Заняття гуртка "Гончарство в Україні. Основні види гончарного посуду, різноманітність форм. Узгодженість декору з формою. Композиція «Куманець»

Про матеріал
Мета: надавати учням відомості про гончарство як вид декоративно-ужиткового мистецтва, продовжувати ознайомлювати з матеріалами та інструментами художника-кераміста; ознайомлювати учнів з основними видами гончарного посуду, різноманітністю форм; закріплювати розуміння поняття «декор» та «декорування», вчити узгоджувати декор із формою предметів;продовжувати формувати навички роботи з пластиліном.
Перегляд файлу

Тема. Гончарство в Україні. Основні види гончарного посуду, різноманітність форм. Узгодженість декору з формою. Композиція «Куманець»

Мета: надавати учням відомості про гончарство як вид декоративно-ужиткового мистецтва, продовжувати ознайомлювати з матеріалами та інструментами художника-кераміста; ознайомлювати учнів з основними видами гончарного посуду, різноманітністю форм; закріплювати розуміння поняття «декор» та «декорування», вчити узгоджувати декор із формою предметів;продовжувати формувати навички роботи з пластиліном;

          розвивати вміння насолоджуватися творами декоративного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати ініціативу учнів;
         прищеплювати зацікавленість творами гончарного мистецтва, шанобливе ставлення до праці майстрів декоративно-прикладного мистецтва. 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок-подорож.

Матеріали та інструменти: пластилін, дощечки, стеки, серветки для витирання рук та пензлів, клейонки.
Зоровий ряд: виставка гончарних виробів, презентація «Гончарство в Україні», фотовиставка розписів гончарних виробів різних регіонів України, відео «СловОпис. Куманець», відео «Робота на гончарному крузі», послідовність виготовлення куманця.

Техніка виконання.  Обємне ліплення.

Словник:

  • гончарний круг  — один із прадавніх механізмів, що придумали люди для створення керамічних виробів;
  • кераміка – вироби з різних видів глини, випалені при високих температурах у спеціальних печах.
  • куманець – керамічний посуд для напоїв

Хід уроку:

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

  • Давайте пригадаємо види мистецтва, як ми вже вивчили.

Гра «Вилучи зайве»

  •             На дошці записані різні види художнього мистецтва. Залиште лише види декоративно-прикладного мистецтва:

художня кераміка, вишивка, архітектура, ткацтво, художня обробка металу та дерева, художній розпис, скульптура, писанкарство,  живопис.

ІІІ. Визначення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Я запрошую вас у цікаву подорож. А куди ми подорожуватимемо – здогадайтеся.
  • Відгадайте загадку:
    В землі ховається,

В руках змінюється.

Вогнем загартовується.

На посуд перетворюється. (Глина)

  • Погляньте на виставку виробів. З якого матеріалу вони виготовлені?
  • Так, це глина. Як ви думаєте, про який вид мистецтва ми сьогодні будемо говорити? (гончарство, вироби з глини)
  • Чому ви так вирішили? (вироби з глини виготовляють гончарі)
  • А чи здогадалися ви, де ми сьогодні побуваємо? (у майстерні гончаря)
  • Дійсно. Сьогодні ми уявно побуваємо у майстерні гончаря, поговоримо про чарівний матеріал – глину та про один із видів декоративно-прикладного мистецтва — гончарство. Це дуже старовинне й неймовірно цікаве мистецтво!
             Послухайте, які чудові слова присвятив Максим Стріха нашим гончарям:

 І диво з див — коли народжувався глек,

І сиві гончарі, що вік свій без зупину

Із глини і пісень ліпили Україну.

  • А також ми самі спробуємо свої сили у гончарстві – будемо виготовляти один з видів посуду.

ІV. Робота над темою уроку

  1. Розповідь вчителя

          Давнє ремесло гончарство отримало поетичну характеристику «божественної професії», оскільки, згідно з віруваннями, саме із глини, що в руках гончара перетворюється на мистецький виріб, Бог зробив людину. Кажуть, що глиняний посуд здатен перетворювати негативну енергію власника на позитивні потоки і направляти їх у потрібне русло.

        До людського енергетичного вкладу у разі виготовлення глечиків, горщечків та інших форм руками майстра, додається і енергетика природного матеріалу, тобто глини. То ж не дивно, що їжа, приготована у глиняному посуді, окрім чудового смаку має цілющі властивості, а вироби з кераміки, прикрашаючи полиці оселі, привносять у помешкання затишок і душевне тепло.

  З глини виготовляли керамічний по­суд (глечики, куманці, чашки, миски, макітри). Вироби з різних видів глини, випалені при високих температурах у спеціальних печах, назива­ються керамікою. Гончарні вироби виготовляли за допомогою гончарно­го круга, а щоб вони були міцніші, їх покривали поливою (тонким шаром свинцевого порошку, який плавився під час обпалювання). Великим досяг­ненням у кераміці стало відкриття фарфору — техніки виготовлення ви­робів з білої глини і спеціальних домішок.

  1. Презентація «Гончарство в Україні»
  • Пропоную переглянути презентацію «Гончарство в Україні.

Перегляд презентації коментується вчителем. Після перегляду варто провести бесіду.

  • Що виготовляють гончарі? (посуд, іграшки, прикраси)
  • Який прилад найчастіше використовує гончар у своїй роботі? (гончарний круг)
  • Які ще інструменти ви запамятали?(стеки, різці, нитку)
  • Які види посуду ви побачили під час перегляду презентації? (глечик, миска, кухлик, горщик, декоративний посуд, куманець)
  1. Продовження розповіді

Глиняні горщики міцно асоціюються з українським побутом, адже висіли на кожному тині біля хати в будь-якому українському селі. В давнину навики і секрети гончарства передавали від батька до сина, а над виробленням одного глечика могла працювати ціла родина. Чоловіки, переважно, працювали за гончарним кругом, обпалювали вироби, а жінки і діти замішували глину, виліплювали з неї іграшки та розписували посуд, який потім випалювали у спеціальних печах − горнах, що виглядали як вирита в землі яма, обкладена зсередини цеглою.

  • Подивіться, як вправно працює гончар на гончарному крузі.
  1. Перегляд відео «Робота на гончарному крузі»
  • Який прилад використав гончар?
  • Які види гончарних кругів ви бачили?
  • Який виріб було виготовлено?
  1. Фотовиставка:Традиції гончарства в Україні (розповідь підготовлених учнів або вчителя)
  • Про традиції гончарства та оздоблення гончарних виробів в Україні ми дізнаємося більше, відвідавши нашу фотовиставку.

Кожен регіон гончарства в Україні мав характерну техніку та відмінні риси.

          Опішня – гончарна столиця Село (Опішня) на Полтавщині недарма вважається столицею гончарства в Україні, адже здавна майстри-умільці прославили цей край. Знаменитий опішнянський посуд був тонкостінний. Для нього характерний дво- або триколірний розпис у вигляді рисок, кривульок, крапочок тощо. Опішня славилася також глиняною декоративною скульптурою та дитячою іграшкою.

Сучасні майстри наносять на вироби рослинний орнамент, зазвичай великий. Квіти схожі на ті, які характерні для розпису стін в українців. Візерунки зазвичай світло-жовті, виконані на білому, червоно-коричневому або зеленому фоні.

https://ua.igotoworld.com/frontend/webcontent/images/tours/2200487_800x600_oposhnjakeramika2.jpg

 На Поділлі відомими центрами гончарства були Бубнівка (Вінницька область), Дибинці, Ірпінь (Київська область) та інші. Відмінні риси подільської кераміки – вогненно-червоний фон і пишні оригінальні орнаменти: квіти, грона винограду, гілки з плодами. Характерною для бубнівської кераміки було виготовлення величезних горщиків «для борщів». Також тут виготовляли розписний посуд, іграшки – баранчиків, коників, гусочок, фігурки людей.

https://ua.igotoworld.com/frontend/webcontent/images/tours/2200493_800x600_bubnovka.jpghttps://ua.igotoworld.com/frontend/webcontent/images/tours/2200491_800x600_Bubnovka1.jpg

Чернігівщина здавна була гончарським регіоном. В 17 столітті для виробів цього краю були характерні прикраси у вигляді геометричних орнаментів, у 18 столітті місцеві гончарі прославилися білим глазурованим посудом, який нагадував фаянсовий. На білу глазур наносився розпис. А деякі майстри використовували для прикрашання специфічну техніку бризок і патьоків.

https://ua.igotoworld.com/frontend/webcontent/images/tours/2200494_800x600_chernigovshina.jpg

