Урок формування вмінь на тему "Замовні матеріали "Джинса"

Про матеріал
Урок спрямований на формування в учнів вміннь аналізувати інформацію, яку поширюють медіа та впізнавати замовні матеріали (джинсу). Таким чином вони навчаться уникати маніпулятивного медійного впливу.
Перегляд файлу

Тема: Замовні матеріали («Джинса»).

     Урок формування навичок і вмінь

     Очікувані результати: учні зможуть навчитися

  • знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність чи хибність поширюваних тверджень;
  • критично осмислювати джерела отримання інформації;
  • протистояти маніпулятивному впливу медіа;
  • грамотно і логічно висловлювати свою думку з приводу отриманої інформації. 

     І. Обговорення домашнього завдання

     Учні мали визначити чи є маніпулятивним матеріал розміщений у газеті «Дзеркало тижня» під назвою «Людина повисла на інформаційному гачку»:

https://uain.press/_uploads/unsorted/10-3-696x471.jpg «Людина повисла на інформаційному гачку. 43% користувачів дивляться у свої смартфони вже за п’ять хвилин після пробудження, а 10% узагалі “клікають” їх 5 427 разів протягом дня. Середній же користувач 2 617 разів намагається побачити щось нове».

 

    Алгоритм учнівської роботи:

     1) Перевірка джерела інформації: що собою являє газета «Дзеркало тижня» - згідно з даними Інституту масової інформації «Дзеркало тижня» увійшло до «Білого списку» українських медіа у 2020 році. Цей список включає медіа, які мають рівень якісної інформації понад 95% (ІМІ склав список 10 сайтів з якісною інформацією. imi.org.ua (uk-UA) Архів оригіналу за 22 січня 2021). У березні 2022 року ІМІ рекомендував інтернет-ЗМІ «Дзеркало тижня», як достовірне медіа, якому  можна довіряти. (ІМІ рекомендує читати новини з достовірних джерел. Список медіа. imi.org.ua (uk-UA). Архів оригіналу за 15 березня 2022).

     2) Перевірка автора інформації: переходимо за посиланням https://zn.ua/ukr/TECHNOLOGIES/lyudina-povisla-na-informaciynomu-gachku-vcheniy-265436_.html вказаним у статті і з’ясовуємо, що автором даного матеріалу є Георгій Почепцов. Шукаємо інформацію про автора: Член Спілки письменників України (з 1981), Почесний професор Українсько-американського гуманітарного інституту «Вісконсинський міжнародний університет (США) в Україні» (2011), Заслужений журналіст України (1999). Є автором численних книг з питань комунікаційних технологій.

    Отже, і джерело, і автор інформації заслуговують на довіру. Матеріал носить не маніпулятивний, а аналітичний характер.

     Як правило, учні не приділяють уваги цим важливим крокам по визначенню надійності джерела й автора інформації. Тому їх потрібно на це орієнтувати.    

     ІІ.  Вивчення нового матеріалу

     1) Робота з термінологією:

     Джинса – замовні матеріалів в медіа;

     Політична комерційна джинса – створення позитивного іміджу окремих політичних сил, політиків, або цілих ідеологій;

     Корпоративна політична джинса просувається на засадах бартеру (обміну), політичних і фінансових зв’язків, адміністративного тиску та ресурсу, іноді це цілі газети чи вставки в газети;

     Лобізм – цілеспрямований легальний або нелегальний вплив на органи державної влади та місцевого самоврядування, а також на їхніх посадових осіб, спрямований на них від імені іншої особи, організації або групи. Мету лобіювання становить закріплення власних інтересів чи інтересів третіх осіб (клієнтів) в управлінських рішеннях, що ухвалюються;

     Хабар – гроші або інші матеріально цінні речі, які передаються посадовій

особі для її стимулювання діяти в інтересах особи, що передає його, або в інтересах третіх осіб.

    2) Первинне застосування нових знань (пробні вправи)

     Завдання № 1 Ознайомитися з інформацією та з’ясувати чи є оплата джинси хабаром журналістам: «У травні 2011 року було проведено журналістський експеримент. До комерційного директора одеського телеканалу «АТВ» звернувся чоловік, який представився бізнесменом Андрієм Бокучем. Він попросив зняти й пустити в ефір сюжет про конфлікт на його підприємстві «Агротех». Телеканал погодився це зробити за 600 доларів, які були заплачені готівкою. Сюжет вийшов у вечірньому випуску новин. При цьому жодного підприємства «Агротех» насправді не існувало. Проте керівництво каналу навіть не перевіряло цього, не кажучи вже про спроби розібратися в конфлікті абощо». Висновок: оплата здійснюється готівкою, що означає відсутність належного бухгалтерського обліку. Це вже свідчить про хабар. Матеріал був розміщений в інтересах зацікавленої особи без належної перевірки, без жодних спроб розібратися в конфлікті. Це також вказує на отримання хабара для стимулювання дій в інтересах особи, яка його дала.

     Завдання № 2 Визначити тип джинси:

2   

    

 

 

 

 

 

 

 

     Це політична комерційна джинса, оскільки у цьому матеріалі створюється позитивний імідж політика.

13 (1)     Завдання № 3 Визначити тип джинси:

     Ціла газета присвячена одному політику. Це є прикладом корпоративної політичної джинси.

     ІІ. Самостійне застосування учнями знань

     Учні опрацьовують  матеріал підручника на стор. 142-143 й стисло записують ознаки джинси:

  • порушено баланс думок: не представлено думки опонентів;
  • відсутність вірогідності інформації: немає посилань на якісні й різноманітні джерела інформації;
  • подана інформація є неповною й може викликати численні запитання;
  • присутня чітка «полярність»  -  щось є «хорошим», а щось «поганим»;
  • присутня думка псевдо експертів, які не компетентні коментувати подію або процес, яким присвячено матеріал.

11     Використовуючи теоретичний матеріал вони мають дати характеристику наступному матеріалу:

     Учні мають прийти до наступних висновків:

     1) чітка полярність – твердження про те, що «Патріотична опозиційність притаманна лише «Сильній Україні»;

     2) У джинсі дуже часто виступають експерти, зазвичай куплені даною політичною силою на виборчий чи інший часовий період, і по різних роках можна прослідкувати, на чиїй службі підписані були, для прикладу Вадим Карасьов (дані Громадської організації “Інформаційно-аналітичний центр “Громадський Простір”, метою якої є розвиток громадянського суспільства через використання інформаційно-комунікаційних технологій, створення та поширення інформаційних продуктів (ресурсів, баз даних та іншої

 інформації). Отже з цим політологом пов’язані численні замовні матеріали.

     3) не представлено думки опонентів цієї політичної сили;

     4) політолог «переконаний», однак ця інформація не повна й викликає питання у причині цієї переконаності.

     Висновок – дана публікація містить політичну комерційну джинсу.

     ІІІ. Підсумки уроку

     Для підведення підсумків уроку учні мають відповісти на питання: «Чи сприяє джинса формуванню демократичного громадянського суспільства?»

Їм пропонується ознайомитися з аналітичними даними ІМІ й знайти ключові тези, які допоможуть прийти до необхідного висновку й відповісти на питання: 

«Остання хвиля моніторингу джинси в онлайн-медіа у 2021 році засвідчила, що олігарх Ахметов дуже активно інвестує в просування своїх інтересів у медіа. Водночас на кількість його замовних матеріалів безпосередньо впливає протистояння між ним і чинною владою. Для порівняння: в першому кварталі 2021-го на інтереси Ахметова припадало 8% усіх матеріалів з ознаками замовлення, а в четвертому – вже 25%».

     Висновок:  небезпека джинси полягає у тому, що вона стає засобом утвердження олігархічної системи, що унеможливлює демократизацію суспільного життя.

    Оцінювання, саморефлексія

    Домашнє завдання: ознайомитися з аналітикою й зробити висновки:

     ДЖИНСА В ОНЛАЙН-МЕДІА. МОНІТОРИНГОВИЙ ЗВІТ ЗА ЛЮТИЙ 2023 РОКУ (ОНОВЛЕНО)

https://imi.org.ua/upload/media/2023/03/02/64007e09bc06c-zamovnyky-materialiv-z-oznakamy-dzhynsy-2000-2800px-2.png

1

 

docx
Додано
6 березня 2023
Переглядів
635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку