Тема. Г.К. Андерсен. Уривки з казки «Гидке каченя»
Мета: удосконалювати навички правильного і виразного читання; розвивати зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас учнів; вчити складати план твору; розвивати вміння виразно читати уривки; розвивати фантазію, творчі здібності дітей, виховувати любов до природи.
Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.
Обладнання: тексти казок, робочі зошити учнів, портрет Андерсена, виставка різних видань творів, карта Європи, аудіозапис уривка з «Лебединого озера»
Очікувані результати:
учень повинен знати:
учень повинен уміти:
Кожне життя починається з казки
План уроку
I. Організація класу
1. Психологічна хвилинка:
-Хто веселий? -Я
-Хто здоровий?-Я
-Хто активний? -Я
-Хто кмітливий? -Я
-Хто ініціативний? -Я
-Хто справедливий? -Я
-Хто до уроку готувався? -Я.
2. Інтерактивна гра «Очікування» (З опорою на епіграф уроку)
3. Вірш-побажання
Видумуй, пробуй, твори!
Розум, фантазію прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
II. Мовленнєва розминка
1. Робота зі скоромовкою.
У ставку гуськом стоять
Гусенята й гуска.
Гусенята плюскотять,
Гуска носом плюска.
2. Робота над чистомовкою.
Ав-ав-ав — він багато перестраждав.
Ав-ав-ав — і нарешті гарним став.
Ся-ся-ся — лебідь не загордився,
Ся-ся-ся — бо з добрим серцем родився.
3. Римування.
Що це ще за чудеса?
Подивись, яка… краса!
Птахи дивляться у …воду
На свою чудову… вроду,
Легко змахують… крильми,
Ніби перший сніг… зими,
Шиї довгі і… гнучкі.
Що за красені… такі? (Лебеді)
III. Перевірка Д/З. Актуалізація опорних знань
1. Усне опитування:
- Як ви думаєте, чому саме з розмови про птахів ми почали урок?
- Назва і автор казки?
2. Інтелектуальна розминка:
- А давайте зараз проведемо інтелектуальну розминку. Розкажіть, будь ласка, що вам відомо про Г.Х.Андерсена?
(Данія на карті Європи)
- Як Данія вшановує пам’ять про Андерсена? (Затверджена премія, пам’ятники, вулиці, музеї)
3. Чи знаєте ви, що…
- Андерсена у дитинстві усі ображали: вчитель бив по руках лінійкою за неуважність і страшну неграмотність. Однокласники били за те, що він по-чорному їх обманював. Тільки одна-єдина дівчинка Сара якось подарувала йому білу троянду. Довгоносий незграбний хлопчина був такий вражений, що все життя пам’ятав це диво. Чарівна троянда є в багатьох його казках.
- Казкар був одержимий рухом, в цілому він скоїв 29 великих подорожей, що на ті часи здавалося майже неймовірним. У подорожах він проявив себе відважною і витривалою людиною, їздив верхи і добре плавав, хоча був великим боягузом.
- Найменша подряпина наводила на нього жах, а назви хвороб викликали тремтіння. Він смикався від собак, побоювався незнайомих людей. Вічним стражданням Андерсена був зубний біль. Втрачаючи черговий зуб, він засмучувався, а попрощавшись з останнім у 68 років, заявив, що тепер не зможе писати казки.
- Своїх дітей у Андерсена не було. Чужим він охоче розповідав історії, але не терпів, щоб вони сиділи у нього на колінах.
- Він не боявся травмувати дитячу психіку, ненавидячи щасливий кінець і залишив нам сумні, а часом і похмурі казки. Єдиним твором, який, як він зізнавався, зворушував і його самого, була «Русалонька».
IV. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні ми з вами опрацюємо зміст казки «Гидке каченя». Ви продемонструєте своє вміння читати виразно, переказувати за планом зміст казки, давати оцінку поведінці героїв твору.
V. Опрацювання змісту казки
1. Стислий переказ за планом змісту
- Давайте спробуємо стисло переказати зміст казки за планом, складеним вами вдома. Прочитайте перший пункт. Інші варіанти є? (Переказ казки)
2. Виразне читання уривків.
- Знайдіть у тексті уривок, в якому описується народження каченят.
- Назвіть перше і останнє слово цього уривка (Нарешті… дивувались малята).
- Які почуття потрібно передати під час читання цього уривка? (радість).
- Читаємо другий уривок «Очікування останнього каченяти».
- Під час читання які почуття передамо слухачеві? (хвилювання, очікування).
- Назвемо межі уривка. (Ну, ви вже всі тут?... велике та гидке)
- Опрацюймо третій уривок, в якому описує автор рішення каченяти прийняти смерть від лебедів. Назвіть межі. (Я полечу до них…чекаючи смерті)
- Але перш, ніж читати уривок, пропоную послухати музичний уривок із балету П.І.Чайковського «Лебедине озеро»
(Слухання уривку)
- І останнім буде уривок про те, що ж побачило каченя у воді. (Але що ж побачило… з лебединого яйця)
3. Опрацювання головної думки казки
- Як на вашу думку, чому останній прочитаний рядок виділено жирним шрифтом? (Головна думка твору)
- Це дійсно так. Але, як пишуть історики, які вивчали життєдіяльність Андерсена, він сам так не вважав. Він писав: «Ти можеш вирости на пташнику, головне, що ти вилупився з лебединого яйця. Якби ти виявився сином селезня, то з бридкого каченяти перетворився всього лише в бридку качку, яким би добрим не був! » - Ось несподівана мораль казки. Письменник був упевнений: його батько – король Крістіан Восьмий, а в сім’ю шевця і прачки його віддали як позашлюбного сина.
- Але останні рядки про те, що «добре щире серце не буває ніколи горде», підкреслюють те, що казках все ж таки намагався привчити дітей до думки, що добро все рівно переможе зло.
VІ. Творчі завдання. Групова робота.
VІІ. Д/З (за вибором):
VІІІ. Контроль та оціночна діяльність
ІХ. Рефлексія