Урок " Г. Квітка-Основ*яненко " Маруся"

Про матеріал
Конспект уроку української літератури в 9 класі з елементами розвитку критичного мислення.
Перегляд файлу

9 клас  Українська література

Тема. Г. Квітка-Основ’яненко. Батько української прози, один з перших у Європі «творців людової повісті» ( І. Франко). «Маруся» — перша українська повість нової української літератури, взірець сентименталізму.

ТЛ : літературний напрям, течія, поняття про сентименталізм.

Мета: ознайомити школярів із життям і творчістю Г. Квітки-Основяненка; особливостями сентименталізму, реалізму, історією створення повісті «Маруся», розширити  знання про літературний напрям, течію; визначити ознаки сентименталізму й реалізму в повісті «Маруся»,  розвивати вміння осмислено сприймати  зміст твору, грамотно висловлювати власні думки, спостереження, робити висновки; виховувати інтерес до творчості Григорія Квітки-Основ’яненка.

Цілі уроку:

Учні повинні знати: 

  • основні факти життєвого і творчого шляху письменника;

  2-3 назви його творів

  оцінку творчості Г. Квітки – Основ’яненка Т. Шевченком, іншими діячами культури;

 визначення та зміст понять “реалізм”, „сентименталізм”;

  зміст повісті „Маруся”;

  художні особливості твору ( композицію, сюжет ).

Учні повинні вміти: 

  • створити уявний портрет Г. Квітки – Основ’яненка;

  встановити залежність між світоглядом письменника і його творчістю;

  розкрити особливості сюжету й композиції „ Марусі”,

їх обумовленість ідейним задумам автора;  охарактеризувати ставлення письменника до української мови;

  визначати реалістичне і сентиментальне у повісті.

Елементи особистісно орієнтованого навчання: цілевизначення, планування роботи, взаємооцінювання, рефлексія під час і після аналізу навчального матеріалу ( учні мають можливість впливати на хід навчального процесу).

Методи, прийоми, форми роботи: випереджувальні завдання, експрес – опитування, „незакінчені речення”, бесіда, робота з підручником, виразне читання.

Домашнє випереджувальне завдання: основні ознаки сентименталізму як творчого методу; зміст повісті „Маруся”.

Тип уроку: засвоєння знань і формування вмінь.

Обладнання: презентація

Г. Квітка-Основ’яненко — один із перших творців народної повісті в усій європейській літературі ( І. Франко).

Я написал «Марусю» и доказал, что от малороссийского языка можно растрогаться    ( Г. Квітка-Основ’яненко).

 

ХІД УРОКУ

І. СТВОРЕННЯ ПОЗИТИВНОГО ПСИХОЛОГІЧНОГО НАСТРОЮ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ СУБ'ЄКТИВНОГО ДОСВІДУ

(життя і творчість Г. Сковороди та І. Котляревського)

III.ПОБУДОВА ЗНАНЬ

1.Вступне слово вчителя.

Із таким захопленням Великий Кобзар відгукнувся про Григорія Федоровича Квітку – Основ’яненка – засновника нової української прози. Він один з перших в Україні почав писати народною мовою не тільки про смішне, а й про серйозне. Тому поява Квітчиних прозових творів українською мовою була своєчасним продовженням і поглибленням літературного подвигу Котляревського, актом історичного значення, який довів зрілість і художню досконалість української мови. Інакше кажучи, Квітка-Основ’яненко прийшов українську літературу в час її національного відродження. Коли читачі насолоджувалися «Енеїдою», залюбки цитували байки Гулака-Артемовського, захоплювалися виставами «Наталка Полтавка» та «Москаль-чарівник», молодий Основ’яненко, тоді ще Квітка, розправляв крила для творчого лету. На початку 20 ст. Україна мала високохудожню поезію і драму, а нової прози ще не було. Відомо ж, що саме  проза  завжди мала найбільше шанувальників, адже вона охоплювала всю складність суспільного життя. Одне слово, новій українській літературі конче потрібен був повістяр. І він прийшов з при харківського села Основи…

2.  ( Презентація учнівська)

1.Основні віхи життєвого шляху Григорія Федоровича Квітки-Основ’яненка.

-походження;

-дитинство;

(Перегляд відео)

-військова служба, життя в монастирі;

( Презентація вчителя)

-громадсько-культурницька діяльність;

-літературна діяльність.

(Теорія літератури) Літературний напрям, літературна течія.

Реалізм, ознаки реалізму. :  (Робота із словником)

Сентименталізм:  (Робота із підручником)

(Презентація). « Маруся» - перша україномовна повість нової української літератури.

  • Джерела написання твору;
  • Історія створення;
  • Тема;
  • Жанр;
  • Ознаки сентименталізму й реалізму в повісті.

IV. РЕФЛЕКСІЯ

1. Робота над змістом твору.

( Методом „експрес – опитування” з’ясувати як учні знають зміст „Марусі”. Оцінюються найактивніші учні. У кінці визначити сюжетні лінії твору: експозиції -, зав’язка -, розвиток дії -, розв’язка).

Орієнтовні питання:

1.Про кого слова:” Батькові і матері слухняний, старшим себе покірний, меж товариством друзяка, п’яниць не терпів, з ледачими не водився…. тільки піп у дзвін – він уже в церкві”.

2.„Ночі не поспить, усюди старається…”.

3.„Чуб чепурний, уси козацькі, очі веселенькі, як зірочки”.

 4.„Коли, було, заговорить, то все так розумно, так наче сопілочка заграє стиха”.

 5.Через що журилися Наум і Настя?

6.Де познайомилися Маруся й Василь?

7.Чим дівчина не була схожа на інших?

 8.Як вплинуло кохання на Марусю?

9.Що означають слова:”… пов’яжу на голову червону скиндичку (учням пояснюється лексичне значення слова ) і коси покладу; … пов’яжу чорну стрічку, без кіс…”.

10.Чому спочатку Наум не погодився на одруження Василя і Марусі ?

 11.Чому Наум здивувався, коли на Великдень у церкві побачив Василя?

12.Через що Василь …”Стоїть як укопаний…. Далі дуже тяжко здохнув, підняв очі до Бога, перехрестився, вдарив поклон …, а далі промовив:” Господи милосердний! … тільки помилуй мою Марусю!”

 13.Через що і за яких обставин померла Маруся?

14.Що просила батьків перед смертю Маруся?

15.Як склалася доля Василя після смерті коханої?

2. Продовжити речення:

” Після опрацювання навчального матеріалу (на сьогоднішньому уроці) я зробив(-ла) висновок, що …( враховується зміст епіграфів, цілі уроку).

3.Учитель. Можливо, саме тому В. Бєлінський писав, що він неспроможний висловити тієї насолоди, з якою прочитав „Марусю”, що Україна „з її поетичною природою, з її поетичними звичаями і становить усю привабливість, усю поетичну чарівність повісті”; а Тарас Шевченко написав Григорію Квітці – Основ’яненку „ Я Вас люблю не бачивши зроду! Ваша „Маруся” так мені про Вас розказала, що я Вас навиліт знаю».

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ, ІНСТРУКТАЖ ДО ВИКОНАННЯ.

1.Підготуватися до характеристики героїв „Марусі”;

2.повторити біографію письменника (скласти питання до тексту).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 9 клас (Коваленко Л.Т., Бернадська Н.І.)
Додано
16 січня 2022
Переглядів
1173
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку