Тема: Замовні матеріали («Джинса»).
Урок формування навичок і вмінь
Очікувані результати: учні зможуть навчитися
І. Обговорення домашнього завдання
Учні мали визначити чи є маніпулятивним матеріал розміщений у газеті «Дзеркало тижня» під назвою «Людина повисла на інформаційному гачку»:
«Людина повисла на інформаційному гачку. 43% користувачів дивляться у свої смартфони вже за п’ять хвилин після пробудження, а 10% узагалі “клікають” їх 5 427 разів протягом дня. Середній же користувач 2 617 разів намагається побачити щось нове».
Алгоритм учнівської роботи:
1) Перевірка джерела інформації: що собою являє газета «Дзеркало тижня» - згідно з даними Інституту масової інформації «Дзеркало тижня» увійшло до «Білого списку» українських медіа у 2020 році. Цей список включає медіа, які мають рівень якісної інформації понад 95% (ІМІ склав список 10 сайтів з якісною інформацією. imi.org.ua (uk-UA) Архів оригіналу за 22 січня 2021). У березні 2022 року ІМІ рекомендував інтернет-ЗМІ «Дзеркало тижня», як достовірне медіа, якому можна довіряти. (ІМІ рекомендує читати новини з достовірних джерел. Список медіа. imi.org.ua (uk-UA). Архів оригіналу за 15 березня 2022).
2) Перевірка автора інформації: переходимо за посиланням https://zn.ua/ukr/TECHNOLOGIES/lyudina-povisla-na-informaciynomu-gachku-vcheniy-265436_.html вказаним у статті і з’ясовуємо, що автором даного матеріалу є Георгій Почепцов. Шукаємо інформацію про автора: Член Спілки письменників України (з 1981), Почесний професор Українсько-американського гуманітарного інституту «Вісконсинський міжнародний університет (США) в Україні» (2011), Заслужений журналіст України (1999). Є автором численних книг з питань комунікаційних технологій.
Отже, і джерело, і автор інформації заслуговують на довіру. Матеріал носить не маніпулятивний, а аналітичний характер.
Як правило, учні не приділяють уваги цим важливим крокам по визначенню надійності джерела й автора інформації. Тому їх потрібно на це орієнтувати.
ІІ. Вивчення нового матеріалу
1) Робота з термінологією:
Джинса – замовні матеріалів в медіа;
Політична комерційна джинса – створення позитивного іміджу окремих політичних сил, політиків, або цілих ідеологій;
Корпоративна політична джинса просувається на засадах бартеру (обміну), політичних і фінансових зв’язків, адміністративного тиску та ресурсу, іноді це цілі газети чи вставки в газети;
Лобізм – цілеспрямований легальний або нелегальний вплив на органи державної влади та місцевого самоврядування, а також на їхніх посадових осіб, спрямований на них від імені іншої особи, організації або групи. Мету лобіювання становить закріплення власних інтересів чи інтересів третіх осіб (клієнтів) в управлінських рішеннях, що ухвалюються;
Хабар – гроші або інші матеріально цінні речі, які передаються посадовій
особі для її стимулювання діяти в інтересах особи, що передає його, або в інтересах третіх осіб.
2) Первинне застосування нових знань (пробні вправи)
Завдання № 1 Ознайомитися з інформацією та з’ясувати чи є оплата джинси хабаром журналістам: «У травні 2011 року було проведено журналістський експеримент. До комерційного директора одеського телеканалу «АТВ» звернувся чоловік, який представився бізнесменом Андрієм Бокучем. Він попросив зняти й пустити в ефір сюжет про конфлікт на його підприємстві «Агротех». Телеканал погодився це зробити за 600 доларів, які були заплачені готівкою. Сюжет вийшов у вечірньому випуску новин. При цьому жодного підприємства «Агротех» насправді не існувало. Проте керівництво каналу навіть не перевіряло цього, не кажучи вже про спроби розібратися в конфлікті абощо». Висновок: оплата здійснюється готівкою, що означає відсутність належного бухгалтерського обліку. Це вже свідчить про хабар. Матеріал був розміщений в інтересах зацікавленої особи без належної перевірки, без жодних спроб розібратися в конфлікті. Це також вказує на отримання хабара для стимулювання дій в інтересах особи, яка його дала.
Завдання № 2 Визначити тип джинси:
Це політична комерційна джинса, оскільки у цьому матеріалі створюється позитивний імідж політика.
Завдання № 3 Визначити тип джинси:
Ціла газета присвячена одному політику. Це є прикладом корпоративної політичної джинси.
ІІ. Самостійне застосування учнями знань
Учні опрацьовують матеріал підручника на стор. 142-143 й стисло записують ознаки джинси:
Використовуючи теоретичний матеріал вони мають дати характеристику наступному матеріалу:
Учні мають прийти до наступних висновків:
1) чітка полярність – твердження про те, що «Патріотична опозиційність притаманна лише «Сильній Україні»;
2) У джинсі дуже часто виступають експерти, зазвичай куплені даною політичною силою на виборчий чи інший часовий період, і по різних роках можна прослідкувати, на чиїй службі підписані були, для прикладу Вадим Карасьов (дані Громадської організації “Інформаційно-аналітичний центр “Громадський Простір”, метою якої є розвиток громадянського суспільства через використання інформаційно-комунікаційних технологій, створення та поширення інформаційних продуктів (ресурсів, баз даних та іншої
інформації). Отже з цим політологом пов’язані численні замовні матеріали.
3) не представлено думки опонентів цієї політичної сили;
4) політолог «переконаний», однак ця інформація не повна й викликає питання у причині цієї переконаності.
Висновок – дана публікація містить політичну комерційну джинсу.
ІІІ. Підсумки уроку
Для підведення підсумків уроку учні мають відповісти на питання: «Чи сприяє джинса формуванню демократичного громадянського суспільства?»
Їм пропонується ознайомитися з аналітичними даними ІМІ й знайти ключові тези, які допоможуть прийти до необхідного висновку й відповісти на питання:
«Остання хвиля моніторингу джинси в онлайн-медіа у 2021 році засвідчила, що олігарх Ахметов дуже активно інвестує в просування своїх інтересів у медіа. Водночас на кількість його замовних матеріалів безпосередньо впливає протистояння між ним і чинною владою. Для порівняння: в першому кварталі 2021-го на інтереси Ахметова припадало 8% усіх матеріалів з ознаками замовлення, а в четвертому – вже 25%».
Висновок: небезпека джинси полягає у тому, що вона стає засобом утвердження олігархічної системи, що унеможливлює демократизацію суспільного життя.
Оцінювання, саморефлексія
Домашнє завдання: ознайомитися з аналітикою й зробити висновки:
1