Урок української мови в 7 класі «Дієприкметник як особлива форма дієслова: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»

Про матеріал

Урок направлений на формування ключових компетентностей учнів у рамках Нової української школи та наскрізних умінь різнобічного розвитку, виховання і соціалізації особистості за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу через вивчення особливої форми дієлсова – дієприкметника.

Перегляд файлу

 

Відділ освіти

Добропільської міської ради

Методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

Урок української мови в 7 класі

«Дієприкметник як особлива форма дієслова:

загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»

 

 

Підготувала учитель української мови та літератури Водянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 11 Добропільської міської ради Морозова Олена Геннадіївна

 

 

 

2018 рік

 

МЕТА: формування ключових компетентностей учнів у рамках Нової української школи та наскрізних умінь різнобічного розвитку, виховання і соціалізації особистості за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу через вивчення особливої форми дієлсова – дієприкметника.

ЗАДАЧІ:

- дати поняття про дієприкметник, його загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль; навчити учнів знаходити дієприкметник у реченні; доцільно використовувати їх у власному мовленні;

-розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, навички самостійної роботи; сприяти збагаченню словникового запасу учнів;

виховувати пошану до мови, мистецтва слова, зразків народної творчості.

ОЧІКУВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ:

Кожен учень знатиме загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприкметника як особливої форми дієслова; умітиме знаходити дієприкметники у реченнях, використовувати їх у власному мовленні; цінуватиме історичне минуле, бурхливе сьогодення; шануватиме мову, мистецтво слова, зразки народної творчості.

ТИП УРОКУ: урок вивчення нового матеріалу.

ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок в уроках.

МЕТОДИ ТА ПРИЙОМИ: Прийом «Я знаю, що …», «Передбачення», вправа «Поет-редактор», робота в парах, групах, завдання в кольорових конвертах.

УНАОЧНЕННЯ: мультимедійна презентація до уроку, експрес – аркуші, рекламні проспекти, роздатковий матеріал, завдання в кольорових конвертах, відео-урок О. Авраменка «Мрія».

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Вчімося, друзі, слово любити.

Слово до слова - й думка сповита.

Люди без думки - птиці безкрилі,

З думкою люди мудрі й щасливі.

                                          Л. Лужицька

І. Психолого-настановчий етап

1. Слово вчителя

Доброго дня, друзі! Ще один урок

До нас прийшов за розкладом сьогодні.

Отож зробімо ще крок,

 Щоб знов пірнуть у мовную безодню.

2. Визначення емоційної готовності учнів до уроку

- Перед вами на столах лежать ластівки – це символ весни, відродження, добра і щастя, хорошої новини. Вони оселяються тільки під дахом , де живуть добрі господарі. Напишіть, будь ласка, своєму сусідові побажання щодо нашого уроку і обміняйтесь цими символічними картками. Подякуйте один одному за побажання.

 ІІ. Організаційно-мотиваційний етап

1.Слово вчителя

« Якщо ти знаєш, все в твоїх силах», - говорив український поет Дмитро Білоус. Я бажаю вам, діти, поповнити свої знання з української мови, бути найкращими сьогодні і завжди! Гарного настрою та позитиву!

 Рідне слово — таке ніжне, барвисте, найдорожче. Воно хвилює серце, бо мо­ва українська — це невичерпне джерело, скарбниця народного духу. Вона мелодійна, ласкава, ніжна, багата. Коли чуєш українську мову, здається, що це співа­ють солов ї, шумлять бурхливі гірські водоспади. Мова — порадник, наше серце і вчитель тим, хто її шанує і любить, і суддя тих, хто її зневажає. Тож розмістімося сьогодні біля цього чистого джерела, напиймося його живлющої води, піднімімося ще на одну сходинку пізнання. Багато відомих людей висловлювалися про мову, але я хочу за епіграф до нашого уроку взяти слова Людмили Лужицької (зачитування епіграфу)

2.Робота з епіграфом уроку

-Прочитати епіграф

-Назвати дієслова і прикметники (дієслова: вчімося, любити; прикметники: безкрилі, мудрі, щасливі)

-Визначити слово, яке ми не можемо віднести ні до дієслова, ні до прикметника (сповита)

  •                   Для того, щоб визначити ключове слово сьогоднішнього уроку, вам потрібно його розшифрувати.
  •                   Вправа «Дишефрувальник»

є

ник

ді

мет

прик

 

ді

є

прик

мет

ник

 

Це слово є особливою формою дієслова - дієприкметником

ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

  • Тому сьогодні на уроці ми розпочинаємо вивчення нової теми: Дієприкметник як особлива форма дієслова. Наш урок проходитиме в незвичайній формі. Це буде урок в уроках. Пропоную вашій увазі розклад уроків:

1.Економіка

2.Українська мова

3.Українська література

4.Історія

5.Українознавство

- Візьміть, будь ласка, експрес – аркуші і зазначте дату та тему уроку.

( діти записують дату)

  • Любі друзі!

Після уроку ти знатимеш:

загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієприкметника як особливої форми дієслова.

Умітимеш:

знаходити дієприкметники у реченнях, використовувати їх у власному мовленні.

Цінуватимеш:

історичне минуле, бурхливе сьогодення. 

Шануватимеш:

мову, мистецтво слова, зразки народної творчості.

 

ІV. Актуалізація опорних знань

   Учитель. Хто з вас скаже, що означає жовтий колір в народі? (Жовтий колір означає «Увага»). На ваших столах лежать жовті конверти, і у вас є декілька хвилин попрацювати в парах і дати відповіді. У кожної пари різні запитання.

   Отже, час жовтих конвертів.

Прийом «Я знаю, що …»

1. Дієсловом називається …

2. Дієслова мають такі граматичні ознаки: …

1. Дієслова бувають двох видів …

2. Дієслова мають такі часові форми: …

1. Розрізняють три способи дієслів: …

2. Дієслова найчастіше у реченні виконують роль …, а неозначена форма дієслова буває …

1. Дієслово має 5 основних форм: …

2. Прикметником називається …

1. Прикметники мають такі граматичні ознаки: …

2. Прикметники у реченні виконують роль …

 

V. Основний зміст уроку

1. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу

Розпочнімо наш  перший урок економіки.

   Уже декілька років людство не уявляє свого життя без реклами. Вона дуже популярна і вона всюди: на телебаченні, в друкованих засобах масової інформації, на вулиці, в магазинах. Дізнаємося як значення цього слова пояснює нам тлумачний словник української мови.

Реклама – це спеціальна інформація про осіб чи продукцію, яка розповсюджена у будь-якій формі і в будь-який спосіб з метою привернути увагу та одержати прибуток (експрес-аркуші)

  • Укажіть у поданому реченні дієслова ( привернути, одержати).
  • На які питання вони відповідають? ( що зробити?)
  • Укажіть прикметники ( спеціальна, )
  • На які питання відповідають? ( яка?)

   Звернімо увагу,  що слово розповсюджена не є прикметником.

Ознайомимося з рекламним проспектом і зробімо висновки.

( діти знайомляться з рекламним проспектом)

   Якщо ви хочете придбати якісний товар, завітайте до магазину « Філологія». До ваших послуг частина мови, яка є однією з найважливіших. Якщо будете користуватися нею, ваша мова буде більш яскравою, вона дасть людям можливість оцінити рівень вашого словникового запасу. Всі вживайте дієприкметники!

  • Отже, слово розповсюджена є … дієприкметником.
  • Для чого служить дієприкметник у нашому мовленні? (робить мову яскравою, збагачує наш словниковий запас)
  •  
  • Продовжуємо далі. Починаємо наступний урок. Це українська мова.  Я пропоную вам об’єднатись у дві групи за кольорами ластівок.

1.Прочитайте текст « Слова примхливої вдачі». Зверніть увагу на дієслівні та прикметникові ознаки слова читаючий.

 

СЛОВА ПРИМХЛИВОЇ ВДАЧІ

   Зустрівши в реченні словосполучення читаючий книжку хлопець, семикласники Оленка й Сашко засперечались. Оленка доводила, що читаючий – це форма дієслова, бо має значення дії, теперішній час, недоконаний вид, активний стан.

   Аж декілька дієслівних ознак!

   Сашко доводив, що це прикметник, бо змінюється за родами, числами, відмінками: читаючий хлопець, читаюча дівчина, читаючі діти, читаючого хлопця, читаючому хлопцеві.

   А дієслова ж за відмінками не змінюються! Отож, це звичайні віддієслівні прикметники.

 

-Спробуймо допомогти семикласникам вирішити проблемне питання.

-Від якої частини мови утворене слово читаючий? ( від дієслова читати)

-Яку синтаксичну функцію в реченні виконує дієслово читати? ( присудок), а яку читаючий? ( означення)

-Як би ви назвали слова, що поєднують дієслівні та прикметникові ознаки? ( дієприкметники)

Дійсно, якщо розглядати  утворення  слова Дієприкметник, то воно  утворене від  двох  слів: дія  і  прикметник,  а  значить це  така  форма, яка  поєднала  у  собі  ознаки  двох   частин  мови:  дієслова  та  прикметника)

 

2.Робота з таблицею « Дієприкметник».

- Познайомимося з ознаками дієприкметника. Кожна група працює самостійно: І –пояснює ознаки дієприкметника, взяті від дієслова, ІІ група  пояснює ознаки дієприкметника, взяті від прикметника

як дієслово

як прикметник

1)вказує на час: теперішній – сивіючий; минулийпосивілий;

2)буває доконаного (читаний) і недоконаного ( прочитаний) виду;

3)має активний ( виконуючий) або пасивний ( виконаний) стан;

4)може мати при собі залежні слова(іменник, займенник, прислівник): прогріта ( чим?) сонцем земля.

1)відповідає на питання: який? яка? яке? які? зеленіючий степ, натруджена рука, вмите дитя, загартовані юнаки.

2)змінюється за родами: голублячий погляд, голубляча рука, голубляче небо; за числами: квітуючий сад, квітуючі сади; за відмінками: розталий сніг, розталого снігу, розталим снігом;

3)узгоджується з іменником у роді, числі, відмінку: розчервоніле обличчя, розчервонілому обличчю.

Синтаксична роль – означення ( рідше частина присудка)

Цей звичай був збережений лише в гуцулів.

__________________

Вишита сорочка їй сподобалась.

                                          ~~~~~~~~~~~~

 

-Спробуймо самостійно сформулювати правило, що таке дієприкметник ( це особлива форма дієслова, що виражає ознаки предмета за дією або станом і має граматичні особливості дієслова і прикметника).

 

3.Робота в групах (на експрес – аркушах)

І. Завдання: від поданих дієслів утворити дієприкметники в чоловічому роді, минулого часу.

Посіяти –

Накрити –

Вирізати –

Розв’язати –

Дочитати –

ІІ. Завдання: від поданих прикметників утворити дієприкметники в жіночому роді, теперішнього часу.

Зелений –

Добрий –

Білий –

Веселий –

Чорний –

 

  •  Перевіримо правильність виконня завдання.
  • А у нас з вами - перерва, тож запрошую вас до хвилинки мовної релаксації.

( урок Олександра Авраменка «Мрія»)

-Тож мрійте, як радить Олександ Авраменко, і не забувайте, яка багата та гарна наша мова. Вивчайте та пізнавайте її глибини.

 

2.  Виконання вправ на закріплення

Третій урок – українська література.

  • Чи любите ви поезію?
  • Пропоную вам уривки з віршів відомих українських поетів

 

Літературний марафон

Завдання: під час аналізу віршів, діти визначають , якими членами речення є дієприкметники.

І група

Купана-цілована хвилями  Дніпровими,

 Люблена-голублена  сивими  дібровами,

 З  колоска  пахущого, з  кореня  цілющого,

 Із усмішки  і  сльози, сонця, вітру  і  грози

  Наша  мова. (Н. Білоцерківець)

 

В неволі виріс меж чужими,

І неоплаканий своїми,

В неволі, плачучи, умру,

І все з собою заберу,

Малого сліду не покину

На нашій славній Україні,

На нашій – не своїй землі. (Т. Шевченко)

ІІ група

Садом я блукаю тихою ходою,

Рум'яніє вечір од зорі заграв.

