Урок "Г.Х.Андерсен. Гидке каченя"

Про матеріал
Конспект уроку літературного читання у 4 класі до підручника О.Савченко з теми "Літературні казки зарубіжних письменників"
Перегляд файлу

Тема. Г.К. Андерсен. Уривки з казки «Гидке каченя»

Мета: удосконалювати навички правильного і виразного читання; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; вчити складати план твору; розвивати вміння виразно читати уривки; розвивати фантазію, творчі здібності дітей, виховувати любов до природи.

Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.

Обладнання: тексти казок, робочі зошити учнів, портрет Андерсена, виставка різних видань творів, карта Європи, аудіозапис уривка з «Лебединого озера»

Очікувані результати:

учень повинен знати:

  • основні віхи життя Г. К. Андерсена, незвичайність його долі;
  • любов письменника до рідної країни та вшанування Данією видатного казкаря;
  • сюжет та персонажів найвідомішої казки Андерсена «Гидке каченя».

учень повинен уміти:

  • цілісно сприймати великий за обсягом текст;
  • визначати головну думку;
  • помічати прекрасне і незвичайне у навколишньому світі
  • виразно читати уривки та передавати голосом і мімікою почуття героїв казки.
  •  

Кожне життя починається з казки

План уроку

I. Організація класу

1. Психологічна хвилинка:

-Хто веселий? -Я

-Хто здоровий?-Я

-Хто активний? -Я

-Хто кмітливий? -Я

-Хто ініціативний? -Я

-Хто справедливий? -Я

-Хто до уроку готувався? -Я.

 

2. Інтерактивна гра «Очікування» (З опорою на епіграф уроку)

 

3. Вірш-побажання

Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

 

II. Мовленнєва розминка

1. Робота зі скоромовкою.

У ставку гуськом стоять

Гусенята й гуска.

Гусенята плюскотять,

Гуска носом плюска.

 

2. Робота над чистомовкою.

Ав-ав-ав — він багато перестраждав.

Ав-ав-ав — і нарешті гарним став.

Ся-ся-ся — лебідь не загордився,

Ся-ся-ся — бо з добрим серцем родився.

3. Римування.

Що це ще за чудеса?

Подивись, яка… краса!

Птахи дивляться у …воду

На свою чудову… вроду,

Легко змахують… крильми,

Ніби перший сніг… зими,

Шиї довгі і… гнучкі.

Що за красені… такі? (Лебеді)

 

III. Перевірка Д/З. Актуалізація опорних знань

1. Усне опитування:

- Як ви думаєте, чому саме з розмови про птахів ми почали урок?

- Назва і автор казки?

 

2. Інтелектуальна розминка:

- А давайте зараз проведемо інтелектуальну розминку. Розкажіть, будь ласка, що вам відомо про Г.Х.Андерсена?

(Данія на карті Європи)

- Як Данія вшановує пам’ять про Андерсена? (Затверджена премія, пам’ятники, вулиці, музеї)

 

3. Чи знаєте ви, що…

- Андерсена у дитинстві усі ображали: вчитель бив по руках лінійкою за неуважність і страшну неграмотність. Однокласники били за те, що він по-чорному їх обманював. Тільки одна-єдина дівчинка Сара якось подарувала йому білу троянду. Довгоносий незграбний хлопчина був такий вражений, що все життя пам’ятав це диво. Чарівна троянда є в багатьох його казках.

- Казкар був одержимий рухом, в цілому він скоїв 29 великих подорожей, що на ті часи здавалося майже неймовірним. У подорожах він проявив себе відважною і витривалою людиною, їздив верхи і добре плавав, хоча був великим боягузом.

- Найменша подряпина наводила на нього жах, а назви хвороб викликали тремтіння. Він смикався від собак, побоювався незнайомих людей. Вічним стражданням Андерсена був зубний біль. Втрачаючи черговий зуб, він засмучувався, а попрощавшись з останнім у 68 років, заявив, що тепер не зможе писати казки.

- Своїх дітей у Андерсена не було. Чужим він охоче розповідав історії, але не терпів, щоб вони сиділи у нього на колінах.

- Він не боявся травмувати дитячу психіку, ненавидячи щасливий кінець і залишив нам сумні, а часом і похмурі казки. Єдиним твором, який, як він зізнавався, зворушував і його самого, була «Русалонька».

 

IV. Мотивація навчальної діяльності

- Сьогодні ми з вами опрацюємо зміст казки «Гидке каченя». Ви продемонструєте своє вміння читати виразно, переказувати за планом зміст казки, давати оцінку поведінці героїв твору.

 

V. Опрацювання змісту казки

 1. Стислий переказ за планом змісту

 - Давайте спробуємо стисло переказати зміст казки за планом, складеним вами вдома. Прочитайте перший пункт. Інші варіанти є? (Переказ казки)

 

 2. Виразне читання уривків.

 - Знайдіть у тексті уривок, в якому описується народження каченят.

 - Назвіть перше і останнє слово цього уривка (Нарешті… дивувались малята).

 - Які почуття потрібно передати під час читання цього уривка? (радість).

 - Читаємо другий уривок «Очікування останнього каченяти».

 - Під час читання які почуття передамо слухачеві? (хвилювання, очікування).

 - Назвемо межі уривка. (Ну, ви вже всі тут?... велике та гидке)

 - Опрацюймо третій уривок, в якому описує автор рішення каченяти прийняти смерть від лебедів. Назвіть межі. (Я полечу до них…чекаючи смерті)

 - Але перш, ніж читати уривок, пропоную послухати музичний уривок із балету П.І.Чайковського «Лебедине озеро»

(Слухання уривку)

 - І останнім буде уривок про те, що ж побачило каченя у воді. (Але що ж побачило… з лебединого яйця)

 

3. Опрацювання головної думки казки

 - Як на вашу думку, чому останній прочитаний рядок виділено жирним шрифтом? (Головна думка твору)

 - Це дійсно так. Але, як пишуть історики, які вивчали життєдіяльність Андерсена, він сам так не вважав. Він писав: «Ти можеш вирости на пташнику, головне, що ти вилупився з лебединого яйця. Якби ти виявився сином селезня, то з бридкого каченяти перетворився всього лише в бридку качку, яким би добрим не був! » - Ось несподівана мораль казки. Письменник був упевнений: його батько – король Крістіан Восьмий, а в сім’ю шевця і прачки його віддали як позашлюбного сина.

 - Але останні рядки про те, що «добре щире серце не буває ніколи горде», підкреслюють те, що казках все ж таки намагався привчити дітей до думки, що добро все рівно переможе зло.

 

VІ. Творчі завдання. Групова робота.

  1. Складання продовження казки.
  2. Уявлення себе учасником подій.
  3. Перебудова казки за іншим початком: «У своєму гнізді висиджувала пташенят лебедиця. Сидіти їй ще було довго, але одне яйце, саме маленьке, тріснуло, і з нього з’явилося маленьке каченятко. Хоча інші яйця ще й не думали тріскатися». Яка доля чекала на каченя серед лебедів?
  4. Виступ груп.
  5. Порівняння з казкою «Русалонька» (спільне, різниця)
  6. Висновок.
  • Чого вчить казка «Гидке каченя?»
  • Що ви взяли для себе з цієї казки?
  • Про що говорить епіграф?

 

VІІ. Д/З (за вибором):

  1. Скласти кросворд за змістом казки;
  2. написати листа одному із героїв казки;
  3. намалювати олівцями або на комп’ютері малюнки або кадри діафільму казки;
  4. створити постер на казку за посиланням (http://ped-kopilka.com.ua, http://verano.rv.ua/navchannya/poster-shho-take-poster/)

 

VІІІ. Контроль та оціночна діяльність

  1. Самооцінювання.
  2. Оцінки вчителя.

 

ІХ. Рефлексія

  • чи усвідомити, чого вони навчились;
  • оцінити власний рівень розуміння та засвоєння навчального матеріалу;
  • зрозуміти, чи стали у нагоді набуті раніше знання;
  • з’ясувати, чи відбувався розвиток уваги, уяви, мислення, мовлення, фантазії, артистичних здібностей;
  • порівняти своє сприйняття з думками, поглядами, почуттями інших;
  • побачити реакцію учнів на навчання та внести необхідні корективи.

 

doc
Додано
6 жовтня 2020
Переглядів
1707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку