Тема. Фразеологізми, їх лексичне значення. Вживання фразеологізмів у мовленні
Мета:
Очікувані результати: учні оволодіють поняттям про фразеологізм; розвинуть вміння знаходити фразеологізми в текстах, навчаться розкривати їх значення; збагатять свій словниковий запас; навчаться добирати до фразеологізмів синоніми та антоніми, вживати фразеологізми відповідно до їх значення.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Форма проведення: урок-квест
Методи, прийоми: слово вчителя, бесіда, спостереження над мовним матеріалом, проблемне навчання, робота з підручником, гра, робота в парах, робота в групах.
Обладнання: підручник, словники, презентація, «Лист експертизи роботи на уроці»
План уроку
III. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми та мети уроку (І квест «Заморочки не із бочки»)
IV. Засвоєння нових знань (2-й квест «Пізнавальний», квест 3 «Фразеологічна розминка»)
V. Закріплення знань і вироблення умінь (квест 4 «Фразеологічний тренажер»)
VI. Домашнє завдання
VIІ. Підсумки уроку
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
Взаємоперевірка (слайд 1) диктату по парах (0,5б), диктанти збирає вчитель.
- Діти, подивіться, скільки термінів ми повторили, деякі поняття нам знадобляться сьогодні на уроці при вивченні нової теми. І ви отримали змогу заробити бали, поставте свої бали в «Лист експертизи», який є у кожного з вас.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми та мети уроку
Ми продовжуємо знайомство з країною Мовознавства. Сьогодні повинні послідовно виконати певні завдання - квести, тому я роздала кожному з вас спеціальні листи, де ви, виконуючи протягом уроку завдання, будете ставити собі бали за кожний квест.
Але подивіться на дошку, ключове слово нашої теми загубилося. Слайд 2
Відкрити це слово ми зможемо, якщо розглянемо ситуацію. Гадаю, всі ви знайомі з відомим російським дитячим письменником К.І. Чуковським? В своїй книзі «Від двох до п’яти » письменник описує такий випадок: «Якось малюк почув, що бабуся, яка завітала до них в гості «з’їла собаку» в якійсь справі, дитина швидко заховала від цієї бабці своє улюблене щеня».
Дитина не знала, що означає словосполучення «собаку з’їсти».
- Подумайте, як розтлумачити цей вираз, про що насправді йшлося, пригадайте, що ви вчили про такі словосполучення в початковій школі . Як називаються такі вирази?
(Обговорення ситуації, учні висловлюють думки, припущення.
Вчитель корегує відповіді.)
Орієнтовна відповідь: «з’їсти собаку» - крилатий вислів, означає мати великий досвід в якійсь справі.
Отже, наш урок-квест присвячено вивченню крилатих висловів, в старшій школі їх називають «фразеологізмами».
В зошитах записуємо тему уроку: «Фразеологізми, їх лексичне значення. Вживання фразеологізмів у мовленні». Слайд 4
Проблемні запитання:
- Діти, що ви очікуєте від вивчення цієї теми ?
- Навіщо нам потрібні знання з фразеології ?
(Вчитель підсумовує, доповнює) Слайд 5
Слово вчителя: Я сподіваюсь, що сьогодні у нас не буде тих, хто буде працювати спустивши рукава, що ми будемо ворушити мозком, працювати пліч-о-пліч, душа в душу, не покладаючи рук.
- Що я зараз використала у своєму мовленні? (фразеологізми).
Рушаймо!
ІV. Засвоєння нових знань (2-й квест «Пізнавальний»)
Цей квест складається з 4-х завдань.
Правильно, відкрийте підручник на с.152 і прочитайте самостійно визначення. (0.5хв.)
1.2. Бесіда. Слайд 6
- Отже, який висновок можна зробити? (За ЛЗ фразеологічний зворот часто дорівнює одному слову чи словосполученню)
- Із скількох слів складаються фразеологізми? Які вони за будовою? (Складні)
Оцінювання. За виконання завдання ви ставите собі 1 бал, якщо відповіли не менш ніж на 3 питання.
1. Він утік. |
1. Він п’ятами накивав. |
2. Щасти вам і не забувайте свою школу. |
2. Щасти ж вам і не забувайте свою альма матер! |
3. Мати встала дуже рано. |
3. Мати встала ні світ ні зоря. |
1. Він п’ятами накивав (присудок). 2. Щасти ж вам і не забувайте свою альма матер! (додаток). Мати встала ні світ ні зоря (обставина).
(Учень отримує 1б.)
- По-третє, пригадайте, в якому словнику ми шукаємо лексичне значення слів (тлумачному), а в якому – правопис слова (орфографічному). Подумайте, у якому словнику можна знайти значення фразеологізмів? (фразеологічному). Слайд 10
Так, фразеологізми зібрані в особливих фразеологічних словниках, а найбільш вживані фразеологізми включені в тлумачні словники. Розповідь про словник фразеологізмів та роботу з ним, демонстрація словника. По-четверте, зверніть увагу, що у фразеологізмів є синоніми й антоніми. Ми вже сьогодні повторили, що таке синоніми й антоніми. Увага на екран.
Слайди 11, 12
Гра «Третій зайвий» (закріплення поняття про фразеологізми - синоніми). Слайд 13, 14
Знайти і виписати зайве словосполучення, усно пояснивши свій вибір.
Оцінювання. Якщо ви виконали правильно половину завдань, поставте 0.5б.
Лінгвістична гра «Знайди пару» Слайд 15 ( закріплення поняття про фразеологізми - антоніми). Дібрати фразеологізми-антоніми. Усно пояснити значення кожного з фразеологізмів.
Хоч око виколи як кіт наплакав
За тридев’ять земель як кішка з собакою
Душа в душу рукою подати;
Ні пари з вуст викинути з голови
Зарубати на носі розпустити язика
Кури не клюють хоч голки збирай
Оцінювання. Якщо ви виконали правильно половину завдань, поставте 0.5б.
- Молодці! Я би хотіла виокремити таких учнів… .
3-й квест «Фразеологічна розминка». (слайд 16 – музика при натисканні)
- Бачу, що ви втомилися. Давайте трошки розімнемося. Я вам буду давати команди, що містять фразеологізми, а ви їх будете виконувати.
- Станемо рівно, мов аршин проковтнули.
- Зігнемося в три погибелі.
- Станемо рівно, мов аршин проковтнули.
- Пострибаємо як заєць.
- Дамо задній хід.
- А зараз - руки в боки.
- Тримаємо ніс за вітром.
- Зараз викинемо все з голови.
- Дітки, в ногах правди немає, сідаймо. Продовжуємо наш урок.
V. Закріплення знань і вироблення умінь ( 4-й квест «Фразеологічний тренажер») Слайд 17
Клювати носом Сушити голову Біла пляма Ходити на голові Ліньки напали Змокнути до нитки Діставати з-під землі Зарубати на носі Пійматися на гарячому |
Дрімати Недосліджені місця Напружено думати Лінуватися Бешкетувати Робити неможливе Запам’ятати Бути викритим на місці злочину Дуже змокнути |
Оцінювання. Ставимо собі 1б., при умові, що ви правильно виконали хоча б 6 завдань.
Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення. Чим цікавий цей текст? Випишіть фразеологізми та з’ясуйте їх лексичне значення за фразеологічним або тлумачним словником. Поясніть роль фразеологізмів у поданому тексті.
Водою не розлити
Ми з Дмитром товаришуємо з першого класу. Однолітки кажуть, що нас навіть водою не розіллєш. І хоча з Дмитром інколи каші не звариш, але я на це не зважаю.
Ось минулої суботи ми домовилися піти вудити рибу. Я і черв’яків накопав , і вудочки приготував, а товариш навіть за холодну воду не брався. О восьмій ранку ми мали зустрітися біля криниці, щоб іти на річку разом, але Дмитро з’явився аж через півгодини . Я лише розвів руками.
Риболовля виявилася вдалою, ми спіймали багато карасів. Після обіду почали насуватися дощові хмари, і ми, взявши ноги в руки, змушені були тікати додому. Злива наступала нам на п’яти, ми сильно промокли і змерзли так, що зуб на зуб не попадав. Але все одно були задоволені від вдало проведеного вихідного дня.
Оцінювання. Спочатку взаємоперевірка по парах – 1б. Потім фронтально.
VI. Домашнє завдання. Інструктаж. Слайд 18
1) Параграф 43, вправа 359 - обов’язковий мінімум
2) проілюструйте фразеологізм складіть з ним три речення - тренувальний
3) підготувати повідомлення «Джерела фразеології» (індивідуально-випереджальне завдання)
VIІ. Підсумки уроку. Слайд 19
• Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку?
• На уроці ми дізналися про...
• Мені сподобалось виконувати...
Здайте «Лист експертизи», щоб я змогла виставити оцінки в журнал, які оголошу вам на наступному уроці
Дякую за урок. До побачення!
Лист експертизи роботи на уроці
Прізвище, ім’я______________________________________________
Оцініть себе по кожному з визначених напрямів.
|
Я |
Вчитель |
|||
Лінгвістичний диктант |
|
|
|||
1 квест «Заморочки не із бочки» |
Лише додаткові бали |
|
|||
2-й квест «Пізнавальний» |
І |
ІІ |
ІІІ |
|
|
|
|
|
|
||
4 квест «Фразеологічний тренажер» |
Завд. 1 |
Впр. 358 |
|
||
|
|
||||
Усього балів_________