Тема: „Газообмін у легенях і тканинах”
Мета: сформувати в учнів вміння пояснювати механізм газообміну в легенях і тканинах на основі фізично-хімічних закономірностей
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Уявіть собі, що ви знаходитесь не на планеті Земля, а на планеті Біологія, мешкаєте не в Україні, а у країні Дихальна система. У цій країні є багато міст: Гортань, Бронхи, Трахеї, Легені. І уявіть собі, що ви не учні, а молекули кисню, вуглекислого газу. Щоб пересуватися по незвичайній країні вам потрібен транспорт. Мандрувати буде той, хто придбає квиток на маршрутне таксі. Квитком буде картка-завдання для перевірки домашнього завдання.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Видатний швецький хімік Й.Берцеліус писав: „ Кисень – це вісь, навколо якої обертається вся земна хімія”.
? Чому сьогодні ми пригадали саме це висловлювання?
Учні доходять до висновків:
кисень входить до складу сполук, з яких складаються організми;
рослини здатні утворювати кисень у результаті фотосинтезу;
з киснем пов’язані процеси дихання всіх живих організмів.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Бесіда:
1) Що таке дихання?
У народі кажуть „потрібен як повітря”, маючи на увазі шось вкарй необхідне, без чого не можна прожити. Дійсно людина витримує без їжі 40 діб, без води до 3-х днів, а без повітря – тільки 5 хв.
2) Який газовий склад атмосфери?
21% - кисень, 0,03% - вуглекислий газ, 78% - азот
3) Що ви знаєте з курсу хімії про кисень? Які його хімічні і фізичні властивості?
4) Як була відкрита участь кисню в диханні? (Досліди Д.Прістлі).
5) На що витрачається енергія, яка утворюється в клітинах людини при окисненні органічних речовин?
6) Яким же чином організм справляється з забезпеченням клітин киснем і виведенням вуглекислого газу? Які механізми цих процесів? (Це і буде проблемою уроку)
V. Тема. Мета уроку.
VІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Склад повітря.
В дыхании кроется благо двойное:
Одно – это вдох, и выдох – другое.
И выдох стеснит, а вдох обновит.
Вся жизнь – это смесь, чудная на вид.
Гьоте
Сьогодні ви мандруєте по країні Дихальна система. Перша зупинка називається „Склад повітря”. До складу повітря входить кисень, вуглекислий газ і азот.
Чи буде відрізнятися склад атмосферного повітря від видихуваного?
Як перевірити, що ми видихаємо вуглекислий газ?
Демонстраційний дослід „Виділення вуглекислого газу у видихуваному повітрі ”
Висновок: у видихувальному повітрі міститься більше вуглекислого газу і води, ніж в атмосферному.
Завдання. Опрацювати мал.в підручнику порівняти склад вдихуваного і
видихуваного повітря.
Відповідь: Видихуване: кисень 16%, вуглекислий газ 4%, азот 80%
Вдихуване: кисень 21%, вуглекислий газ 0,03%, азот 79%
Розповідь.
Д.Прістлі висловлював таку думку: „Хоч чисте дефлогистоване повітря може бути цінним як лікарський засіб, але виявляється непригодним для нас при звичайному здоровому стані організма; як свіча згоряє значно швидше у зайвому флогістоні повітря, так і ми....., точніше , найважливіші процеси в організмі могли би йти значно швидше, занадто виснажуючи наші життєві сили...”
? Як пояснити різний вміст кисню і вуглекислого газу у вдихуваному та видихуваному повітрі? Причиною цього є обмін газів у легенях.
Зараз ми відвідуємо місто Легені. Це місто є прикордонним. З нього можна потрапити до країни Кровоносна система. Але як туди потрапити?
2. Обмін газів у легенях.
Бесіда:
? 1) Після народження людини легені завжди заповнені повітрям і
щільно і прилягають до стінок грудної порожнини. Чим пояснити
такі властивості легень?
Учні пригадують:
Будова легень (ліва легня – 2 частки, права – 3 частки, плевра, плевральна порожнина);
Будова альвеол (міхурці, внутрі повітря – альвеолярне, ззовні – кровоносні капіляри малого кола кровообігу)
2) Чому кисень рухається з повітря в легені, з легенів у кров, з крові в
клітини, а вуглекислий газ рухається у зворотному напрямку?
Розповідь (використання табл.”Газообмін у легенях і тканинах”):
Обмін газів між альвеолярним повітря і кров’ю відбувається через альвеолярно-капілярну мембрану. Вона складається з епітелію альвеол і ендотелію капілярів. Стінки капілярів добре проникні для води і дрібнодисперсних розчинів. Рідка частина крові в невиликих кількостях надходить із капілярів в альвеоли, що призводить до насичення альвеолярного повітря парами. Через таку рідинно- тканинну мембрану і відбіувається газообмін. Причиною газообміну є дифузія і різниця парцального тиску.
Повідомлення учня:
Дифузія
Парціальний тиск – це частина загального тиску, яка припадає на частку даного газу в газовій суміші. Чим вищий відсотковий вміст газів у суміші, тим відповідно вищий його парціальний тиск.
Завдання. Визначте за допомогою роздаткового матеріалу різницю
парціального тиску кисню і вуглекислого газу в альвеолярному
повітрі і венозній крові.
Відповідь: Парціальний тиск кисню в альвеолярному повітрі (100 мм рт.ст.) і
у венозній крові капілярів альвеол (40 мм рт.ст.), а також
вуглекислого газу у венозній крові (46 мм рт.ст), альвеолярному
повітрі (40 мм рт.ст)
3. Газообмін у тканинах.
Ми з вами вдало пройшли кордон між країною Дихальна система і Кровоносна система. Куди тепер нас повезе маршрутне таксі?
?Які хімічні елементи видихуваних газів є складовою частиною
органічних речовин тіла людини?
Карбон, гідроген, оксиген.
Як же потрапляє вуглекислий газ із клітин організму в кров?
Як кров віддає кисень тканинам?
Завдання . Прочитати „Газообмін у тканинах” , розглянути праву
частину роздаткового матеріалу і зробити висновки.
Висновок: Газообмін у тканинах відбувається за тими самими законами
фізики, що й при газообміні в легенях (дифузія, різниця парціальних
тисків). Парціальний тиск кисню в артеріальній крові 100 мм рт.ст,
у клітині – 0-40 мм рт.ст. парціальний тиск вуглекислого газу в
артеріальній крові 41 мм рт.ст, у клітині 60 мм рт.ст.
Завдання учням: Пояснити два відеороліка (мале і велике кола кровообігу).
Розповідь.
Людині легше дихати, якщо у зовнішньому середовищі існує сприятливе співвідношення кисню з іншими газами і повітря чистіше. Отже ми вирушаємо до зупинки четвертої „ Склад повітря і здоров’я людини „
4. Склад повітря і здоров’я людини.
Бесіда:
Навіщо провітрювати приміщення?
Як впливає збільшення концентрації вуглекислого газу на здоров’я людини?
Чим небезпечен чадний газ? (карбоксигемоглобін)
Чим пояснити те, що люди які живуть у горах відзначаються довголяттям?
VІІ. Закріплення знань учнів.
Задача. Як змінюється кількость вуглекислого газу на кінець уроку, якщо в кімнаті 30 чоловік і кожен з них у середньому протягом однієї хвилини виділяє у процесі дихання 250 мл вуглекислого газу?
Розв’язок. 1) 250 х 30=7500мл
2) 7500 мл х 45= 337 500 мл (337, 5л)
3) 337, 5л – 4%
х – 0,03%
4) х=337,5 х 0,03 : 4 = 2, 8л
2. Чому ліс називають „зеленими легенями планети”?
Планетарна роль.
3. Чому за складом видихуваного повітря автоінспектор може з’ясувати, чи
вживав алкоголь водій-порушник?
Етанол – летка речовина, яка швидко переходить з кров’яного русла у
зовнішнє середовище.
VІІІ. Підсумок уроку.
? Що спільного і чим відрізняються процеси газообміну в легенях і тканинах?
Скласти сенкан – п’ятирядковий вірш.
1 рядок – слово-іменник
2 рядок – два прикметника
3 рядок – три дієслова
4 рядок – речення з чотирьох слів, що пояснюють суть першого слова
5 рядок – слово-синонім першого слова
ІХ. Домашнє завдання.
Прочитати 26, відповісти на запитання в кінці параграфа, повідомлення про
захворювання органів дихання