 Для виробів Полісся (нинішні Житомирська, Волинська, Рівненська області) були характерні барокові орнаменти. Традиційно тут виготовляли різні глечики, макітри, миски й тарілки, вазони. Відмінними рисами кераміки Волині були сірий, чорний, синьо-чорний кольори – так звані «сиваки». І візерунки у вигляді сосонок, стовпчиків, ялинок, клітин. А також темна димлена кераміка.

https://ua.igotoworld.com/frontend/webcontent/images/tours/2200495_800x600_Volin.jpg

 Найвідомішим гончарським центром на Гуцульщині був і залишається Косів. Вражає різноманітність малюнків: від стилізованих рослинних орнаментів до зображень тварин, людей і цілих побутових сценок. Керамічні вироби виготовляли з використанням унікальної техніки гравірування – розписували покриті білою глиною і підсушені вироби. Після першого випалу в гончарній печі виріб розписували зеленою, коричневою, жовтою, рідше синьою фарбами (білої глазурі в Косові не було, тільки білий ангоб – до випалу). Виріб покривали прозорою глазур'ю і випалювали вдруге. Така техніка єдина у світі. На сьогодні популярні як традиційні рослинні орнаменти, так і зображення сценок з життя гуцулів.

https://ua.igotoworld.com/frontend/webcontent/images/tours/2200497_800x600_guculshinaizrazcy.jpghttps://ua.igotoworld.com/frontend/webcontent/images/tours/2200498_800x600_guculskaja.jpg

  1. Гра «Хто уважний»
  • Чим займаються гончарі?
  • Яка послідовність виготовлення гончарних виробів?
  • Які види посуду ви запам’ятали?
  • Які центри гончарства є в Україні?
  • Керамічні вироби якого регіону вам подобаються найбільше? Чому?

Фізхвилинка (відео «Танці-зігріванці»)

  1. Виготовлення композиції «Куманець»
  • Зараз я пропоную вам уявити, що ви гончарі. З якого матеріалу виготовляють гончарні вироби? (з глини)
  • Чим ми замінимо глину? (пластиліном)
  • Чому? (бо пластилін пластичний і зберігає надану йому форму)
  • Ми будемо виготовляти «куманець».
  • Чому він так називається, ви дізнаєтеся, коли переглянете коротеньке відео «СловОпис. Куманець»
  • То що означає слово «куманець»?
  • А тепер розгляньте його уважно.

А)Аналіз зразка

- З яких елементів складається куманець? ( переважно куманці у формі дисків або кілець (тобто дисків без середини) з вигнутою ручкою та носиком, горловиною (нерідко з кришкою) та з ніжкою-підставкою)

- Як прикрашений куманець? (орнаментом)

- Які орнаменти зустрічаються частіше – рослинні чи геометричні? (частіше рослинні, проте геометричні теж бувають)

- Як розміщено орнамент? (по колу)

Б) Послідовність виконання роботи

- виготовляємо основу у формі кільця, або диска, ручку, підставку, горловину та можна кришечку;

- з’єднуємо всі частини способом пригладжування;

- декоруємо, приліплюючи елементи орнаменту.

         В) Правила техніки безпеки та культури праці

        - Пригадаємо правила безпеки під час роботи з пластиліном.

          1. Не розмахувати стеками, щоб не поранитись.

          2. Ліпити тільки на підкладній дощечці.

          3. Не залишати шматочки пластиліну на парті, не кидати їх на підлогу.

          4. Після роботи руки треба витерти серветкою і добре вимити.

        Г) Пальчикова гімнастика (для підготовки рук до ліплення)

       Д)Виконання роботи учнями самостійно (з індивідуальною допомогою вчителя (за потреби)

V. Прибирання робочих місць

VІ. Підсумок уроку

     Підбиття підсумків (загальна оцінка уроку).

     Виставка дитячих робіт.

Бесіда
-  Що таке кераміка?
- Які центри української кераміки вам відомі?
-  Як називають головний прилад гончаря?

Рефлексія.  Гра «Так чи ні»

  • Я показуватиму посуд і називатиму його, а ви кажіть – правильно чи ні. Якщо неправильно, то виправте.

Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі

Щиро дякую вам, друзі.

 

docx
Додано
24 жовтня
Переглядів
32
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку