Урок "Г.К.Андерсен. «Снігова королева». Перешкоди на шляху Герди до Кая, її помічники."

Про матеріал
Це заключний урок за казкою Андерсена "Снігова королева"., мета якого -допомогти учням усвідомити суть твору (щирі людські відношення перевершують силу Снігової королеви); навчати учнів робити узагальнення під час аналізу художнього твору; розвивати навички мислення; творчу уяву, усне зв’язне мовлення; виховувати вічні духовні цінності: вірність, співчуття, уміння приходити на допомогу другові.
Перегляд файлу

Тема. Г.К.Андерсен. «Снігова королева». Перешкоди на шляху Герди до Кая, її помічники.

                                                                         Підготувала

                                                      вчитель зарубіжної літератури

                                                            Петропавлівської СШ №2

                                                       Станично-Луганського району

                                                                  Луганської області

                                                            Тіщенко Тетяна Віталіївна

Мета:  допомогти учням усвідомити суть твору (щирі людські відношення

            перевершують силу Снігової королеви);

           навчати учнів робити узагальнення під час аналізу художнього твору;

           розвивати навички мислення; творчу уяву, усне зв’язне мовлення;

           виховувати вічні духовні цінності: вірність, співчуття, уміння

          приходити на допомогу другові.

Обладнання: підручник, комп’ютерна презентація

Тип уроку: комбінований

                                                          Мета казкаря – виховувати людяність – цю

                                                         дивну здатність перейматися чужим горем,

                                                        радіти радощам іншого, переживати чиюсь

                                                        долю, як свою.

                                                                               К.Чуковський

                                                          Людину, в якої багато друзів, неможливо

                                                         зламати.

                                                                                      Індійське прислів’я                                   

                            Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності ( 3-4хв.)            1слайд

Подивіться, будь ласка, на картину К.Чюрленіса і послухайте її опис: «У долонях людини – куля світла. На землі, де так багато проблем і суєти, дуже легко збитися зі шляху і забути, для чого ти народився. Але якщо сонце спуститься до тебе в долоні, ти і в кромішній темряві знайдеш правильну стежину. Дбайливо і бережливо людина несе у своїх долонях сонце». Уявіть на хвилинку, що ви тримаєте цю чарівну кулю у своїх долонях. Скажіть, будь ласка:

  •  Куди і звідки несе людина цю сяючу сонячну кулю?
  • Чому сонце не осліплює людину, а дає їй силу і спокій?
  • Від кого отримала вона в подарунок сонце?
  • Давайте придумаємо назву цій картині                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           (запис на дошці)
  • Автор назвав цю картину «Дружба».
  • На що ще може бути схожа дружба? (на свічку, квітку, зірку, сонячне проміння)

Вчитель. Дружба – це велика цінність, що відбилась в безлічі народних приказок і прислів’їв. Давайте пригадаємо деякі з них. Завдання таке: доповнити прислів’я і приказки, частини яких записані на дошці.

2 слайд   Птахи  сильні крилами, а люди – (дружбою)

Дружба сильна турботою та (допомогою)

Дерево тримається корінням, а людина – (дружбою)

Друзі пізнаються в (біді)

ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку  - 1хв.

Учитель. Як ви вірно сказали:  «Друзі пізнаються в біді», а індійське прислів’я, яке ми взяли епіграфом до нашого уроку, говорить: « Людину, в якої багато друзів, неможливо зламати». Сьогодні на уроці ми поговоримо про ті перешкоди, які довелося здолати  Герді на шляху до Кая,і про помічників, які допомагали їй в цьому .    3 слайд

(Учні записують число, кл. робота, тема,епіграф)

Нам сьогодні з вами належить вирішити проблемне питання: «Чи варто було Герді вирушати на пошуки Кая?»

 На уроці будуть  різноманітні завдання, за які ви можете отримати декілька раз по 12 балів. Наприкінці уроку  ви отримаєте середній бал.

ІІІ. Актуалізація опорних знань 4-6хв.

  1. Літературний диктант
  1. У будиночку бабусі Кая і Герди росли (троянди)
  2. Річ, яка перетворила гаряче серце Кая на крижане (скалка)
  3. Перша дорога річ, яку Герда віддала, щоб урятувати Кая (черевички)
  4. Свавільна й дика дівчинка (розбійниця)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    
  5. Мудра жінка, фінка, сказала, що сила Герди в її (серці)
  6. Воїни Снігової королеви, її слуги (сніжинки)
  7. Річ, яку лапландка використала як папір для листа (рибина - тріска)
  8. Герой, який дуже любив свій рідний край і мріяв про нього в неволі у маленькій розбійниці (олень)
  9. Слово, яке не міг скласти Кай (вічність)
  10.         У кого перетворилися сніжинки, які летіли разом з Каєм і Сніговою Королевою ( у великих білих курей)
  11.         Що подарували королевич з королевою Герді, коли  та пішла далі шукати Кая (муфту, чобітки, сукню)
  12.         Завдяки чому  вдалося Герді розтопити крижану скалку в серці Кая (гарячим сльозам)                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

ІY.  Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Слово вчителя.   Давайте пригадаємо маршрут Герди, яка шукала Кая, і складемо схему зупинок, які дівчинка робила під час подорожі       (записи на дошці і у зошитах)        2-3хв

Місто                        річка                    сад чарівниці              палац королівни                    замок розбійників                    хата фінки        хата лапландки                  палац Снігової Королеви

  1. Фізкультхвилинка «Як живеш?»  - 1хв.
  • Як ідеш?
  • Як летиш?
  • Як біжиш?
  • Як пливеш?
  • Вночі спиш?
  • Як даєш?
  • Як береш?
  • Як живеш?
  1. Творчий переказ  (дом. завдання)      8-9хв.                                                             

Завдання учням: розкажіть від імені річки, троянд, принца і принцеси, маленької розбійниці, фінки, лапландки, чому вони вирішили допомогти Герді?  4 – 9 слайд

  1. Творче завдання. Усне словесне малювання  3-4хв.
  1. Розкажіть, якими ви уявляєте собі помічників Герди до розмови з нею і після того, як вони дізналися про її нещастя.
  2. Як на вашу думку, співчуття до страждань ближнього змінює людину чи ні? (Звичайно, що так. Це великий талант – співчуття до іншого)
  1. Щоденник подвійних записів  4-5хв.

(оповідання третє «Садок бабусі, що знала чари»)

Уривок з тексту

Очікуваний запис дітей

Герда  по всіх усюдах розшукувала Кая, але його ніде не було. Гірко плакала дівчинка. Ось настала весна з теплими сонячними промінцями.

  • Кай помер і більше не вернеться! – промовила Герда.
  • Не віримо! – відповіли сонячні промінці.
  • Він помер і більше не вернеться! – повторила вона ластівкам.
  • Не віримо! – відповіли вони.

Тоді й сама Герда перестала цьому вірити.

 Я дуже зраділа, що Герда нарешті повірила в те, що Кай живий. Якщо віриш, то все здійсниться.

 

І дівчинці здалося, що хвилі якось дивно кивають їй. Тоді вона скинула червоні черевики – найдорожчу свою річ – і кинула їх у річку.

Мені сподобалось, що Герда не шкодувала за своїми черевичками, а віддала їх річці, яка показала  дівчинці дорогу до Кая. Я б теж так зробила.

  • Ой, як же я забарилася! Надворі вже осінь! Ні, спочивати не можна! – промовила маленька Герда і знову рушила в дорогу.

 Молодець Герда! Треба швидше йти, що врятувати Кая. Я б теж так зробила , якби моєму другові потрібна була допомога.

  1. Фізкульхвилинка -1хв.

Треба дружно всім нам встати, фізкультпаузу почати.

Руки в гору підняли і на місці всі пішли.

Сіли – встали, сіли – встали і на місці пострибали.

Y. Закріплення знань, умінь та навичок

Павутинка дискусій      5-6 хв.               

Запитання: Чи варто було Герді вирушати на пошуки Кая?  10-11слайд

Так,  Герда вчинила правильно, коли вирушила на пошуки Кая?                                       

 

Ні, Герда вчинила неправильно, коли вирушила на пошуки Кая?

 

Аргументи

 

Аргументи

 

  1. Герда дуже любила свого названого брата.
  2. Кай би загинув, якщо б Герда не врятувала його.
  3. Тільки Герда зі своїм люблячим гарячим серцем могла перемогти Снігову Королеву.

                                        Висновок

На нашу думку, Герда правильно вчинила, коли вирушила на пошуки Кая. Дівчинка дуже любила свого названого брата і знала, що крім неї його ніхто не врятує. Тільки Герда могла перемогти Снігову Королеву, тому що мала добре серце, зігріте любов’ю до Кая. Сила Герди – в її доброті, мужності, вірі в себе та у вірності.

Вчитель.         Під час останньої зустрічі маленька розбійниця, дивлячись на Кая, запитає: Ах ти, бродяга. Хотіла б я знати, чи вартий ти того, щоб за тобою бігали на край світу?» Герда промовчить. Але ми з вами тепер уже знаємо  відповідь: «Вартий!». Людина завжди варта того, щоб за неї боротись, навіть якщо вона здається зовсім пропащою.  (звернення до другого епіграфу)

                YІ.  Оцінювання   2-3хв.

                 YІІ. Домашнє завдання  1-2хв.

Написати листа Сніговій королеві. Їй треба порадити, якою належить стати, щоб такі хлопчики і дівчатка, як Кай і Герда, дружили з нею, поважали її, а можливо, й любили. Назвемо листи «Завдання на все життя» і збережемо їх у цьому великому конверті.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

                 YІІІ. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон» 1-2хв.       12слайд

Учням пропонується закінчити одне з речень:

  • Я радий (рада), що…
  • Мені сумно, тому що…
  • Казка змусила мене замислитись над тим,…
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Ященко Людмила Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тетяна Штагер Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Матвеева Ольга
    цікавий урок, різноманітні завдання, дітям має бути цікаво і не так вже й просто)
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Рябко Наталія
    Дякую! Чудовий урок!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
doc
Додано
28 січня 2019
Переглядів
24714
Оцінка розробки
5.0 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку