20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок "Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю"

Про матеріал
Мета: ознайомити зі способами визначення статі на прикладі різних тварин, особливостями успадкування, зчепленого зі статтю; розкрити механізм успадкування генів, зчеплених зі статтю; сформувати поняття «гемізигота», «гомогаметна стать», «гетерогаметна стать»; розвивати увагу, пам’ять, мислення, мову, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки; виховувати дбайливе ставлення до всього живого, інтерес до предмета; формувати науковий світогляд, розширювати кругозір учнів.
Перегляд файлу

Урок № ___

Біологія

9 клас

 

Тема: Генетика статі й успадкування, зчеплене зі статтю.

 

Мета: ознайомити зі способами визначення статі на прикладі різних тварин, особливостями

успадкування, зчепленого зі статтю; розкрити механізм успадкування генів, зчеплених зі статтю; сформувати поняття «гемізигота», «гомогаметна стать», «гетерогаметна стать»; розвивати увагу, пам’ять, мислення, мову, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати й узагальнювати інформацію, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити логічні висновки; виховувати дбайливе ставлення до всього живого, інтерес до предмета; формувати науковий світогляд, розширювати кругозір учнів.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

 Тип уроку. Засвоєння нових знань.

ХІД  УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів.

1. Що таке група зчеплення?

2. Які основні положення хромосомної теорії спадковості?

3. Що таке кросинговер?

4. Чому дрозофіла виявилася дуже зручним об’єктом для генетичних досліджень?

 

ІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

В хромосомному наборі організмів розрізняють нестатеві хромосоми, або аутосоми, і статеві хромосоми (гетеросоми, алосоми). У певної статі статеві хромосоми можуть бути однаковими або різними. Залежно від цього стать, яка утворює один тип гамет, називається гомогаметною, а стать, яка утворює різні типи гамет — гетерогаметною.

Відомо чотири типи хромосомного визначення статі:

1) жіноча стать є гомогаметною (XX); а чоловіча — гетерогаметною (ХУ) - у ссавців, більшості амфібій, частини риб, комах (крім метеликів), ракоподібних, черв'яків, деяких дводомних рослин;

2) жіноча стать — гомогаметна (XX), а чоловіча — гетерогаметна (ХО) - у клопів;

3) жіноча стать — гетерогаметна (ХУ), а чоловіча — гомогаметна (XX) - у птахів, плазунів, частини риб, метелків;

4) жіноча стать – гетерогаметна (ХО), а чоловіча — гомогаметна (XX) у молі, живородної ящірки.

 

Успадкування генів, локалізованих у статевих хромосомах, називають успадкуванням, зчепленим зі статтю.

 

Задача 1. Дочка гемофіліка виходить заміж за сина іншого гемофіліка, причому наречений і наречена не хворіють на гемофілію. Визначте ймовірність народження хворої дитини.

 

Розв'язання. Дочка гемофіліка отримала від батька Х-хромосому з рецесивним алелем гемофілії h, але оскільки вона не хвора, значить, її друга Х хромосома несе домінантний алель H. Таким чином, генотип нареченої ХH Хh . Наречений отримав від батька У-хромосому, від матері Х-хромосому з алелем H, а його генотип — ХHY.

 

Задача 2. У курей зчеплений зі статтю ген А в рецесивному стані має летальну дію. Яка частина потомства загине, якщо схрестити курку з гетерозиготним півнем? Розв'язання. У птахів жіноча стать є гетерогаметною, а чоловіча — гомогаметною. Генотип курки Х АY, півня Х АХ а .

ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.

Задача 3. Чоловік-дальтонік одружується із жінкою з нормальним зором, батько якої був дальтоніком. Яким буде зір у їхніх дітей?

Відповідь: 1/2 дітей — дальтоніки, 1/2 матимуть нормальний зір.

 

Задача 4. Батько й мати здорові, а дитина хворіє на гемофілію. Яка стать у дитини?

Відповідь: чоловіча.

 

Задача 5. Схрестили чорну самку з рудим котом. Чи будуть у потомстві особини з рудим кольором шерсті?

Відповідь: ні.

 

Задача 6. Яка ймовірність народження хлопчиків або дівчаток у сім’ї, де мати — носій рецесивного, зчепленого зі статтю летального алеля, що викликає загибель ембріона?

Відповідь: ймовірність народження дівчаток — 2/3, хлопчиків — 1/3.

 

ІV. Підведення підсумків уроку.

Обговорення та виставлення оцінок

 

V. Надання та пояснення домашнього завдання.

 

 

 

 

docx
Додано
16 лютого
Переглядів
327
Оцінка розробки
3.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку