Романовськаа Інна Володимирівна,
вчитель образотворчого мистецтва
Звенигородської спеціалізованої школи
І – ІІІ ступенів №3
Звенигородської районної ради
Черкаської області
Урок з образотворчого мистецтва
6 клас
Анімалістичний жанр
Урок №2
Тема уроку. Форми і пластика тварин.
Практичне завдання: Створення рельєфу реальної чи фантастичної тварини для декоративного оформлення павільйону зоопарку, цирку, парку атракціонів або будівлі природничого музею.
Мета уроку: формування ключових компетентностей:
громадської компетентності: усвідомлення своєї належності до різних елементів природного, етносоціального й соціально-культурного середовищ; бережливе ставлення до природи, людей, самого себе;
інформаційної компетентності: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією; вміння добувати, осмислювати, опрацьовувати та використовувати інформацію з різних джерел, користуватися довідковою літературою.
міжпредметної естетичної компетентності: виявлення естетичного ставлення до мистецтва, світу в різних сферах діяльності людини;
предметних мистецьких компетентностей: ознайомити учнів із скульптурою, видами скульптури; формувати в учнів основні поняття про об’єм, пластику, форму, фактуру; удосконалювати техніку роботи з пластиліном; розвивати дрібну моторику пальців рук, творчі здібності. Виховувати в учнів акуратність під час роботи з матеріалами, дбайливе ставлення до роботи;
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: пластилін
Оснащення уроку:
Терміни і поняття:
Скульптура – це вид образотворчого мистецтва, пов'язаний зі створенням об’ємних художніх форм з різних матеріалів.
Види скульптури.
Існують два види скульптури:
Види рельєфу:
Фактура. (лат. factura — оброблення, побудова) — це характер поверхні: гладкість, шорсткість, рельєфність.
Хід уроку
Організація уваги учнів на уроці та проголошення теми уроку.
Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Працюватимемо старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашому шостім класі
Учні – просто молодці!
Проголошення теми уроку.
Здивувалась дітвора:
«Це тварина чи гора?
Як же їсть він, як він п’є? »
А для цього хобот є! (Слон).
2. Мотивація навчальної діяльності .
Вікторина « Види мистецтва».
Використовується візуальний ряд для визначення видів мистецтва.
Розгадування кросворду «Види і жанри мистецтва»
Ж |
и |
в |
о |
п |
и |
с |
|
|||
А |
р |
х |
і |
т |
е |
к |
т |
у |
р |
а |
Н |
а |
т |
ю |
м |
о |
р |
т |
|
||
Р |
е |
л |
ь |
є |
ф |
|
По-горизонталі
1. Вид образотворчого мистецтва, у якому зображення створюється за допомогою кольору.
2. Мистецтво проектування і будування споруд.
3. Жанр образотворчого мистецтва, зображення неживих предметів.
4. Опукле скульптурне зображення на площині.
По-вертикалі
Усі роботи пов’язані з мистецтвом ліплення – називаються скульптурою.
Скульптура – це вид образотворчого мистецтва, твори якого мають об’ємну форму і виконуються з твердих або пластичних матеріалів.
На відміну від графіки та живопису, де предмети, зображені на площині, можуть лише здаватися нам об’ємними, скульптура має реальну форму в просторі.
Мистецтво скульптури обирає своїм об’єктом переважно людину, іноді- тварину і значно рідше – натюрморт.
кругла- яку можна споглядати з усіх боків;
рельєф- об’ємне зображення на площині.
Реальна об’ємна форма круглої скульптури надає можливість роздивлятися її з різних боків. І з якого боку ми б не дивилися на неї, вона виглядатиме по - різному. Точка, з якої ми споглядаємо скульптуру, називається ракурсом.
Рельєфне зображення, як графіку і живопис, роздивляються з одного боку. Скульптор вирізує чи наліплює зображення на певну площину, тому таке зображення ще називають об’ємною картиною.
Розрізняють такі види рельєфу:
Скульптор, працюючи з різними матеріалами, або підкреслює їхні природні властивості, або під час обробки надає поверхні вигляду рельєфності чи гладкості.
Фактурою можна передати і ніжність шкіри обличчя юної дівчини (Я.Райхерт-Тодт, 1), і пластичність складок одягу козака та гриви лева (П.Печорний, 2), і оперення, що ніби нагадує луску на тілі фантастичного птаха (Г.Севрюк,
3).
Роздивіться, як увіковічнив у бронзі скульптор В.Одрехівський образ видатної письменниці Лесі Українки (4), підкресливши у матеріалі твердість і незламність її духа; як мармуровий образ Нестора-літописця скульптора М.Антокольського випромінює зосередженість і мудрість (3); як шорсткість дерева допомагає митцеві М.Рябініну золотавими переливами рвучкого різьблення передати самозаглиблення гуцула, його внутрішній світ (1); як фактура скла вдало передає прозорість і барвистість природної форми рибки (2).
Пташка високо літає.
Зайчик високо стрибає.
Тихо лис десь пробіжить.
Їжачок в траві сидить.
Десь в барлозі спить ведмідь.
Цих тваринок всіх любіть.
7. Самостійна практична діяльність учнів.
Бесіда з техніки безпеки.
Інструктаж поетапності виконання практичного завдання: створення тварини для декоративного оформлення павільйону зоопарку.
Послідовність виконання роботи
Вчитель. Зараз ми виготовимо рельєф «Слона».
Щоб зліпити такого слона нам буде потрібно сірий або білий пластилін.
Для цього вам знадобиться основа з картону розміром не більше 15 Χ 15.
Нанесіть на картон тонкий шар пластиліну (0,5 мм), пальцями рук розрівняйте поверхню.
Про великі вуха
Запитала я в татуся
Донька – щєбетуха:
Слонення за вуха?
Так робить не гарно.
Пропадають марно!
7,8. Розкачайте пластилін і виріжте з нього 2 гуртка - це будуть вуха. Відріжте від них окраєць.
9. Зробіть складку як на малюнку.. Складку потрібно відрізати.
10. Приліпите вуха до голови.
11. Зовсім забули про хвостик! Скачайте тоненький джгутик і приліпите на потрібне місце.
12. Виготовленого слона слід міцніше притиснути до нашої основи. За допомогою стеків можна зробити різну фактуру поверхні.
Практична діяльність учнів (всі отримують листочки: демонстраційний матеріал і послідовність ліплення).
Індивідуальна робота за творчим завданням − виконання практичного завдання (вчитель у процесі самостійної практичної діяльності учнів здійснює індивідуальне консультування та стимулювання творчої ініціативи школярів).
Перевірка робіт учнів, оцінювання та аналіз. Демонстрування кращих робіт.
Рефлексія уроку у формі відкритих запитань:
- Що нового дізналися (навчилися) на сьогоднішньому уроці?
- Що найбільше сподобалося?
- Що я встиг(ла) зробити на уроці?
- Чого досягли?
- Що залишилося для мене невирішеним?
Рефлексія у формі незакінчених речень:
Я зрозумів, що можу ...
Для мене стало новим ...
Мене здивувало ...
У мене вийшло ...
Мені захотілося ...
Мене надихнуло ..
Підготувати білий папір, гуашеві фарби, пензлі, палітру.
1