Урок у 9 класі
Тема: «Дві «Катерини» Тараса Шевченка».
Мета: розкрити ідейний зміст поеми «Катерина» та однойменної картини, спонукати учнів до роздумів над долею дівчини-покритки, над долею України; навчати школярів за допомогою живописних полотен формувати уявлення про побут, персонажів твору, визначати зв'язки між текстом та ілюстраціями; розвивати усну мовленнєву культуру та асоціативно-образне мислення учнів; виховувати доброту, повагу і співчуття до знедолених.
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: репродукція картини Т. Шевченка «Катерина», асоціативна схема «Жінка у творах Шевченка», опорна схема -«Символіка картини "Катерина"».
Методи, прийоми і форми роботи: усне малювання, складання асоціативної та опорної схем, «Сенкан», «Мікрофон».
Випереджувальні завдання: «літературознавцям» - проаналізувати поему «Катерина»; «художникам» - намалювати головну героїню поеми Шевченка; «мистецтвознавцям» - схарактеризувати картину «Катерина»; «акторам» - підготувати інсценізацію уривка поеми «Катерина» (від слів «Сидить батько кінець стола...» до слів «Молись Богу та йди собі - мені легше буде»).
Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво.
Епіграф: Такого полум'яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання і жіночої муки не знайти, мабуть, у жодного з поетів світу. Нещасний в особистому житті, Т. Г. Шевченко найвищу і найчистішу красу світу бачив у жінці, у матері... М. Рильський
Перебіг уроку
I. Повідомлення теми й мети уроку.
II. Уведення в тему уроку.
Звучить мелодія української народної лісні «Ніч яка місячна...»
Учитєль. Кожна дівчина мріє про щасливе кохання, шлюб і сім'ю. Але доля в усіх складається по-різному.
Тарас Шевченко багато уваги приділяв жіночій темі, створюючи прекрасні образи дівчат, молодиць, які чарують нас, зворушують, захоплюють. Найбільшої сили поетичного генія досягнув він у змалюванні образів жінок-матерів.
У такому частому звертанні до теми, у шанобливому ставленні та обожнюванні жінки-матері письменник відтворив національні особливості душі українського народу, його ментальність. З прадавніх часів наші предки сповідували культ Матері-Землі: жінку боготворили, а наругу над нею вважали великим гріхом. Свідчення цього знаходимо в обрядово-календарних дійствах і народних піснях, легендах, переказах. Саме на фольклорному ґрунті формувалися поетичні смаки Т. Шевченка, свідомість його вбирала відлуння вікової культури. Тож цілком природно, що митець глибоко осмислив і в найтонших нюансах відтворив жіночу долю в «Кобзарі».
III. Опрацювання нового матеріалу.
Учитель. Для письменника жіноча недоля була не просто однією з тем творчості, а згустком крові, що запікся в його серці. І дівчина-покритка, і наймичка, і вдова, і мати, що народила кріпака, - це уособлення жінок-українок, які в поезії Кобзаря злилися у величний багатостраждальний образ України-матері. Жіноча доля в Шевченкових творах завжди трагічна, бо такою вона була в жінок, яких здебільшого поет зустрічав у житті. Це і рідна ненька, яку передчасно «у могилу нужда та праця положила», це його сестри Катря, Ярина та Марія, оті «голубки молодії», в яких «у наймах коси побіліли», це його трепетна юнача любов Оксана Коваленко.
«Літературознавці». Аналіз поеми «Катерина».
• Назвіть образи-персонажі поеми. (Катерина, її батьки, офіцер).
• Якою зображує письменник Катерину на початку твору? (Покохавши москаля, Катерина і в гадці не мала, що він може її зрадити.
Як знало серденько. Вона кинулася у вир свого почуття пристрасно, не думаючи про наслідки:
Занадто довірившись чужій людині, дівчина потрапила у пастку зради. Життя її ускладнилося після народження сина. Надій на повернення «москалика» стало менше.)
• Як поставилися батьки до доньчиного вчинку? (Батьки Катерини - прості селяни - жили за законами споконвічної народної моралі. У них дуже розвинене, почуття честі, людської гідності, вони настільки шанують звичаї, які панують у їхньому середовищі, що тяжко переживають людський поговір, не можуть змиритися з ганьбою дочки. Це - головна причина, що змусила їх розлучитися з єдиною дитиною. Можливо, те рішення було помилковим. У поезії є натяк, що вигнання Катерини не принесло полегшення батькам, скоріше навпаки, адже вони прирекли себе на самотню старість, тож, згорьовані, поволі згасали).
«Актори». Інсценізація уривка поеми «Катерина.
• Як склалося життя давнини, коли її покинув москаль? (Ми бачимо Катерину вкрай виснаженою, упослідженою: вона змушена просити милостиню, поневірятися в чужих краях).
• Як відбулася зустріч Катерини з Іваном? (Коли дівчина зустрічає «свого Йвана», то хапається за стремена і мало не на колінах благає москаля, щоб узяв її з собою, признав дитя).
• Чим розрахувалася дівчина за своє кохання? (Так улаштований світ, що за все в житті доводиться платити: і за вчинене добро, і за скоєний гріх. Катерина за хвилю облудного щастя поплатилася зруйнованими долями батьків, сипа і власним життям. На межі божевілля вона лишає сина на дорозі й, усвідомлюючи свою безвихідь, чинить самогубство).
