Урок "Практична робота "Складання схем схрещування""

Про матеріал
Розробка конспекту уроку з біології для 9 класу. Практична робота №3 "Складання схем схрещування".
Перегляд файлу

Біологія 9 клас                                                                            Дата:

 

Тема:  Практична робота № 3 «Складання схем схрещування».

Мета: формувати вміння пояснювати генетичні поняття та застосовувати свої знання на практиці; формувати науковий світогляд; розвивати логічне мислення учнів, уміння застосовувати знання схем генетики для складання схем схрещування та розв'язування генетичних задач; формувати основні предметні компетенції: навчальну, соціальну, комунікативну, здоров'язберігаючу, мотиваційно-функціональну; виховувати самостійність та інтерес до предмета.

Обладнання: зошит, комп’ютер, картки.

Очікувані результати:

1. Учні вмітимуть складати схеми схрещувань та розв’язувати генетичні задачі.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок

Міжпредметні зв’язки: з основами здоров’я

Хід уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

1.Перевірка домашнього завдання

 

 

 

 

2.Біологічний диктант «Так, ні»

1. Схрещування батьківських форм, які спадково відрізняються лише однією парою ознак – моногібридне. (Так)

2. Сукупність генів, яку організм дістає від батьків, становить фенотип.(Ні)

3. Ознака, яка зовні зникає, називається домінантною.(Ні)

4. Парні гени називають алельними.(Так)

5. Алельні гени розміщуються в гомологічних хромосомах і під час мейозу опиняються в різних гаметах.(Так)

6. Гомозиготою за даною парою ознак називають такі особини, які утворюють тільки один вид гамет.(Так)

7. Перший закон Г.Менделя – закон одноманітності гібридів першого покоління.(Так)

8.  Дигетерозиготна особина може утворювати чотири види гамет.(Так)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

- Сьогодні на уроці ми не тільки навчимося розв'язувати генетичні задачі, а переконаємося в необхідності знань з генетики. Навчимося застосовувати знання з генетики при вирішенні життєвих проблем.

ІV. Виконання практичної роботи

- Перед тим як розпочати виконання практичної роботи, давайте пригадаємо основні закони генетики відкриті Грегором Менделем.

- Скільки їх? (3)

- Як називається перший закон Менделя? (Закон одноманітності гібридів першого покоління)

- У чому його суть?

- Пригадаємо статистичний характер закону одноманітності.

- Як називається другий закон Менделя? (Закон розщеплення)

- У чому його суть?

- Пригадаємо статистичний характер закону розщеплення.

- Як називається третій закон Менделя? (Закон незалежного успадкування ознак)

- Як він звучить?

- Як довести статистичний характер цього закону?

- А в чому полягає гіпотеза чистоти гамет?

- Давайте, пригадаємо генетичну символіку. (на дошці надписи і розставити картки)

- Нещодавно до мене звернувся наш колишній вчитель Шальопа А.О. за допомогою. Зараз на пенсії він займається господарством, пасікою та вирощуванням різних цікавих сортів рослин. Ось, що він говорить «Я почав вирощувати гарбузи. Цього літа планую розвести фігурні гарбузи: дисковидні білі. Для цього я придбав на ринку гарбуза білого кулястого. Продавець мене запевнив, що це гібрид. З його насіння мають вирости білі дисковидні гарбузи. В мене закралася підозра, що він обманює. То чи вдасться мені наступного літа виростити білі дисковидні гарбузи? А знаючи, що ваші учні вивчають генетику – вони легко зможуть дати відповідь на це запитання».

- Так, що допоможемо Анатолію Олексійовичу з його проблемою?

Розв'язання:

Дано:

А – білі плоди

а – жовті плоди

В – дисковидна форма

в – кругла форма

Р♀ Аавв х ♂ Аавв

Гамети: Ав ав Ав ав

F1

♂ /♀

Ав

ав

Ав

ААвв

Аавв

ав

Аавв

аавв

ААвв - білі, круглі

Аавв - білі, круглі

аавв - жовті, круглі.

  • Яку відповідь ми дамо Анатолію Олексійовичу.
  • Відповідь: Нажаль, продавець вас обдурив. Ви не зможете з цього насіння виростити білі і дисковидні гарбузи.
  • А тепер ви можете приступити до виконання практичної роботи.

Практична робота № 3

  • Ознайомтеся зі змістом практичної роботи у підручнику на ст.228-229.
  • Запишіть у практичні зошити тему, мету і обладнання.

Тема: Складання схем схрещування

Мета: удосконалити навички складання схем схрещування й розв'язування елементарних генетичних задач.

Обладнання й матеріали: таблиці із зображенням схем законів Г. Менделя, роздавальні картки, підручник, зошит.

Алгоритм складання схеми схрещування

1. Визначення й запис генотипів батьків, виходячи з умов задачі.

2. Визначення гамет, які утворюють генотипи батьків. При цьому слід ураховувати, що кількість типів гамет, які утворює особина, визначають за формулою X = 2", де X — кількість типів гамет, які утворює особина, а n — кількість гетерозиготних генів у генотипі цієї особини.

3. Побудова решітки Пеннета. При цьому слід ураховувати, що кількість стовпців і рядків у цій таблиці дорівнює кількості типів гамет, які утворюють материнська й батьківська особини.

4. Визначення генотипів і фенотипів нащадків, які утворяться в результаті схрещування, шляхом аналізу генотипів, що утворилися внаслідок сполучення гамет у відповідних комірках решітки Пеннета.

Хід роботи

1. Задача на моногібриде схрещування.

Складіть схему схрещування і запишіть розв’язання задачі.

У квасолі алель чорного забарвлення насінин (А) домінує над алелем білого забарвлення (а). Визначте генотипи і фенотипи нащадків у схрещуванні Аа х Аа.

 

 

 

 

 

2. Задача на дигібридне схрещування.

Складіть схему схрещування і запишіть розв’язання задачі.

У рослини один ген визначає висоту рослини (домінантний алель А — висока рослина, рецесивний алель а — карликова рослина), а другий ген — забарвлення плодів (домінантний алель B — червоні плоди, рецесивний алель b — жовті плоди). В обох випадках домінування повне. Схрестили рослини з генотипами AaBb і aaBb. Визначте генотипи і фенотипи нащадків першого покоління.

 

 

 

 

 

 

 

4. Зробіть висновок, указавши особливості складання схем схрещування для кожного з типів задач.

 

V. Домашнє завдання

     Повторити §28-32

     Розв’язати задачі на вибір (На 6 балів – 1 задача, на 9 балів – 1,2 задачі, на 12 балів – 1,2,3 задачі). (Задачі на картках кожному окремо)

VІ. Підсумок уроку

1. Альбінізм успадковується людиною як аутосомна рецесивна ознака. У родині, де один з подружжя альбінос, а інший – нормальний, народилися різнояйцеві близнюки, один з яких нормальний стосовно аналізованої хвороби, а інший – альбінос. Яка вірогідність народження наступної дитини альбіносом? (Розв’язок у конспекті «Генетика статі»)

2. У кроликів нормальна довжина шерсті є домінантною ознакою, коротка — рецесивною. У кролиці з короткою шерстю народилося 7 кроленят, з яких 4 були короткошерстими і 3 — зі звичайною довжиною шерсті. Визначте генотип і фенотип батька кроленят. (Розв’язок у презентації)

3. Плоди томатів бувають червоні й жовті, гладенькі й пухнасті. Ген червоного кольору домінантний, ген пухнастості рецесивний. Обидві пари перебувають у різних хромосомах. Які нащадки очікуються від схрещування гетерозиготних томатів із червоними гладенькими плодами з особиною, гомозиготною за обома рецесивними ознаками? (Розв’язок у презентації)

Домашнє завдання (розв’язати задачі на вибір)

1. Альбінізм успадковується людиною як аутосомна рецесивна ознака. У родині, де один з подружжя альбінос, а інший – нормальний, народилися різнояйцеві близнюки, один з яких нормальний стосовно аналізованої хвороби, а інший – альбінос. Яка вірогідність народження наступної дитини альбіносом? (На 6 балів)

2. У кроликів нормальна довжина шерсті є домінантною ознакою, коротка — рецесивною. У кролиці з короткою шерстю народилося 7 кроленят, з яких 4 були короткошерстими і 3 — зі звичайною довжиною шерсті. Визначте генотип і фенотип батька кроленят. (На 9 балів + задача № 1)

3. Плоди томатів бувають червоні й жовті, гладенькі й пухнасті. Ген червоного кольору домінантний, ген пухнастості рецесивний. Обидві пари перебувають у різних хромосомах. Які нащадки очікуються від схрещування гетерозиготних томатів із червоними гладенькими плодами з особиною, гомозиготною за обома рецесивними ознаками? (На 12 балів + задачі № 1і № 2)

 

Домашнє завдання (розв’язати задачі на вибір)

1. Альбінізм успадковується людиною як аутосомна рецесивна ознака. У родині, де один з подружжя альбінос, а інший – нормальний, народилися різнояйцеві близнюки, один з яких нормальний стосовно аналізованої хвороби, а інший – альбінос. Яка вірогідність народження наступної дитини альбіносом? (На 6 балів)

2. У кроликів нормальна довжина шерсті є домінантною ознакою, коротка — рецесивною. У кролиці з короткою шерстю народилося 7 кроленят, з яких 4 були короткошерстими і 3 — зі звичайною довжиною шерсті. Визначте генотип і фенотип батька кроленят. (На 9 балів + задача № 1)

3. Плоди томатів бувають червоні й жовті, гладенькі й пухнасті. Ген червоного кольору домінантний, ген пухнастості рецесивний. Обидві пари перебувають у різних хромосомах. Які нащадки очікуються від схрещування гетерозиготних томатів із червоними гладенькими плодами з особиною, гомозиготною за обома рецесивними ознаками? (На 12 балів + задачі № 1і № 2)

 

Домашнє завдання (розв’язати задачі на вибір)

1. Альбінізм успадковується людиною як аутосомна рецесивна ознака. У родині, де один з подружжя альбінос, а інший – нормальний, народилися різнояйцеві близнюки, один з яких нормальний стосовно аналізованої хвороби, а інший – альбінос. Яка вірогідність народження наступної дитини альбіносом? (На 6 балів)

2. У кроликів нормальна довжина шерсті є домінантною ознакою, коротка — рецесивною. У кролиці з короткою шерстю народилося 7 кроленят, з яких 4 були короткошерстими і 3 — зі звичайною довжиною шерсті. Визначте генотип і фенотип батька кроленят. (На 9 балів + задача № 1)

3. Плоди томатів бувають червоні й жовті, гладенькі й пухнасті. Ген червоного кольору домінантний, ген пухнастості рецесивний. Обидві пари перебувають у різних хромосомах. Які нащадки очікуються від схрещування гетерозиготних томатів із червоними гладенькими плодами з особиною, гомозиготною за обома рецесивними ознаками? (На 12 балів + задачі № 1і № 2)

 

Домашнє завдання (розв’язати задачі на вибір)

1. Альбінізм успадковується людиною як аутосомна рецесивна ознака. У родині, де один з подружжя альбінос, а інший – нормальний, народилися різнояйцеві близнюки, один з яких нормальний стосовно аналізованої хвороби, а інший – альбінос. Яка вірогідність народження наступної дитини альбіносом? (На 6 балів)

2. У кроликів нормальна довжина шерсті є домінантною ознакою, коротка — рецесивною. У кролиці з короткою шерстю народилося 7 кроленят, з яких 4 були короткошерстими і 3 — зі звичайною довжиною шерсті. Визначте генотип і фенотип батька кроленят. (На 9 балів + задача № 1)

3. Плоди томатів бувають червоні й жовті, гладенькі й пухнасті. Ген червоного кольору домінантний, ген пухнастості рецесивний. Обидві пари перебувають у різних хромосомах. Які нащадки очікуються від схрещування гетерозиготних томатів із червоними гладенькими плодами з особиною, гомозиготною за обома рецесивними ознаками? (На 12 балів + задачі № 1і № 2)

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сакада Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
20 січня 2019
Переглядів
27030
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку