Урок "Фразеологізми, їх лексичне значення. Вживання фразеологізмів у мовленні"

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань. Учні оволодіють поняттям про фразеологізм; розвинуть вміння знаходити фразеологізми в текстах, навчаться розкривати їх значення; збагатять свій словниковий запас; навчаться добирати до фразеологізмів синоніми та антоніми, вживати фразеологізми відповідно до їх значення. Форма проведення: урок-квест
Перегляд файлу

Тема. Фразеологізми,  їх лексичне значення. Вживання фразеологізмів у мовленні

Мета:

  • дати уявлення п’ятикласникам  про фразеологізми, їх лексичне значення та функціонування в мові, синтаксичну роль; виробляти навички доречного вживання фразеологізмів в мовленні; удосконалити вміння і навички правильно тлумачити фразеологізми; знаходити їх у тексті (текстоцентричний підхід); вчити пояснювати значення фразеологізмів, ознайомити із фразеологічним словником УМ; поповнювати словниковий запас  учнів використанням фразеологізмів у своєму мовленні;
  • розвивати культуру мовлення, спостережливість, образне мислення, пам’ять;
  • виховувати повагу до рідного слова, його краси.

Очікувані результати: учні оволодіють поняттям про фразеологізм; розвинуть вміння знаходити фразеологізми в текстах, навчаться розкривати їх значення; збагатять свій словниковий запас; навчаться добирати до фразеологізмів синоніми та антоніми, вживати фразеологізми відповідно до їх значення.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Форма проведення: урок-квест

Методи, прийоми: слово вчителя, бесіда, спостереження над мовним матеріалом, проблемне навчання, робота з підручником, гра, робота в парах, робота в групах.

Обладнання: підручник, словники, презентація, «Лист експертизи роботи на уроці» 

План уроку

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань

III. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми та мети уроку (І квест «Заморочки не із бочки»)

IV. Засвоєння нових знань (2-й квест «Пізнавальний», квест 3 «Фразеологічна розминка»)

V. Закріплення знань і вироблення умінь (квест 4 «Фразеологічний тренажер»)

VI. Домашнє завдання

VIІ. Підсумки уроку

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Лексичний диктант (повторення вивчених понять). Запишіть термін до поданого визначення (кожному учню вчитель роздає аркуш паперу)
  1. Який розділ науки про мову ми вивчаємо? (лексикологію);
  2. Усі слова, що вживаються в мовленні і становлять її словниковий склад, називаються (лексикою);
  3. Це те, що означає слово, це його зміст, закріплений досвідом народу (лексичне значення);
  4. Лексичне значення слова пояснюють у словниках (тлумачних);
  5. Слова різні за написанням, але близькі за значенням (синоніми);
  6. Слова протилежні за значенням  (антоніми).

Взаємоперевірка (слайд 1) диктату по парах (0,5б), диктанти збирає вчитель.

    - Діти, подивіться, скільки термінів ми повторили, деякі поняття нам знадобляться сьогодні на уроці при вивченні нової теми. І ви отримали змогу заробити бали, поставте свої бали в «Лист експертизи», який є у кожного з вас.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Повідомлення теми та мети уроку

     Ми продовжуємо знайомство з країною Мовознавства. Сьогодні повинні послідовно виконати певні завдання - квести, тому я роздала кожному з вас спеціальні листи, де ви, виконуючи протягом уроку завдання, будете ставити собі бали за кожний квест.

     Але подивіться на дошку, ключове слово нашої теми загубилося. Слайд 2

  • Проблемна ситуація (І квест «Заморочки не із бочки») Слайд 3

     Відкрити це слово ми зможемо, якщо розглянемо ситуацію. Гадаю, всі ви знайомі з відомим російським дитячим письменником К.І. Чуковським? В своїй книзі «Від двох до п’яти » письменник описує такий випадок: «Якось малюк почув, що бабуся, яка завітала до них в гості «з’їла собаку» в якійсь справі, дитина швидко заховала від цієї бабці своє улюблене щеня».

Дитина не знала, що означає словосполучення «собаку з’їсти».

- Подумайте, як розтлумачити цей вираз, про що насправді йшлося, пригадайте, що ви вчили про такі словосполучення в початковій школі . Як називаються такі вирази?

(Обговорення ситуації, учні висловлюють думки, припущення.

Вчитель корегує відповіді.)

     Орієнтовна відповідь: «з’їсти собаку» -  крилатий вислів, означає мати великий досвід в якійсь справі.

 

Отже, наш урок-квест присвячено вивченню крилатих висловів, в старшій школі їх називають «фразеологізмами».

  • Що є ключовим словом? (фразеологізм).

     В зошитах записуємо тему уроку: «Фразеологізми,  їх лексичне значення. Вживання фразеологізмів у мовленні». Слайд 4

Проблемні запитання:

- Діти, що ви очікуєте від вивчення цієї теми ?

- Навіщо нам потрібні знання з фразеології ?

  • Спираючись на вище сказане, сформулюйте мету та завдання нашого уроку.

(Вчитель підсумовує, доповнює) Слайд 5

     Слово вчителя: Я сподіваюсь, що сьогодні у нас не буде тих, хто буде працювати спустивши рукава, що ми будемо ворушити мозком, працювати пліч-о-пліч, душа в душу, не покладаючи рук.

- Що я зараз використала у своєму мовленні? (фразеологізми).

Рушаймо!

ІV. Засвоєння нових знань (2-й квест «Пізнавальний»)

 Цей квест складається з 4-х завдань.

  • По-перше, дізнаємось, що  таке фразеологізми. Це поняття для вас нове, що допоможе нам дізнатися його визначення? (підручник)
    1.        Опрацювання теоретичного матеріалу за підручником.

     Правильно, відкрийте підручник на с.152 і прочитайте самостійно  визначення. (0.5хв.)

1.2. Бесіда. Слайд 6

  • Чи можна сполучення слів у фразеологізмі вилучити або замінити окремі слова, не порушивши при цьому смислу звороту? (Ні)
  • Чому? (Фразеологізм – стійке  сполучення слів)
  • Прочитавши визначення, які особливості фразеологізму ви помітили? (Фразеологізм можна замінити одним словом чи словосполученням). Замініть одним словом подані фразеологізми: бити байдики, зарубати на носі, волосся дибки.  Слайд 7

- Отже, який висновок можна зробити? (За ЛЗ фразеологічний зворот часто дорівнює одному слову чи словосполученню)

- Із скількох слів складаються фразеологізми? Які вони за будовою? (Складні)

  •  Як ви гадаєте, який розділ науки про мову вивчає фразеологізми? (фразеологія).
  • Уважно подивіться на слово фразеологія, подумайте скільки коренів у цьому слові? (Фразеологія (від гр. phrasis "вираз" і logos "наука") - 1) сукупність фразеологізмів даної мови; 2) розділ мовознавства, який вивчає фразеологічний склад мови.) Слайд 8

Оцінювання. За виконання завдання ви ставите собі 1 бал, якщо відповіли не менш ніж на 3 питання.

  1.        Спостереження над мовним матеріалом.
  • По-друге, давайте порівняємо кілька речень. Слайд 9
    В якому з 2-ох стовпчиків  думка у реченнях висловлена виразніше і образніше? Чому? 

1. Він утік.

1. Він п’ятами накивав.

2. Щасти вам і не забувайте свою школу.

2. Щасти ж вам і не забувайте свою альма матер!

3. Мати встала дуже рано.

3. Мати встала ні світ ні зоря.

  1.        Робота біля дошки і в зошитах.
  • Спробуємо з’ясувати синтаксичну роль фразеологізмів. Для цього прочитайте правило на стор. 152 (Отже, фразеологічні звороти є одним членом речення). Повернемось до речень. Хто хоче піти до дошки?  Запишіть речення, підкресліть члени речення, яким членом речення виступає фразеологізм.

1. Він п’ятами накивав (присудок). 2. Щасти ж вам і не забувайте свою альма матер! (додаток). Мати встала ні світ ні зоря (обставина).

(Учень отримує 1б.)

- По-третє, пригадайте, в якому словнику ми шукаємо лексичне значення слів (тлумачному), а в якому – правопис слова (орфографічному). Подумайте,  у якому словнику можна знайти значення фразеологізмів? (фразеологічному). Слайд 10

     Так, фразеологізми зібрані в особливих фразеологічних словниках, а найбільш вживані фразеологізми включені в тлумачні словники. Розповідь про словник фразеологізмів та роботу з ним, демонстрація словника. По-четверте, зверніть увагу, що у фразеологізмів є синоніми й антоніми. Ми вже сьогодні повторили, що таке синоніми й антоніми. Увага на екран.

Слайди 11, 12

  1.        Робота в парах

Гра «Третій зайвий» (закріплення поняття про фразеологізми - синоніми). Слайд 13, 14

     Знайти і виписати зайве словосполучення, усно пояснивши свій вибір.

  1. Птах високого польоту, велика риба, не покладати рук;
  2. Бути на сьомому небі, обминати гострі кути, як удруге на світ народитись;
  3. Давати хропака, накивати п’ятами, дати тягу;
  4. Сон бере, носом клює, хоч ріж;
  5. Викинути з голови, напустити пихи, дерти кирпу;
  6. Давати наганяй, витикати носа, брати в шори.

Оцінювання. Якщо ви виконали правильно половину завдань, поставте 0.5б.

Лінгвістична гра «Знайди пару» Слайд 15 ( закріплення поняття про фразеологізми - антоніми). Дібрати фразеологізми-антоніми. Усно пояснити значення кожного з фразеологізмів.

Хоч око виколи                                               як кіт наплакав             

    За тридев’ять земель                                       як кішка з собакою

Душа в душу                                                  рукою подати;

Ні пари з вуст                                                 викинути з голови 

Зарубати на носі                                             розпустити язика  

Кури не клюють                                              хоч голки збирай

Оцінювання. Якщо ви виконали правильно половину завдань, поставте 0.5б.

- Молодці! Я би хотіла виокремити таких учнів… .

3-й квест  «Фразеологічна розминка». (слайд 16 – музика при натисканні)

- Бачу, що ви втомилися. Давайте трошки розімнемося. Я вам буду давати команди, що містять фразеологізми, а ви їх будете виконувати.

- Станемо рівно, мов аршин  проковтнули.

- Зігнемося в три погибелі.

- Станемо рівно, мов аршин  проковтнули.

- Пострибаємо як заєць.

- Дамо задній хід.

- А зараз - руки в боки.

- Тримаємо ніс за вітром.

- Зараз викинемо все з голови.

- Дітки, в ногах правди немає, сідаймо. Продовжуємо наш урок.

V. Закріплення знань і вироблення умінь ( 4-й квест «Фразеологічний тренажер») Слайд 17

  1. Робота в парах. Гра «Фразеологічний відповідник». З’єднати стрілочкою фразеологізм і його значення. (При виникненні труднощів вчитель консультує) Слайд 18

Клювати носом                                            

Сушити голову

Біла пляма                                                   

Ходити на голові

Ліньки напали                                               

Змокнути до нитки                                       

Діставати з-під землі 

Зарубати на носі

Пійматися на гарячому

Дрімати

Недосліджені місця

Напружено думати

Лінуватися

Бешкетувати

Робити неможливе

Запам’ятати

Бути викритим на місці злочину

Дуже змокнути

Оцінювання. Ставимо собі 1б., при умові, що ви правильно виконали хоча б 6 завдань.

  1. Робота з підручником. Вправа 358, стор.153

     Прочитайте текст. Визначте його тип і стиль мовлення. Чим цікавий цей текст? Випишіть фразеологізми та з’ясуйте їх лексичне значення за фразеологічним  або тлумачним словником. Поясніть роль фразеологізмів у поданому тексті.

Водою не розлити

     Ми з Дмитром товаришуємо з першого класу. Однолітки кажуть, що нас навіть водою не розіллєш. І хоча з Дмитром інколи каші не звариш, але я на це не зважаю.

     Ось минулої суботи ми домовилися піти вудити рибу. Я і черв’яків накопав , і вудочки приготував, а товариш навіть за холодну воду не брався.    О восьмій ранку ми мали зустрітися біля криниці, щоб іти на річку разом, але Дмитро з’явився аж через півгодини . Я лише розвів руками.

     Риболовля виявилася вдалою, ми спіймали багато карасів. Після обіду почали насуватися дощові хмари, і ми, взявши ноги в руки, змушені були тікати додому. Злива наступала нам на п’яти, ми сильно промокли і змерзли так, що зуб на зуб не попадав. Але все одно були задоволені від вдало проведеного вихідного дня.

Оцінювання. Спочатку взаємоперевірка по парах – 1б. Потім фронтально.

VI. Домашнє завдання. Інструктаж. Слайд 18

1) Параграф 43, вправа 359 - обов’язковий мінімум

 2) проілюструйте фразеологізм складіть з ним три речення - тренувальний

3) підготувати повідомлення «Джерела фразеології» (індивідуально-випереджальне завдання)

VIІ. Підсумки уроку. Слайд 19

• Чи досягли ми мети, яку ставили перед собою на початку уроку?

• На уроці ми дізналися про...

• Мені сподобалось виконувати...

  • Порахуйте бали. Максимальна кількість, яку ви могли заробити – 10б, але за активну участь на уроці пропоную поставити додаткові бали таким учням… . Ви згодні?

 Здайте «Лист експертизи», щоб я змогла виставити оцінки в журнал, які оголошу вам на наступному уроці

Дякую за урок. До побачення!

Лист експертизи роботи на уроці

Прізвище, ім’я______________________________________________

Оцініть себе по кожному з визначених напрямів.

 

Я

Вчитель

Лінгвістичний диктант

 

 

1 квест «Заморочки не із бочки»

Лише додаткові бали

 

 

2-й квест «Пізнавальний»

І

ІІ

ІІІ

 

 

 

 

 

 

4 квест «Фразеологічний тренажер»

Завд. 1

Впр. 358

 

 

 

 

Усього балів_________

docx
Додано
8 лютого 2019
Переглядів
4920
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку