Урок "Газообмін у легенях і тканинах"

Про матеріал
Урок проходить у формі гри-мандрівки по країні Дихальна система. Використовуються методи фронтальної бесіди, самостійної роботи з підручниками, індивідуальна робота (демострація досліду складу видихуваного повітря, повідомлення), "Мозковий штурм", "Сенкан".
Перегляд файлу

Тема: „Газообмін у легенях і тканинах”

 Мета: сформувати в учнів вміння пояснювати механізм газообміну в легенях і тканинах на основі фізично-хімічних закономірностей

Хід уроку:

І. Організаційний момент.

 

    Уявіть собі, що ви знаходитесь не на планеті Земля, а на планеті Біологія, мешкаєте не в Україні, а у країні Дихальна система. У цій країні є багато міст: Гортань, Бронхи, Трахеї, Легені. І уявіть собі, що ви не учні, а молекули кисню, вуглекислого газу. Щоб пересуватися по незвичайній країні вам потрібен транспорт. Мандрувати буде той, хто придбає квиток на маршрутне таксі. Квитком буде картка-завдання для перевірки домашнього завдання.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

 

Видатний швецький хімік Й.Берцеліус писав: „ Кисень – це вісь, навколо якої обертається вся земна хімія”.

? Чому сьогодні ми пригадали саме це висловлювання?

Учні доходять до висновків:

кисень входить до складу сполук, з яких складаються організми;

рослини здатні утворювати кисень у результаті фотосинтезу;

з киснем повязані процеси дихання всіх живих організмів.

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Бесіда:

1) Що таке дихання?

 

У народі кажуть „потрібен як повітря”, маючи на увазі шось вкарй необхідне, без чого не можна прожити. Дійсно людина витримує без їжі 40 діб, без води до 3-х днів, а без повітря – тільки 5 хв.

2) Який газовий склад атмосфери?

     21% - кисень, 0,03% - вуглекислий газ, 78% - азот     

3) Що ви знаєте з курсу хімії про кисень? Які його хімічні і фізичні властивості?

 

4) Як була відкрита участь кисню в диханні? (Досліди Д.Прістлі).

 

5) На що витрачається енергія, яка утворюється в клітинах людини при окисненні органічних речовин?

 

6) Яким же чином організм справляється з забезпеченням клітин киснем і виведенням вуглекислого газу? Які механізми цих процесів? (Це і буде проблемою уроку)

V. Тема. Мета уроку.

VІ. Вивчення нового матеріалу.

   1. Склад повітря.

                                                                    В дыхании кроется благо двойное:

                                                                   Одно – это вдох, и выдох – другое.

                                                                  И выдох стеснит, а вдох обновит.

                                                                 Вся жизнь – это смесь, чудная на вид.

                                                                                                                    Гьоте

 

 Сьогодні ви мандруєте по країні Дихальна система. Перша зупинка називається „Склад повітря”. До складу повітря входить кисень, вуглекислий газ і азот.

Чи буде відрізнятися склад атмосферного повітря від видихуваного?

Як перевірити, що ми видихаємо вуглекислий газ?

 Демонстраційний дослід  „Виділення вуглекислого газу у видихуваному повітрі ”

Висновок: у видихувальному повітрі міститься більше вуглекислого газу і води, ніж в атмосферному.

Завдання. Опрацювати мал.в підручнику  порівняти склад вдихуваного і

                   видихуваного повітря.

Відповідь: Видихуване: кисень 16%, вуглекислий газ 4%, азот 80%

                   Вдихуване: кисень 21%, вуглекислий газ 0,03%, азот 79%

Розповідь.

     Д.Прістлі висловлював таку думку: „Хоч чисте дефлогистоване повітря може бути цінним як лікарський засіб, але виявляється непригодним для нас при звичайному здоровому стані організма; як свіча згоряє значно швидше у зайвому флогістоні повітря, так і ми....., точніше , найважливіші процеси в організмі могли би йти значно швидше, занадто виснажуючи наші життєві сили...”

 

 

? Як пояснити різний вміст кисню і вуглекислого газу у вдихуваному та видихуваному повітрі? Причиною цього є обмін газів у легенях.

   Зараз  ми відвідуємо місто Легені. Це місто є прикордонним. З нього можна потрапити до країни Кровоносна система. Але як туди потрапити?

2. Обмін газів у легенях.

Бесіда:

 ?  1) Після народження людини легені завжди заповнені повітрям і

            щільно і  прилягають до стінок грудної порожнини. Чим пояснити

            такі властивості легень?

Учні пригадують:      

       Будова легень (ліва легня – 2 частки, права – 3 частки, плевра, плевральна порожнина);

       Будова альвеол (міхурці, внутрі повітря – альвеолярне, ззовні – кровоносні капіляри малого кола кровообігу)

        2) Чому кисень рухається з повітря в легені, з легенів у кров, з крові в

            клітини, а вуглекислий газ рухається у зворотному напрямку?

Розповідь (використання табл.”Газообмін у легенях і тканинах”):

         Обмін газів між альвеолярним повітря і кров’ю відбувається через альвеолярно-капілярну мембрану. Вона складається з епітелію альвеол і ендотелію капілярів. Стінки капілярів добре проникні для води і дрібнодисперсних розчинів. Рідка частина крові в невиликих кількостях надходить із капілярів в альвеоли, що призводить до насичення альвеолярного повітря парами. Через таку рідинно- тканинну мембрану і відбіувається газообмін. Причиною газообміну є дифузія і різниця парцального тиску.

Повідомлення учня:

Дифузія 

 

Парціальний тиск – це частина загального тиску, яка припадає на частку даного газу в газовій суміші. Чим вищий відсотковий вміст газів у суміші, тим відповідно вищий його парціальний тиск.

Завдання. Визначте за допомогою роздаткового  матеріалу різницю

                  парціального тиску кисню і вуглекислого газу в альвеолярному

                  повітрі і венозній крові.

Відповідь:  Парціальний тиск кисню в альвеолярному повітрі (100 мм рт.ст.) і

                    у венозній крові капілярів альвеол (40 мм рт.ст.), а також

                   вуглекислого газу у венозній крові (46 мм рт.ст), альвеолярному

                  повітрі (40 мм рт.ст)

3. Газообмін у тканинах.

Ми з вами вдало пройшли кордон між країною Дихальна система і Кровоносна система. Куди тепер нас повезе маршрутне таксі?

?Які хімічні елементи видихуваних газів є складовою частиною

    органічних речовин тіла людини?

    Карбон, гідроген, оксиген.

    Як же потрапляє вуглекислий газ із клітин організму в кров?

    Як кров віддає кисень тканинам?

Завдання . Прочитати „Газообмін у тканинах” ,  розглянути праву

                  частину роздаткового матеріалу і зробити висновки.

Висновок: Газообмін у тканинах відбувається за тими самими законами

                   фізики, що й при газообміні в легенях (дифузія, різниця парціальних

                  тисків). Парціальний тиск кисню в артеріальній крові 100 мм рт.ст,

                  у клітині – 0-40 мм рт.ст. парціальний тиск вуглекислого газу в

                 артеріальній крові 41 мм рт.ст, у клітині 60 мм рт.ст.

Завдання учням: Пояснити два відеороліка (мале і велике кола кровообігу).

Розповідь.

    Людині легше дихати, якщо у зовнішньому середовищі існує сприятливе співвідношення кисню з іншими газами і повітря чистіше. Отже ми вирушаємо до зупинки четвертої „ Склад повітря і здоровя людини „

4. Склад повітря і здоровя людини.

Бесіда:

Навіщо провітрювати приміщення?

Як впливає збільшення концентрації вуглекислого газу на здоровя людини?

Чим небезпечен чадний газ? (карбоксигемоглобін)

Чим пояснити те, що люди які живуть у горах відзначаються довголяттям?

VІІ. Закріплення знань учнів.

Задача. Як змінюється кількость вуглекислого газу на кінець уроку, якщо в кімнаті 30 чоловік і кожен з них у середньому протягом однієї хвилини виділяє у процесі дихання 250 мл вуглекислого газу?

Розв’язок.  1) 250 х 30=7500мл

                   2) 7500 мл х 45= 337 500 мл (337, 5л)

                   3)  337, 5л – 4%

                      х – 0,03%

                  4) х=337,5 х 0,03 : 4 = 2, 8л

2. Чому ліс називають „зеленими легенями планети”?

    Планетарна роль.

3. Чому за складом видихуваного повітря автоінспектор може зясувати, чи

    вживав алкоголь водій-порушник?

    Етанол – летка речовина, яка швидко переходить з кровяного русла у

    зовнішнє середовище.

VІІІ. Підсумок уроку.

? Що спільного і чим відрізняються процеси газообміну в легенях і тканинах?

Скласти сенкан – п’ятирядковий вірш.

1 рядок – слово-іменник

2 рядок – два прикметника

3 рядок – три дієслова

4 рядок – речення з чотирьох слів, що пояснюють суть першого слова

5 рядок – слово-синонім першого слова

ІХ. Домашнє завдання. 

  Прочитати   26, відповісти на запитання в кінці параграфа, повідомлення про

захворювання органів дихання                 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
17 січня 2019
Переглядів
7577
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку