Це слово є особливою формою дієслова - дієприкметником
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
1.Економіка
2.Українська мова
3.Українська література
4.Історія
5.Українознавство
- Візьміть, будь ласка, експрес – аркуші і зазначте дату та тему уроку.
( діти записують дату)
Після уроку ти знатимеш:
загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприкметника як особливої форми дієслова.
Умітимеш:
знаходити дієприкметники у реченнях, використовувати їх у власному мовленні.
Цінуватимеш:
історичне минуле, бурхливе сьогодення.
Шануватимеш:
мову, мистецтво слова, зразки народної творчості.
ІV. Актуалізація опорних знань
Учитель. Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в народі? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є декілька хвилин попрацювати в парах і дати відповіді. У кожної пари різні запитання.
Отже, час жовтих конвертів.
Прийом «Я знаю, що …»
1. Дієсловом називається …
2. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …
1. Дієслова бувають двох видів …
2. Дієслова мають такі часові форми: …
1. Розрізняють три способи дієслів: …
2. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …
1. Дієслово має 5 основних форм: …
2. Прикметником називається …
1. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …
2. Прикметники у реченні виконують роль …
V. Основний зміст уроку
1. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу
Розпочнімо наш перший урок економіки.
Уже декілька років людство не уявляє свого життя без реклами. Вона дуже популярна і вона всюди: на телебаченні, в друкованих засобах масової інформації, на вулиці, в магазинах. Дізнаємося як значення цього слова пояснює нам тлумачний словник української мови.
Реклама – це спеціальна інформація про осіб чи продукцію, яка розповсюджена у будь-якій формі і в будь-який спосіб з метою привернути увагу та одержати прибуток (експрес-аркуші)
Звернімо увагу, що слово розповсюджена не є прикметником.
Ознайомимося з рекламним проспектом і зробімо висновки.
( діти знайомляться з рекламним проспектом)
Якщо ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину « Філологія». До ваших послуг частина мови, яка є однією з найважливіших. Якщо будете користуватися нею, ваша мова буде більш яскравою, вона дасть людям можливість оцінити рівень вашого словникового запасу. Всі вживайте дієприкметники!
1.Прочитайте текст « Слова примхливої вдачі». Зверніть увагу на дієслівні та прикметникові ознаки слова читаючий.
СЛОВА ПРИМХЛИВОЇ ВДАЧІ
Зустрівши в реченні словосполучення читаючий книжку хлопець, семикласники Оленка й Сашко засперечались. Оленка доводила, що читаючий – це форма дієслова, бо має значення дії, теперішній час, недоконаний вид, активний стан.
Аж декілька дієслівних ознак!
Сашко доводив, що це прикметник, бо змінюється за родами, числами, відмінками: читаючий хлопець, читаюча дівчина, читаючі діти, читаючого хлопця, читаючому хлопцеві.
А дієслова ж за відмінками не змінюються! Отож, це звичайні віддієслівні прикметники.
-Спробуймо допомогти семикласникам вирішити проблемне питання.
-Від якої частини мови утворене слово читаючий? ( від дієслова читати)
-Яку синтаксичну функцію в реченні виконує дієслово читати? ( присудок), а яку читаючий? ( означення)
-Як би ви назвали слова, що поєднують дієслівні та прикметникові ознаки? ( дієприкметники)
Дійсно, якщо розглядати утворення слова Дієприкметник, то воно утворене від двох слів: дія і прикметник, а значить це така форма, яка поєднала у собі ознаки двох частин мови: дієслова та прикметника)
2.Робота з таблицею « Дієприкметник».
- Познайомимося з ознаками дієприкметника. Кожна група працює самостійно: І –пояснює ознаки дієприкметника, взяті від дієслова, ІІ група пояснює ознаки дієприкметника, взяті від прикметника
як дієслово |
як прикметник |
1)вказує на час: теперішній – сивіючий; минулий – посивілий; 2)буває доконаного (читаний) і недоконаного ( прочитаний) виду; 3)має активний ( виконуючий) або пасивний ( виконаний) стан; 4)може мати при собі залежні слова(іменник, займенник, прислівник): прогріта ( чим?) сонцем земля. |
1)відповідає на питання: який? яка? яке? які? зеленіючий степ, натруджена рука, вмите дитя, загартовані юнаки. 2)змінюється за родами: голублячий погляд, голубляча рука, голубляче небо; за числами: квітуючий сад, квітуючі сади; за відмінками: розталий сніг, розталого снігу, розталим снігом; 3)узгоджується з іменником у роді, числі, відмінку: розчервоніле обличчя, розчервонілому обличчю. |
Синтаксична роль – означення ( рідше частина присудка) Цей звичай був збережений лише в гуцулів. __________________ Вишита сорочка їй сподобалась. ~~~~~~~~~~~~ |
-Спробуймо самостійно сформулювати правило, що таке дієприкметник ( це особлива форма дієслова, що виражає ознаки предмета за дією або станом і має граматичні особливості дієслова і прикметника).
3.Робота в групах (на експрес – аркушах)
І. Завдання: від поданих дієслів утворити дієприкметники в чоловічому роді, минулого часу.
Посіяти –
Накрити –
Вирізати –
Розв’язати –
Дочитати –
ІІ. Завдання: від поданих прикметників утворити дієприкметники в жіночому роді, теперішнього часу.
Зелений –
Добрий –
Білий –
Веселий –
Чорний –
( урок Олександра Авраменка «Мрія»)
-Тож мрійте, як радить Олександ Авраменко, і не забувайте, яка багата та гарна наша мова. Вивчайте та пізнавайте її глибини.
2. Виконання вправ на закріплення
Третій урок – українська література.
Літературний марафон
Завдання: під час аналізу віршів, діти визначають , якими членами речення є дієприкметники.
І група
Купана-цілована хвилями Дніпровими,
Люблена-голублена сивими дібровами,
З колоска пахущого, з кореня цілющого,
Із усмішки і сльози, сонця, вітру і грози
Наша мова. (Н. Білоцерківець)
В неволі виріс меж чужими,
І неоплаканий своїми,
В неволі, плачучи, умру,
І все з собою заберу,
Малого сліду не покину
На нашій славній Україні,
На нашій – не своїй землі. (Т. Шевченко)
ІІ група
Садом я блукаю тихою ходою,
Рум'яніє вечір од зорі заграв.
Яблука доспілі виснуть наді мною,
Що колись про них я в Рильського читав. (В. Сосюра)
Мій перший вірш написаний в окопі,
на тій сипкій од вибухів стіні,
коли згубило зорі в гороскопі
моє дитинство, вбите не війні. (Ліна Костенко)
Підказка: Його ім΄я возвеличене у багатьох народних піснях, думах, легендах, тим самим воно збережене для нащадків.
Вправа «Поет-редактор»
А поки творча група працює, я пропоную вам стати поетами-редакторами. Перед вами рядочки поезії, спробуйте їх удосконалити, використавши дієприкметники.
Іще годину, ще хвилину
( жовтіти - жовтий) листя опаде.
( чарувати - чарівна) природа лісу
Літечко у думках збереже.
Робота над завданням
Об’єднайтесь у три групи
Завдання
І група:
Дослідити ознаки прикметника в поданих у реченні дієприкметниках. Пояснити.
ІІ група:
Дослідити ознаки дієслова в поданих у реченні дієприкметниках. Пояснити.
ІІІ група:
Визначити синтаксичну роль дієприкметників.
Слово вчителя
Гетьман Іван Мазепа — найвідоміший в Європі та Америці гетьман України. Йому присвячено 186 гравюр, 42 картини, 22 музичні твори, 17 літературних творів, 6 скульптур(слайди). До постаті гетьмана звертались не тільки українські писенники (Тарас Шевченко, Богдан Лепки, Володимир Сосюра), а й европейські класики (Лорд Байрон, Віктор Гюго, Ференс Ліст) та багато інших.
Державний діяч і політик найвищого ґатунку, найвправніший дипломат тодішньої Європи, полководець і водночас поет, у поезії якого найсильнішими були патріотичні мотиви, уболівання за долю України. Різноманітна природна обдарованість поєднувалася в ньому з високою освіченістю.
Берімо за приклад для наслідування цю відому постать, особливо в наш час, коли проблема становлення України як європейської держави стоїть гостро. Тому кожен українець може змінити все на краще, і це повинно стати однією з ваших життєвих віх.
Прослухайте подані прислів’я і приказки. Випишіть дієприкметники.
Що написане пером, не вивезеш і волом.
Легко зароблене, легко і йде.
Дівка заплетена, а хата не метена.
Зароблений сухар краще краденого бублика.
Прислів’я — неоціненний скарб народу, вияв його незнищенної мудрості й нескореної сили духу.
Львівська художниця Анастасія Стефурак створила альбом, який містить шістнадцять оригінально ілюстрованих українських прислів’їв. Серед незліченної кількості мудрих висловів були вибрані найчастіше вживані.
Ілюстрації виконані в техніці комп’ютерної графіки. Художниця шукає, експериментує. Подекуди в старовинні прислів’я вкладений дещо новий зміст. Хочу продемонструвати деякі з них (слайди).
Прислів’я — неоціненний скарб народу, вияв його незнищенної мудрості й нескореної сили духу. Пишаймося мудрістю українського народу і шануймо українське слово.
VІ. Підсумоково-оцінювальний етап
Отже, наш урок добігає кінця, тому я пропоную перевірити чи досягли ми поставлених завдань на уроці. Пропоную об’єднатись у три групи.
І група
Доповнити інтелект-карту «Ознаки дієприкметника»
Відновити розповіді про дієприкметник.
ІІ група – текс наукового стилю.
Очікуваний результат:
Дієприкметник — особлива форма дієслова, що вказує на ознаку предмета за дією й відповідає на питання: Який? Яка? Які? Наприклад: у словосполученні «загуслий гречаний мед» слово «загуслий» є дієприкметником, бо вказує на ознаку предмета (мед який? загуслий), слово «загуслий» вказує також на дію, що вже завершилась: це слово утворене від дієслова «загустіти» за допомогою суфікса минулого часу -л- від інфінітивної основи «Загусті».
Дієприкметники мають граматичні ознаки дієслова й ознаки прикметника. Отже, вони можуть бути доконаного й недоконаного виду, теперішнього й минулого часу, можуть мати залежні слова й змінюватися за родами, числами й відмінками. Синтаксична роль дієприкметника така. У словосполученні він виступає головним і залежним словом. Наприклад: у поширеному словосполученні «зібраний урожай учасно» виділимо пари слів: урожай який? зібраний, зібраний як? учасно: у першій парі дієприкметник «зібраний» виступає залежним словом, у другій — головним. У реченні найчастіше дієприкметник виконує роль означення, рідше —частини присудка.
ІІІ група – текст розмовно-художнього стилю.
Очікуваний результат:
Дієприкметник. Яка я чудова форма дієслова. Мені приємно, що я поєдную в собі риси характеру дієслова — вид (доконаний і недокона- ний), час (минулий і теперішній), здатність мати при собі залежні слова) та прикметника (число (однину й множину), рід (чоловічий, жіночий, середній), відмінок). А ще додам: найчастіше моїми друзями є іменники, з якими я сполучаюсь. Оці прикметникові ознаки, що є в мені (рід, число, відмінок), повністю залежать від роду, числа, відмінка іменника, з яким я поєднуюся. Візьміть сполучення слів «вигаптуваний заполоччю рушник». Ви бачите, що мене звуть «вигаптуваний». Я маю ознаки дієслова (доконаний вид, минулий час, тримаю при собі залежне слово «заполоччю» й ознаки прикметника (чоловічий рід,’ однина, називний відмінок). Як приємно, що іменник «рушник» так гарно вказує на мої прикметникові ознаки: рід, число й відмінок. Моїх братів запрошують у гості прислів’я та приказки. У цих стійких словосполученнях вони так гарно уживаються, що їх і не виженеш, і не заміниш іншими словами (непрошений гість — гірше татарина, дарованому коневі в зуби не дивляться, кований на всі чотири копита). А як багато живе моїх дієприкметників- братів у художніх творах. Прочитайте повісті, оповідання О. Довженка, М. Стельмаха, І. Нечуя-Левицького, М. Коцюбинського, Панаса Мирного — і ви побачите, яку художню силу мають дієприкметники, водночас поєднуючи в собі ознаки дієслова й прикметника.
Оцініть свої досягнення на уроці за допомогою картки самооцінювання
Картка самооцінювання
Відповіді на уроці |
3 бали |
|
Робота в групі |
3 бали |
|
Самостійна робота |
3 бали |
|
Активність |
3 бали |
|
Підсумок: |
|
|
Слово вчителя
Шановні діти, припавши вустами до рідної мови, ви відчули, що слова, мов крила ластівки. Тож маємо зробити все для того, щоб не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини в наші дні. Слово українське стало ніби сховком людського духу, скарбницею, до якої народ складав і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід. Візьміть народний досвід з собою, удосконалюйте і користуйтеся ним в подальшому житті.
VІІ. Рефлексія
- Як пройшов урок?
- Для мене урок пройшов:
VІІІ. Домашнє завдання.
Учитель: Урок закінчено. Бажаю вам, любі учні, щоб ви не втратили ту золоту ниточку, яку ми проклали між вами та словом, яка є цінною у формуванні життєвої позиції кожного юного громадянина.