Учитель. Образ Катерини символізує долю України - ошуканої та збезчещеної «москалями». Він мас глибинний національний підтекст. Трагедія героїні - це трагедія країни, виродження й загибель її старосвітської духовності та споконвічної моралі. Можна говорити і про символічність імені: Катерина з грецької - чиста, непорочна, свята, у святцях - великомучениця; саме такою і стана Україна в московській неволі.
Проблемне запитання. Чи можна виправдати:
• кохання Катерини;
• звичай покриття дівчат, які народили дитину-безбатченка;
• рішення батьків;
• людей, які не пускати до хати матір з дитиною;
• самогубство головної героїні?
Усне малювання. Якою ви уявляєте Катерину? Намалюйте її словесний портрет. Які деталі та кольори використаєте?
«Xудожники». Демонстрація й обговорення учнівських робіт.
Учитель. Катерина. В уяві одразу ж постає овіяний смутком образ дівчини в латаній свитині, «на плечах торбина, в руці ціпок» - це з поеми, і такий же романтичний, чутливий, дещо прикрашений - з картини.
«Мистецтвознавці». Характеристика картини «Катерина».
• Якою зображено Катерину на полотні?
• Які почуття гнітять Катерину?
• Зіставте опис героїні в поемі із зображеним на картині. Де автор досягнув більшої правди?
• Які символи використав художник? Складання опорної схеми.
Опорна схема «Символіка картини "Катерина"»
Офіцер |
...................► |
російська монархія |
Катерина |
...................► |
багатостраждальний народ |
Селянин |
...................► |
вільне минуле |
Гілочка дуба |
...................►. |
відірваність від роду |
Зламаний колосок пшениці |
...................► |
знівечена доля людська |
Учитель. В українському малярстві першої половини XIX століття важко знайти твір з таким глибоким внутрішнім змістом, з такою життєвою правдою, досконалістю художньої форми і майстерністю виконання, як «Катерина» Шевченка. Це картина новаторська. Художник одним з перших у вітчизняному мистецтві висловив протест проти безправного становища жінки. За сюжет митець обрав типове явище царської Росії, протиставивши чистоту народних звичаїв і бруд панської розпусти.
♦ Дослідники живописного спадку Шевченка іноді зауважували, що «Катерина» - твір жанрово слабкий, переобтяжений великою кількістю різних деталей, які не тільки ускладнили, перевантажили, а й зруйнували композицію всього твору. Яку роль у цілісному сприйнятті полотна відіграють ці деталі? Знайдіть відповідні слова з поеми до кожного елемента картини. Спростуйте таке твердження.
Орієнтовні відповіді
• Образ селянина-ложкаря, зображеного на передньому плані, майже поряд з Катериною, сповнений суму та співчуття до неї, виразніше підкреслює її важке горе та переживання.
У поемі оцінку подій і поведінки героїні передають авторські ліричні відступи. Слова, з якими поет звертається до Катрусі, сповнені ніжності і смутку.
На полотні ж селянин-ложкар почасти й оцінює ситуацію, в яку потрапила дівчина. Тому в його очах, крім співчуття, ми бачимо й осуд.
• Промовистою деталлю є постать пана офіцера на другому плані, у затіненій частині картини. Порівняно з-величною постаттю Катерини він виглядає мізерним, іграшковим. Таке зображення передає контрастність образів.
Не випадковий на полотні й песик, який гавкає на вершника, що віддаляється. Собаки відчувають добрих і злих людей.
• Художній образ вітру - це поетична деталь, за допомогою якої Шевченко відображає труднощі, які спіткали і спіткають Катерину на її шляху. Функція вітру на картині не така вагома, як у поемі, але художник указує на його присутність - розвіваються стрічки на голові в Катерини.
• Свідком трагедії дівчини виступає і розложистий віковий дуб. З картини видно, що напередодні була велика буря. Біля дуба лежить відламана гілочка, листочок. Це пряма паралель із долею героїні. Як гілочка відірвалася од могутнього дерева, так і Катерина відійшла од звичаїв свого народу, батьківських традицій. Долю героїні символічно відображено в колосках жита і пшениці, що лежать на дорозі й будуть потоптані людьми.
• Деталі, якими Шевченко доповнив загальну композицію художнього твору, допомагають краще розкрити головну думку картини, увиразнюють тяжкі моменти в житті людей за часів Російської імперії і сприяють глибшому розумінню образу Катерини простим глядачем. Завдяки їм полотно має риси традиційної української народної картини з її драматичним змістом і повчальним висновком.
IV. Закріплення вивченого.
Виразне читання поезії «Катерина».
Визначити основну думку поезії. «Сенкан». Скласти сенкани до слів мати, жінка, Україна.
V. Підсумок уроку.
«Мікрофон». Продовжити речення.
«На мене незабутнє враження справив епізод...» «Думаю, що поема Шевченка "Катерина" так полюбилася народові, тому що...»
Домашнє завдання. Підготувати повідомлення на одну з тем: «Краса і сила жіночих образів у творчості Т. Шевченка»; «Образ матері-страдниці в українській і зарубіжних літературах».