Яблука доспілі виснуть наді мною,

Що колись про них я в Рильського читав. (В. Сосюра)

 

Мій перший вірш написаний в окопі,

на тій сипкій од вибухів стіні,

коли згубило зорі в гороскопі

моє дитинство, вбите не війні. (Ліна Костенко)

http://see-you.in.ua/sites/default/files/imagecache/highslide_thumb/tmp/khmelnytsky2.jpg

  • Час розпочати урок історії.
  • Прийом «Передбачення»
  • Але перш ніж почати, я пропоную утворити творчу групу (по одному представнику від групи) , яка складе пазл. Тоді ми матимете змогу виконати наступне завдання.

Підказка: Його ім΄я возвеличене у багатьох народних піснях, думах, легендах, тим самим воно збережене для нащадків.

 

Вправа «Поет-редактор»

А поки  творча група працює, я пропоную вам стати поетами-редакторами. Перед вами рядочки поезії, спробуйте їх удосконалити, використавши дієприкметники.

Іще годину, ще хвилину

( жовтіти - жовтий) листя опаде.

( чарувати - чарівна) природа лісу

Літечко у думках збереже.

 

Робота над завданням

  • Зображення якої історичної постаті ви побачили? (відповідь творчої групи)
  • Попрацюємо з поданим реченням.

Об’єднайтесь у три групи

Завдання

І група:

Дослідити ознаки прикметника в поданих у реченні дієприкметниках. Пояснити.

ІІ група:

Дослідити ознаки дієслова в поданих у реченні дієприкметниках. Пояснити.

ІІІ група:

Визначити синтаксичну роль дієприкметників.

 

 Слово вчителя

Гетьман Іван Мазепа — найвідоміший в Європі та Америці гетьман України. Йому присвячено 186 гравюр, 42 картини, 22 музичні твори, 17 літературних творів, 6 скульптур(слайди). До постаті гетьмана звертались не тільки українські писенники (Тарас Шевченко, Богдан Лепки, Володимир Сосюра), а й европейські класики (Лорд Байрон, Віктор Гюго, Ференс Ліст) та багато інших.

Державний діяч і політик найвищого ґатунку, найвправніший дипломат тодішньої Європи, полководець і водночас поет, у поезії якого найсильнішими були патріотичні мотиви, уболівання за долю України. Різноманітна природна обдарованість поєднувалася в ньому з високою освіченістю.

Берімо за приклад для наслідування цю відому постать, особливо в наш час, коли проблема становлення України як європейської держави стоїть гостро. Тому кожен українець може змінити все на краще, і це повинно стати однією з  ваших життєвих віх.

 

  • Народна скарбниця українського народу дуже багата на прислів’я, приказки, загадки, в яких відображена багатовікова мудрість українського народу. Тож я запрошую вас на урок українознавства.

 

Прослухайте подані прислів’я і приказки. Випишіть дієприкметники.

Що написане пером, не вивезеш і волом.

Легко зароблене, легко і йде.

Дівка заплетена, а хата не метена.

Зароблений сухар краще краденого бублика.

Прислів’я — неоціненний скарб народу, вияв його незнищенної мудрості й нескореної сили духу.

Львівська художниця Анастасія Стефурак створила альбом, який містить шістнадцять оригінально ілюстрованих українських прислів’їв. Серед незліченної кількості мудрих висловів були вибрані найчастіше вживані.

Ілюстрації виконані в техніці комп’ютерної графіки. Художниця шукає, експериментує. Подекуди в старовинні прислів’я вкладений дещо новий зміст. Хочу продемонструвати деякі з них (слайди).

Прислів’я — неоціненний скарб народу, вияв його незнищенної мудрості й нескореної сили духу. Пишаймося мудрістю українського народу і шануймо українське слово.

VІ. Підсумоково-оцінювальний етап

Отже, наш урок добігає кінця, тому я пропоную перевірити чи досягли ми поставлених завдань на уроці. Пропоную об’єднатись у три групи.

 

І група

Доповнити інтелект-карту  «Ознаки дієприкметника»

 

Відновити розповіді про дієприкметник.

ІІ група – текс наукового стилю.

Очікуваний результат:

Дієприкметник — особлива форма дієслова, що вказує на ознаку предмета за дією й відповідає на питання: Який? Яка? Які? Наприклад: у словосполученні «загуслий гречаний мед» слово «загуслий» є дієприк­метником, бо вказує на ознаку предмета (мед який? загуслий), слово «загуслий» вказує також на дію, що вже завершилась: це слово утворене від дієслова «загустіти» за допомогою суфікса минулого часу -л- від інфінітивної основи «Загусті».

Дієприкметники мають граматичні ознаки дієслова й ознаки прикметни­ка. Отже, вони можуть бути доконаного й недоконаного виду, теперішнього й минулого часу, можуть мати залежні слова й змінюватися за родами, числами й відмінками. Синтаксична роль дієприкметника така. У словосполученні він виступає головним і залежним словом. Наприклад: у поширеному словосполученні «зібраний урожай учасно» виділимо пари слів: урожай який? зібраний, зібраний як? учасно: у першій парі дієприкметник «зібраний» виступає за­лежним словом, у другій — головним. У реченні найчастіше дієприкметник виконує роль означення, рідше —частини присудка.

 

ІІІ група – текст розмовно-художнього стилю.

Очікуваний результат:

Дієприкметник. Яка я чудова форма дієслова. Мені приємно, що я поєдную в собі риси характеру дієслова — вид (доконаний і недокона- ний), час (минулий і теперішній), здатність мати при собі залежні слова) та прикметника (число (однину й множину), рід (чоловічий, жіночий, середній), відмінок). А ще додам: найчастіше моїми друзями є іменники, з якими я сполучаюсь. Оці прикметникові ознаки, що є в мені (рід, число, відмінок), повністю залежать від роду, числа, відмінка іменника, з яким я поєднуюся. Візьміть сполучення слів «вигаптуваний заполоччю рушник». Ви бачите, що мене звуть «вигаптуваний». Я маю ознаки діє­слова (доконаний вид, минулий час, тримаю при собі залежне слово «заполоччю» й ознаки прикметника (чоловічий рід,’ однина, називний відмінок). Як приємно, що іменник «рушник» так гарно вказує на мої прикметникові ознаки: рід, число й відмінок. Моїх братів запрошують у гості прислів’я та приказки. У цих стійких словосполученнях вони так гарно уживаються, що їх і не виженеш, і не заміниш іншими словами (непрошений гість — гірше татарина, дарованому коневі в зуби не дивляться, кований на всі чотири копита). А як багато живе моїх дієприкметників- братів у художніх творах. Прочитайте повісті, оповідання О. Довженка, М. Стельмаха, І. Нечуя-Левицького, М. Коцюбинського, Панаса Мирно­го — і ви побачите, яку художню силу мають дієприкметники, водночас поєднуючи в собі ознаки дієслова й прикметника.

 

Оцініть свої досягнення на уроці за допомогою картки самооцінювання

Картка самооцінювання

Відповіді на уроці

3 бали

 

Робота в групі

3 бали

 

Самостійна робота

3 бали

 

Активність

3 бали

 

Підсумок:

 

 

 

Слово вчителя

Шановні діти, припавши вустами до рідної мови, ви відчули, що слова, мов крила ластівки. Тож маємо зробити все для того, щоб не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини в наші дні. Слово українське стало ніби сховком людського духу, скарбни­цею, до якої народ складав і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід. Візьміть народний досвід з собою, удосконалюйте і користуйтеся ним в подальшому житті.

 

VІІ. Рефлексія

- Як пройшов урок?

- Для мене урок пройшов:

  • Недаремно            Змістовно
  • Цікаво                  Нецікаво
  • Миттєво               Корисно
  • Ефективно           Активно
  • Емоційно             Звичайно
  • Ідеально               Творчо
  • Геніально             Результативно
  • Непередбачено     Душевно

 

VІІІ. Домашнє завдання.

  • Вивчити поданий матеріал.
  • Завдання в кольорових конвертах: 1)група «Мовознавці»: написати твір – мініатюру « Барви українського слова», використовуючи дієприкметники; 2)група «Науковці»: створити тестові завдання на  Google-диску за Google-формою «Ознаки дієприкметника» та відправити посилання учителеві для розміщення на блозі.

Учитель: Урок закінчено. Бажаю вам, любі учні, щоб ви не втратили ту золоту ниточку, яку ми проклали між вами та словом, яка є  цінною у формуванні життєвої позиції кожного юного громадянина.

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
2 жовтня 2018
Переглядів
2262
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку